Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník zaslal z pověření
předsedy vlády Václava Klause odpověď
na interpelaci poslance Josefa Ježka dopisem ze dne 27. července
1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb:,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Josefa Ježka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády České republiky
V Praze dne 27. 7. 1995 | |
Č. j. 3552/95 - OVA |
Vážený pane poslanče,
byla mi předložena Vaše interpelace, kterou jste
vznesl na 32. schůzi Poslanecké sněmovny
ve věci platnosti koncepčního materiálu
vlády nazvaného "Záměry vlády
České republiky v oblasti reformy veřejné
správy" (dále jen "Záměry").
Vláda přikročila ke zpracování
uvedeného dokumentu proto, aby splnila usnesení
Poslanecké sněmovny č. 446 z 9. července
1994. Připravovala jej a schválila svým usnesením
č. 525 z 28. září 1994 za situace,
kdy byly již Poslanecké sněmovně předloženy
návrhy ústavních zákonů o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků a o působnosti vyšších územních
samosprávných celků. Pro úplnost připomínám,
že v orgánech Poslanecké sněmovny byly
před tím projednány vládní
návrhy zásad obou těchto ústavních
zákonů.
Ze schválených Záměrů vycházela
vláda i při sestavení svého plánu
práce na I. pololetí a výhledu na 2. pololetí
1995. Zařadila do něj v podstatě všechny
návrhy zákonů, či jejich novel tak,
jak byly uvedeny v části V. Záměrů.
Jedna z odchylek byla kompromisem mezi alternativami uvedenými
pod č. 5 části V. Záměrů,
druhá spočívala v tom, že nebyl zařazen
samostatný zákon o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky, území
samosprávy, ale zákon upravující zároveň
pravidla hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a pravidla hospodaření
s rozpočtovými prostředky obcí v České
republice podle mého názoru není podstatné
v kolika zákonech bude věc řešena, nýbrž
to, zda přijaté řešení bude správné.
Z přehledu legislativních návrhů uvedených
v Záměrech není na vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků stanovení jejich samosprávné
působnosti závislé snad jen vypracování
vládního návrhu zákona o státní.
službě některých státních
zaměstnanců, který vláda hodlá
ke splnění svého programového prohlášení
Poslanecké sněmovně předložit.
Vypracování ostatních tam uvedených
zákonů a jejich novel však přímo
souvisí s vytvořením vyšších
územních samosprávných celků
nebo alespoň může značně ovlivnit,
jaká řešení určitých otázek
budou při jejich zpracování přijata.
V tom se zřejmě názory vlády a poslanecké
sněmovny nerozcházejí. Ve své interpelaci
sám, vážený pane poslanče, poukazujete
na usnesení Poslanecké sněmovny, v němž
se požaduje předložení návrhů
těchto zákonů (jejich novel) do čtyř
měsíců od schválení ústavního
zákona c vytvoření vyšších
územních samosprávných celků.
Nepřijetím ústavního zákona
o vytvoření vyšších územních
samosprávných celků se však situace
velmi změnila. Koncepční materiál
vlády "Záměry vlády České
republiky v oblasti reformy veřejné správy"
není neplatným dokumentem, vláda se k němu
rozhodně neotáčí zády. Vašemu
požadavku, aby jej do konce svého funkčního
období naplnila, však není možné
beze zbytku vyhovět. Nejde pouze o legislativní
záměry uvedené v tomto dokumentu. Lze také
jen těžko zrušit detašovaná pracoviště
ministerstev a jiných ústředních správních
úřadů nebo přenést rozhodovací
činnost z ministerstev na úroveň vyšších
územních samosprávných celků.
Vláda musí tyto nové skutečnosti nejprve
analyzovat a vypořádat se s nimi. K vytvoření
další úrovně samosprávy v České
republice se však vláda vrátí, protože
se cítí být vázána jak Ústavou,
tak svým programovým prohlášením.
Bude se rovněž věnovat těm koncepčním
opatřením v Záměrech, jejichž
realizace nezávisí na vytvoření vyšších
územních samosprávných celků.
Zde mám na mysli zejména určité kroky
k racionalizaci výkonu státní správy
v území.
Ve své interpelaci jste položil otázku, zda
je pro mne, příp. pro všechny členy
vlády přijatelná situace, kdy zákonem
zřízenou regionální samosprávu
nahrazují rozmanitá sdružení obcí
nebo schůze přednostů okresních úřadů.
Nesdílím Váš názor, že by
taková situace v České republice existovala.
Sdružování obcí i jiných samosprávných
územních celků je jejich demokratickým
právem, vyjádřeným v čl. 10
Evropské charty místní samosprávy.
Sám jistě dobře víte, že této
formy spolupráce je využíváno v demokratických
evropských zemích dokonce mnohem hojněji
nežli zatím u nás, bez ohledu na to, kolik
úrovní územní samosprávy v
nich existuje.
Nepovažuji. také za nepřijatelné, jestliže
naváže Severočeské sdružení
měst a obcí spolupráci s provincií
Jižní Holandsko a využije tak práva, které
mu dává ustanovení § 20e zákona
o obcích. Neshledávám nic absurdního
ani na tom, že starostové měst a obcí
na svém setkání diskutují o přípravě
zákona o obcích.
Chci Vás, vážený pane poslanče,
ujistit, že vláda se cítí být
odpovědná za rozvoj územní samosprávy
v České republice. Vychází však
z toho, že reforma veřejné správy je
trvalým a dlouhodobým procesem, v němž
vytvoření vyšších územních
samosprávných celků představuje jen
jeden, i když velmi závažný krok.
S pozdravem | Václav Klaus |
Vážený pan
RNDr. Josef Ježek
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky