kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 436/1991 Sb. o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 580/1991 Sb., zákona České národní rady č. 23/1993 Sb., zákona č. 171/1993 Sb. a zákona č. 284/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 5a se vypouští.
2. § 18 zní:
(1) Státní správu vrchních, krajských a okresních soudů vykonává ministerstvo buď přímo nebo prostřednictvím předsedů těchto soudů; státní správu okresních soudů může vykonávat též prostřednictvím předsedů krajských soudů.
(2) Státní správu Nejvyššího soudu vykonává ministerstvo prostřednictvím předsedy tohoto soudu.".
3. V § 21 odst. 1 písm. a) se slova "a vrchních soudů je stanoví po dohodě s předsedy těchto soudů" nahrazují slovy "je stanoví po dohodě s předsedou tohoto soudu".
4. V § 21 odst. 2 se slova "okresních a krajských soudů" nahrazují slovy "okresních, krajských a vrchních soudů".
5. V § 22a odst. 1 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se nové písmeno d), které zní:
"d) dohlíží na řádný chod soudních kanceláří.".
6. V § 29 písm. a) se za slova "stížnosti na postup" doplňují slova "vrchního a".
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1995.
Obecná část:
Platná právní úprava svěřuje rozhodování o mimořádných opravných prostředcích v občanském soudním řízení a v trestním řízení, jimiž jsou dovolání a stížnost pro porušení zákona, do působnosti vrchních soudů i Nejvyššího soudu . Tomu odpovídá i obdobné zákonné vymezení jejich postavení, organizace a výkonu státní správy.
Souběžně předkládanými návrhy novelizací procesních předpisů se navrhuje provést systémové řešení dělby působnosti mezi vrchními soudy a Nejvyšším soudem. Vrchní soudy by měly být pouze soudy apelačními a Nejvyšší soud by měl mít výlučnou kasační působnost. Změny v působnosti vrchních soudů též vyžadují provést změny v zákonné úpravě jejich postavení a organizace. Proto souběžně předkládaným návrhem novely zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, je navrhováno jejich postavení a organizaci upravit v zásadě stejným způsobem, jako je tomu u krajských soudů.
Obdobné změny je potřebné realizovat i v oblasti státní správy soudů. Navrhovaným zákonem se proto navrhuje provést i v zákonné úpravě výkonu státní správy soudů, v působnosti orgánů státní správy soudů a úpravě stížností takové legislativní změny, které budou odpovídat této, pouze apelační úloze vrchních soudů.
Současně se navrhuje provést některá zpřesnění stávající právní úpravy, a to v návaznosti na navrhovanou novelizaci občanského soudního řádu.
Dopady návrhu zákona na státní rozpočet a počty pracovníků je potřebné pojmout komplexně a vyčíslit je společně s dopady návrhu zákona o zahájení činnosti Vrchního soudu v Olomouci, návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, neboť tyto návrhy se vzájemně podmiňují. Odkazuje se proto na vyčíslení těchto dopadů v důvodové zprávě k návrhu zákona o zahájení činnosti Vrchního soudu v Olomouci.
Zvláštní část:
K Čl. I:
K bodu 1:
Podle platné právní úpravy občanského soudního řádu je vedení obchodního rejstříku svěřeno okresnímu soudu v sídle krajského soudu. Na základě zmocnění obsaženého v § 20Od odst. 1 o.s.ř. pak tento zákon v § 5a vymezil, který z více okresních (obvodních) soudů, sídlících v sídle krajského soudu, je příslušný k vedení obchodního rejstříku.
Navrhovanou novelizací občanského soudního řádu se navrhuje přenést vedení obchodního rejstříku na krajské soudy, popř. na obchodní soudy. Tím úprava obsažená v § 5a ztrácí své opodstatnění. Navrhuje se proto toto ustanovení vypustit.
K bodům 2 až 6:
Na rozdíl od stávající právní úpravy, která pro výkon státní správy vrchních soudů a Nejvyššího soudu stanovila stejná zákonná pravidla, se navrhuje upravit výkon státní správy vrchních soudů obdobně jako je tomu u státní správy krajských soudů. Tato změna v oblasti státní správy vrchních soudů bude v souladu s navrhovanými změnami jejich působnosti, postavení i organizace.
K Čl. II:
Navrhovaný zákon je již pátou novelizací zákona ČNR č. 436/1991 Sb. S ohledem na tuto skutečnost se navrhuje zmocnit předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu k vyhlášení úplného znění zákona ČNR č. 436/1991 Sb., jak vyplývá z pozdějších novelizací.
K Čl. III:
Účinnost navrhovaného zákona je potřebné stanovit ke stejnému datu jako účinnost zákonů, jimiž se novelizují zákony o řízení před soudy a zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, neboť tyto úpravy na sebe navazují.