Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka
dopisem ze dne 16. května 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 16. května 1995 | |
Č. j. 16/32 176/1995 |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
týkající se zamýšleného
zvýšení nájemného z bytů
v atraktivně položených domech plošným
způsobem na celém území hl. města
Prahy a s tím související možnosti Ministerstva
financí zasáhnout proti přípravě
obecně závazné vyhlášky, sděluji:
Vyhláška Ministerstva
financí č. 176/1993 Sb., o nájemném
z bytu a úhradě za plnění poskytovaná
s užíváním bytu ve znění
vyhlášky č. 30/1995 Sb., umožňuje
v § 9 zvýšit až o 20% nebo snížit
až o 10% základní nájemné obecně
závaznou vyhláškou odstupňovaně,
a to v závislosti na velikosti obce. Tuto úpravu
nájemného může obec provést v
částech obce nebo v jednotlivých domech,
které zvolí pro jejich výhodnou nebo nevýhodnou
polohu, přičemž
bere v úvahu především hledisko dopravní
dostupnosti, technické a občanské vybavenosti
a životního prostředí. Může
vzít v úvahu i další faktory, které
významným způsobem ovlivňují
bydlení v určitém domě, přičemž
tato hlediska musí vždy souviset s polohou
domu v rámci obce.
Od 1. července 1995 již
neplatí 30% podíl bytů s regulovaným
nájemným, na které se výběr
omezoval. Tento administrativně technický limit,
jehož průkaznost je zcela iluzorní a většinou
je prakticky nezjistitelný, byl nahrazen příkladným
výčtem konkrétních nejdůležitějších
kriterií, jichž se mají obce při výběru
držet. Záleží však plně na
obci, která kriteria zvolí a jak je svým
občanům zdůvodní. Nebylo tedy záměrem
Ministerstva financí dát obcím impuls k "beztrestné
manipulaci s výši
nájmů", ale naopak umožnit jim racionální
rozhodování, které nelze vyhláškou
z úrovně Ministerstva financí zabezpečit.
Z dikce vyhlášky Ministerstva
financí však nelze soudit, že zvýšení
nájemného o polohovou rentu lze v obci vyhlásit
pro celé její území, protože
význam lokality celé obce v rámci ČR
je již vyjádřen plošně uplatňovaným
koeficientem Kv.
Pokud by obec nepostupovala naznačeným
způsobem a vyhlásila plošnou úpravu
nájemného bez předchozího posouzeni
výhodnosti resp. nevýhodnosti polohy domu v rámci
obce, dostala by se do rozporu s právními předpisy.
Pokud jde o připravovanou vyhlášku Magistrátu
hl. města Prahy, je podle mých informací
ve stádiu projednávání s městskými
částmi, jehož výsledkem jistě
bude diferencovaný přístup ke zvýšení
nájemného. Jelikož
Ministerstvo financí obecní vyhlášku
neobdrželo, nemůže do výkonu přenesené
působnosti obce zasahovat.
Lze očekávat, že
i veřejnost vyjádři své stanovisko
ke zvolenému způsobu úpravy základního
nájemného, což může konečné
znění obecní vyhlášky ovlivnit.
Platí totiž nadále podmínka, že
výběr domů či částí
obce a procento zvýšení a snížení
nájemného musí být v obci zveřejněno
nejméně 90 dnů před účinností,
aby se občané mohli s návrhem seznámit,
případně se k němu i vyjádřit.
Vyhláška Ministerstva
financí o nájemném z bytu vytvořila
odpovídající právní rámec
pro postupný ústup od regulace nájemného,
a to zavedením prvků, které ovlivňují
výši nájemného na trhu s byty. Působnost
v tomto směru byla zcela oprávněně
svěřena obcím, které mají poznatky
o atraktivitě bydlení v určitém místě
a zároveň vůči nim může
veřejnost nejsnáze uplatnit kontrolu nad rozhodováním.
S pozdravem
Vážený pan
Zdeněk Vorlíček
poslanec Parlamentu České republiky