Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Ivan Pilip zaslal odpověď na interpelaci poslance
Jiřího Macháčka dopisem ze dne 14.
června 1995.
Podlé § 89 zákona ČNR č. 35/1989
Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám Poslanecké sněmovně
odpověď ministra školství, mládeže
a tělovýchovy Ivana Pilipa na interpelaci poslance
Jiřího Macháčka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha

Ministr školství, mládeže a
tělovýchovy České republiky
V Praze dne 14. června 1995 | |
č.j. SM 985, 986/95-30 |
Vážený pane poslanče,
na Vaši interpelaci ze dne 11. 5. 1995, kterou jsem obdržel
dopisem předsedy Parlamentu České republiky
Milana Uhdeho ze dne 15. 5. 1995, sděluji následující
odpověď:
První část Vaší interpelace se
týkala údajného zrušení regionálního
pracoviště Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy v Olomouci. Sděluji Vám,
že toto pracoviště, tj. odbor 61 - správy
školství na Moravě a ve Slezsku, zrušeno
v žádném případě nebude,
bude pouze přemístěno do Prahy a to s účinností
od 1. července 1995. Smyslem tohoto opatření
je především snaha zkvalitnit a zefektivnit
práci ministerstva se současným zjednodušením
a zrychlením všech informačních toků.
Podle platného organizačního řádu
MŠMT nemají odbory správy regionálního
školství rozhodovací kompetence zejména
ve věci zařazování škol a školských
zařízení do sítě, jmenování
a odvolávání ředitelů škol
a školských zařízení. Z těchto
důvodů byl odbor 61 - správy školství
na Moravě a Slezsku, dislokovaný v Olomouci, velmi
často pouze sběrným místem, přes
které procházely různé žádosti
a materiály určené k rozhodnutí ve
vedení MŠMT do Prahy. Tím docházelo
k nefunkčním a neefektivním časovým
průtahům jak při vyřizování
žádostí, tak i při rozhodovacím
řízení. Tato změna v umístění
odboru 61 je záležitostí organizační
struktury MŠMT a je plně v kompetenci rozhodovací
pravomoce ministra. Z toho důvodu jsem nepovažoval
za nutné informovat o tomto záměru výbor
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
K vašim dalším dotazům, které se
týkaly poplatků za přijímací
řízení na vysoké školy a termínů
přijímacích zkoušek, uvádím:
Vybírání poplatku za přijímací
řízení a možná kolize termínů
maturitních zkoušek s přijímacími
zkouškami na vysokých školách stejně
jako kolize přijímacích zkoušek mezi
fakultami a vysokými školami má souvislost
s velmi významnou změnou, ke které došlo
po roce 1990, kdy byl vytvořen právní základ
rozšíření přístupu k vysokoškolskému
vzdělání. Každý občan
má právo neomezeného výběru
fakulty a vysoké školy, kterou chce studovat. Do 30.
června 1990 takováto možnost neexistovala.
Podle tehdy platného zákona č. 39/1980 Sb.,
o vysokých školách, a vyhlášky
MŠ ČR č. 109/1980 Sb., o přijímáni
ke studiu na vysokých školách (§ 2 odst.
7 vyhlášky), mohl uchazeč podat v daném
školním roce jen jednu přihlášku
na vysokou školu.
Současný zákon č. 172/1990 Sb., o
vysokých školách, ve znění zákona
č. 216/1993 Sb. dřívější
pravomoce ministerstva školství v přijímacím
řízení převedl na fakulty a vysoké
školy. Výše uvedené změny měly
zřetelné praktické dopady - výrazně
se zvýšil počet podaných přihlášek
ke studiu, který vyvolal mimo jiné i nárůst
výdajů fakult a vysokých škol spojených
s organizaci přijímající zkoušek,
nárůst administrativy s tím spojené
a v organizaci akademického roku i větší
časový prostor pro přijímací
řízení. Proto na podnět vysokých
škol byla s ministerstvem financí ČR projednána
možnost podílu uchazečů na zvýšených
výdajích vysokých škol spojených
se zajištěním přijímacích
zkoušek. V dubnu 1991 ministerstvo financí České
republiky vyslovilo souhlas s tímto návrhem a doporučilo,
aby výše poplatku odpovídala průměrným
výdajům, které vysoká školy vynaloží
na zajištění přijímacích
zkoušek v příslušném roce, přičemž
poplatek charakterizovalo jako neregulovanou cenu za školské
výkony a služby.
Pro Vaši informaci uvádím následující
údaje: Pro školní rok 1989/90 bylo podáno
celkem 51.389 přihlášek (tj. v období
omezeného výběru studia), pro školní
rok 1990/91 již 70.830 (nebyl zaveden poplatek) a pro příští
školní rok 1995/96 166.766 - tj. více než
trojnásobek roku 1990. Sledujeme-li počet fyzických
osob, pak v průměru na jednoho uchazeče připadají
dvě přihlášky. Nejčastěji
však uchazeči podávali přihlášky
na tři až čtyři fakulty či vysoké
školy. Situaci o vývoji přijímacího
řízení na vysokých školách
od roku 1989 do roku 1995 dokreslují základní
údaje z následující tabulky.
Počet | |||||||
Přihlášení | |||||||
Fyzické osoby* | |||||||
Přijatí | |||||||
Zapsaní |
*) počet fyzických osob představuje součet
uchazečů, kteří mají zájem
o vysokoškolské studium a poslali současně
několik přihlášek ke studiu, na rozdíl
od počtu přihlášených, který
představuje počet podaných přihlášek
**) údaje budou zpracovány k 31.10.1995
***) počty zapsaných uchazečů se v
tomto období nesledovaly
Výše poplatku v prvních dvou letech po zavedeni
se pohybovala od 100, - Kč do 150,- Kč, nyní
v průměru od 200, - Kč do 250,- Kč.
Nejvyšší poplatek 500, - Kč stanovila
Fakulta architektury ČVUT v Praze, 450,- Kč Filozofická
fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 400,- Kč Akademie výtvarných
umění v Praze a Vysoká škola uměleckoprůmyslová
v Praze. Náklady na přijímací řízení
se liší podle zaměření, materiálního
a prostorového vybavení fakulty nebo vysoké
školy. Finančně nejnáročnější
je přijímací řízení
na uměleckých vysokých školách
a fakultách architektury (spotřeba materiálu,
vícekolové přijímací řízení,
pronájem ateliérů apod.) a na pedagogických
fakultách (pronájem tělocvičen, bazénů)
a na filozofických fakultách (vysoký počet
uchazečů, dvoukolové přijímací
řízení, zejména u dvouoborových
kombinací).
Organizace akademického roku na fakultách je taková,
že přijímací řízení
probíhá v červnu a začátkem
července. Do poloviny června probíhá
zkouškové období, začátkem září
opravné termíny a zápisy studentů
do jednotlivých ročníků. V srpnu je
ponechán prostor pro přípravy a průběh
odvolacího řízení tak, aby začátkem
září bylo přijímací
řízení ukončeno a nově přijatí
studenti se za.psali ke studiu. Pro fakulty a vysoké školy
to znamená, že v tomto roce během 30 dní
musí zvládnout přijímací zkoušky
pro cca 164.000 uchazečů (počet je snížen
o uchazeče uměleckých oborů - přijímací
zkoušky probíhají v lednu a v únoru
a o uchazeče přijímané bez přijímacích
zkoušek - některé fakulty vysokých škol
technických a chemických). Uváděná
fakta jsou průměrná - vycházejí
z předpokladu, že zájem o studium je rovnoměrně
rozložen. Skutečnost je však jiná - z
tohoto průměru se velmi výrazně vymykají
např. filozofické, pedagogické, právnické
a ekonomické fakulty.
K Vašim jednotlivým konkrétním dotazů
uvádím:
ad. 1
Za dané situace nemá MŠMT právní
prostředky, jak zajistit koordinaci přijímacích
zkoušek na vysokých školách jinak než
vzájemnou dohodou mezi fakultami nebo vysokými školami,
nikoli zásahem ministerstva. V případě
maturitních zkoušek ve středních školách
mohou ředitelé těchto škot podle vyhlášky
č. 442/1991 Sb., o ukončení studia ve středních
školách a učilištích, ukončit
maturitní zkoušky nejpozději do 20. června.
Vedení ministerstva se zabývalo v nedávné
době možnou kolizí maturitních zkoušek
na středních školách a přijímacích
zkoušek na školách vysokých. Obrátilo
se proto na rektory vysokých škol s žádostí,
aby respektovali terminy maturitních zkoušek a tím
předcházeli případným kolizím
a v případě, že k těmto případům
přesto dojde, aby uchazečům umožnili
vykonat přijímací zkoušky v náhradním
termínu.
ad 2.
O vrácení poplatku uchazeči, který
se přijímacích zkoušek nezúčastnil,
rozhoduje fakulta nebo vysoká škola. Většina
fakult poplatek nevrací. Tento postup fakulty odůvodňují
tím, že ještě před zahájením
přijímacích zkoušek mají výdaje
se zpracováním přihlášky (vrácením
neúplných přihlášek uchazeči
apod.), rozesláním pozvánek na přijímací
zkoušky a přípravou podkladů k přijímacím
zkouškám, které uchazeč obdrží
společně s pozvánkou.
ad 3.
MŠMT ČR nemůže v rámci kompetenci
daných vysokoškolským zákonem zajistit
harmonizaci termínů přijímacích
zkoušek na vysokých školách. I nadáte
zůstává přijímací. řízení
výlučně záležitostí vysokých
škol. Proto MŠMT nepočítá s termínovým
harmonogramem přijímacích zkoušek.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Jiří Macháček
poslanec ČMUS
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky
Sněmovní 4