V Praze dne 30. srpna 1995 |
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády
České republiky
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 30. srpna 1995 č. 486 |
Na základě bodu II/1 usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky z 32. schůze 28. června 1995 (sněmovní tisk č. 1859) vláda projednala návrh dodatku rozpočtu, který předložil ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci a předseda prezídia Fondu národního majetku České republiky a zaujala následující stanovisko.
Vláda po projednání
nedoporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky schválit předložený
návrh dodatku rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky a navrhuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
vytvořit dodatečnou rezervu do výše
100 mil. Kč uvnitř rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky s tím, že vláda
a Fond národního majetku České republiky
se pro další léta budou touto problematikou
znovu zabývat.
Fond národního majetku
České republiky
V Praze dne 17.8.1995 | |
Čj: SM - 2047/95 |
Věc: Návrh dodatku
rozpočtu Fondu národního majetku České
republiky na rok 1995
Důvod předložení: | Obsah: |
Bod II/1 usnesení Poslanecké | I. Důvodová zpráva |
sněmovny Parlamentu České | II. Návrh dodatku rozpočtu Fondu národního majetku ČR na rok 1995 |
republiky č. 711 z 32. schůze | III. Stanovisko dozorčí rady FNM ČR |
28. června 1995 |
Předkládá:
Ing. Jiří Skalický
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
a předseda prezídia
FNM ČR
Dne 26. května 1995 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky (usnesení č. 690 z 31. schůze) rozpočet Fondu národního majetku České republiky. Rozpočet neobsahoval výdaje na realizaci privatizačních projektů. Tyto výdaje měly být v souladu s platným zněním zákona č. 171/1991 Sb. (§ 18, odst. 2, písm. c)) a Statutem FNM ČR (schváleným Poslaneckou sněmovnou v roce 1994) hrazeny na základě rozhodnutí prezídia FNM ČR přímo z majetkového účtu Fondu.
Současnou novelizaci zákona č. 171/1991 Sb., však došlo ke změně výše uvedeného ustanovení v tom smyslu, že od účinnosti této novely FNM ČR nesmí hradit náklady spojené s realizací privatizačních projektů mimo rozpočet. Fond národního majetku ČR se tak ocitl v situaci, kdy neměl možnost legálním způsobem hradit náklady na realizaci veřejných soutěží, veřejných dražeb a některých dalších činností, souvisejících především s vymáháním pohledávek po lhůtě splatnosti a zpětným přebíráním nezaplaceného majetku.
Prezídium FNM ČR projednalo 19. června 1995 vzniklou situaci a konstatovalo, že zvolený systém spolupráce s externími subjekty vede k efektivnějším výsledkům činnosti Fondu a nepovažuje tudíž za žádoucí přístup založený na odměňování spolupráce formou success-fee měnit, ač je zároveň zřejmé, že takto vynaložené náklady nelze účelně omezovat pevnou částkou v rozpočtu Fondu.
Vzhledem k tomu, že bylo nezbytné do vyřešení situace pozastavit uzavírání dalších smluv s externími subjekty, prezídium doporučilo urychleně předložit Poslanecké sněmovně návrh na doplnění rozpočtu, založený na stanoveni nákladů na realizaci privatizačních projektů pomocí kalkulačního vzorce, v němž jsou limitujícím faktorem procentní stropy success-fee u jednotlivých typů činností.
Parlament ČR na základě poslanecké iniciativy místopředsedy prezídia ing. J. Holuba návrh dne 28.6.1995 schválil svým usnesením č. 711 s tím, že do předloženého návrhu byl doplněn požadavek, aby vláda do 31. srpna 1995 předložila další návrh dodatku rozpočtu Fondu, v němž budou uvedeny náklady na realizaci privatizačních projektů.
Na základě tohoto požadavku Poslanecké sněmovny se předkládá vládě k projednáni návrh dodatku rozpočtu FNM ČR na rok 1995.
Vzhledem k tomu, že schválený rozpočet koncipuje kontrolu výdajů na realizaci privatizačních projektů na bázi mezního podílu těchto nákladů na výnosech majetkového účtu Fondu z těchto transakcí, předkládaný dodatek jej pouze doplňuje o informativní odhad výše těchto nákladů v roce 1995 za následujících předpokladů:
a) náklady na realizaci veřejných soutěži a veřejných dražeb
Odhad vychází z objemu privatizačních projektů předaných Fondu k realizaci a časového postupu uzavírání mandátních smluv s externími subjekty k 31. červenci 1995. Výnos Fondu z realizovaných prodejů by podle těchto odhadů měl na konci roku dosáhnout 3,4 mld.Kč, limit nákladů tudíž činí 68 mil. Kč.
b) náklady na přebírání a správu zpětvzatého majetku a na vymáhání pohledávek po lhůtě splatnosti mimosoudní cestou
V případě těchto nákladů lze předpokládat následující vývoj: FNM ČR v průběhu letošního roku převezme nezaplacený majetek v účetní hodnotě cca 3 mld. Kč. Příjmy z pohledávek, u nichž je lhůta splatnosti překročena o více než 90 dní, se odhadují na l mld. Kč. Při naplnění těchto předpokladů by pak podle kalkulačního vzorce náklady na tuto činnost dosáhly výše cca 200 mil. Kč.
U této části nákladů je však navýsost pravděpodobné, že budou ve skutečnosti v letošním roce podstatně nižší.
c) vymáhání pohledávek soudní cestou
Lze předpokládat, že ke konci roku povede FNM ČR soudní spory o pohledávky v celkové výši cca 7 mld. Kč, zatímco na počátku roku byla hodnota těchto pohledávek 3,3 mld. Kč. Kalkulované náklady na tuto agendu by pak činily cca 16 mil. Kč.
Celkový odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů podle schváleného kalkulačního vzorce tak představuje cca 284 mil. Kč. Vzhledem k povaze těchto výdajů a systému spolupráce na bázi mandátních smluv je však nutno konstatovat, že se jedná o velmi hrubý odhad.
Nedílnou součástí této důvodové zprávy je přiložený rozpočet Fondu na rok 1995, tak, jak jej svými usneseními č. 690 a 711 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.
V souladu s § 12 odst. 2 zákona č. 171/1991 Sb. návrh dodatku rozpočtu projednala dozorčí rada Fondu. Její stanovisko je uvedeno v části III.
Vláda ČR projednala
materiál dne 30. srpna 1995 a zaujala k němu stanovisko
současně předkládané Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR s tímto materiálem.
A) TABULKOVÁ ČÁST | v tis. Kč |
I. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů | ||||
v tom | spotřeba materiálu a paliv | |||
spotřeba energie | ||||
opravy a udržování | ||||
výkony spojů | ||||
ostatní výkony materiální povahy | ||||
odpisy předm. post. spotř. v používání | ||||
služby nemateriální povahy | ||||
odvod soc. a zdravot. pojištění | ||||
tvorba FKSP na vrub nákladů | ||||
ostatní finanční náklady | ||||
II. Mzdové a ostatní osobní náklady | ||||
v tom | mzdové náklady | |||
ostatní osobní náklady | ||||
z toho: | odměny členům prezídia a dozorčí rady | |||
III. Investiční náklady | ||||
IV. Náklady celkem |
B) TEXTOVÁ ČÁST
1) Rozpočet Fondu je závazný v těchto položkách
I. Provozní náklady bez mzdových a ostatních osobních nákladů
II. Mzdové a ostatní osobní náklady
III. Investiční náklady
IV. Náklady celkem
V. Náklady na realizaci
privatizačních projektů
Ostatní položky uvedené
v tabulkové části jsou orientační.
2) Na základě usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č. 464 ze dne 27.9.1994 je hospodářský výbor Poslanecké sněmovny pověřen, aby svým usnesením schvaloval případné, Fondem požadované, přesuny finančních prostředků mezi jednotlivými položkami rozpočtu. Pro tento rok se jedná o přesuny mezi položkami I. a III.
3) V případě, že na počátku roku 1996 nebude schválen rozpočet pro tento rok Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR je Fond oprávněn čerpat měsíčně finanční prostředky maximálně do výše 1/12 celkového objemu rozpočtu schváleného pro rozpočtové období roku 1995.
Současně se stanovuje termín pro předložení návrhu rozpočtu Fondu národního majetku České republiky na rok 1996 prezídiem Fondu k projednání do vlády nejpozději do 30.11.1995.
4) Odměny členům prezídia a dozorčí rady Fondu za rok 1995 schvaluje na návrh Fondu hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
5) Výše položky
V. Náklady na realizaci privatizačních projektů
se stanovuje podle následujícího vzorce.
NRP = (TSD x 0,02) + [(MZ + PP) x 0,05 ] + [(HPSo + HPSl) / 2
] x 0,003
NRP = náklady na realizaci privatizačních projektů
TSD = celkové tržby získané prodejem majetku ve veřejných soutěžích a veřejných dražbách
MZ = hodnota zpětvzatého majetku (na základě odstoupení FNM od smlouvy z důvodů nezaplacení kupní ceny, resp. zmařené dražby)
PP = příjmy z pohledávek,
u nichž je lhůta splatnosti překročena
o více než 90 dní HPS1
= účetní hodnota pohledávek, o které
vede FNM soudní spor na konci roku HPS0
= účetní hodnota pohledávek, o které
vede FNM soudní spor na počátku roku
6) Vzhledem k časovému posunu mezi uzavíráním smluv s externími subjekty a platbami, které na jejich základě FNM uskuteční, bude analogický vzorec pro stanovení položky "Náklady na realizaci privatizačních projektů" použit v rozpočtu FNM i v dalších letech.
7) V případě,
že v běžném roce bude v položce "Náklady
na realizaci privatizačních projektů"
dosaženo úspory nebo překročení,
převádí se tato úspora nebo překročení
automaticky do stejné položky rozpočtu pro
následující rok.
Na základě bodu II/1 usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky č.711 z 32. schůze 28. června 1995 se rozpočet Fondu národního majetku České republiky schválený usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky č.690 z 31. schůze dne 26. května 1995 a upravený usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky č. 711 z 32. schůze 28. června 1995 doplňuje takto:
1. V části B) TEXTOVÁ
ČÁST se v bodě 1) za slova "Rozpočet
Fondu je závazný v těchto položkách"
doplňují slova "a údajích",
formulace "Náklady na realizaci privatizačních
projektů" se mění na slova "Koeficienty
použité ve vzorci pro stanovení nákladů
na realizaci privatizačních projektů"
2. V části B) TEXTOVÁ ČÁST se v bodě 5) za poslední větu doplňuje text:
"Podle předběžných údajů o postupu realizace privatizačních projektů k 31.7.1995 se předpokládá, že jednotlivé položky základního vzorce nabudou ke konci roku 1995 následujících hodnot:
TSD = 3,4 mld. Kč
MZ = 3 mld. Kč
PP = 1 mld. Kč
HPS0 = 3,3 mld. Kč
HPS1 = 7 mld. Kč
Rozpočtované náklady
na realizaci veřejných soutěží
a dražeb by pak činily 68 mil. Kč, rozpočtované
náklady související se správou zpětvzatého
majetku (z důvodu jeho nezaplacení nabyvateli) 200
mil. Kč a rozpočtované náklady na
soudní spory 16 mil. Kč. Celkové rozpočtované
náklady na realizaci privatizačních projektů
by činily 284 mil. Kč".
3. Body 6 a 7 v TEXTOVÉ ČÁSTI B) zní:
6) Vzhledem k časovému posunu mezi uzavíráním smluv s externími subjekty a platbami, které na jejich základě FNM uskuteční bude analogický vzorec pro stanovení nákladů na realizaci privatizačních projektů použit v rozpočtu FNM i v dalších letech.
7) V případě,
že v běžném roce bude v nákladech
na realizaci privatizačních projektů dosaženo
úspory nebo překročení, převádí
se tato úspora nebo překročení automaticky
do stejné položky rozpočtu pro následující
rok.
a)DR bere na vědomí:
"Návrh dodatku rozpočtu FNM ČR pro rok 1995".
b) DR konstatuje, že předložený návrh dodatku k rozpočtu je zpracován ve smyslu usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky č. 711, bod II/1 z 28. 6. 1995.
c) DR doporučuje Prezidiu
Fondu národního majetku, aby po ukončení
čerpání rozpočtu za rok 1995 provedlo
analýzu zvolené metody výpočtu rozpočtové
položky "náklady na realizaci privatizačních
projektů" z hlediska dopadů na plnění
hlavních úkolů FNM ČR za rok 1995.