41. TELEVIZNÍ STUDIA BRNO A OSTRAVA
1) To, že Česká televize pracovala v každém
roce svého krátkého působení
v jiných, provizorních podmínkách,
se velmi nepříznivě projevilo také
na změnách vysílacího času
regionálního zpravodajství. Při sestavování
schématu pro rok 1995 se snad již podařilo
nalézt jeho optimální umístění,
které spolu s dlouhodobou stabilitou a zvýšenou
penetrací programu ČT2 snad uspokojilo diváka
v regionu. V oblasti vzájemné spolupráce
mezi redakcí zpravodajství České televize
a TS Brno a Ostrava však jsou ještě rezervy.
2) Občas, a v závěru roku 1994 v souvislosti
s přípravou sportovních přenosů
pro rok 1995, se opět vyskytly názory, že by
televizní studia neměla vyrábět celou
škálu televizních žánrů,
ale specializovat se. Pokud lze v širším pojetí
považovat tvorbu televizního studia za službu
mimo jiné i hospodářské, politické
a kulturní decentralizaci a napomáhání
rozvoji osobností regionu, či přispívání
k jeho humanizaci a zvyšování vzdělanosti
(samozřejmě nikoli na úkor kvality produkce)
a nazvali bychom tuto službu veřejným zájmem,
pak by uvedený názor byl přímo v rozporu
se statutem České televize.
3) V roce 1994 bylo zahájeno vysílání
komerční televizní stanice TV NOVA a stojí
za povšimnutí, jak se tato zásadní změna
projevila např. v regionu, ve kterém je dislokováno
Televizní studio Ostrava. Konkurenční prostředí
nebylo věcí zcela neznámou, kromě
několika menších společností,
zabývajících se profesionálně
audiovizuální tvorbou, působí od roku
1991 v Ostravě jak holdingová společnost
Kabel Plus a.s., šířící vlastní
pořady na celoplošném filmovém kanálu,
tak i jedna z jejich dceřiných společností,
Kabel Plus Sevemí Morava a.s. Oblastí konkurenčního
střetávání byla zejména oblast
personální, týkající se celého
spektra televizních profesí. Podobnou odezvu měl
i vstup TV NOVA na mediální scénu a projevil
se odlivem redaktorů zpravodajství. Na otázku,
zda dokáže televizní studio působící
v regionu dosti vzdáleném od kulturního a
společenského centra a nesaturovaném televizními
profesemi, udržovat svoji životaschopnost bez ztráty
nejen kvality, ale i kvantity vlastní produkce, lze na
konci roku 1994 odpovědět, že to možné
je důslednou koncepční prací v oblasti
lidských zdrojů. V jiných oblastech než
personálních se vznik duálního modelu
vysílání v regionu zatím přímo
výrazněji neprojevuje zřejmě proto,
že v nich ke vzájemné soutěži nedochází.
TS na Moravě svým regionálním zpravodajstvím
naplňují poslání veřejnoprávní
televize.
4) Pro dosažení vysoké efektivity činnosti
TS Ostrava bylo hlavním cílem roku 1994 dopracovat
systém vzájemných ekonomických vztahů
mezi útvary. Za tím účelem byla provedena
ke konci roku úprava organizační struktury
a bylo možno dokonce snížit počet pracovních
míst asi o 10%.
5) Třetí rok existence České televize
přinesl pro její studio v Brně z vnitřního
pohledu hospodáře především ukončen
i rekonstrukce objektu Typos (výrobně-provozní
základna), která probíhala plných
třináct let. Tento fakt podmínil celý
chod televizního organismu: výroba i vysílání
se zvládly bez výstupních problémů,
ekonomika musela vyrovnávat zvýšené
nároky na udržení provozuschopnosti technologických
zařízení. Dokončeny byly prakticky
veškeré stavební práce, takže po
mnohaletém provizóriu bylo dosaženo poměrně
vyhovujících podmínek pro většinu
televizních pracovišť. K nejvýznamnějším
modemizačním počinům patří
pořízení nového záznamového
média - magnetooptický disk Pioneer VDR 1000P, dále
čtyřkamerový přenosový vůz
rekonstruovaný vlastními silami na pětikamerový,
a zásadní modemizace reportážních
souprav. Poté, co se původní úvahy
o novém záznamovém formátu DVC ukázaly
jako předčasné, spočívala tato
modemizace v úplné výměně kamer
a v rozšíření formátu Betacam
SP.
6) Nejrozsáhlejší investiční
akcí TS Ostrava v roce 1994 byla inovace režijního
komplexu studií Petra Bezruče včetně
vzduchotechniky, stavebních úprav a opravy fasády
studia. Inovace byla realizována s ohledem na efektivní
využívání kapacit, dva původní
režijní komplexy příslušné
ke dvěma studiím byly nahrazeny pouze jedním.
Vzhledem k předpokládané životnosti
a poměrně dlouhému inovačnímu
kroku (asi 10 let) byl režijní komplex osazen vysoce
perspektivní digitální režií
DVS 8000/8000C, včetně dvoukanálového
efektového zařízení DME 5000 firmy
SONY, studia byla doplněna čtyřmi kamerami
téže firmy, zařízení umožňuje
přepínání formátů obrazu
buď 4: 3 nebo 16: 9. Na přípravě se
pracovalo téměř celý rok, sama instalace
zařízení proběhla za neuvěřitelně
krátkou dobu jednoho měsíce. Díky
této nové technologii může TS Ostrava
divákovi poskytnout podstatně vyšší
kvalitu vysílaného televizního obrazu. Lze
konstatovat, že technické vybavení TS snese
srovnání s vybavením srovnatelných
televizních studií ve světě.
7) V roce 1994 vyrobilo TS Brno pořady v celkové
stopáži 387 hodin, mimo vlastní dramaturgii
vyrobilo pro pražské Producentské centrum převzatých
pořadů dabované pořady ve stopáži
105 hodin. Za zmínění těch významnějších
pořadů stojí: Oba v čistém
smyslu slova veřejnoprávní pořady
A. Přidala Klub Netopýr a Z očí do
očí. Kulturní magazín s Arnoštem
Goldflamem, původní cyklus Cesty (portréty
mladých osobností, významných v nejrůznějších
oborech činnosti), nejaktuálnější
a zároveň umělecký dokument Slovenské
volby 1994, ocenění si zaslouží dva
příspěvky do televizních Stínů,
festivalový hudební pořad Tenkrát
zlatým písmem (dokument o Františku Václavu
Míčovi, barokním skladateli, autoru první
české opery), Křesťanský magazín
(získávající si stále větší
respekt). Stále si udržuje vysokou atraktivitu Manéž
Bolka Polívky, dramaturgicky svébytný Aport.
Z dramatické tvorby je to Návrat do cizí
země, psychologicky příběh Nikdy nekončí,
jakož i divácky úspěšná
inscenace Na krásné vyhlídce. Pro vysílání
na rok 1995 jsou natočeny první díly cyklu
Detektiv Martin Tomsa. Připomenutí si jistě
zasluhuje umělecký dokument Pod lisem lásky
- portrét básníka Jana Zahradníčka,
jakož i portrét exilového básníka
Ivana Jelínka. Z tvorby pro děti a mládež
zaslouží zmínku aspoň šestidílný
filmový seriál Medvědi nic nevědí
a pohádku O ševci Dratvičkovi. Dále
je stále oceňován dabing, např. u
seriálu Jake a Tlusťoch. Určitým dokladem
o vzrůstající kvalitě tvorby TS Brno
je i fakt, že získalo šest z osmi festivalových
Pierotů.
8) TS Ostrava vyrobilo v roce 1994 355 hodin a odvysílalo 668 hodin televizních pořadů.
Pořady na pokračování. Jmenovitě
je třeba uvést zejména tyto: Postřehy
Karla Kyncla (televizní fejetony), Křesťanský
magazín, Ta naše povaha česká. (publicistika),
Příroda pro zítřek (publicistika),
Hrady a zámky aneb bílá místa naší
historie (dokumentaristika), Kulturní magacín pánů
Ruta, Rychlíka a Daňka, O Zdraví (publicistika),
Seniorklub (besedy), Snář, aneb Večer splněných
přání (zábavný pořad),
MEGAMIX (hudební pořad), Historky od krbu (televizní
povídky), Komedie z kaple (televizní povídky),
Nadosah (osvěta), Zpráva o divadle (kulturní
magazín), CIRCOM Regional (zahraniční publicistika),
Kulturní týdeník, Magazín Reportu
(zpravodajství).
4.2. ZPRAVODAJSTVÍ
Struktura zpravodajských pořadů na Č
T 1 měla v roce 1994 následující podobu:
- patery 5 minutové ZPRÁVY v rámci 150 minutového bloku STUDIO 6, vysílané od pondělí do pátku v 6.15, 6.45, 7.15, 7.45 a 8.15
- dopolední 5 minutové ZPRÁVY, uváděné od pondělí do pátku v 9.00 a v neděli pak v 10.00
- polední 5 minutové ZPRÁVY, vysílané od pondělí do pátku ve 12.00
- odpolední 5 minutové ZPRÁVY, zařazované od pondělí do pátku v 16.00
- 5 minutová PŘEDPOVĚĎ POČASÍ, denně předcházející podvečemím ZPRÁVÁM
- podvečemí 10 minutové ZPRÁVY, vysílané každý den v 18.00
- 10 minutové regionální zpravodajství, vysílané od pondělí do pátku v 18.10, a to v Čechách pod názvem ČESKÝ (respektive ve středu PRAŽSKÝ) VEČERNÍK, na okruhu TS Brno pod titulem JIHOMORAVSKÝ VEČERNÍK a na okruhu TS Ostrava pod názvem REPORT
- hlavní 30 minutový zpravodajský pořad uváděný denně od 19.30 pod názvem UDÁLOSTI, zahrnující i sportovní informace a předpověď počasí
- večemí 15 minutové ZPRÁVY, vysílané denně před 23. hodinou
- noční 5 minutové ZPRÁVY, uváděné od pondělí do pátku kolem půlnoci
- zpravodajské stránky uváděné
denně v nočním bloku jako VÝBĚR
Z TELETEXTU
Tyto premiérové pořady s periodicitou častější než týdenní doplňovala od pondělí do pátku v 8.30 repríza 30 minutového zpravodajství "21", uváděného v premiéře na ČT 2 předchozí večer.
Uvedenou strukturu dotvářely týdeníky:
- 60 minutová DEBATA, diskusní pořad na aktuální téma, vysílaný v neděli ve 13.00 v premiéře a týž den po 23. hodině v automatické repríze
- 30 minutový reportážní OBJEKTIV, zaujímající ve vysílání své tradiční místo v neděli v 10.05
- 10 minutový KULTURNÍ TÝDENÍK, vysílaný
v sobotu v 18.10 (z každých 4 vydání
vyrábí pražská RZ dvě a TS Brno
a TS Ostrava po jednom vydání)
Na ČT2 struktura zpravodajských pořadů
vypadala v roce 1994 takto:
- 5 minutové ZPRÁVY, vysílané od pondělí do soboty v 19.00
- 30 minutové zpravodajství "21", vysílané s výjimkou soboty každý den v 21.00
- 10 minutový PŘEHLED TISKU, připravovaný na sobotu v 8.05
- 35 minutové STUDIO REPORTÉRU, uváděné
v neděli od 21.30 v premiéře a následující
čtvrtek kolem poledne v automatické repríze
Uvedené premiérové zpravodajství doplňovaly
každý den po půlnoci 30 minutové AKTUALITY
STV a od pondělí do pátku 30 minutové
AKTUALITY PLUS STV v 9.00, přebírané od Slovenské
televize. Zmínit je třeba od pondělí
do pátku uváděné cizojazyčné
zpravodajství - od 7.25 vysílané 20 minutové
zprávy BBC v angličtině a od 7.45 zařazovaný
35 minutový JOURNAL ve francouzštině s anglickými
titulky.
Pevnou součástí struktury zpravodajských
pořadů na ČT 2 byly rovněž automatické
reprízy:
- 30 minutový blok VEČERNÍKY, uváděný od úterý do soboty v 8.30 a sestavovaný z ostravského REPORTU, brněnského JIHOMORAVSKÉHO VEČERNÍKU a pražského ČESKÉHO, respektive PRAŽSKÉHO VEČERNÍKU, odvysílaných předchozí podvečer
- 150 minutový blok STUDIA 6, vysílaný od
pondělí do pátku od 9.30
V roce 1994 bylo na obou programech vysíláno týdně
bezmála 57 hodin pořadů všeobecného
zpravodajství a aktuální publicistiky. Z
toho bylo cca 38,5 hodiny premiér a zhruba 18,2 hodiny
automatických repríz. Zmíněné
pořady v celoročním úhrnu cca 2989
hodin představovaly zhruba 19 procentní podíl
na celkové vysílací ploše obou programů
v roce 1994.
4.3. DEBATA - PŘEHLED TÉMAT A ÚČASTNÍKŮ
datum | téma | hosté |
2.1. | zahajovací nového typu Debaty | Chalupský,Tachecí,Klaus,Kříž,Leschtina, Dengler |
9.1. | kupónová privatizace | Šlejer,Wendelová,Srb, Suchánek,Špička,Dědič, Kozel |
16.1. | policie | Fendrych,Kramář,Novotný Zátorský,Sokol,M.Novák, Gross,Sovák |
30.1. | střední školství | Kopecký,Kubelková,Kroupa Kozel,Vlková |
13.2. | financování armády | Baudyš,Kalousek,Nekvasil Purkrábek,Rašek, Skočovský,Kříženecký |
27.2. | FNM | Dlouhý,Ježek,Faldyna, Velek,Popovič,Stehlík, Soudek,Šlejer |
13.3. | zemědělství | Lux,Fencl,Netík,Kolář, Tlustý,Dufek,Tobiáš |
27.3. | cementárny | Benda,Dlouhý,Svašek,Malý Lysenko,Hošek,Duchoň, Bína |
skončil moderátor P.Čech | ||
10.4. | sociální otázky | Kočárník,Vodička,Falbr, Buzková,Beránek,Zavadil |
moderátoři: M.Chalupský,O.Čemý | ||
24.4. | konference čes.-slov.vztahy | Čermák,Ortman,Šilhan, Porubjak,P.Hoffmann |
7.5. | učňovské školství | Dyba,Pilip,Soural,Volák, Frommer,Vopěnka |
od tohoto data se přestala DEBATA střídat s ARÉNOU | ||
15.5. | banky-bankroty | Baudyš,Ledvinka,Salzmann Klapal,Matějka,Koukal, Vít |
21.5. | CKP | Lizner,Ševčík,Bakala Princ,Růžička,Dittrich, Fabián |
29.5. | zahraniční politika | Zieleniec,Dienstbier, Ortman,R.Špaček,M.Benda, Battěk |
5.6. | byty | Dlouhý,Hradská,Marvanová Dyba,Janeček,Rada,Kraus |
12.6. | -církevní majetek | Klaus,Pilip,Lux,Kroupa, Buzková,Fiala P. |
19.6. | FNM | Vodička,Ježek,Češka, Čejka,Holub,Brožík, Jurečka |
26.6. | zdravotní pojišťovny | Rubáš,Budinský,Němec, Hradec,Petrželka,Lagová, Vostatek |
3.7. | kriminalita, soudy | Ruml,Novák J.,Gross, Šuman,Macháček,Battěk, Čapek,Bělohradský |
10.7. | filmové festivaly | Tigrid,Moskalyk,Dostál, Zaoralová,J.Svoboda, Racek,Kolár |
17.7. | koalice-opozice | Lux,Vlach,Kudláček, M.Benda,Grulich,Vyvadil |
24.7. | cestovní ruch | Klak,Bereznen,Čech, Pavlík,Jakubše,Hlinka, Exner,Nejdl |
31.7. | Bosna, válka jugo | Obzinová,Vondra,Krotil, Harda,Pesl,Kalousek |
7.8. | česko-německé vztahy | Zieleniec,Zeman,Zoubek, Munk,Čapek,Motejl,Kaiser |
14.8. | trest smrti, obrana | Baudyš,Šuman,Mazalová, Kříženecký,C.Svoboda, J.Malý |
21.8. | zemědělství,-kontrola NKÚ | Lux,Voleník,Čemý,Čechák Netík,Patřičný,Jegla |
28.8. | byty - | Dyba,Buzková,Marvanová, Vorlíček,Přikryl, Kudláček, Rychetský |
4.10. | rozpočet | Kočárník,Ježek,Budinský, Wagner,Beránek,Oštádal |
11.10. | důchody, přídavky | Vodička,Gjurič,Janeček, Berková,Falbr,Koníček |
25.10. | odvolání Baudyše, armáda - | Baudyš,Fejfar,Klučka,Raška, Kraus |
2.11. | Lotynka,-Voršilky | Tigrid,Kozel,Wagner, Soural, Prokop,Výborný,Pejchal, Havlík |
9.11. | kriminalita, soudy | Novák,Ruml,Klak,Kužílek, Čapek,Severa,Hyková |
16.11. | problém Ostrava | Klaus,Dzida,Pastrňák, Velkoborský,Prouza |
Debata vysílaná z Ostravy | ||
23.11. | Škoda Ml.Boleslav | Dlouhý,Budinský,Kraus, Kalma,Jiřičný,Devera, Šípek, Štěch |
30.11. | postavení policisty | Fendrych,Šuman,Čapek, Zátorský,Almer,Benda M. |
6.12. | aféra Lizner | Rudlovčák,Češka,Voleník, Ježek,Božík,Hájek,Fabián |
13.12. | drogy | Lom,Severa,Nešpor,Vacek, Presl,Zátorský,Bém |
20.12. | komunální volby | Koukal,Pohl,Fiala,M.Benda, Demlová,Glembek, Mrázek, Valvoda |
27.12. | Homolka | Rubáš,Janeček,Lagová, Stejskal,Bojar,Šubrt, Kudláček,Čemý |
4.4. ARÉNA - PŘEHLED TÉMAT A ÚČASTNÍKŮ
"V KŘESLE"
Aréna 23.1.
Josef Zieleniec - ministr zahraničních věcí
Přesvědčil Vás ministr Zieleniec o
správnosti našeho postoje k projektu Partnerství
pro mír?
Aréna 6.2.
Martin Fendrych - náměstek ministra vnitra
Přesvědčil Vás náměstek
Fendrych, že odvolání ředitele Pražské
policie bylo správné?
Aréna 20.2.
Miloslav Fiala - mluvčí České biskupské
konference
Přesvědčil Vás páter Fiala, že podobný pořad na televizní obrazovku nepatří?
(jednalo se o pořad Poslední pokušení
Ježíše Krista)
Aréna 6.3.
Miloslav Výborný - předseda ústavně-právního
výboru parlamentu
Domníváte se, že by všechny politické
strany měly bez předběžných podmínek
zveřejnit své financování - ihned?
Aréna 20.3.
Jan Ruml - ministr vnitra
Přesvědčil Vás J. Ruml o oprávněnosti
udělení občanství panu Walderodemu?
Aréna 3.4.
Richard Falbr - předseda ČMKOS
Přesvědčil Vás pan Falbr o oprávněnosti
demonstrace odborářů?
Aréna 17.4.
Daniel Kroupa - místopředseda ODA
Přesvědčil Vás místopředseda
ODA, že je nutno vytvářet Senát?
Aréna 30.4.
Josef Josefík - místopředseda Rady pro rozhlasové
a televizní vysílání
Přesvědčil Vás pan Josefík,
že RRTV rozhodla v otázce udělení licence
k celoplošnému vysílání Radiu
Echo správně?
Aréna 11. 5.
Stanislav Burdys - zastupující předseda ČSLH
Přesvědčil Vás Stanislav Burdys o
tom, že dnešní vedení hokeje má
recept na řešení současné krize?
Aréna 1.6.
Tomáš Ježek - předseda Rozpočtového
výboru parlamentu
Přesvědčil Vás Tomáš Ježek,
že je mužem na svém místě v čele
FNM?
Aréna 8.6.
Luděk Rubáš - ministr zdravotnictví
Je ministr Rubáš mužem na svém místě?
Aréna 15.6.
Václav Benda - místopředseda KDS
Souhlasíte s tím, že Václav Benda pozval
Augusto Pinocheta na soukromý oběd?
Aréna 22.6.
Alena Hromádková - předsedkyně DEU
Přesvědčila Vás předsedkyně
DEU, že ekonomickou moc ve státě mají
stále staré struktury?
Aréna 29.6.
Miloš Zeman - předseda ČSSD
Přesvědčil Vás Miloš Zeman, že
současná vláda neplní své programové
prohlášení?
Aréna 6.7.
Oldřich Kužílek - poslanec parlamentu, ODA
Přesvědčil Vás poslanec Kužílek,
že je nutné co nejpřísněji omezit
dostupnost střelných zbraní pro naše
občany?
Aréna 20.7.
Josef Havelka - prezident Asociace reklamních agentur
Souhlasíte s tím, aby byla povolena reklama na alkohol?
Aréna 27.7.
Jan Krenk - předseda představenstva ČEZ a.s.
Souhlasíte s dostavbou JE Temelín?
Aréna 3.8.
Václav Junek - generální ředitel Chemapolu
Přesvědčil Vás pan Junek, že
je česká cesta "správné řešení"
petrochemie?
Aréna 10. 8.
Miloslav Fiala - mluvčí České biskupské
konference
Souhlasíte se zpřísněním zákona
o interupci, jak to žádá katolická církev?
Aréna 24.8.
Vladimír Dlouhý - ministr průmyslu a obchodu
Přesvědčil Vás pan Dlouhý,
že ekonomické programové prohlášení
vlády je správné?
Aréna 31.8.
Václav Klaus - premiér
Přesvědčil Vás pan premiér,
že politika vlády v oblasti rozvoje naší
životní úrovně je správná?
Aréna 14.9.
Jan Koukal - primátor Prahy
Přesvědčil Vás primátor Koukal,
že pražský magistrát funguje správně?
Aréna 21.9.
Josef Lux - ministr zemědělství
Přesvědčil Vás ministr Lux, že
jeho zemědělská politika je správná?
Aréna 28.9.
Tomáš Rubáček - místopředseda
KDU ČSL
Přesvědčil Vás pan místopředseda,
že princip tzv. 3x a dost sníží u nás
kriminalitu?
Aréna 5.10.
Tomáš Pfeiffer - biotronik
Přesvědčil Vás pan Pfeiffer, že
působení přírodních léčitelů
je rovnocenným postupem v medicíně?
Aréna 12.10.
Miroslav Petráň - člen představenstva
Dostihového spolku
Přesvědčil Vás pan Petráň,
že Velká pardubická nevede k mrzačení
zvířat?
Aréna 19.10.
ivan Pílip - ministr školství
Přesvědčil Vás ministr Pilip, že
je opodstatněné zavést nyní školné
na vysokých školách?
Aréna 26.10.
Pavel Vemer - spisovatel
Přesvědčil Vás spisovatel Pavel Vemer,
že by se měl regulovat výskyt násilí
a brutality, a to především v TV?
Aréna 2.11.
Martin Fendrych - náměstek ministra vnitra
Přesvědčil Vás náměstek
ministra, že MV je stabilní?
Aréna 9.11.
Roman Češka - předseda FNM
Přesvědčil Vás pan Češka,
že kupónová privatizace není podvod,
jak to tvrdí opozice?
Aréna 23.11.
Ivan Kočárník - ministr financí
Přesvědčil Vás ministr Kočárník
o správnosti vyrovnaného rozpočtu na příští
rok?
Aréna 30.11.
Ivan Douda - psycholog DROP IN
Přesvědčil Vás doktor Douda, že
je u nás dekriminalizace měkkých drog možná?
Aréna 14.12.
Jindřich Vodička - ministr práce a sociálních
věcí
Přesvědčil Vás ministr Vodička,
že vládni návrh zákona o základním
důchodovém pojištění je správný?
Aréna 21.12.
Miroslav Tyl - KDS
Přesvědčil Vás Miroslav Tyl, že
je správné vrátit katedrálu sv.Víta
církvi?
4.5. PERSONÁLNÍ ZMĚNY V REDAKCI ZPRAVODAJSTVÍ
BĚHEM ROKU 1994
nástupy: | odchody: | ||
Stárková Anna | 1.1. | Stehlík Luboš | 15.1. |
Jakešová Veronika | 1.1 | Kurfürst Vít | 31.1. |
Zákopčaník Jan | 1.1. | Severa Martin | 15.1. |
Karas Pavel | 1.1. | Mazalová Dana | 21.1. |
Caltová Blanka | 1.1. | ||
Míková Tatjana | 1.1. | ||
Spálená Pavlína | 1.1. | ||
Čermák Kamil | 1.1. | ||
Klepetko Bohumil | 1.1. | ||
Fikar Marek | 24.1. | ||
Růžička Tomáš | 1.2. | Čermák Kamil | 28.2. |
Čemík Vladimír | 1.2. | ||
Štětina Jaromír | 1.2. | ||
Jazairi Martin | 14.2. | ||
Štědroň Jiří | 15.2. | ||
Bradáč Roman | 14.2. | ||
Kroupa Jan | 15.2. | ||
Beneš Petr | 1.3. | Štěpánková Ivana | 31.3. |
Jechová Ivana | 1.3. | Jandová Naděžda | 31.3. |
Urban Petr | 1.3. | Kohoutová Jitka | 17.3. |
Tichý Václav | 1.3. | ||
Selementová Zuz | 14.3. | ||
Havlík Jaroslav | 1.4. | Hajnovská Kateřina | 30.4. |
Šanda Vladímír | 1.4. | Zusková Michaela | 30.4. |
Buchta Petr | 1.4. | Urban Petr | 15.4. |
Pícha Vladimír | 1.4. | Kokaislová Ivana | 30.4. |
Brýnová Veronika | 11.4. | Drašnar Miroslav | 30.4. |
Cabrnoch Jiří | 1.4. | ||
Růžička Miloš | 18.4. | ||
Troníček Leoš | 15.4. | ||
Bucháčková Tatjana | 1.5. | Marešová Vladimíra | 31.5. |
Inderka Marek | 1.5. | Tobiášová Soňa | 31.5. |
Řepka Milan | 1.5. | Beneš Petr | 31.5. |
Handl Erich | 1.6. | Pícha Vladimír | 30.6. |
Vlach Petr | 15.6. | Saulich Petr | 30.6. |
Šanda Vladimír | 30.6. | ||
Inderka Marek | 13.6. | ||
Havlík Jaroslav | 30.6. | ||
Novák Karel | 1.7. | Jechová Ivana | 3.7. |
Šotolová Marie | 31.7. | ||
Šponar Tomáš | 1.8. | Cabrnoch Jiří | 31.8. |
Čada Jan | 31.8. | ||
Svatková Eva | 15.8. | ||
Handl Erich | 31.8. | ||
Borovcová Barbora | 1.9. | Troníček Leoš | 30.9. |
Urban Jan | 1.9. | Petrov Michal | 30.8. |
Sedláček Robert | 1.9. | ||
Schwingerová Pavla | 1.9. | ||
Bryndová Jana | 12.9. | ||
Pospíšil Jakub | 12.9. | ||
Růžičková Iva | 1.10. | Adámek Petr | 31.10. |
Ladýřová Radka | 1.10. | ||
Štětína Jaromír | 31.10. | ||
Těšitel Martin | 24.10. | ||
Pohanka Vít | 24.10. | ||
Hodík Jaroslav | 1.11. | Šponar Tomáš | 11.11. |
Horáčková Bohdana | 1.11. | ||
Vejdělek Líbor | 1.11. | ||
Juhoš Michal | 7.11. | ||
Všetíčková Eva | 1.11. | ||
Pelikánová Jindra | 7.11. | ||
Špétová Zuzana | 1.11. | ||
Růžičková Iva | 5.12. | ||
Felcman Miroslav | 31.12. | ||
Soukup Zdeněk | 31.12. | ||
Bačinová Andrea | 31.12. | ||
Krincvajová Věra | 31.12. | ||
Komers Adam | 31.12. | ||
Novák Karel | 31.12. | ||
Všetíčková Eva | 31.12. | ||
Holubec Petr | 31.12. | ||
Vejdělek Libor | 31.12. | ||
Bryndová Jana | 31.12. | ||
Vojtíšek Stanislav | 31.12. | ||
Kutílková Blanka | 31.12. |
4.6, STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ V ROCE
1994
Publicistiku, zařazenou ve vysílacím schématu
České televize na rok 1994, lze rozdělit
podle různých kritérií do několika
skupin. Základním měřítkem
při koncipování systému nasazování
publicistických pořadů do vysílání
byl okruh jejich předpokládaných adresátů.
Z tohoto hlediska se do večemích časů
dostávala skupina pořadů, určených
nejširšímu publiku.
Velkou diváckou oblibu si standardně udržoval
cyklus GEN (firma FEBIO) a rovněž od stejné
firmy projekt autorských dokumentů OKO se čtrnáctidenní
periodicitou. Vysoce společensky závažnou problematikou
se zabýval třicetiminutový pořad Pachatel
neznámý, na jehož výrobě se podílelo
jak PCPD, tak TS Brno a Ostrava. Ve struktuře publicistických
pořadů během roku 1994 získala stabilní
místo také Aréna, reprezentující
v české televizní publicistice dosud nezastoupený
typ pořadu, tzv. "horké křeslo".
Přízeň diváků si udržel
pořad Čemé ovce, tematicky zaměřený
na ochranu zákazníků, stejně jako
žánrově nenapodobitelný magazín
Karle, přepni to!. Tyto pořady byly uváděny
na ČT 1 v tzv. prime time ve všedních dnech.
Ve víkendové programové nabídce byly
zastoupeny pořady typu poraden, Receptář
a Receptáž pro podnikavé, a to jak v premiéře,
tak v repríze. V neděli ve 13.00 uváděla
Česká tele vize bilanční politický
pořad týdne Debatu, připravovanou RZ.
Vedle uvedení publicistiky pro nejširší
okruh diváků se na ČT 1 ocitly také
pořady, určené divákům v oblastech,
nepokrytých signálem ČT 2. Týká
se to měsíčníků Venkov a Zemědělský
magazín, stejně jako ekologicky orientovaných
pořadů Příroda pro zítřek
(z produkce TS Ostrava) a Nedej se!.
Pro přesně určené skupiny adresátů
vysílala Česká televize takto: pro menšiny
na všeobecně dostupném okruhu ČT 1,
pro specifické kulturní publikum na postupně
rozšiřovaném okruhu ČT2. Na ČT1
mj. Křestaňský magazín a přímé
přenosy bohoslužeb, pořady určené
handicapovaným Televizní klub neslyšících,
TKN Plus, Klíč nebo Paprsek, pořady určené
důchodcům Seniorklub, nebo občanům
romské národnosti Romale a pořady věnované
zdravému životnímu stylu Trend a O zdraví.
Spolu s rozšiřováním dosažitelnosti
programu ČT 2 stála Česká televize
před volbou náplně, která by dala
tomuto kanálu jeho specifický, skutečnou
altemativu nabízející charakter. Zvolila
cestu výlučného nekomerčního
kanálu typu německo-francouzského projektu
ARTE. Aby oslovila příslušnou cílovou
skupinu, zvolila v mnohém netradiční řešení
programové skladby, které preferovalo právě
dokument a publicistiku.
Charakteristickou byla pro ČT 2 v roce 1994 regionální
publicistika, reprezentovaná pořady Nadosah TS Ostrava
studia a TYPOS z TS Brno. Velmi vysoké, často až
"festivalové" úrovně dosáhly
ostravské dokumenty řady Ta naše povaha česká,
pokračující v roce 1995 premiérově
na ČT 1. Programovým typem, který se pro
rok 1995 také stal zárodkem několika pořadů,
byl Kulturní magazín, ve spolupráci Prahy,
Ostravy a Brna. Se čtrnáctidenní periodicitou
uváděná Zjizvená tvář
měst v cyklickém pořadu poprvé přivedla
na obrazovku otázky urbanistiky. Program ČT 2 se
stal všeobecně známým rovněž
uváděním dokumentů o umění
a umělcích, stejně jako velkým zahraničním
dokumentem, zařazovaným do vysílání
záměrně v neděli ve 20.00 hod., tj.
v čase, věnovaném ve většině
televizních stanic v Evropě buď filmu, nebo
zábavným pořadům.
Centrem diskusí o kultuře a umění
se potom stala cílená nabídka programu ČT
2 po skončení velkého uměleckého
pořadu, divadelní inscenace, hudby, baletu nebo
opery, v sobotním večeru ve 22.00 hod. V tomto čase
se střídal Klub Netopýr s diskusemi a dokumenty
pod společným názvem Umění
z různých stran. Publicistikou a dokumenty vstoupila
Česká televize také do mezinárodní
spolupráce v projektu CIRCOM Regional, jehož reportáže
a dokumenty se širokým spektrem námětů,
zaměřených na možnosti soužití
příslušníků různých
kultur, uváděl program ČT 2. Je zajímavé,
že ve srovnání s kanálem ARTE dosahuje
ČT 2 řádově vyšších
hodnot sledovanosti a podle dopisového ohlasu, potvrzeného
i sociologickým průzkumem, překračuje
zájem českých diváků o podobně
koncipovaný televizní kanál několikanásobně
zájem diváků v ostatních evropských
zemích.
4.7. VZDĚLÁVACÍ POŘADY VE VYSÍLÁNÍ
ČESKÉ TELEVIZE V ROCE 1994
VZDĚLÁVACÍCH POŘADŮ v roce
1994 Česká televize odvysílala na 390 hodin,
z toho bylo uvedeno na ČT 1 přes 125 hodin a na
ČT 2 více než 260 hodin. Z hlediska tematiky
a určení se vzdělávací pořady
členily na TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ
PRO ŠKOLY, určené na pomoc vyučování
1. a 2. stupně základní školy, na BLOKY
POŘADŮ MIMOŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
určené zejména středoškolské
mládeži a na JAZYKOVÉ KURZY.
TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ PRO ŠKOLY
(zkratkou TVŠ) bylo uváděno celoročně
ve všech neprázdninových týdnech v pondělí
a pátek dopoledne a odpoledne. a jeho vysílací
plocha - podobně jako v předchozích letech
- mírně přesáhla 40 hodin. Programová
dramaturgíe TVŠ se uskutečňovala v úzké
součinnosti s ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy. Vysílání sestávalo
z řady cyklů, jejichž jednotlivé části
mají stopáž cca 20 minut. Mimo jiné
byly odvysílány cykly ROSNIČKA SOŇA
(počty pro prvňáčky), OKRUH (dopravní
výchova), NÁROD DĚTEM (hudební výchova),
ZVÍŘATA KOLEM NÁS, KRAJINA A MY (poznávání
jednotlivých oblastí České republiky).
Vedle cyklů byla uvedena i řada jednotlivých
pořadů, jako např. VYŠEHRAD OPŘEDENÝ
POVĚSTMI, VERŠE OD PRINCE BAJAJI, DEN, KDY SE NARODIL
KRISTUS, ZA ČASŮ RUDOLFA II. Podle získaných
poznatků využívaly školy dopolední
vysílání k bezprostřednímu
obohacení výuky, kdežto odpolední vysílání
sloužilo k přípravě učitelů
a poměrně často i k pořízení
nahrávek.
Mezi POŘADY MIMOŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
v roce 1994 dominoval blok ODPOLEDNÍ UNIVERZITA. Měl
týdenní periodicitu, stopáž 75 minut
a byl situován na ČT 2 na útemí odpoledne.
V jeho rámci byly vysílány takové
cykly, jako ČLOVĚK A JEHO PRÁVA, ČLOVĚK
A POČÍTAČ, PŘEMYSLOVCI, HABSBURSKÁ
MONARCHIE, HUDEBNÍ LABORATOŘ, SVĚT AMERICKÉ
VĚDY, BANKOVKY A MY, HOSPODÁŘSKÁ MINULOST
ČSR, O ČESKÉ ÚSTAVĚ, MALÁ
TV ENCYKLOPEDIE UMĚNÍ a také LATINA. Pětašedesát
hodin tohoto vzdělávacího bloku vyhledávalo
v průměru na 50 tisíc diváků.
Jiný typ pořadů mimoškolního
vzdělávání představovala TELEVIZNÍ
ČÍTANKA, vysílaná na ČT 2 ve
středu v podvečer a opakovaně v,neděli
dopoledne. Přiblížila život a dílo
takových spisovatelů, jako jsou F. S. Fitzgerald,
J. Joyce, G. K. Chesterton, V. Woolfová, E. Hemingway,
F. Maunac, I. Calvino, Vercors, I. Bunin, J. Zamjatin, G, G. Marquéz,
H. Boll, J. Roth, R. Musil, F. Kafka, R. M. Rilke, K. Sabina,
V. Vančura, K. Poláček a další.
Největší plocha mezi vzdělávacími
pořady - plných 170 hodin - připadla na JAZYKOVÉ
KURZY. O šíři jejich nabídky nejlépe
vypovídá výčet jednotlivých
cyklů. Nejhojnější nabídka patřila
angličtině, jmenovitě šlo o kurzy ANGLIČTINA
PRO NEJMENŠÍ, STARTING BUSINESS ENGLISH, WORKING ENGLISH,
LOOK AHEAD, SPOTLIGHT. Němčině patřily
kurzy WAS?, ALLES GUTE! a SPIELT MIT! Zájemci o francouzštinu
měli k dispozici BIENVENUE EN FRANCE. V nabídce
nechyběla ani španělština (ESTE PAIS)
a italština (CORSO DI LINGUA E CIVILTA ITALIANA). Sledovanost
uvedených kurzů kolísala. Většinou
se pohybovala v rozmezí 20 až 30 tisíc diváků.
Největšímu zájmu se těšily
kurzy ANGLIČTINA PRO NEJMENŠÍ a WAS?, které
běžně vyhledávalo až 40 tisíc
diváků, zatímco u francouzštiny a italštiny
zájem nemělo větší než desetitisícové
publikum. Pozoruhodné je to, že zájem o výuku
jazyků prostřednictvím televize kvetl stejně
v každém věku, a že poněkud více
diváků bylo mezi ženami než muži.
4.8. OSVĚTOVÉ POŘADY VE VYSÍLÁNÍ
ČESKÉ TELEVIZE V ROCE 1994
OSVĚTOVÝCH POŘADŮ v roce 1994 Česká
televize odvysílala na 30 hodin, z toho na ČT 1
cca 230 hodin a na ČT 2 zhruba 90 hodin. Osvětové
pořady lze pro větší přehlednost
rozčlenit do několika podskupin - na POŘADY
VŠEOBECNÉ OSVĚTY obracející se
k univerzálnímu adresátovi, POŘADY
PRO SPECIFICKÉ SKUPINY DIVÁKŮ, POŘADY
ZÁJMOVÉ a v neposlední řadě
POŘADY KULTURNÍ PUBLICISTIKY. O jednotlivé
typy osvětových pořadů mělo
zájem od 40 tisíc do 1 miliónu diváků.
POŘADY VŠEOBECNÉ OSVĚTY představují
významný rys vysílání veřejnoprávní
televize a zahrnují především pravidelné
cykly. Jedním je týdeník KALENDÁRIUM,
vysílaný v neděli v poledne na ČT
1. Na desetiminutové ploše přináší
slovem i obrazem přehled výročí osobností
a událostí, jež připadají na
nadcházející týden. Dalším
cyklem je novinka roku 1994 TELESKOP vysílaný v
úterý po 19. hodině na ČT 2. Rovněž
na desetiminutové ploše seznamuje diváky s
novinkami ze světa vědy a techniky. Uvést
je třeba i dva cykly vysílané v neděli
dopoledne na ČT 1. O ZDRAVÍ a TREND, který
vzniká v úzké součinnosti s Národním
centrem pro podporu zdraví. Oba cykly se doplňují,
soustřeďují se na problematiku zdravotní
prevence a akcentují osobní odpovědnost za
zdravý styl života.
POŘADY PRO SPECIFICKÉ SKUPINY DIVÁKŮ.
Z nich je třeba vzpomenout cyklus SENIORKLUB, který
- jak už vyplývá z názvu - je určen
nejstarším divákům a radostem i strastem
jejich věku. V premiéře byl uváděn
v pátek odpoledne na ČT 1. Zmínku si zaslouží
také týdeník ROMALE, vysílaný
v premiéře na ČT 1 v úterý
odpoledne a adresovaný romskému etniku. Zvláštní
skupinu tvoří POŘADY PRO ZDRAVOTNĚ
POSTIŽENÉ, vysílané na ČT 1 ve
středu v podvečer. Jedná se o magazín
KLÍČ, ODPOLEDNE PRO VŠECHNY a PAPRSEK s všeobecnou
tematikou zdravotního postižení a dále
jde o dva cykly pro sluchově postižené - TELEVIZNÍ
KLUB NESLYŠÍCÍCH (zkratkou TKN) A TKN PLUS,
které mj. sehrávají významnou roli
v šíření znalostí znakové
řeči. Sluchově postiženým věnuje
Česká televize pozornost i tím, že u
řady běžně ozvučených
pořadů (od zpravodajských až po dramatické)
uvádí tzv. skryté titulky.
ZÁJMOVÉ POŘADY reprezentuje dominantně
dva čtrnáctideníky RECEPTÁŘ
NEJEN NA NEDĚLI a RECEPTÁŘ PRO PODNIKAVÉ.
Premiéry obou magazínů "informací,
rad a inspirací" byly vysílány v sobotu
v podvečer na ČT 1. Jinou stálící
mezi zájmovými pořady je AUTO-MOTO REVUE,
týdeník pro motoristy, vysílaný ve
středu v podvečer na ČT 1. Jeho přípravu
mj. charakterizuje soustavná spolupráce s BESIP.
Přejít však nelze ani řadu méně
známých cyklů. ŠKOLA RODINĚ,
RODINA ŠKOLE, EVROPSKÉ RODINNÉ SÁGY
a HITPARÁDA MINDRÁKU vysílané na ČT
1 v pondělní podvečer a dvě dvojice
magazínů - první tvoří ZEMĚDĚLSKÝ
MAGAZÍN a NÁŠ VENKOV, druhou představují
ekologické cykly PŘÍRODA PRO ZÍTŘEK
a NEDEJ SE! Všechny čtyři tituly byly vysílány
v měsíční periodicitě na ČT
1 v úterý v podvečer.
CYKLY KULTURNÍ PUBLICISTIKY. Patří sem deset
minut aktuálních informací z Čech,
Moravy a Slezska, vysílaných v roce 1994 pod názvem
KULTURNÍ TÝDENÍK, dále dva magazíny
o hudbě a věcech kolem ní HUDEBNÍ
SETKÁNÍ a HALÓ, HUDBA! a také týdeník
informací o knižních novinkách NOVÉ
KNIHY. Přejít nelze měsíčníky
KULTURNÍ MAGAZÍN, ZPRÁVA O DIVADLE a PARALAXA
o světě literatury. Dobrým kulturním
záměrem byl cyklus ZJIZVENÁ TVÁŘ
MĚST, který se pokusil o mapování
architektonické devastace našich měst (Prahy,
Třebíče, Českého Krumlova,
Přerova, Kamenice u Prahy, Brna, Mikulova, Plzně,
Svitav, Mladé Boleslavi, Jihlavy, sevemích Čech,
Znojma, Luhačovic, Kouřimi, Prostějova, Olomouce,
Příbrami, Uherského Hradiště,
Hodonína, Zlína a řady českých
vesnic).
OSTATNÍ OSVĚTOVÉ POŘADY tvoří
krátkodobé cykly v podobě přírodopisných
a cestopisných, ale i historických seriálů,
které bezesporu rozšiřují divácké
obzory - a tedy působí osvětově. Pravidelně
by uváděny na ČT 1 hlavně ve středu
večer a v pátek v podvečer, na ČT
2 zejména v neděli večer a v pondělí
v podvečer. Zpravidla se jednalo o pořady zahraničního
původu, jejichž výroba není v technických
ani ekonomických možnostech České televize.
Jejich sledovanost se pohybovala od 80 tisíc do 2,5 miliónu
diváků.
Z produkce USA to byly zejména cykly sedmidílný
KOLUMBUS A VĚK OBJEVŮ, čtyřdílné
TAJEMSTVÍ DINOSAURU, třicetidílné
TOULKY PO HVĚZDÁCH, jedenáctidílný
seriál Z DIVOČINY, šestidílný
NETVOR JMÉNEM STALIN. Britskou provenienci měly
desetidílný PŘEŽÍVAJÍCÍ
SVĚT, třídílný OHROŽENÝ
SVĚT (který jako zajímavý shledalo
nejvíce diváků - cca 2,5 miliónu),
šestidílný seriál ŽIJÍ KOLEM
NÁS a třídílný cyklus ČLOVĚK
A PODNEBÍ. Francouzský původ měly
sedmidílné KRONIKY FRANCIE a třináctidílné
SVATYNĚ DIVOČINY, německé provenience
byl čtyřiadvacetidílný seriál
NA CESTÁCH S DR. STINGLEM. Japonskou produkci zastupovala
desetidílná ŽLUTÁ ŘEKA. Z Austrálie
bylo dvoudílné OTEPLOVÁNÍ ZEMĚ.
Ve srovnání s předchozími lety měla
nabídka pořadů osvětového charakteru
(ať již v užším nebo širším
významu) v roce 1994 celkově menší odezvu.
Totéž se dá říci i o vzdělávacích
pořadech. Stalo se tak vlivem širší nabídky,
o což se postarala komerční televize. Česká
televize na tento nový fenomén nebyla připravena.
Do budoucna je nezbytné, aby se při zajišťování
osvětových a vzdělávacích pořadů
(ať již vlastní tvorbou nebo akvizicí)
více pamatovalo na to, jak diváka zaujmout a opakovaně
oslovit. Před programovou dramaturgií pak stojí
úkol i v nových podmínkách hledat
a nacházet vysílací časy optimální
z hlediska skutečných i kýžených
diváckých zájmů.
4.9. PŮVODNÍ ZÁBAVNÉ POŘADY
ČESKÉ TELEVIZE V ROCE 1994
Na programu ČT 1 vysílala Česká televize
v roce 1994 původní zábavné pořady,
které byly orientovány na široký okruh
diváků. Ve vysílacím schématu
pro ně byly vyhrazeny především dva
sobotní časy, v 18.20 hod. 50 minut a ve 20.00 hod.
cca 50 až 90 minut. V podvečer se tvůrci měli
za úkol věnovat především staršímu,
konzervativnímu divákovi. V průběhu
roku se však vystřídalo velké množství
velice různorodých titulů, které v
jednotlivých vydáních nedávaly šanci
důsledně profilovat vysílací čas
a neustále "překvapovaly" značně
znejistělou cílovou diváckou skupinu. Přitom
jednotlivě šlo v mnoha případech o zdařilé
pořady, které pří zřetězení
do týdenních cyklů by jistě měly
mnohem větší divácky ohlas: Z těch
nejpovedenějších si připomeňme
Tři oříšky pro Popelku, Polkafest, Halabalašou
s Kozlovkou, Jablko roku, Helena skutečně na Broadway,
Křížový výslech, V Praze bejvávalo
blaze nebo Divadélko pod věží.
Nejdůležitějším časem pro
vysílání zábavných pořadů
na prvním programu byla bezesporu sobotní 20. hodina.
Od těchto pořadů jsme si slibovali divácký
úspěch u nejširšího socioprofesního
a věkového spektra diváků. V zásadě
jsme v tomto vysílacím čase vysílali
dva typy pořadů: původní zábavná
show různých typů z nichž nejúspěšnější
byly bezesporu Šance, Šarády a Manéže
Bolka Polívky a výroční přenosové
pořady, z nichž nejpovedenější
byly TýTý a Český lev. Je zřejmé,
že vyhlašovací anketní pořady je
třeba vysílat v přímém přenosu,
zatímco zábavná show - byt by se nabízela
možnost přímého přenosu - je
lepší natočit a sestřihnout.
Dalším důležitým vysílacím
časem je neděle ve 20 hodin, kdy jsme vysílali
v roce 1994 různé typy soutěží.
Typové rozpětí bylo široké: od
velice kvalitní poznávací soutěže
O poklad Anežky České po zábavné
losování: Velmi si vážíme kromě
Anežky České i Kufru a vysokého standardu
již letitého Videostopu.
Samostatnou kapitolou jsou specifické "zábavné"
pořady vysílané na ČT 2. K těm
nejzajímavějším a kvalitním patří
cyklus přenosů z žižkovské Chmelnice
(např. Spolčení hlupců na Chmelnici,
Nšoči na Chmelnici, Hudba z Marsu ap.), chytré
a zábavné byly i např. Kulturní magacíny
pánů Ruta, Rychlíka a Daňka, Posezení
s Janem Burianem, či pro starší diváky
sestřihy Trocha šafránu z tv archívu,
Frič Made nebo Album, dále brněnský
Kabinet a krátké filmové Historky od krbu.