Ministr školství,
mládeže a tělovýchovy Ivan Pilip zaslal
dopisem ze dne 23. května 1995 odpověď na interpelaci
poslance Bohuslava Kuby.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa na
interpelaci poslance Bohuslava Kuby. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha

Ministr školství,
V Praze dne 23. května 1995
Čj. SM 832/95-20 |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
ve věci dodržování zákona č.
29/1984 Sb., o soustavě základních a středních
škol (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, zejména
zákona č. 171/1990 Sb., Vám sděluji:
Školy zřizované
obcemi, školskými úřady nebo ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky (dále jen "státní
školy") jsou povinny podle § 39 odst. 1 vyučovat
podle učebních plánů a učebních
osnov, které vydává ministerstvo školství.
Učební osnovy Obecné školy a Občanské
školy byly vydány naším ministerstvem
a koncem školního roku 199211993 rozeslány
na všechny základní školy. Veřejnost
byla o tomto programu informována p. ministrem
Piťhou v prvním čtvrtletí roku 1993
v televizní besedě k otázkám transformace
školství, na které byli přítomni
zástupci rodičů, pedagogických pracovníků
a zástupci vysokých škol připravujících
učitele. Podrobnější informace o projektu
pak byly prezentovány
v sérii rozhlasových vystoupení autorů
projektu a zástupců MŠMT ČR a články
v pedagogickém tisku.
Vzdělávací
program obecné a občanské školy je prvním
modelovým vzdělávacím programem, který
byl připraven MŠMT ČR s cílem zásadně
změnit vyučovací proces v základním
vzdělávání. Úkazem vzdělávacího
programu je respektovat a rozvíjet osobnost dítěte,
orientovat ho ve světě a vytvořit u něj
takový vzdělanostní základ, který
by se mu stal východiskem k dalšímu vzdělávání.
Ověřování
vzdělávacího programu obecné školy
bylo zahájeno 1. 9. 1993 v souladu s § 58 zákona
171/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon?9/1984 Sb. Ověřování
bylo a je řízeno ministerstvem školství
(do 1. 1?. 1994 odborem 2?, od 1. 1?. 1994 samostatným
oddělením 26) v souladu
s výše uvedeným paragrafem 58. K ověřování
přistupují všechny školy na bázi
dobrovolnosti.
Podle vzdělávacího
programu obecné školy pracovalo ve školním
roce 1993/94 620 škol s 1054 třídami a 22339
žáky. Mezi učiteli a rodiči získal
program velmi rychle podporu a ve školním roce 1994/95
byl proto rozšířen na 965 škol s 71034
žáky. V prvních až čtvrtých
ročnících základní školy
tedy podle tohoto programu pracuje více než čtvrtina
všech žáků základní školy.
Podle vzdělávacího
programu občanské školy (tvoří
s obecnou školou ucelený vzdělávací
program) pracuje od 1. 9. 1994 42 vybraných základních
škol a gymnázií. K Vašim konkrétním
dotazům uvádím:
1. O pokusném ověřování
podle § 58 školského zákona rozhoduje
ředitel věcně příslušného
odboru ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, který pak experimentální
ověřování také řídí
a vyhodnocuje. O ověřování obsahu
Obecná a občanská škola tedy rozhodla
tehdejší ředitelka odboru pro základní
školství Mgr. Milena Fleissnerová, která
je nyní vedoucí samostatného
oddělení inovačních programů.
Toto oddělení má pokusné ověřování
Obecné a Občanské školy v pracovní
náplni.
2. Věc řeší
svým rozhodnutím ministr školství, mládeže
a tělovýchovy ČR.
3. a 4. Školská veřejnost
je informována jednak prostřednictvím školských
úřadů,
pedagogických center, sdělovacích
prostředků tak, jak to je v případě
Obecné a Občanské školy a jednak prostřednictvím
Věstníku MŠMT ČR, jak to bylo např.
v případě přičlenění
5. ročníku k 1. stupni základní školy
(Upravený učební plán, Věstník
MŠMT č. 9 ročník 50, 1994).
5. Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy využívá
pokusné ověřování jednak k
ověření dalšího vývoje
ve školství a jednak vychází vstříc
iniciativě učitelů a pedagogických
pracovníků, kteří jsou ochotni hledat
nové cesty. Tyto experimenty se sledují zejména
prostřednictvím Výzkumného ústavu
pedagogického a Výzkumného ústavu
odborného školství v Praze a vyhodnocují.
Na základě vyhodnocení se pak ministerstvo
rozhodne, zda přistoupí k úpravě právního
předpisu (např. vyhlášky)
nebo k návrhu úpravy zákona (viz návrhy
novel školských zákonů, které
v současné době projednávají
výbory Poslanecké sněmovny Parlamentu).
Druhá část
interpelace se týká § 50 školského
zákona. Upozorňuji, že uvedený paragraf
se týká pracovního zařazení
pedagogických pracovníků a tedy pracovně
právních vztahů mezi zaměstnavatelem
a učitelem. Nic však neříká o
vztahu žáka a učitele a jeho oslovování.
Oslovování, na které ve své interpelaci
upozorňujete, vychází z dřívější
praxe, kdy pedagogové na středních
školách byli výslovně oprávněni
používat titulu "středoškolský
profesor". Oslovení vychází i z tradice
z doby před r. 1948. Učitelé žákům
ve středních školách, na rozdíl
od základních škol, při oslovení
zpravidla vykají; to také neupravuje zákon,
ačkoli se o žácích
v zákoně hovoří. oslovování
žáků a učitelů se řídí
pravidly slušného chování a úzu,
který se mezi žáky a učiteli dodržuje.
Nepovažuji za vhodné zasahovat a prosazovat centrálně
stanovené uniformní oslovování učitelů,
pokud praxe na školách nevybočuje
z pravidel slušného chování a vžitých
tradic.
Vážený pane
poslanče, věřím, že jsem zodpověděl
veškeré dotazy uvedené ve Vaší
interpelaci.
S pozdravem Ivan Pilip
Vážený pan
Bohuslav Kuba
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Nám. Svobody 12
389 01 Vodňany
Na vědomí:
Doc. Ing. Václav Klaus -předseda vlády