Ministr hospodářství Karel Dyba zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jaroslava Broulíka dopisem ze dne
6. června 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslance
Jaroslava Broulíka. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ
V Praze dne 6.6.1995 | |
Č.j. 202 647/95 |
Vážený pane poslanče,
na Vaši interpelaci ve věci telekomunikací
v České republice sděluji na Vaše otázky
tyto následující odpovědi:
1) První otázka, kterou si dovoluji vám,
pane ministře, položit, souvisí s personální
situací v oblasti spojů. Jste přesvědčen,
že u nás neexistují vlastní špičkoví
odborníci v oblasti telekomunikací, kteří
by byli schopni realizovat potřebný rozvoj telekomunikací,
nebo je nedokáže ministerstvo nalézt a pověřit
je přesně definovanými úkoly v oblasti
strategického rozhodování?
Není sporu o tom, že v oblasti telekomunikací působí řada domácích špičkových odborníků. Rozvoj telekomunikací to však již dnes není jen ryze technický resp. technickoinženýrský problém budování sítí a nutných technických zařízení v kteréžto oblasti je úroveň odborníků jistě dobrá. Rozvoj telekomunikací však čím dál tím více vyžaduje nejen modernější techniku, ale také přechod na jiný způsob managementu, transformaci dominantního operátora na podnikatelsky orientovanou na zákazníka zaměřenou výkonnou firmu, která bude schopna rychle zavádět nové technologie a poskytovat nové služby a zároveň se zapojit do nově vznikajících globálních aliancí a v konečném důsledku obstát v celoevropském trhu po plánované liberalizaci.
Zkušenost, a to nejen ze zahraničí, ukazuje, že v takovýchto případech nejlepší a často jediný způsob jak takovýchto zásadních změn v chování společnosti dosáhnout je spojení s partnerem, který již absolvoval transformaci na vysoce efektivní a zákaznicky orientovanou společnost, má pro nás tudíž cenné zkušenosti a který pomůže takové změny dovnitř společnosti zavést, a to dostatečně rychle a bez nevhodného experimentování.
Zároveň bych chtěl podotknout, že není
a nemůže být úkolem ministerstva vyhledávat
jednotlivé telekomunikační odborníky
pro akciovou společnost, kterou nyní SPT Telecom
je, natožpak pověřovat je přesně
definovanými úkoly uvnitř společnosti.
Úkolem ministerstva je především koncipování
a zajištění realizace telekomunikační
politiky vlády.
2) Druhá otázka, pane ministře, zní:
Výše uvedený přepis (" Hlavní
zásady přestavby veřejné telekomunikační
sítě na ISDN`) definoval postup rozvoje a zejména
kvalitativní změny v rozvoji telekomunikační
sítě. Kde byly hlavní koncepční
a technické nedostatky tohoto dokumentu ze současného
pohledu, které by nám bránily přejít
na technicky kompatibilní standard v telekomunikacích
vlastními silami?
Stejně jako předchozí otázka i tato pramení z nesprávné redukce rozvoje telekomunikací toliko na technický aspekt tohoto procesu a navíc pouze ve velmi úzce vymezené oblasti.
Zmíněný předpis je toliko čistě
technickým regulačním dokumentem, který
má zajistit integritu telekomunikační sítě
v období přechodu z analogové na digitální
techniku. Tento předpis byl vypracován domácími
odborníky samozřejmě i na základě
zahraničních studií a zkušeností.
To, že máme fundované odborníky na vypracování
takového regulačního předpisu nám
jistě nezaručuje, že máme dostatek vlastních
sil a schopností na komplexní razantní rozvoj
telekomunikací, jehož je zmíněný
předpis jen jednou dílčí regulační
součástí.
3) Třetí otázka, na kterou neznám
odpověď a doufám, že mi ji předložíte,
pane ministře, zní: Uvažuje se o aktualizaci
podmínek výběrového řízení,
když jeden z hlavních důvodů, proč
by měl být vybírán zahraniční
partner, se výrazně změnil?
Ne, neuvažuje se o aktualizaci podmínek výběrového
řízení, neboť žádný
z hlavních důvodů pro postup cestou strategického
partnerství se nezměnil. Někdy zmiňovaná
schopnost a ochota domácích finančních
kruhů zafinancovat rozvojový projekt telekomunikací
pomíjí minimálně dvě skutečnosti.
Za prvé pro SPT Telecom je vybírán strategický
partner s rozsáhlými provozovatelskými zkušenostmi,
nikoliv pouhý institucionální investor. Za
druhé úvěrové financování
má i v případě velké telekomunikační
společnosti svá omezení v únosném
dluhovém zatížení a na druhé
straně i banky jsou omezeny prostřednictvím
pravidel kapitálové přiměřenosti
v poskytování finančních zdrojů
jedné společnosti. Zapomíná se také,
že kapitálový vklad strategického partnera
pokryje pouze malou část z celkové potřeby
finančních zdrojů na realizaci rozvojového
projektu. Domácí finanční instituce
se samozřejmě již teď podílí
na financování a nemůže tomu tak nebýt
i v budoucnosti, samozřejmě v závislosti
na jejich konkurenceschopnosti. Jistě nelze opomenout i
skutečnost, že financování rozvoje kapitálovým
vstupem představuje na rozdíl od dluhového
financování nejnižší nákladové
zatížení právě v období
razantního rozvoje. To je výhoda pro spotřebitele
i akcionáře firmy (není zbytečný
tlak na zvyšování tarifů a pod.). Financování
rozvojového programu SPT výlučně úvěry
poskytnutými domácími institucemi by navíc
odčerpalo velkou část vzácných
úvěrových zdrojů z domácího
trhu peněz, což by bylo na úkor financování
rozvojových potřeb ostatních, zejména
malých a středních firem v ekonomice.
4) Další otázka zní: Neuvažuje
se proto využít našich zkušeností
a volit postupný prodej podílu strategickému
partnerovi po splnění konkrétních
kroků při rozvoji telekomunikací?
Jestliže je tato investice koncipována jako strategická,
tj. je prodáván balík akcií strategickému
partnerovi, nelze jít cestou postupného prodeje.
Tyto dva přístupy se vzájemně vylučují,
tj. cesta postupného prodeje by nepřinesla výhody,
které přináší spojení
se strategickým partnerem.
5) Dále se ptám, zda je v podmínkách
výběru strategického partnera smluvně
zajištěna realizace rozvoje bez případného
nekontrolovaného tlaku na zvyšování
finančních požadavků na úkor
občanů, tj. zejména zvyšováním
cen služeb za telekomunikace?
Jak Pověření pro SPT Telecom, tak i Smlouva mezi akcionáři obsahuje řadu přesně definovaných rozvojových kvantitativních i kvalitativních cílů, k jejichž splnění se partner smluvně zavazuje. Monitorováním a vyhodnocováním plnění je pověřen Český telekomunikační úřad, případné neplnění těchto cílů má za následek spuštění odstupňované škály sankcí.
Ceny telekomunikačních služeb, které
platí občané i firmy jsou regulovanými
cenami. Regulátor, v tomto případě
Ministerstvo financí, stanovuje maximální
ceny ve vymezeném okruhu základních služeb,
tarify za mezinárodní spojení stanoví
Český telekomunikační úřad
(který je součástí MH). Vývoj
tarifů pro období příštích
pěti let určuje schválená a vyhlášená
tarifní politika, kterou musí strategický
partner respektovat. Vzhledem k tomu, že částečné
financování rozvoje telekomunikací prostřednictvím
kapitálového vstupu strategického partnera
je nejlevnější variantou, platí, že
každá jiná varianta, např. vstupem institucionálních
investorů či prostřednictvím bankovních
úvěrů, by byla dražší a
vykonávala by mnohem vyšší tlak na zvyšování
tarifů než varianta se strategickým partnerem,
mělo-li by být dosaženo stejných rozvojových
cílů v daném čase.
6) Dovolím si položit velice jednoduchou otázku,
na kterou mi stačí z pochopitelných důvodů
odpověď ano nebo ne. Požádal jste o předložení
informací od institucí, které k tomuto účelu
mů naše republika, o vazbách privatizačních
fondů, které mají zastoupení v SPT
Telecom na potencionálního strategického
partnera? V případě, když je na první
otázku odpovězeno ne, dovolím si položit
doplňující otázku.Jakým způsobem
jsou tedy jištěny zájmy našeho státu,
které by zabránily budoucímu nežádoucímu
chování některých fondů společně
se zahraničním partnerem?
Všechny privatizační fondy, které se zúčastnily druhé vlny kupónové privatizace musely získat všechna potřebná oprávnění pro nabývání akcií včetně akcií SPT Telecom. Pro tuto akciovou společnost nebylo použito žádného speciálního režimu a privatizační fondy, které získaly majetkový podíl v SPT Telecom nebyly nijak dodatečně speciálně prověřovány a nevidím ani důvod, aby tomu tak bylo.
Zájmy státu jsou zajištěny z jedné strany platnou legislativou a Pověřením pro SPT Telecom, z druhé strany pak dosud majoritním postavení Fondu národního majetku v SPT Telecom a držením zlaté akcie. Tak tomu bude i nadále po spojení se strategickým partnerem.
Upozornění na možné "budoucí
nežádoucí chování" pokud
nejsou specifikována jsou bezobsažná. Případné
nežádoucí chování ve smyslu smlouvy
mezi akcionáři tj. neplnění smluvně
dohodnutých rozvojových cílů a pod.,
má své sankční mechanismy zakotveny
v této smlouvě.
7) Další otázka zní: Jaké
opatření jste udělal, aby k úniku
informací z výběrového řízení
nedocházelo, případně k zamezení
nevhodného, s korupcí hraničícího
jednání zúčastněných
osob? (Zda se jednalo o věci technického nebo organizačního
rázu při přípravě a provádění
výběrového řízení.).
Přístup k informacím ve výběrovém
řízení má omezený počet
osob. Všechny tyto osoby jsou zavázány k zachování
důvěrnosti informací. Nakládáni
s významnými písemnostmi spojenými
s výběrovým řízením
má svůj speciální režim (např.
všechny písemnosti se předávají
proti podpisu, pečetění trezorů atd.).
8) Jaké budou v připravované smlouvě
se strategickým partnerem určeny jeho základní
rozhodovací pravomoce?
Pravomoce strategického partnera budou takového
rozsahu a rázu, aby mu umožňovaly, ve spolupráci
s domácím managementem, splněni smluvních
závazků vyjádřených v hodnotách
rozvojových cílů a daly prostor pro transformaci
společnosti. Česká strana si ponechá
většinové zastoupení v představenstvu
a dozorčí radě, tak aby to odpovídalo
vlastnickým poměrům ve společnosti.
Všechna podstatná rozhodnutí uvnitř
společnosti musí projít schválením
představenstva, které také bude kontrolovat
plnění ročního rozvojového
plánu tak, jak je to v akciové společnosti
obvyklé.
Karel Dyba
Vážený pan
Ing. Jaroslav Broulik
poslanec PSP ČR