(1) Skartování dokumentace návykových látek, prekursorů, vyvážených pomocných látek skupiny II, materiálů a zařízení pro výrobu návykových látek a prekursorů provádí tříčlenná komise, její členy určí provozovatel, popřípadě vedoucí zaměstnanec dovozce a vývozce.
(2) O skartování dokumentace návykových látek, prekursorů, vyvážených pomocných látek skupiny II, materiálů a zařízení pro výrobu návykových látek, vyhotoví komise uvedená v předchozím odstavci protokol, který musí obsahovat náležitosti stanovené vyhláškou [ § 11 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. .../1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.]/.
(1) Ministerstva financí, obrany, vnitra, spravedlnosti, zemědělství a průmyslu a obchodu, provozovatelé, dovozci, vývozci, přepravci návykových látek, prekursorů a pomocných látek, dále výrobci, dovozci a vývozci prekursorů skupiny II a pomocných látek a fyzické osoby a právnické osoby provozující zařízení ke zneškodňování odpadu, okresní úřady a okresní veterinární správy jsou povinny hlásit podle své působnosti Ministerstvu zdravotnictví potřebné informace o skutečnostech, které jsou předmětem:
a) průběžné ohlašovací povinnosti, a to do 15 dnů ode dne, kdy nastaly (dále jen "průběžná hlášení");
b) ohlašovací povinnosti za uplynulý kalendářní rok, a to do 28. února následujícího roku a o kvalifikovaných odhadech potřeby návykových látek a prekursorů skupiny I pro následující kalendářní rok, a to do 31. března běžného roku (dále jen "roční hlášení").
Uvedené skutečnosti se týkají pouze zacházení s návykovými látkami, prekursory a pomocnými látkami, jejich dovozu, vývozu a tranzitu, a to zejména o množstvích a druzích uvedených látek, změn podmínek, na jejichž základě bylo vydáno zvláštní povolení nebo dovozní povolení anebo vývozní povolení, registrace výrobců, dovozců a vývozců prekursorů skupiny II a pomocných látek, rozloh ploch pozemků, na kterých je pěstováno konopí a mák včetně množství makové natě, popřípadě neobvyklých událostí vzniklých při uvedených činnostech.
(2) Průběžná hlášení a roční hlášení musí mít písemnou formu. Předmět, rozsah, náležitosti a forma průběžných hlášení a ročních hlášení jsou uvedeny ve vyhlášce [ § 12 a 13 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. .../1966 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.]
(3) Zdravotnická zařízení a ústavy sociální péče hlásí informace uvedené ve vyhlášce [ § 13 odst. 1 písm. i) a odst. 2 písm. g) vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. ... /1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.] Ministerstvu zdravotnictví prostřednictvím místně příslušného okresního úřadu. Veterinární lékaři oprávnění k výkonu odborných veterinárních činností5) hlásí informace stanovené
vyhláškou [ § 13 odst. 1 písm. j) a odst. 2 písm. g)vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. .../1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.] Ministerstvu zdravotnictví prostřednictvím příslušné okresní veterinární správy; veterinární lékaři Policie České republiky hlásí tyto informace prostřednictvím Ministerstva vnitra.
(1) Kontrolní činnost podle tohoto zákona (dále jen "kontrolní činnost") vykonávají orgány k tomu oprávněné podle tohoto zákona (dále jen "kontrolní orgány"). Pokud tento zákon dále nestanoví jinak, vztahuje se na kontrolní činnost zvláštní zákon [ Zákon České národní rady č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění zákona č. 166/1993 Sb.].
(2) Kontrolní činnost vykonávají zaměstnanci kontrolních orgánů (dále jen "inspektoři") na základě písemného pověření těchto orgánů. Inspektoři musí splňovat požadavky způsobilosti pro konkrétní předmět kontrolní činnosti v souladu s ustanovením § 11 a § 15.
(1) Inspektoři při kontrolní činnosti ověřují:
a) dodržování
1. tohoto zákona a předpisů, kterými se provádí,
2. podmínek stanovených ve zvláštních povoleních a
3. podmínek stanovených v dovozních povoleních a vývozních povoleních;
b) neporušenost dovážených a vyvážených zásilek návykových látek, prekursorů a pomocných látek;
c) množství, popřípadě totožnost návykových látek, a prekursorů, a to v souladu s údaji v dokladech a povoleních uvedených v písmenu a) bod 3.
(2) Vzorkem návykových látek se pro kontrolní činnost podle odstavce l písm. c) rozumí nezbytné množství uvedených látek a prekursorů nutné pro objektivní posouzení podle tohoto zákona. Za vzorek uvedených látek s náklady na jeho pořízení vyššími než 200,- Kč poskytne kontrolní orgán na žádost náhradu do výše výrobní nebo pořizovací ceny.
Inspektoři jsou při kontrolní činnosti podle § 37 odst. 1 oprávněni:
a) požadovat od kontrolovaných osob předložení
1. povolení k činnostem upraveným tímto zákonem,
2. dokladů o způsobilosti osob a
3. dokumentace návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II;
b) pořizovat z kontrolované dokumentace návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II, opisy, výpisy a fotokopie;
c) zajišťovat v odůvodněných případech dokumenty, povolení a další materiály uvedené v písmenu a); o jejich zajištění jsou povinni vyhotovit zápis.
Inspektoři jsou při provádění kontrolní činnosti povinni zjišťovat příčiny nedostatků a podmínky, které jejich vznik umožnily a projednat s odpovědnými zaměstnanci kontrolovaných osob způsob a lhůtu jejich odstranění.
(1) Porušení tohoto zákona se dopustí každý, kdo poruší povinnosti nebo nedodrží zákaz anebo překročí oprávnění stanovené tímto zákonem.
(2) Za porušení tohoto zákona kontrolní orgán uloží pokutu až do výše:
a) 50 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností uvedených v § 3 odst. 8, nebo odst. 9 písm. a) nebo písm. b) bod 1, nebo § 9 odst. 1, nebo odst. 2, nebo odst. 4 nebo odst. 5, nebo § 10, nebo § 16 odst. 2 anebo § 30;
b) 100 000,- Kč, jestliže došlo k nesplnění povinností nebo nedodržení zákazů anebo překročení oprávnění uvedených v § 3 odst. 2, nebo odst. 3, nebo odst. 4, nebo odst. 6, nebo odst. 7, nebo odst. 9 písm. b) bod 2 nebo bod 3, nebo § 7 odst. 4, nebo § 9 odst. 3, nebo § 32 odst. 1 nebo odst. 2 nebo odst. 3, nebo § 33, nebo § 34 anebo § 35;
c) 300 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností uvedených v § 3 odst. 9 písm. c), nebo písm. f) nebo písm. g), nebo § 11 nebo § 12, nebo § 13, nebo § 14 nebo § 15 anebo § 29 odst. 2;
d) 500 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností nebo nedodržení zákazů uvedených v § 3 odst. 9 písm. d), nebo písm. e), nebo písm. h), nebo písm. i), anebo písm. j);
e) 1, 000 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností nebo nedodržení zákazů uvedených v § 3 odst. 1 nebo odst. 5 nebo § 7 odst. 1, nebo odst. 2, nebo odst. 3 anebo odst. 5.
(1) Pokuty uložené
a) okresním úřadem jsou příjmem tohoto úřadu,
b) jinými kontrolními orgány jsou příjmem
státního rozpočtu.
(2) Pokuty jsou splatné do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejich uložení nabylo právní moci. Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil, přičemž se postupuje podle zvláštního předpisu [ § 1 odst. 4 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.]).
(3) Za opětovné porušení tohoto zákona se zvyšuje horní hranice pokut uvedených v § 40 odstavci 2 o polovinu.
(4) Opětovným porušením tohoto zákona se rozumí porušení povinnosti nebo nedodržení zákazu, popřípadě překročení oprávnění, jehož se fyzická osoba nebo právnická osoba dopustila v době do jednoho roku od předchozího porušení stejné povinnosti nebo nedodržení stejného zákazu, popřípadě překročení stejného oprávnění za něž jí byla pravomocným rozhodnutím uložena pokuta podle § 40 odst. 2.
§ 42
(1) Sankci lze uložit současně se zrušením
zvláštního povolení nebo dovozního
povolení anebo vývozního povolení
pro porušování tohoto zákona.
(2) Řízení o uložení sankce lze
zahájit nejdéle do jednoho roku od zjištění
porušení tohoto zákona, nejpozději však
do tří let ode dne, kdy k tomuto porušení
došlo. O zahájení řízení
o uložení sankce informuje kontrolní orgán,
který porušení tohoto zákona zjistil,
Ministerstvo zdravotnictví.
(3) Při ukládání druhu sankce a její
výše se přihlíží k závažnosti
porušení tohoto zákona, k následkům
a okolnostem, za nichž k tomuto porušení zákona
došlo.
Čl. II
Změna a doplnění zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 591/1992
Sb., zákona č. 600/1992 Sb., zákona č.
273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona
č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb. a zákona č. 200/1994 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. V příloze č. 3 se skupina 307 doplňuje
ve sloupcích označených 1, 2, 3, 4 a 5 slovy:
| "výroba prekursorů skupiny II a pomocných látek a zahraniční obchodní činnost s nimi | vysokoškolské, popřípadě středoškolské vzdělání v oboru chemie a jeden rok praxe v oboru | Ministerstvo
zdravotnictví | § 3 odst. 10 a § 35 odst. 1 a 2 zákona č. ./1996 Sb., o omamných látkách, psychotropních látkách, přípravcích obsahujících tyto látky, prekursorech a pomocných látkách a o změnách a doplňcích některých zákonů.". |
Zákon České národní rady č.
570/1991 Sb., o živnostenských úřadech,
se mění a doplňuje takto:
V § 2 odst. 1 se připojuje další písmeno
g), které zní:
"g/zveřejňuje jméno, příjmení
a trvalý pobyt výrobce vláken z konopí
jde-li o fyzickou osobu a jde-li o právnickou osobu její
obchodní jméno a sídlo.".
Zákon České národní rady č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České socialistické republiky, ve znění zákonného opatření předsednictva České národní rady
č. 25/1991 Sb., zákona České národní rady č. 437/1991 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 348/1992 Sb. a zákona č. 112/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:
V § 9 odst. 1 se doplňuje písm. s/, které zní:
"s/kontroluje podle zvláštního zákona18) zacházení s omamnými látkami, psychotropními látkami a přípravky obsahujícími tyto látky, veterinárními lékaři oprávněnými k výkonu odborných veterinárních činností podle tohoto zákona a ukládají sankce za jeho porušování.".
Poznámka č. 18 pod čarou zní:
"18/ § 6 odst. 2 zákona č.
./1996 Sb., o omamných látkách, psychotropních
látkách, přípravcích obsahujících
tyto látky, prekursorech a pomocných látkách
a o změnách a doplňcích některých
zákonů.".
Čl. V
Změna zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů
Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 210/1990 Sb., zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., České národní rady č. 548/1991 Sb., zákona České národní rady č. 550/1991 Sb., zákona České národní rady č. 590/1992 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 161/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb. a zákona č. 60/1995 Sb., se mění takto:
1. V § 62 odst. 1 se na konci věty prvé doplňují slova "nestanoví-1i zv1áštní zákon jinak.".
2. § 82 včetně poznámky č. 1
pod čarou se vypouští.
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění zákona č. 120/1962 Sb., zákona
č. 53/1963 Sb., zákona č. 56/1965 Sb., zákona
č. 81/1966 Sb., zákona č. 148/1969 Sb., zákona
č. 45/1973 Sb., zákona č. 43/1980 Sb., zákona
č. 159/1989 Sb., zákona č. 47/1990 Sb., zákona
č. 84/1990 Sb., zákona č. 175/1990 Sb., zákona
č. 457/1990 Sb., zákona č. 545/1990 Sb.,
zákona č. 490/1991 Sb., zákona č.
557/1991 Sb., nálezu Ústavního soudu ČSFR
ze dne 4. 9. 1992 publikovaného v částce
93/1992 Sb., zákona č. 290/1993 Sb., zákona
č. 38/1994 Sb., nálezu Ústavního soudu
České republiky č. 91/1994 a zákona
č. 152/1995 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 195 zní:
(1) Vláda nařízením stanoví,
co se považuje za jedy ve smyslu § 187 a 188, které
choroby se považují za nakažlivé ve smyslu
§ 189 až 192, a na které škůdce se
vztahuje ustanovení § 192.
(2) Zvláštní zákon stanoví, co
se považuje za omamné látky a psychotropní
látky ve smyslu § 187 až 188a.".
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují
se na řízení podle tohoto zákona obecné
předpisy o správním řízení.
[ Zákon č. 7l/l967 Sb., o správním
řízení (správní řád).]
(2) Odvolání proti rozhodnutí vydané
podle tohoto zákona nemá odkladný účinek.
(3) Pravomocná rozhodnutí vydaná podle tohoto
zákona jsou přezkoumatelná soudem, jestliže
byly správním řízením vyčerpány
řádné opravné prostředky.
Jestliže nezanikne platnost povolení vydaných podle dosud platných předpisů [ § 27 nařízení vlády České socialistické republiky č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády České republiky č. l82/l99O Sb., nařízení vlády České republiky č. 33/1992 Sb. a nařízení vlády č. 278/l993 Sb..]/ k výkonu činností, které upravuje tento zákon, končí platnost těchto povolení:
a) uplynutím šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona v případě, že
1. omamné látky uvedené ve vydaných povoleních byly tímto zákonem přeřazeny v seznamu omamných látek ze skupiny II do skupiny I nebo III a ze skupiny I do skupiny II a
2. psychotropní látky uvedené ve vydaných povoleních byly títmo zákonem přeřazeny v seznamu psychotropních látek ze skupiny III nebo IV do skupiny II nebo I;
b) v ostatních případech dnem 31. prosince
1996.
Čl. IX
Zmocňovací ustanovení
Ministerstvo zdravotnictví stanoví vyhláškou
a) náležitosti žádostí, povolení, protokolů, evidenčních záznamů, ohlašovacích povinností a způsob registrace v oblasti návykových látek, prekursorů a některých pomocných látek,
b) organizaci a postup při zacházení s návykovými látkami, prekursory a pomocnými látkami,
c) postup při kontrole dovážených a vyvážených návykových látek, prekursorů a pomocných látek a při odběru jejich vzorků,
d) obsah, rozsah a způsob ukončení odborného
kursu zaměřeného k vykonávané
činnosti v oblasti výzkumu, vývoje, výroby,
distribuce a používání návykových
látek a prekursorů na specializovaných pracovištích.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Zacházení s omamnými a psychotropními
látkami (dále jen "návykové látky")
upravuje nařízení vlády ČSR
č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných
látkách škodlivých zdraví, ve
znění pozdějších předpisů.
Tímto způsobem byly promítnuty v našem
právním řádu povinnosti vyplývající
z Jednotné úmluvy o omamných látkách
ze dne 31. 3. 1961, vyhlášené ve vyhlášce
ministerstva zahraničních věcí č.
47/1965 Sb., o Jednotné úmluvě o omamných
látkách, Úmluvy o psychotropních látkách
ze dne 21. 2. 1971, vyhlášené ve vyhlášce
ministerstva zahraničních věcí č.
62/1989 Sb., o Úmluvě o psychotropních látkách
a Protokolu o změnách Jednotné úmluvy
o omamných látkách ze dne 25.3.1972, vyhlášeného
ve sdělení federálního ministerstva
zahraničních věcí č. 458/1991
Sb., o sjednání Protokolu o změnách
Jednotné úmluvy o omamných látkách
z roku 1961.
Stávající právní úprava
vycházela ze situace, kdy výroba a distribuce návykových
látek byla ve výlučné působnosti
Ministerstva zdravotnictví. Změny ve společnosti,
zejména rozvoj podnikatelské činnosti, organizační
změny ve výzkumu, výrobě, distribuci,
dovozu a vývozu návykových látek a
s tím související změny v kompetencích
resortů, postupně vedly k situaci, že v současné
době Ministerstvo zdravotnictví může
plnit vůči Organizaci spojených národů
v podstatě pouze činnost statistického charakteru
(přitom však není legislativně zabezpečeno
ani získávání potřebných
podkladů od zainteresovaných resortů).
Dosud platná právní úprava zacházení
s omamnými látkami, psychotropními látkami,
přípravky obsahujícími tyto látky
(dále jen "návykové látky")
je překonána z hlediska věcného iprávního,
není v souladu s Listinou základních práv
a svobod a neodpovídá ani obdobným předpisům
Evropské unie a doporučením Organizace spojených
národů. (Například ve stávající
právní úpravě jsou povinnosti subjektům
uloženy podzákonnou formou, přetrvávají
v ní již neexistující subjekty, chybí
úprava evidence, rozsah informačních povinností,
není odpovídajícím způsobem
upravena kontrolní činnost, způsobilost osob
pro zacházení s návykovými látkami
ani sankce za porušování stávající
právní úpravy.)
Vedle právních důvodů a věcných
nedostatků je uvedené nařízení
vlády překonáno i z hlediska koncepčního,
neboť modelová legislativa Organizace spojených
národů ani předpisy Evropské unie,
neupravují společně oblast návykových
látek a jedů.
Předkládaný návrh zákona o
omamných látkách, psychotropních látkách,
přípravcích obsahujících tyto
látky, prekursorech a pomocných látkách
a o změnách a doplňcích některých
zákonů (dále jen "návrh zákona")
je v souladu s novými společenskými a ekonomickými
podmínkami v České republice, jejími
mezinárodními závazky, Listinou základních
práv a svobod i obdobnými právními
úpravami Evropské unie a doporučeními
Organizace spojených národů. Navrhovaná
právní úprava navíc zahrnuje i dosud
v České republice neupravené zákonné
zacházení s látkami často používanými
pro nedovolenou výrobu návykových látek
(prekursory a pomocnými látkami) a některé
vztahy související s jejich dovozem, vývozem
a tranzitem.
Nutnost urychleného přijetí nové právní
úpravy omamných látek, psychotropních
látek a přípravků obsahujících
tyto látky (dále jen "návykové
látky"), prekursorů a pomocných látek
vyplývá, kromě z výše uvedeného,
z nebezpečného vývoje situace v drogové
oblasti a z toho vyplývající potřeby
zintenzivnění a zefektivnění boje
proti nezákonnému používání
drog v České republice, mezinárodních
úmluv i opakovaných požadavků Organizace
spojených národů tlumočených
jejich experty v říjnu 1993, v průběhu
roku 1994 při jednání s představiteli
resortů Ministerstva financí, Ministerstva spravedlnosti,
Ministerstva vnitra, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva
zemědělství a Meziresortní protidrogové
komise a dalších mezinárodních jednáních.
Návrh zákona se předkládá v
souladu s usnesením vlády České republiky
ze dne 18.8.1993 ke koncepci protidrogové politiky č.
446 a usnesením vlády České republiky
ze dne 6. 10. 1993 č. 557 o nařízení
vlády, kterým se mění nařízení
vlády České socialistické republiky
č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných
látkách škodlivých zdraví, ve
znění nařízení vlády
České republiky č. 182/1990 Sb. a nařízení
vlády České republiky č. 33/1992 Sb.
Z citovaného usnesení vyplývá, že
v České republice nadále odpovídá
za splnění úkolů vyplývajících
z výše uvedených mezinárodních
úmluv Ministerstvo zdravotnictví.
Návrh zákona tvoří spolu s návrhy
prováděcích předpisů organický
celek. Nejdůležitější z nich (návrh
vyhlášky Ministerstva zdravotnictví, kterou
se stanoví náležitosti dokumentace omamných
látek, psychotropních látek, přípravků
obsahujících tyto látky, prekursorů
a pomocných látek se proto předkládají
společně s návrhem zákona.
Předkládaný návrh zákona zabezpečuje
transformaci povinností vyplývajících
z mezinárodních úmluv do právního
řádu České republiky. Ve vztahu k
právní úpravě léčiv
návrh zákona předpokládá, pokud
jde o léčivé přípravky obsahující
omamné látky a psychotropní látky,
využívání stávající
právní úpravy léčiv (zejména
na úseku správné výrobní praxe).
V návaznosti na usnesení vlády České
republiky ze dne 9. října 1991 č. 396 k usnesení
vlády ČSFR č. 533/1991 o zabezpečení
slučitelnosti Československého právního
řádu s právem Evropských společenství
bylo při tvorbě návrhu zákona o návykových
látkách využito modelové legislativy
Organizace spojených národů ("Model
Legislation" z června 1992, zpracované Organizací
spojených národů - Program OSN pro kontrolu
drog). Dále bylo využito směrnic Evropské
unie pro právní úpravu látek používaných
pro výrobu návykových látek (prekursory
a pomocné látky), a to nařízení
Rady Evropských společenství č. 3677/90
z 13. prosince 1990, nařízení Rady Evropských
společenství č. 900/92 z 31. března
1992, nařízení Komise Evropských společenství
č. 3769/92 z 21. prosince 1992, směrnice Rady Evropských
společenství č. 109/1992 z 14. prosince 1992
a nařízení Komise Evropských společenství
č. 2959/93 z 27. října 1993. Obsah návrhu
zákona o omamných látkách a uvedené
prováděcí vyhlášky byly předběžně
ústně projednány s pracovníkem odpovědným
za právní úpravu Programu OSN pro kontrolu
drog ve Vídni, koordinátorem Evropské unie
pro právní úpravu prekursorů a pomocných
látek v zemích Východní a Střední
Evropy a expertem Evropské unie pro právní
úpravu prekursorů a pomocných látek
v zemích Východní a Střední
Evropy; jejich doporučení byla zapracována
do předkládaných návrhů.
Kvalifikovaný odhad realizace navrhované právní
úpravy činí 20 miliónů Kč.
Uvedená finanční částka bude
čerpána ročně na odměny lékařům,
kteří budou v plném pracovním úvazku
provádět kontrolu zacházení s výše
uvedenými látkami ve zdravotnických zařízeních
(zejména opodstatněnost preskripce léčivých
přípravků obsahujících omamné
a psychotropní látky a promítnutí
těchto přípravků v příslušné
zdravotnické dokumentaci), popřípadě
další související úkoly.
Účinnost zákona se předpokládá od 1. března 1996.
K § 1
Předmětem zákona je ochrana zdraví a života lidí i zvířat a ochrana životního prostředí před škodlivými účinky omamných látek, psychotropních látek a přípravků obsahujících tyto látky, zejména zabránění použití návykových látek pro jiné než terapeutické, vědecké a výukové účely, a zamezit používání prekursorů a pomocných látek k nedovolené výrobě návykových látek.
Pro zabezpečení výše uvedeného účelu zákon stanoví podmínky pro zacházení s návykovými látkami a prekursory skupiny I, podmínky pro uskutečňování jednotlivých dovozů, vývozů a tranzitů návykových látek a prekursorů, podmínky pro jednotlivé vývozy pomocných látek skupiny II do některých států, a to v souladu s plněním závazků vyplývajících pro Českou republiku z mezinárodních úmluv uvedených v obecné části této důvodové zprávy, Usnesení Rady Evropských společenství - 91/C 304/D7- a Protidrogové koncepce vlády ČR. Dále stanoví povinnosti a oprávnění fyzických osob a právnických osob při uvedených činnostech a kontrole těchto činností.
Vzhledem k charakteru a obsahu navrhované právní úpravy, zejména zásahům do podnikatelských aktivit a práv osob, je nutné tuto úpravu provést formou zákona.
Dále se vymezuje vztah návrhu zákona k připravovaným
zákonným úpravám léčiv
a chemických látek.
K § 2
Jednotný výklad právních předpisů upravujících zákonné zacházení s návykovými látkami, prekursory a pomocnými látkami jejich dovoz, vývoz, tranzit, vyžaduje přesné vymezení předmětu právní úpravy a jednotnou terminologii. Za tímto účelem se uvádí vysvětlení základních pojmů s tím, že tyto pojmy jsou určeny pouze pro účely tohoto zákona a mají stejný význam i v právních předpisech, které budou na základě tohoto zákona vydány. Část pojmů se přebírá z Jednotné úmluvy o omamných látkách z r. 1961 a Úmluvy o psychotropních látkách z r. 1971, kterými je Česká republika vázána.
Z uvedených pojmů pokládáme za potřebné blíže vysvětlit pojem "přípravek", "vyňaté přípravky", "provozovatel" a "specializované pracoviště". Pojem přípravek zahrnuje nejen léčivý přípravek, ale i jiné přípravky (např. přípravky používané při výrobě fotografických materiálů).
Na vyňaté přípravky, prekursory skupiny II a pomocné látky se nevztahují, ve srovnání s ostatními návykovými látkami a prekursory skupiny I, všechna ustanovení tohoto zákona (např. prekursory skupiny II lze vyrábět, distribuovat bez povolení Ministerstva zdravotnictví; na dovoz pomocných látek není třeba dovozní povolení Ministerstva zdravotnictví).
Do pojmu "provozovatel" je zařazeno i zdravotnické zařízení, kterým se podle zákona České národní rady č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozumí i lékárna.
Ostatní pojmy jsou natolik jasně vymezeny, že není důvodu je podrobněji vysvětlovat.
Provádět výzkum návykových
látek (zejména s cílem získání
nových omamných látek, psychotropních
látek, popřípadě jejich vývoj,
testování, identifikace látek), teoretickou
i praktickou výuku související s těmito
látkami na "specializovaných pracovištích"
lze provádět jen na povolení Ministerstva
zdravotnictví; toto povolení má charakter
individuálního správního aktu (§
23 odst. 3).
K § 3
V souladu s mezinárodními úmluvami je použití návykových látek dovoleno pouze k terapeutickým, vědeckým (včetně testování a identifikace těchto látek) a výukovým účelům.
Zákonem se stanoví subjekty, které jsou oprávněny s návykovými látkami zacházet, používat je k terapeutickým účelům, popřípadě je dovážet a vyvážet, a to včetně vymezení druhů a skupin těchto látek a podmínek pro uvedené činnosti. Tím se sleduje, aby s návykovými látkami nezacházely fyzické osoby nebo právnické osoby bez oprávnění, aby byl kontrolován jejich pohyb a sníženo nebezpečí jejich zneužití na nejnižší možnou míru.
Lékaři, zdravotnická zařízení, ostatní zdravotničtí pracovníci v ambulantních a lůžkových zdravotnických zařízeních, veterinární lékaři, lékárníci a farmaceutičtí laboranti, jsou oprávněni používat návykové látky k terapeutickým účelům, s výjimkou omamných látek skupiny III a psychotropních látek skupiny I, bez povolení vydaného Ministerstvem zdravotnictví. Ostatní fyzické osoby nebo právnické osoby pak mohou zacházet s návykovými látkami, dovážet a vyvážet je jen s povolením Ministerstva zdravotnictví.
Návrh zákona bsahuje opatření pro zamezení zneužití prekursorů pro nedovolenou výrobu omamných látek a psychotropních látek. Vzhledem ke skutečnosti, že v České republice se vyrábí značné objemy (např. více než 1 000 tun efedrinu, který je často zneužíván k nezákonné výrobě metamfetaminu - pervitin) prekursorů skupiny I, zákon upravuje podmínky pro jejich výzkum, vývoj, výrobu, distribuci, dovoz a vývoz.
V návaznosti na plnění závazků České republiky vyplývajících z Úmluvy OSN proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami z r. 1988 a z důvodu harmonizace českého právního řádu s právem Evropské unie, návrh zákona o návykových látkách upravuje i vývoz pomocných látek skupiny II.
Na činnosti, které nejsou u prekursorů skupiny II a pomocných látek upraveny tímto zákonem, se vztahují jiné předpisy, zejména zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákazy a oprávnění uvedené v tomto ustanovení mají mimo jiné preventivní charakter. Lze konstatovat, že obsahem tohoto ustanovení se podstatně omezují podmínky pro nezákonné zacházení s návykovými látkami a prekursory, předchází se i zneužívání liberálnějších podmínek v oblasti dovozu, vývozu a tranzitu zboží k nepovolenému vstupu návykových látek a prekursorů na území České republiky a výstupu z něho.
Vzhledem k rizikům pro zdraví lidí a zvířat se zakazuje opakovaný výdej léčivých přípravků obsahující omamné látky a psychotropní látky v lékárnách na jeden recept.
Uvedeným ustanovením se rovněž výrazně omezuje nekontrolovatelný pohyb návykových látek a prekursorů skupiny I a jakákoli činnost s nimi bez nepřetržité kontroly; zamezuje se zneužívání ne vždy plně vyčerpávající stávající úpravy předmětné věci k nezákonné činnosti bez možnosti uplatnění sankce za porušení povinnosti, nedodržení zákazu, popřípadě překročení oprávnění. Předpokládá se, že s návykovými látkami a prekursory skupiny I budou přicházet do styku jen osoby oprávněné podle tohoto zákona a způsobem jím stanoveným. Proto jsou v zákoně výslovně uvedeny banky a poštovní schrány, na něž se nesmí zasílat návykové látky a prekursory a zakazuje se umísťovat tyto látky a prekursory v celních skladech, svobodných celních pásmech a svobodných celních skladech.
Zákonem se neupravuje reklama léčivých přípravků obsahujících omamné látky a psychotropní látky, neboť reklama těchto přípravků je upravena v § 5 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
V zájmu zamezit zneužití vývozu návykových
látek, prekursorů a pomocných látek
skupiny II zákonem se zakazuje uskutečnit jejich
vývoz bez provedení kontroly jejich množství,
popřípadě totožnosti zásilky
(např., aby nebylo možno vyvézt jiný
prekursor nebo návykovou látku než, ty které
jsou uvedeny v jednotné celní deklaraci). Ze stejného
důvodu se tato opatření týkají
i dovozu návykových látek a prekursorů.
K § 4
Boj proti nezákonnému používání návykových látek a prekursorů je nutno považovat za celospolečenskou záležitost. Přes tuto skutečnost se stanoví soustava orgánů pro oblast návykových látek a prekursorů, jejich úkoly, působnost a pravomoc. Cílem tohoto opatření je účelné vymezení dělby práce, efektivní výkon státní správy na tomto úseku tak, aby byl optimálně zajištěn účel tohoto zákona.Vrcholným orgánem v soustavě orgánů pro oblast návykových látek a prekursorů je Ministerstvo zdravotnictví, jeho postavení a úkoly pro danou oblast vyplývají z usnesení vlády České republiky ze dne 18.8.1993 ke koncepci a programu protidrogové politiky č. 446.
Úkoly uvedené v tomto ustanovení plní Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím Inspektorátu omamných a psychotropních látek (samostatného oddělení Ministerstva zdravotnictví). Požadavek vytvoření zvláštní administrativní správy v oblasti kontroly návykových látek a prekursorů je zakotven ve výše citovaných mezinárodních úmluvách a odpovídá tomu i praxe většiny vyspělých států světa. Ve smyslu ryze hospodářském Ministerstvo zdravotnictví nezajišťuje výkon státní správy v oblasti návykových látek a prekursorů, ani nenahrazuje činnost ostatních ústředních orgánů státní správy, ale charakter jeho činnosti obsahuje výrazný administrativně ochranářsko bezpečnostní aspekt ve vztahu k chráněným zájmům uvedeným v § 1 v České republice i ve vztahu k obdobným zájmům cizích států, které jsou vázány výše citovanými mezinárodními úmluvami. Ministerstvo zdravotnictví je vrcholným kontrolním orgánem v soustavě zainteresovaných dalších orgánů státní správy. Tomu odpovídá i zákonem vymezená jeho pravomoc a působnost v oblasti návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II. Ministerstvo zdravotnictví povoluje zacházení s těmito látkami, jejich jednotlivé dovozy a vývozy tak, jak je to obvyklé v ostatních cizích státech a jak to předpokládají výše citované mezinárodní úmluvy. Specifickým rysem činnosti Ministerstva zdravotnictví v předmětné věci je výrazný mezinárodní prvek a postavení integrujícího činitele v České republice v programu její protidrogové politiky. Vzhledem ke srozumitelnosti tohoto ustanovení není třeba jej blíže rozvádět.
Ministerstvo zdravotnictví poskytuje Mezinárodnímu
úřadu pro kontrolu omamných látek
informace z oblasti návykových látek, včetně
informací předaných jinými resorty
v rámci jejich ohlašovací povinnosti (§
35).
K § 5
Ústřední orgány státní správy uvedené v tomto ustanovení kontrolují zacházení s návykovými látkami a prekursory skupiny I u provozovatelů, kteří jsou v jejich působnosti, zejména ve zdravotnických zařízeních a na specializovaných pracovištích, ukládají sankce za porušování povinností nedodržení zákazů, popřípadě překračování oprávnění a plní vůči Ministerstvu zdravotnictví ohlašovací povinnosti. Specifické postavení zaujímá, s přihlédnutím k poloze České republiky v Evropě, Ministerstvo financí (celní orgány v jeho působnosti) v oblasti nezákonného obchodu s návykovými látkami a prekursory.
Úkoly Ministerstva zdravotnictví vykonávají
v oboru působnosti ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti
příslušné orgány těchto
ministerstev.
K § 6
Okresní úřady kontrolují zacházení a používání návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II u provozovatelů v jejich územních obvodech. Tato jejich role je nezastupitelná v návaznosti na privatizaci zejména zdravotnických zařízení (včetně lékáren) z hlediska místní znalosti, autority a postavení podle zákona České národní rady č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, (registrace nestátních zdravotnických zařízení, operativnosti provedení potřebných opatření v důsledku nepředpokládaných událostí v dané věci i z hlediska hospodárnosti).
Předpokládá se spolupráce celních orgánů dislokovaných v územním obvodu okresních úřadů se zdravotnickými zařízeními na smluvním základě, zprostředkované zdravotním radou příslušného okresního úřadu; tímto způsobem bude zabezpečena jejich nepřetržitá spolupráce.
Obdobné důvody vedly i k zařazení
okresních veterinárních správ do soustavy
orgánů v oblasti návykových látek,
a to zejména z důvodů kontroly zacházení
a používání návykových
látek u veterinárních lékařů
v jejich územním obvodu.
K § 7 a § 8
Povinnosti a zákazy stanovené v tomto ustanovení zasahují do podnikatelských aktivit provozovatelů pouze v nezbytné míře a s cílem zabránit ohrožení značně širšího okruhu zájmů chráněných jinými obecně závaznými právními předpisy (např. ochrana zdraví lidí a zvířat, zabránit závislosti fyzických osob na návykových látkách a prekursorech a tím předejít velice závažným negativním dopadům v oblasti sociální, veřejného pořádku, morální apod.). Se zřetelem na Listinu základních práv a svobod jsou provozovatelům povinnosti ukládány zákonem.
Prohlížení osob i dopravních prostředků
je významným zásahem do práv osob.
Zákon umožňuje provádět tuto
činnost v rámci ochrany návykových
látek a prekursorů v objektech používaných
pro zacházení s nimi; tímto oprávněním
se vytváří zároveň podmínky
pro provozovatele k realizaci jeho povinnosti chránit návykové
látky a prekursory před zneužitím.
K § 9
Uvedená ustanovení mají i preventivní
charakter; poprvé se ukládají přiměřené
povinnosti i osobám pěstujícím mák
setý a konopí.
K § 10
Povinnost registrace výrobců, dovozců a vývozců
prekursorů skupiny II a pomocných látek spočívá
v písemném oznámení Ministerstvu zdravotnictví
své identifikační údaje, místo
podnikání, obchodní označení
jednotlivých uvedených prekursorů skupiny
II a pomocných látek, název státu,
do kterého je vývoz určen, název státu,
odkud byla látka dovezena, identifikační
údaje dodavatele a odběratele a účel
výroby, dovozu a vývozu.

