Příloha č. 1 - Celková trestná
činnost a její dynamika
- Trestná činnost na železnici
Příloha č. 2 - Bezpečnostní
situace v krajích České republiky v roce
1994
- Shrnutí
Příloha č. 3 - 1.2. Přestupky
Příloha č. 4 - 1.3. Trestná činnost
příslušníků Policie ČR,
Armády ČR a zaměstnanců Celní
správy
- Trestná činnost příslušníků
Policie ČR v r. 1994
- Trestná činnost zaměstnanců Celní
správy v r. 1994
- Trestná činnost příslušníků
Armády ČR
Příloha č. 5 - 1.4. Pachatelé trestné
činnosti a kriminogenní skupiny
- Recidivisté
- Mládež
- Cizí státní příslušníci
Příloha č. 6 - 1.5. Oběti trestné
činnosti
Příloha č. 7 - 1.6. Problematika vyšetřování,
trestního řízení a vězeňství
- Úřady vyšetřování
- Trestní řízení a vězeňství
Příloha č. 8 - 2.1. Rizika s mezinárodním
prvkem, která bezprostředně souvisejí
se stabilitou politického systému
- Legální migrace
- Nelegální a nekontrolovatelná migrace
- Organizovaný zločin
- Drogy
- Finanční machinace
Příloha č. 9 - 2.2. Rizika, která
mají bezprostřední vliv na úroveň
vědomí občanů o ochraně jejich
osobních svobod, zdraví a majetku
- Majetková kriminalita
- Hospodářská kriminalita
- Násilná kriminalita
- Prostituce
- Bezpečnost silniční dopravy
| Příloha č. 1 |
TČ proti životu a zdraví (§ 219 - 230)
TČ proti svobodě (§ 231 - 233, 236 - 238)
Loupeže a braní rukojmích (§ 234 - 234a)
vydírání (§ 235)
Násilí proti skupině obyvatel a jednotlivci
(§ 196 - 197a)
TČ proti výkonu pravomoci státního
orgánu a veřejného činitele (§
153 - 156)
Opuštění dítěte (§ 212)
Týrání svěřené osoby
(§ 215)
Únos dítěte nebo svěřené
osoby (§ 216)
Krádeže vloupáním (§ 247 odst.
1 b)
Krádeže prosté (§ 247 odst. 1a, c, d,
e)
Podvody a provozování nepoctivých her a sázek
(§ 250, 250 a)
Zpronevěra (§ 248)
Neoprávněný zásah do práva
domu, bytu nebo k nebytovému prostoru (§ 249 a)
Neoprávněné držení platební
karty (§ 249 b)
Zatajení věci (§ 254)
Poškozování cizí věci (§
257)
Poškození a zneužití záznamu na
nosiči informací (§ 257a)
TČ proti lidské důstojnosti (§ 241 -
246)
Ohrožování pohlavní nemocí (§
226)
Dvojí manželství (§ 210)
Kuplířství (§ 204)
Ohrožování mravnosti (§ 205)
TČ podílnictví a překupnictví
(§ 251, 251a - 252)
Požáry a výbuchy, obecné ohrožení
(§ 179, 180)
Nedovolená výroba a držení radioaktivních
materiálů (§ 186)
Nedovolené ozbrojování (§ 185)
TČ související s toxikománií
a s omamnými látkami (§ 187 - 188 a)
Ohrožení životního prostředí
(§ 181a, b)
TČ veřejných činitelů (policistů)
(§ 188, 189)
TČ obchodování s dětmi (§ 216a)
TČ ohrožování mravní výchovy
mládeže (§ 217)
TČ podávání alkoholických nápojů
mládeži (§ 218, 218a)
TČ proti hospodářské soustavě
(§ 118 - 124c)
TČ proti hospodářské kázni
(§ 125 - 128c)
TČ proti měně a TČ daňové
(§ 140 - 146, 148 148a)
TČ proti předpisům o nekalé soutěži,
ochranných známkách, chráněných
vzorech a vynálezech a proti autorskému právu
(§ 149 - 152)
TČ veřejných činitelů (§
158, 159)
Úplatkářství (§ 160 -162)
Padělání a pozměňování
veřejné listiny (§ 176)
Ohrožování zdraví chorobami hospodářských
zvířat a rostlin (§ 191, 192) a závadnými
potravinami a jinými předměty (§ 193,
194)
TČ porušování tajemství dopravovaných
zpráv (§ 239/2, 240/2)
TČ zneužívání vlastnictví
(§ 258)
Krádeže přepravovaných zásilek
(§ 247, 248, 250)
Nedovolená výroba lihu (§ 194a)
Lichva (§ 253)
A dále TČ majetkového charakteru, které
činí osoby se vztahem zaměstnaneckým
vůči zaměstnavatelům (jak fyz. tak
práv. osobám)
TČ nadržování, schvalování
TČ, nepřekažení TČ, podněcování
a neoznámení TČ (§ 164 - 168)
TČ zasahování do nezávislosti soudu
a pohrdání soudem (§ 169a, b)
TČ jiné rušení činnosti stát.
orgánu (§ 171-178b)
TČ obecného ohrožení (§ 179 - 180)
TČ šíření nakažlivé
choroby (§ 189 - 190)
Hanobení národa, rasy a přesvědčení
a podněcování k národnostní
a rasové nenávisti (§ 198, 198a)
Šíření poplašné zprávy
(§ 199, 200)
Pomluva (§ 206)
Neposkytnutí pomoci (§ 207, 208)
Poškozování cizích práv (§
209)
Ohrožení bezpečnosti letadla či plavidla
a zavlečení letadla do ciziny (§ 180a, b, c)
Porušování tajemství dopravovaných
zpráv (§ 239/1, 240/1)
Havárie a provoní poruchy, veškeré dopravní
nehody (§ 179, 180, 182, 184, 223, 224, 257)
TČ proti brannosti a civilní službě,
vojenské TČ (§ 266 - 295)
TČ proti lidskosti (§ 259 - 265)
TČ proti republice (§ 91 - 115)
Trestná činnost na železnici
V r. 1994 bylo v působnosti služby železniční
policie spácháno celkem 6 379 trestných činů
s objasněností 24,67%. Při doprovodech vlaků
osobní přepravy, kterých se v r. 1994 uskutečnilo
celkem 25 871, bylo zjištěno 23 trestných činů.
Kromě toho bylo doprovázeno 111 zásilek a
sledováno 6 865 zásilek nákladní přepravy.
V r. 1994 se podařilo policistům SŽP odhalit
1 032 hledaných osob a 132 hledaných věcí.
Charakteristickou trestnou činností na železnici
jsou kapesní krádeže a krádeže
zavazadel. Této kriminalitě se daří
v podmínkách vysoké koncentrace osob, mezi
nimiž se pohybují anonymní pachatelé,
často nezaměstnaní, běženci či
jiné rizikové skupiny. Nákladní
železniční přeprava je ohrožena
krádežemi zásilek průmyslového,
chemického i spotřebního zboží,
jejichž potencionálními pachateli jsou bývalí
zaměstnanci Českých drah, kteří
využívají místní, osobní
i odborné znalosti. Závažnou trestnou činností
jsou krádeže součástí zabezpečovacích
zařízení, které mají za
následek ohrožení provozu těchto zařízení
(318 tr. č.) nebo obecné ohrožení vůbec
(60 tr.č.). SŽP se podílela i na řešení
případů lehkých topných olejů.
| Příloha č. 2 | ||
Trestná činnost
| Trestná činnost celkem | 372 427 (-6,54%) |
| průměrná objasněnost | 34,77% (+3,04%) |
| škody zjištěné | 30 132 526 tis.Kč (+106,46%) |
| zajištěné | 803 279 tis.Kč (+15,21%) |
nápad trestné činnosti
| kraje s nejvyšším počtem tr.č. | Praha | 85 427 (1. místo v ČR) |
| Svmk | 68 293 | |
| s nejnižším počtem tr.č. | Jčk | 16 255 |
| Zpčk | 26 081 | |
| nejnižší % pokles tr.č. | Jmk | -0,85% |
| Praha | -3,43% | |
| nejvyšší % pokles tr.č. | Smk | -15,95% |
| Svčk | -12,15% | |
| nejvyšší nápad na 1 policistu | Praha | 30,93 (1. místo v ČR) |
| Svmk | 16,86 | |
| nejnižší nápad na 1 policistu | Jčk | 8,91 |
| Zpčk | 9,75 |
objasněnost trestné činnosti
| kraje s nejvyšší objasněností | Včk | 54,50% |
| Jčk | 50,75% | |
| s nejnižší objasněností | Praha | 19,35% |
| Svčk | 32,51% | |
| nejvíce stoupla objasněnost | Zpčk | +7,60% |
| Svmk | +5,30% | |
| nejvíce klesla objasněnost | Včk | -0,75% |
| nejméně stoupla | Praha | +1,16% |
| nejvyšší objas. na 1 policistu | Stčk | 6,15 |
| Včk | 6,10 | |
| nejnižší objas. na 1 policistu | Zpčk | 4,38 |
| Jčk | 4,52 |
Pokles nápadu trestných činů se
nejvíce projevil v tradičně nejzatíženějších
krajích - Severomoravském (-15,95%) a Severočeském
(-12,15%). Ve všech krajích, kromě Východočeského
(-0,75%), se zvýšila objasněnost, nejvíce
v kraji Západočeském (+7,60%) a Severomoravském
(+5,30%). Z hlediska dynamiky trestné činnosti
(procentní změny) se tedy k sobě začínají
přibližovat nejméně a nejvíce
zatížené kraje. V Jihomoravském
kraji došlo k evidentně nejmenšímu snížení
počtu trestných činů a objevují
se problémy v oblasti závažné majetkové
i hospodářské trestné činnosti
ve spojení s organizovaným zločinem (cizinci),
které dosud byly doménou Severočeského
a Severomoravského kraje. Přestože dochází
k prvním náznakům změn ve skladbě
trestných činů i k novým formám
jejich páchání v jednotlivých krajích
v různé míře, nemá to dosud
podstatnější vliv na pořadí krajů
podle celkové výše počtu zjištěných
trestných činů (kromě pozitivního
sestupu Severočeského kraje ze 3. na 4. místo).
Také pořadí krajů podle výše
objasněnosti se ve srovnání s r. 1993 nezměnilo.
První a druhé místo stále zaujímá
Východočeský a Jihočeský kraj,
přitom objasněnost v těchto krajích
zůstává v podstatě na úrovni
r. 1993 (Východočeský -0,5%, Jihočeský
+1,84%). Výrazné zvýšení objasněnosti
u Západočeského (+7,60%), ale i Severomoravského
kraje (+5,30%a) svědčí o dalších
možných posunech ve výši objasněnosti
v jednotlivých krajích. Není také
vyloučeno, že objasnitelnost trestných činů
má určité meze., které mohou být
dány jak jejich skladbou, tak možnostmi policie (odbornými,
fyzickými, psychickými apod.). Při posuzování
míry objasněnosti v krajích není dosud
brána v úvahu dodatečná objasněnost
(objasněné případy z minulých
let), která v některých krajích má
významné místo (Severočeský
kraj).
Do tohoto srovnání není zahrnuta Správa
hl.m. Prahy, která, přes určitý pokles
počtu trestných činů (-3,43%), zůstává
jednoznačně na 1. místě pokud jde
o nápad a s velkým odstupem na posledním
místě pokud jde o objasněnost (19,35%). 1
předposlední Severočeský kraj se od
ní vzdálil poklesem nápadu o 12,15%, přitom
objasněnost zde stoupla o 4,24%. Je zde třeba samozřejmě
vzít v úvahu negativně působící
kriminogenní faktory velkoměstské aglomerace
(anonymita prostředí, cizinci, projíždějící
pachatelé, recidivisté apod.). /Nabízí
se srovnání i s podobným postavením
Brna v Jihomoravském kraji a s jeho ovlivněním
výše kriminality v celém regionu./
Při posuzování práce policie je brána
v úvahu zejména výše nápadu trestných
činů a míra objasněnosti, které
bylo při zvládání tohoto nápadu
dosaženo. I když míra objasněnosti
jistě vypovídá o práci policie, při
zodpovědném posuzování je nutné
zvažovat nejméně další dva ukazatele,
a to nápad na policistu a průměrnou objasněnost
na policistu. Pokud jde o nápad trestných činů
na jednoho policistu, koresponduje pořadí krajů
na prvních a posledních místech s pořadím
celkového nápadu /veliký rozdíl je
mezi Prahou (30,93 tr.č. na policistu) a Jihočeským
krajem (8,91 % tr. činů na policistu)/. Mnohem kolísavější
je pořadí krajů z hlediska míry objasněnosti
a objasněnosti na jednoho policistu. Objasněnost
na policistu je nejlepší ve Středočeském
kraji (z hlediska celkové objasněnosti na 5. místě)
a ve Východočeském laji (v celkové
objasněnosti na 1. místě), nejhorší
je v Západočeském a Jihočeském
kraji, které jsou v celkové objasněnosti
na 3. a 2. místě. Ukazatelé nápadu
a objasněnosti na jednoho policistu jsou mnohem průkaznější
na okresních úrovních řízení.
Při hluboké analýze posuzování
práce policie by bylo samozřejmě nutné
zohlednit i další objektivní a subjektivní
faktory, kterými je např. poloha regionu, skladba
trestné činnosti, anonymita prostředí
velkých měst, úroveň technického
vybavení PČR, situace rizikových skupin,
složení policejního sboru, odborná zkušenost
policistů apod.
| ZJIŠTĚNÉ TR. ČINY CELKEM | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| HOSPODÁŘSKÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| OBECNÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| NÁSILNÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho: Loupeže | |||
| Vraždy | |||
| MRAVNOSTNÍ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho: Znásilnění | |||
| MAJETKOVÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| Krádeže vloupáním | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho: do obchodů | |||
| do restaurací | |||
| do bytů | |||
| do rekr. objektů | |||
| Krádeže prosté | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho motorových vozidel dvoustop. | |||
| Podvody | |||
| Zjištěná způsobená škoda (v tis. Kč) | |||
| Zajištěno (v tis. Kč) |
| Praha | |||||||||||||||||||
| StřčK | |||||||||||||||||||
| JčK | |||||||||||||||||||
| ZčK | |||||||||||||||||||
| SčK | |||||||||||||||||||
| VčK | |||||||||||||||||||
| JmK | |||||||||||||||||||
| SmK | |||||||||||||||||||
| ČR | |||||||||||||||||||
Správa hlavního města Prahy
Praha je trvale na 1. místě (-3,43%) v nápadu
trestných činů (85 427; -3,43%) a na posledním
místě v objasněnosti (19,35%; +1,16%) mezi
kraji ČR.
| Největší nárůst: | loupeže | +13,41% |
| podvody | +8,44% | |
| Největší pokles: | vloupání do bytů | -22,93% |
| vloupání do rekr.obj. | -10,41 % | |
| vraždy | -8,47 % |
Obvody s nejvyšším počtem trestných
činů jsou Praha 4 (17 757; 3. místo v
ČR) a Praha 1 (13 398), s nejnižším
počtem trestných činů Praha 3
(4 669) a Praha 7 (5 175).
Obvody s nejvyšší objasněností
jsou Praha 3 (28,42%) a Praha 9 (25,56%), s nejnižší
objasněností Praha 2 (15,11%; poslední
místo v ČR) a Praha 5 (16,33%; předposlední
místo v ČR).
Specifika: Praha, jako typická velkoměstská
aglomerace, je živnou půdou pro rozvoj bezpečnostních
rizik (anonymita občanů, ilegální
i legální migrace cizinců a migrace obyvatel
vůbec, soustředění kriminálních
živlů z celé ČR apod.). Masové,
kulturní a sportovní akce vytvářejí
podmínky pro pouliční trestnou činnost.
Velkým a gradujícím problémem je nejen
trestná činnost mládeže, ale i cizinců.
Stoupá počet trestných činů
podvodů, daňových machinací a machinací
s ropnými produkty. Závažným problémem
je pouliční prostituce.
Migrace, organizovaný zločin a rasové
konflikty se zde projevují nejmarkantněji ze všech
krajů ČR.
Opatření: V rámci boje s pouliční
trestnou činností (kapesní krádeže,
prostituce, loupežná přepadení apod.)
a dopravní nehodovostí organizovala PČR řadu
bezpečnostních a dopravně bezpečnostních
akcí (PROSTOR, RESTAURACE, SÍTO, MOSTY, AUTO, UZÁVĚRA
atd.).
| ZJIŠTĚNÉ TR. ČINY CELKEM | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| HOSPODÁŘSKÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| OBECNÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| NÁSILNÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho: Loupeže | |||
| Vraždy | |||
| MRAVNOSTNÍ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho: Znásilnění | |||
| MAJETKOVÁ KRIMINALITA | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| Krádeže vloupáním | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho: do obchodů | |||
| do restaurací | |||
| do bytů | |||
| do rekr. objektů | |||
| Krádeže prosté | |||
| Objasněné tr. činy | |||
| Tj. % | |||
| z toho motorových vozidel dvoustop. | |||
| Podvody | |||
| Zjištěná způsobená škoda (v tis. Kč) | |||
| Zajištěno (v tis. Kč) |
Hlavní město Praha
| Praha 1 | ||||||||||||
| Praha 2 | ||||||||||||
| Praha 3 | ||||||||||||
| Praha 4 | ||||||||||||
| Praha 5 | ||||||||||||
| Praha 6 | ||||||||||||
| Praha 7 | ||||||||||||
| Praha 8 | ||||||||||||
| Praha 9 | ||||||||||||
| Praha 10 | ||||||||||||
| celkem | ||||||||||||
Středočeský kraj
Středočeský kraj je v ČR na 5.
místě pokud jde o nápad trestných
činů (41 038; -7,13%) i o objasněnost (37,65%;
+4,23%).
| Největší nárůst: | hospodářská kriminalita | +10,35% |
| krádeže mot.voz.dvoustop. | +8,66% | |
| krádeže vloup.do rekr.obj. | +3,25% (2.největší nárůst v ČR) | |
| Největší pokles: | krádeže vloup.do obchodů | -29,08% |
| loupeže | -16,08% | |
| krádeže prosté | -15,37% |
Okresy s nejvyšším počtem trestných
činů jsou Kladno (6 156) a Měl.tul (4
465), s nejnižším počtem trestných
činů Rakovník (1 847, avšak nejvyšší
nárůst v kraji +186 tr.č.) a Benešov
(2 199).
Okresy s nejvyšší objasněností
jsou Kutná Hora (51,25%) a Nymburk (50,12%), s nejnižší
objasněností Kladno (28,51%) a Praha-západ
(28,95%).
Specifika: Středočeský kraj je typicky
tranzitní, poznamenán blízkostí hl.m.
Prahy, což se projevuje přeléváním
trestných činů i pachatelů.
Těžiště problémů spočívá
zejména v neoprávněném zaměstnávání
cizinců.
Přes celkový pokles majetkové trestné
činnosti (-8,48%) vzrostly krádeže motorových
vozidel a krádeže vloupáním do rekreačních
objektů.
Opatření: Příslušníci
Služby cizinecké policie zpracovali. "Upozornění
provozovatelům ubytovacích zařízení"
a důsledně vyhledávají cizince zdržující
se bez platného povolení k pobytu.
Dopravně bezpečnostní akce významně
ovlivnily bezpečnost silničního provozu;
pouze Středočeský kraj a hl.m. Praha zaznamenaly
mírný pokles v počtu dopravních nehod.
V rámci preventivně bezpečnostního
opatření se uskutečnily přednášky
řidičům, besedy na školách, veřejná
měření rychlosti apod.

