SLEDOVANOST PODLE EKONOMICKÉ AKTIVITY
pořady na 1. místě
Ekonomicky aktivní diváci nejvíce sledovali
českou filmovou komedii OBECNÁ ŠKOLA (kterou
NOVA začínala první večer svého
vysílání v pátek 4. února),
zatímco diváci ekonomicky neaktivní měli
za nejatraktivnější soutěž KUFR
na ČT 1, a to konkrétně ve vydání
z neděle 13. února. Rozdíl ve sledovanosti
obou pořadů je minimální - 1 % ve
prospěch KUFRU.
pořady na 50. místě
V případě ekonomicky aktivních diváků
skončily na tomto místě PTÁKOVINY,
vysílané NOVOU v úterý 27. září.
U ekonomicky neaktivního publika to je repríza francouzské
komedie ZVÍŘE s J. P. Belmondem a R. Velchovou,
uvedená v sobotu 16. dubna Rozdíl ve sledovanosti
4 % ve prospěch PTÁKOVIN.
první desítka pořadů
Mezi deseti nejsledovanějšími pořady
jsou u ekonomicky aktivních i neaktivních diváků
čtyři stejné - dva české filmy
(OBECNÁ ŠKOLA a VESNIČKO MÁ STŘEDISKOVÁ)
a 1. část SCARLETT, TV přepisu románu
M. Mitchellové Jih proti Severu, uvedeného NOVOU,
a na ČT 1 vysílaná závěrečná
28. část australského seriálu NÁVRAT
DO RÁJE, která se mimochodem v první desítce
ekonomicky aktivních uplatnila jako jediný pořad
ČT 1. Zato první desítku u ekonomicky neaktivních
tvoří z plné poloviny pořady ČT
1 - vedle 28. ještě 26. část NÁVRATU
DO RÁJE, 10. část britského seriálu
COVINGTON CROSS, repríza české filmové
komedie JÁCHYME, HOĎ HO DO STROJE! a již vzpomínaný
KUFR z 13. 2.
zastoupení ČT 1 a NOVY
V obou skupinách převažoval zájem o
pořady nabízené NOVOU, zvlášť
výrazně tomu bylo u ekonomicky aktivních
diváků:
Aktivní | Neaktivní | |
ČT1 | 9 | 21 |
NOVA | 41 | 29 |
PADESÁT POŘADŮ S CELKOVĚ NEJVYŠŠÍM
KOEFICIENTEM SPOKOJENOSTI NA JEDNOTLIVÝCH PROGRAMECH
Nejprve si připomeňme, že koeficient spokojenosti
je statisticky průkazný až při sledovanosti
10 a více procent. Proto následující
číselné, ale i titulové přehledy
respektují tento fakt. Činí tak s jednou
výjimkou a tou je padesátka pořadů
odvysílaných na ČT2. Pro nízký
počet pořadů, které na tomto programu
dosáhly celkové sledovanosti 10 a více procent,
nám nezbylo než výběr omezit sledovanosti
již od 5%. Znamená to, že údaje o spokojenosti
s pořady, které byly uvedeny na ČT 2 a které
zaznamenaly sledovanost pod 10 %, mají nižší
průkaznost a jejich platnost je hlavně ilustrativní.
A ještě jednu věc si připomeňme
- totiž to, že spokojenost pořadu a jeho sledovanost
nejsou veličiny v přímé úměře.
Má to svou logiku, publikum četné (takové,
které vytváří vysokou sledovanost)
totiž nepředstavuje beze zbytku ty diváky,
kteří se v konkrétním pořadu
"najdou skutečně v optimální
míře (tedy jen diváky bezvýhradně
spokojené). Pro ilustraci: v padesátce nejsledovanějších
pořadů ČT1 a NOVY má sledovanost rozmezí
od 59 do 73 % a koeficient spokojenosti ve výši 7.0
a více vykazuje jen 10 pořadů (a jen v jednom
případě se dostává nad 8.0),
kdežto koeficient spokojenosti v padesátce nejvíce
ceněných pořadů ČT 1 a NOVY
má rozpětí od 8.0 do 8.9 a sledovanosti 59
a více procent dosáhl pouze jeden pořad (naprostá
většina jich zaznamenala sledovanost v rozpěti
od 10 do 30 % - celkem 44 pořadů). Stručně
řečeno: žebříček nejsledovanějších
pořadů se podstatně liší od žebříčku
s pořady, s nimiž byli diváci nejvíce
spokojeni. Ostatně není divu, protože každá
"top fifty" je o něčem jiném.
Porovnáme-li počty programových typů,
s nimiž byla největší divácká
spokojenost před 4. únorem na prvním programu
České televize, s počty nejvíce ceněných
typů pořadů uvedených na tomto programu
od 4. února, vidíme, že se podstatně
zúžil jejich rejstřík a že absolutní
převahu má jeden druh pořadů, a -to
dramatických. Stalo se tak vlivem komerční
-televize, jejíž působení vyvolalo i
některé další změny ve spokojenosti
diváků. Například mezi nejvíce
ceněnými pořady vysílanými
na ČT 1 došlo k výraznému poklesu zastoupeni
publicisticko-dokumentárních titulů. Přehlédnout
nelze ani to, že do 4. února mezi dramatickými
pořady s nejvyšším koeficientem spokojenosti
nefiguruje ani jednou večemíček, kdežto
od 4. února jich je 38 a z večemíčků
se stal cyklus, který z nabídky ČT 1 se těší
největší oblibě dospělého!
publika (přesně divácké obce od 15
let výše). Následující tabulka
je v tomto směru sdostatek výmluvná:
ČT1
(při sledovanosti 10 a více procent)
POČTY POŘADŮ | |||||||
OBDOBÍ | publicisticko | ||||||
zpravodajské | sportovní | dokumentární | dramatické | zábavné | hudební | jiné | |
1.1.- 3. 2. | |||||||
4.2.- 31.12. |
*) z toho ani jeden večemíček
**) z toho 38x pořady vysílané jako večemíček
Také na ČT 2 se ukazuje 4. únor jako mezník
dvou různých ér. Údaje je však
třeba brát jako ilustrativní, protože
vypovídají o divácké spokojenosti,
která byla v řadě případů
zaznamenána při sledovanosti pod 10 %. Nárůst
divácké spokojenosti se sportovními pořady
vysílanými po 4.únoru je způsoben
přenosy ze zimní olympiády a z mistrovství
světa v kopané, na jejichž vysílání
v České republice měla monopol právě
Česká televize a řadu z nich uvedla i na
svém druhém programu:
ČT2
(při sledovanosti 5 a více procent)
POČTY POŘADŮ | |||||||
OBDOBÍ | publicisticko | ||||||
zpravodajské | sportovní | dokumentární | dramatické | zábavné | hudební | jiné | |
1.1.- 3. 2. | |||||||
4.2.- 31.12. |
Úsilí komerční televize dosahovat
opakovaně co největší sledovanosti prostřednictvím
zejména dramatických pořadů bylo doprovázeno
cílevědomým výběrem, který
myslel i na setrvalou diváckou spokojenost. Programovým
dramaturgům NOVY se v tomto směru podařil
velice úspěšný počin v podobě
nasazení "nekonečného" amerického
komediálního seriálu M.A.S.H. Mezi čtyřiceti
dramatickými pořady, s nimiž byli diváci
na NOVĚ nejvíce spokojeni, se objevuje 28 dílů
tohoto seriálu z lékařského prostředí!!!
Lze si jen přát, aby podobně šťastná
vnuknutí doprovázela i rozhodováni příslušných
pracovníků České televize. Druhé
nejpočetnější zastoupení mezi
diváky nejvíce ceněnými. pořady
v případě publicisticko-dokumentárních
titulů je dáno šesti vydáními
magazínu National Geographic:
NOVA
(při sledovanosti 10 a více procent)
POČTY POŘADŮ | |||||||
OBDOBÍ | publicisticko | ||||||
zpravodajské | sportovní | dokumentární | dramatické | zábavné | hudební | jiné | |
4.2.- 31.12. | - | 1 | 9*) | 40**) | 2 | - |
*) z toho 6x National Geographic
**) z toho 28x M.A.S.H.
Divácká záliba ve večemíčcích,
seriálu M.A.S.H., ale také v magazínu National
Geographic zákonitě pronikla i do společné
padesátky pořadů s nejvyšším
koeficientem spokojenosti:
ČT1 + NOVA
(při sledovanosti 10 a více procent)
OBDOBÍ | POČTY POŘAD | ||||||
celkem | podle programových typů | ||||||
publicisticko- | |||||||
4.2.- 31.12. | zpravodajské | sportovní | dokumentární | dramatické | zábavné | hudební | |
ČT1 | |||||||
NOVA | |||||||
Úhrnem |
*) z toho 19x pořady vysílané jako večemíček
**) z toho 17x M.A.S.H.
***) ve všech třech případech jde o
magazín National Geographic
Následující tabulka porovnává
počty pořadů podle země původu.
Vzhledem ke zcela stejnému zastoupení obou programů
ve společné padesátce diváky nejvíce
oceňovaných pořadů vypovídá
zcela zřetelné o podílech domácích
a zahraničních pořadů. Zatímco
Česká televize vychází v tomto srovnání
jako česká, NOVA se jeví jako amerikanizovaná
stanice:
OBDOBÍ | POČTY POŘADŮ | |||||||||
4.2.- 31.12. | Celkem | Podle země původu | ||||||||
ČR | SR | SRN | Francie | Itálie | V.Británie | USA | Kanada | Austrálie | ||
ČT1 | ||||||||||
NOVA | ||||||||||
Úhrnem |
PADESÁT POŘADŮ ČT 1 A NOVY S NEJVYŠŠÍM KOEFICIENTEM SPOKOJENOSTI U JEDNOTLIVÝCH SKUPIN DIVÁKŮ
(4 2. a 31. 12. 1994)
A: podle věku
B: podle vzdělání
C: podle pohlaví
D: podle bydliště
E: podle ekonomické aktivity
V padesátkách jednotlivých sociodemografických
skupin diváků jsou zahrnuty pořady, které
vykazují sledovanost 10 a více procent jak celkově,
tak v dané divácké skupině. To znamená,
že divácká spokojenost je u každého
pořadu statisticky průkazná.
SPOKOJENOST PODLE VĚKU
pořady na 1. místě
Pět věkových skupin - pět různých
titulů na 1. místě, dva z nich byly odvysílány
na ČT 1: SILVESTRY VLADIMÍRA MENŠÍKA
u skupiny 45-54letých a večemíček
TOM A JERRY (jmenovitě část Malý uprchlík)
u 25-34letých.
pořady na 50.místě
Stejná situace je i na posledním místě
- pět různých pořadů. Tentokrát
tři z nich odvysílala ČT 1: MEDVĚDI
u skupiny 15-24letých a dva večemíčky
- Jak myslivec Muška pásl včely ze seriálu
O LOUPEŽNÍKU RUMCAJSOVI u 35-44letých a Jak
Rákosníček zachránil mráček
ze seriálu O RÁKOSNÍČKOVI u 45-54letých.
první desítka pořadí.
V první desítce neexistuje ani jeden pořad,
který by byl společný aspoň třem
skupinám. Rozdíly jsou tak zjevné, že
zůstaneme u pouhého vyčíslení
zastoupení pořadů z ČT 1 u jednotlivých
skupin. Největší zastoupení je u diváků
45-54letých (7x), nejmladších (6x) a 25-34letých
(5x). Naopak nejmenší je u diváků nejstarších
(1x) a 35-44letých (2x).
Když pomineme večemíčky, v první
desítce figurují z pořadů vysílaných
ČT 1 filmy jako VESNIČKO MÁ STŘEDISKOVÁ
(15-24letí) nebo MEDVĚDI 45-54letí), ze zábavných
pořadů již vzpomenuté SILVESTRY VLADIMÍRA
MENŠÍKA (45-54letí) či ŠPRŤOUCHLATA
(15-24letí a 35-44letí) a sportovní přenos
- z krasobruslařské expedice na ZOH (15-24letí).
zastoupení ČT 1 a. NOVY
Největší zastoupení a četnější
než podíl NOVY je v padesátkách nejvíce
ceněných pořadů skupina.mi 15-24letých
a 45-54letých. Naopak nejmenší zastoupení
je v padesátce pořadů nejstarších
diváků. Z programových typů jsou nejvíce
oblíbeny VEČERNÍČKY (celkem 54x, u
15-24letých 7x, u 25-34letých 13x, u 35-44letých
16x, u 45-55letých 14x a u diváků nad 55
let 10x) a dále americký komediální
seriál z lékařského prostředí
M.A.S.H. (celkem 47x, z toho u 15-24letých 5x, u 25-34letých
23x, u 35-44letých 10x, u 45-55letých 9x a u diváků
nad 55 let ani jednou).
ČT1 | |||||
NOVA |
SPOKOJENOST PODLE VZDĚLÁNÍ
pořady na 1.místě
Tři vzdělanostní skupiny - tři různé
pořady na 1. místě. U diváků
se základním vzděláním to jsou
s devítkovým koeficientem spokojenosti SILVESTRY
VLADIMÍRA MENŠÍKA, vysílané na
ČT 1 v podvečer posledního dne v roce. Středoškolsky
vzdělané publikum si nejvíce cenilo (rovněž
devítkovým koeficientem) 1. a 2. část
amerického seriálu M.A.S.H., uvedeného na
NOVĚ také v podvečer. Vysokoškolsky
graduovaní diváci nejvíce hodnotili - a to
desítkovým koeficientem!- večemiček
Jak Rumcajs kočíroval sumce ze seriálu O
LOUPEŽNÍKU RUMCAJSOVI.
pořady na 50. místě
Také na posledním místě figurují
tři různé pořady. U diváků
se základním vzděláním to je
americký animovaný film POSLEDNÍ JEDNOROŽEC,
uvedený NOVOU. Středoškolsky vzdělaní
diváci sem zařadili večemíček
ze seriálu O LOUPEŽNÍKU RUMCAJSOVI (část
Jak myslivec muška pásl včely). Diváci
s vysokoškolským vzděláním toto
místo přiřkli WALTU DISNEYOVI A JEHO KOUZELNÉMU
SVĚTU (konkrétně seriálům Goofyho
tlupa a Malá mořská víla).
první desítka pořadů
Ani v jednom pořadu se vzdělanostní skupiny
neshodly v první desítce. Tu u středoškolsky
vzdělaných diváků celou zaplňuje
deset různých částí seriálu
M.A.S.H. (přitom devět z nich má devítkový
koeficient spokojenosti). Podobně jednostrunná se
jeví spokojenost vysokoškolsky graduovaných:
sedm večemíčků doplňuje 205.
vydání RECEPTÁŘE NEJEN NA NEDĚLI
a dva pořady z NOVY (32. část magazínu
NATIONAL GEOGRAPHIC a SEANCE s biotronikem Tomášem
Pfeifferem). Přehlédnout nelze, že celá
první desítka této vzdělanostní
kategorie plus dva další pořady "se pyšní"
desítkovým! koeficientem spokojenosti. Typově
nejpestřejší se jeví první desítka
u diváků se základním vzděláním,
kterou tvoří čtyři pořady z
ČT1 (SILVESTRY VLADIMÍRA MENŠÍKA, večemíček
Psí škola života ze seriálu TOM A JERRY,
dvě části ze seriálu OKAVANGO - Otec
před kamerou a Daň přírodě)
a šest pořadů odvysílaných NOVOU,
mezi nimi mj. filmy S TEBOU MĚ BAVÍ SVĚT
a HLEDÁ SE BENJI.
zastoupení ČT 1 a NOVY
Výrazně v neprospěch veřejnoprávní
televize je zastoupeni pořadů ČT 1 v padesátce
pořadů nejvíce ceněných středoškolsky
vzdělanými diváky, u zbývajících
dvou skupin je zastoupení rovnoměrnější
(u diváků se základním vzděláním
dokonce ve prospěch. Mezi nejvíce ceněnými
pořady figurují jednak VEČERNÍČKY
(celkově 43x, z toho u VŠ 18x, u ZŠ 14x a u SŠ
11x) a seriál M.A.S.H. (celkově 38x, z toho u SŠ
27x, u VŠ 9x a u ZŠ 2x).
ZŠ | SŠ | VŠ | |
ČT1 | |||
NOVA |
SPOKOJENOST PODLE POHLAVÍ
pořady na 1 místě
Ženy na 1. místo zařadily pohádku z
NOVY - TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU, kterou
ozdobily devítkovým koeficientem spokojenosti. Muži
byli nejvíce spokojeni s večemíčkem
v podobě seriálu TOM A JERRY (jmenovitě jeho
částí Malý uprchlík).
pořady na 50.místě
Na 50. místě se umístily v obou případech
pořady ČT 1 - u žen večemíček
ze seriálu TOM A JERRY (část Fantomas), u
mužů to byla 2. část italského
filmu JEŽÍŠ NAZARETSKÝ.
první desítka pořadů
Ženy se s muži shodli jenom v jednom pořadu -
v SILVESTRECH VLADIMÍRA MENŠÍKA. U mužů
pořady z ČT 1 figurují v první desítce
ještě dvakrát - díky jednak večemíčku
TOM A JERRY (konkrétně části Malý
uprchlík), jednak francouzskému dokumentárnímu
cyklu LÉKAŘKA DIVOČINY (jmenovitě
jeho 3. části Léčka). U žen se
objevují pořady z ČT 1 ještě
třikrát - konkrétně jde o francouzský
film MEDVĚDI, o český film ZLATÍ ÚHOŘI
(který byl mimochodem zařazen do vysílání
změnou) a o večemíček v podobě
seriálu PAT A MAT (jmenovitě část
Vrata).
zastoupení ČT 1 a NOVY
V padesátce nejvíce ceněných pořadů
je nabídka obou TV kanálů zastoupena rovnoměrně.
Diváci obou skupin byli nejvíce spokojeni se dvěma
typy pořadů - jednak s VEČERNIČKY
na ČT 1 (celkem 31x, z toho ženy 17x) a jednak s americkým
komediálním seriálem M.A.S.H. na NOVĚ
(celkem 32x, z toho muži 18x):
Muži | Ženy | |
ČT 1 | 24 | 23 |
NOVA | 26 | 27 |
SPOKOJENOST PODLE BYDLIŠTĚ
pořady na 1. místě
U venkovských diváků se na toto místo
dostaly SILVESTRY VLADIMÍRA MENŠÍKA, uvedené
na ČT 1, kdežto městské publikum dalo
přednost americkému filmu HLEDÁ SE BENJI,
příběhu o znamenitém psu v divokých
horách, vysílanému NOVOU.
pořady na 50 místě
Na posledním místě padesátky nejvíce
ceněných pořadů skončily u
obou skupin pořady NOVY - 59. část amerického
seriálu M.A.S.H v případě městských
diváků a britský dokument o siamských
dvojčatech KATIE A EITISCH v případě
venkovského publika.
první desítka pořadů
U obou skupin se v první desítce objevuje jenom
jeden společný pořad - SILVESTRY VLADIMÍRA
MENŠÍKA. Z nabídky ČT 1 jsou v desítce
městských diváků ještě
dva pořady - francouzský film MEDVĚDI, uvedený
v období vánoc, a část Přijímací
zkouška z rodinného seriálu KROK ZA KROKEM.
V desítce venkovského publika je ČT 1 zastoupena
celkem devětkrát!!! - čtyřmi VEČERNÍČKY,
dvěma PŘENOSY ZE ZOH, dvěma částmi
amerického seriálu OKAVANGO (Otec před kamerou
a Daň přírodě) a již vzpomenutým
sestřihem SILVESTR VLADIMÍRA MENŠÍKA.
Z menu NOVY vzali venkovští na milost 20. část
seriálu POBŘEŽNÍ HLÍDKA (Staří
přátelé).
zastoupení ČT 1 a NOVY
Z následujícího přehledu je zřejmé,
že dvakrát více pořadů ČT
1 zařadili do padesátky nejvice ceněných
pořadů venkovští diváci než
městské publikum. Nejoblíbenějším
typem pořadu z nabídky ČT 1 je VEČERNÍČEK
- 27x (z toho u venkovských diváků 17x) a
z menu NOVY americký komediální seriál
z lékařského prostředí M.A.S.H.
- 31x (z toho u městského publika 26x):
Město | Venkov | |
ČT 1 | 14 | 28 |
NOVA | 36 | 22 |
SPOKOJENOST PODLE EKONOMICKÉ AKTIVITY
pořady na 1.místě
Nejvíce spokojeni byli ekonomicky aktivní diváci
s 30. vydáním magazínu NATIONAL GEOGRAPHIC,
vysílaným v neděli dopoledne na NOVĚ.
Komerční televize uvedla i pořad, s ním
byli nejvíce spokojeni ekonomicky neaktivní diváci
- TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU, pohádku
vysílanou dopoledne na Štědrý den. Nelze
neupozornit na devítkové koeficienty v obou případech.
Pořady na 50. místě
Na 50. místě figurují u obou skupin dva typy
pořadů, s nimiž diváci jsou celkově
velice spokojeni: v případě ekonomicky aktivních
to je M.A.S.H., konkrétně 64. díl tohoto
amerického komediálního seriálu z
lékařského prostředí, u ekonomicky
neaktivních to je jeden večemíčků,
jmenovitě jedna část ze seriálu RÁKOSNÍČEK.
první desítka pořadů
U obou skupin se v první desítce objevuje pouze
jeden pořad - SILVESTRY VLADIMÍRA MENŠÍKA,
titul vyslaný na ČT 1, s ním více
spokojeni byli ekonomicky neaktivní diváci, kdy
pořad ocenili devítkovým koeficientem. V
první desítce u ekonomicky aktivních figuruje
ještě jeden pořad ČT 1 - večemíček,
v podobě amerického cyklu TOM A JERRY, konkrétně
části s názvem Malý uprchlík.
V desítce nejvíce ceněných pořadů
skupinou ekonomicky neaktivních diváků jsou
celkem čtyři pořady uvedené na ČT
1 - vedle již zmíněného silvestrovského
titulu dva večemíčky (jeden ze seriálu
RÁKOSNÍČEK a jeden ze seriálu POVÍDÁNÍ
O VÍLE AMÁLCE) a jedna část amerického
seriálu OKAVANGO jmenovitě Hledání
domova, jeho 7. díl).
zastoupení ČT 1 a NOVY
Jak vypadalo rozložení spokojenosti s nabídkou
obou TV kanálů, ukazuje následující
přehled. K uvedeným číslům
jenom dodejme, že seriál M.A.S.H. je zastoupen celkem
28x (z toho u ekonomicky aktivních 26x) a VEČERNÍČEK
24x (z toho u ekonomicky aktivních 10x).
Aktivní | Neaktivní | |
ČT 1 | 16 | 29 |
NOVA | 34 | 21 |
4.14. SEBEREFLEXE PROGRAMOVÝCH PRACOVNÍKŮ
ČT
STRUČNÁ ANTOLOGIE INTERNÍCH HODNOCENÍ
POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE
Pořady, vysílané Českou televizí,
procházejí velmi přísným vnitřním
hodnocením, na němž se cyklicky podílejí
všechny tvůrčí skupiny. Hodnocení
předkládají dramaturgové tvůrčích
skupin každé dva týdny jako podklad pro poradu
vedení České televize s producenty a dramaturgy
tvůrčích skupin. Tato intemí hodnocení
jsou často otevřenější a přísnější,
než kritiky v tisku. Systém těchto hodnocení,
kde středem pozornosti je především
původní dramatická tvorba, zabezpečuje,
že se všichni rozhodující tvůrčí
pracovníci České televize opakovaně
a důkladně seznamují se strukturou vysílacího
schématu a jeho vnitřními souvislostmi. Mohou
pak také svou vlastní tvorbu lépe zařadit
do kontextu vysílání jako celku a posoudit
její pravděpodobný účinek na
diváka.
Hodnocení vysílaných pořadů
ČT 1 a ČT 2 jsou zároveň jediným
místem pravidelných setkání producentů
a dramaturgů pořadů žánrově
velmi odlehlých. Tím tyto porady plní také
nezastupitelnou integrační úlohu České
televize a zdůrazňují vědomí
sounáležitosti televizních tvůrců
s veřejnoprávní televizí jako celkem.
Stručná antologie těchto hodnocení
může evokovat také atmosféru, v níž
se tyto klíčové porady odehrávají.
Na počátku roku 1994 podnikla Česká
televize pokus vysílat diskusní pořad nového
typu, nazvaný Ve středu. Vyvolával postupně
tyto ohlasy:
19. ledna 1994
"Dr. Douda není zatím pohotový moderátor
a teprve čas ukáže, zda bude pěstovat
více vlastní popularitu nebo se na své hosty
lépe připraví. Za tím - v začátku
- je třeba ten to pokus přivítal. "
Dana Tučková, | |
tvůrčí skupina Ondřeje Šrámka |
24. ledna 1994
"Velmi skeptická paní režisérka
mluvila s nadějí o novém ministru kultury,
pan velvyslanec si pochvaloval, jak už se to lepší
i pro Američany, bankéř byl v sedmém
nebi a historik to historicky uhlazoval ("Ukazuje
se, že když je o čem mluvit a chce se mluvit,
tak je to dobré, jakkoliv je to načinčané.
A hlavně nelze myslím mluvit o tom, co říkáme
novému ministru kultury. Sklouzne to pak nutně do
sféry dohadů a stížností, drbů.
Pokud se nepodaří vytipovat kvalitní skupinu
laiků a skutečně fundovaného zástupce
vlády, pak., ale to je vlastně Debata, takže
asi začít u fundovaného, tvrdého,
kultivovaného moderátora. Lze však takového
najít?"
Josef Platz, | |
tvůrčí skupina Josefa Platze |
7. února 1994
"... divák
si zpočátku všimne, že Ivan Douda laboruje
s češtinou (na vládě - ve vládě),
že je v podrobnostech introvertní, že se bez
elegance přidržuje předepsaných postupných
bodů - zřejmě to brzdí ztotožnění
diváka s moderátorem. Divák také tápe
v žánru pořadu: je to tiskovka s jedním
novinářem? Je to monolog protagonisty cizelovaný
přísedícími?...
Nesporný úspěch prokázal producent:
získal do své relace napřed předsedu
vlády, nyní nejpopulárnějšího
ministra. "
Petr Kudela | |
tvůrčí skupina Drdová - Ladman |
21. března 1994
"Už delší dobu si lámu hlavu,
proč byl za průvodce pořadem vybrán
právě Ivan Douda. Nebaví ho snad jeho vlastní
profese? A jak by se asi tvářil, kdyby za něj
začal ordinovat třeba Rudolf Křesťan?
Dnešní pořad mi zamotá hlavu ještě
víc. Uvádí ho sice Ivan Douda, ale otěže
pevně svírá Michal Kocáb. Chystá
se tu snad výměna moderátorů?"
Jan Kutálek | |
tvůrčí skupina Krejčí - Průchová |
Po třech měsících byl pořad
Ve středu.,. mimo jiné na základě
intemích hodnocení (která však byla
v souladu s hodnocením extemistů) zrušen.
Velmi diskutovaným činem je uvádění
seriálů z doby před listopadem 1989. Od 11.
července 1994 uváděla Česká
televize po mnohaleté přestávce opět
reprízu seriálu Františka Filipa Chalupáři.
Intemí odezva současných televizních
tvůrců byla často překvapivá:
27. července 1994
"Při zjištění, že se tento
seriál opět vysílá, mi bylo všelijak,
dokonce jsem s odporem pronesla: Vždyť to určitě
není na koukáni, taková staroba. Byla jsem
však mile překvapena, dokonce jsem se i několikrát
spontánně zasmála. Jak praví televizní
klasik - dobře napsaný scénář
a výkony herci časem nestárnou. "
Hana Kubánková | |
tvůrčí skupina Aleny Poledňákové |
27. července 1994
" Klasika na televizní obrazovce, ztotožněná
s životní realitou. Důkazem bude určitě
sledovanost i index (spokojenosti - ns). Proč? Asi každý
by našel svou odpověď; ale společného
jmenovatele by měly všechny - hrají tady lidé.
A až na detaily (poplatné době), předvádějí
to, čemu se budeme usmívat a co se dá vysílat
klidně znovu za dvacet let. Některé lidské
vlastnosti jsou nesmrtelné. a o těch to vlastně
je.
Jaromír Vrlík | |
tvůrčí skupina Jindřicha Procházky |
22. srpna 1994
"Nevadí mi, docela se bavím a myslím,
že většina diváků také.
"
Barbara Šindelářová | |
tvůrčí skupina Jiřího Chalupy |
Uvedení seriálu Chalupáři se setkalo
s velkým ohlasem diváků, doložitelným
vysokou sledovaností, ale také velmi kladným
hodnocením (prostřednictvím indexu spokojenosti).
Ukázalo, že k programovému dědictví
minulé doby musí Česká televize přistupovat
selektivně a individuálně: jednoznačné
pravidlo tu neexistuje.
Jedním z nejkontroverznějších publicistických
pořadů, uváděných Českou
televizí, byl v roce 1994 pořad Nedej se!. I v intemích
hodnoceních získával známky velmi
rozličné:
2. října 1994
"Už podruhé během 24 hodin se z obrazovky
ČT 1 dozvídáme, že pracovníci
ministerstva mají máslo na hlavě. Oceňuji
přehlednost, srozumitelnost a myslím i objektivitu
tvůrců. "
Jan Chaloupecký | |
tvůrčí skupina Čestmíra Kopeckého |
14. listopadu 1994
"V pořadu vypovídali občané
i městští radní. Zásadní
chybou pořadu byl a agresivita spíkra, na kterou
bývá divák velmi alergický. Městského
radního, kterého činil za vše odpovědným,
kvalifikoval jako tupce i hůře, občany označil
jako regionální rasisty, protože nestojí
o pražské rekreanty.,. Pokud jde o radní, doporučil
s odvoláním na historické zkušenosti,
doslova a do písmene, defenestraci. Svůj part navíc
četl, takže sám četl své myšlenky,
aby radního Malého označil za pitomce. 1
kdyby měl komentující stokrát pravdu,
svým projevem ubral faktům na váze a přesvědčivosti.
"
Miloslav Vaněk | |
tvůrčí skupina Vaněk - Kratochvíl |

4.15. ROZHODNUTÍ GENERÁLNÍHO ŘEDITELE
č. 29 ze dne 4, listopadu 1994,
kterým se vydává rukojeť napomáhající
při úvahách o zařazování
materiálů zobrazujících násilí
ve vysílání České televize
Jedním z hlavních úkolů České televize je poskytovat objektivní, ověřené, všestranné a vyvážené informace pro svobodné vytváření názorů (část § 2 zákona o České televizi). Vzhledem k tomu, že je násilí součástí života, který nás obklopuje, nelze se jeho zobrazování a informacím o něm vyhýbat. Je však naší povinností hledat všechny cesty, jak omezit nepříznivý dopad zobrazování násilí na televizní diváky a zejména na děti. Jediným řešením je neustále obnovovaná nepsaná dohoda mezi zodpovědným televizním redaktorem-dramaturgem a informovaným divákem o tom, co je a co není přijatelné. Proto nelze stanovit žádná obecně platná a neměnná kritéria, jimiž by se pracovníci médií. mohli beze zbytku řídit.
Zobrazování násilí působí přímo na diváky negativně několika způsoby: deprimuje a šokuje, může u citově nevyrovnaných jedinců způsobit snížení prahu vnímavosti vůči násilným řešením konfliktních situací a v ojedinělých případech vede i k přímému napodobení.
V oblasti kriminality pak působí zobrazování násilí a rozsáhlé informování o jeho projevech dvojím způsobem:
1) Častá prezentace zpráv o obecné kriminalitě vytváří ve společnosti horší obraz celkové situace, než o jakém hovoří statistiky a odborná šetření.
2) Podrobným popisem způsobu provedení řady
trestných činů lze poskytnout návod
k jejich spáchání natolik přesný,
že se pří objasňování
trestné činnosti kriminalisté setkávají
se stejným modem operandi u řady pachatelů,
což výrazně komplikuje vyšetřování
trestné činnosti.
Rozhodnutí, zda zařadit drastický záběr
do vysílání, je složité a závisí
na mnoha různých faktorech. Kromě etických
mezi ně patří i vysílací čas,
kontext ostatních zpráv a společenská
atmosféra.
Rozhodnutí musí vycházet ze zdravého úsudku, snahy nezraňovat lidskou integritu a z neustále diskutovaného a obnovovaného citu pro to, co lze nejširšímu diváckému publiku předložit jako přiměřené, nutné, slušné, správné, provokující a dojímající.
Mezi diváky jsou kromě zcela nezainteresovaných lidí i děti a rodiče těch, kteří rozhodují o obsahu vysílání, vedle dětí a rodičů obětí, jejichž záběry se mohou objevit na obrazovce. Mezi diváky jsou i lidé psychicky narušení stejně jako lidé, kteří v minulosti mohli prožít drastickou událost podobnou té, jejíž obdobu se rozhodujeme zařadit do vysílání.
Je proto nutné si zodpovědět několik otázek, které mohou rozhodování usnadnit:
- Je konkrétní drastický záběr nezbytně nutný pro pochopení zprávy?
- Čím je důležitý kromě toho, že způsobí šok?
- Vzbudí u diváka strach nebo ho znepokojí?
- V jakém kontextu je konkrétní násilná scéna uváděna?
- Mohou se dívat děti, příbuzní
obětí, nebo "ovlivnitelní"?
Zařazení obrazového zpravodajství se záběry obsahujícími násilí, přírodní katastrofy či jiná neštěstí, by se mělo řídit následujícími zásadami:
a) Divák by měl vědět, co ho v příštím okamžiku čeká, a neměl by se cítit zaskočený pro něj nepřijatelnou scénou.
b) Pokud je v programu více záběrů zobrazujících násilí, o zařazení každého z nich by mělo být rozhodováno s vědomím výsledku a dopadu programu jako celku.
c) Je třeba se vyhnout zařazování záběrů zobrazujících násilí jenom proto, že jsou k dispozici.
d) Při zařazování záběrů zobrazujících násilí do zpravodajských pořadů vysílaných přes den, je třeba mít na paměti, že se na ně ve větší míře mohou dívat i děti.
e) Ke každému drastickému záběru je nutné přistupovat s vědomím, že divák jej uvidí, na rozdíl od redaktora-dramaturga, poprvé. Novináři, kameramani, editoři jsou na násilné scény na obrazovce zvyklí.
f) Při zobrazení drastických scén je vhodné vyhnout se detailům. a reálnému zvuku.
g) Každý má právo na soukromí. Skupiny a jednotlivci, kteří si je nemohou nebo nejsou schopní vyhradit, jako například lidé v bezvědomí a v hlubokém šoku, lidé zničení hlubokým žalem nebo děti, mají nárok na ochranu. Mrtvým náleží úcta. Detailní záběry mrtvých těl lze využívat jen ve velmi výjimečných případech.
h) Zprávy o sebevraždách a sexuálním násilí by neměly obsahovat podrobnosti o použitém způsobu. Zvláštní citlivost je třeba projevit v případech sebevraždy oběšením.
i) Je třeba mít na paměti, že některé informace mohou nestabilním jedincům nebo dětem sloužit jako návod. Z toho důvodu je vhodné vyhnout se zobrazování snadno přístupných vražedných nástrojů a zbraní.
j) Násilí, páchané ve vzdálených
zemích, by mělo být zobrazováno podle
stejných zásad, jako násilí, které
se děje v naší bezprostřední
blízkosti. Lidský život a utrpení mají
všude stejnou obecně platnou hodnotu.
Příslušní vedoucí jsou povinni seznámit s obsahem tohoto rozhodnutí všechny své podřízené, k jejichž pracovní náplni se může vztahovat povinnost řídit se rukojetí, to znamená i mimo zpravodajství a publicistiku. Redaktory-dramaturgy pracující mimo uvedenou oblast vyzývám, aby se obsahu tohoto Rozhodnutí důkladně věnovali, jeho teze sdělili i svým spolupracovníkům z řad autorů a režisérů a ve své práci je uplatňovali.
Rozdílné výklady ustanovení tohoto
Rozhodnutí, které jeho text umožňuje,
budou konzultovány s nejbližšími nadřízenými.
Ivo Mathé v.r. |