Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1847 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Václava Franka a Dalibora Matulky

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka a ministra vnitra Jana Rumla

ve věci Metodického návodu k činnosti kontrolních a finančních komisí obecních rad

Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci poslanců Václava Franka a Dalibora Matulky dopisem ze dne 17. července 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra vnitra Jana Rumla na interpelaci poslanců Václava Franka a Dalibora Matulky. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 22. července 1995

Jan Kasal v.r.

Příloha


Ministr vnitra České republiky

Jan RUML

 V Praze dne 17. 7. 1995
 Č.j.: KM-226/95-PL
 Příloha 1/2

Vážený pane předsedo,

v příloze tohoto dopisu Vám zasílám na vědomí mojí odpověď na interpelaci poslanců Václava Franka a Dalibora Matulky ve věci Metodického návodu k činnosti kontrolních a finančních komisí obecních rad.

S pozdravemJan Ruml

Vážený pan

PhDr Milan UHDE

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

PRAHA


Ministr vnitra České republiky

Jan Ruml

 V Praze dne 17. července 1995
 Č. j.: I/s-OAK-1141/95

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci z 22. června 1995, týkající se metodického návodu k činnosti kontrolních a finančních komisí obecních rad, sděluji následující.

Vaše interpelace se týká především kontrolní působnosti výše zmíněných komisí, dále problematiky tzv. mlčenlivosti a konečně případné novelizace metodického návodu.

1. Kapitola II. část A metodického návodu

Námitka: "Není v souladu se zákonem o obcích, který výslovně neupravuje ani nezakazuje kontrolovat zastupitelstvo, radu, starostu či jeho zástupce."

Stanovisko: Zákon sice jmenovitě neupravuje objekty kontroly ze strany komisí, ale z celého jeho systému vyplývá postavení komisí obecních rad (dále jen OR), a jejich odpovědnost: - § 56 odst. 1 zák. o obcích "OR zřizuje komise jako své... orgány"

- § 56 odst. 4 zák. o obcích "komise je ze své činnosti odpovědna obecní radě..."

- § 44 odst. 2 písm. d) - "Funkci OR plní starosta v obci, kde se nevoli. OR"

- § 45 písm. d) "OR zřizuje a zrušuje komise, jmenuje a odvolává z funkce předsedy a členy komisí"

- § 45 písm. f) "OR řídí činnost komisí a ukládá jim úkoly"

- § 45 písm. i) "OR přezkoumává opatření přijatá komisemi"

- § 45 písm. j) "OR kontroluje činnost orgánů, které zřídila" (tedy i komisí)

Z uvedeného vycházela tato úvaha:

- komise jako orgány OR mohou provádět kontrolní činnost pouze v rozsahu působnosti vymezené obecní radě. Tedy ne výše, neboť zastupitelstvo je nejvyšší orgán samosprávy a rada je mu podřízena; starosta je odpovědný dle § 52 odst. 5 pouze zastupitelstvu;

- Kontrola je součásti řízení a komise nejsou výkonným orgánem; tím je rada, která je kontrolou pověřuje.

2. Kapitola IV. část A

Námitka: text "o zjištěných skutečnostech... zachovávat mlčenlivost" je bez opory v zákoně.

Lze souhlasit s tím, že neexistuje konkrétní opora v zákoně. Z obecných principů kontroly a dalších činností v oblasti státní správy lze však dovodit, že zásada mlčenlivosti zde má své místo. Jde o ochranu osobních dat, poznatků souvisejících např. s výběrovým řízením, předběžných závěrů kontrol bez finálního rozhodnutí o přijatých opatřeních atd. Jsem přesvědčen, že patří k etice úředníka (ať státního, či úředníka obce) obecně ctít princip mlčenlivosti a informace poskytovat pouze v souvislosti s úředním procesem.

Na základě Vaší interpelace bylo uskutečněno jednání se zástupci MF. Mohu Vám sdělit, že Váš námět na případnou novelizaci metodického návodu lze akceptovat, s čímž jsme ostatně sami počítali. Bude samozřejmě potřebné reagovat na legislativní změny v příslušných odvětvích práva a především na předpokládané nové pojetí obecního zřízení.

S pozdravemJan Ruml

Vážený pan

Václav Frank

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP