zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č.587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č.587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č.199/1993 Sb., č.325/1993 Sb., č.136/1994 Sb. a č.260/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se písm. i) vypouští.
2. § 33 včetně nadpisu zní:
Sazby daně jsou stanoveny takto:
Číselný kód nomenklatury celního sazebníku | ||
2203 | u piva do 10% původní stupňovitosti včetně | |
u piva více než 10% do 12% původní stupňovitosti včetně | ||
u piva více než 12% původní stupňovitosti |
3. § 33a se vypouští.
4. V čl.II. se odstavce 2,3,4,5 a 6 vypouštějí.
5. V čl. IV. se slova "s vyjímkou sazeb daně pro malé nezávislé pivovary podle § 33, které nabývají účinnosti dnem 1.července 1995" vypouštějí.
Tento zákon nabývá účinnosti 30.června 1995.
Na 25.schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky byl při projednávání novely zákona o spotřebních daních přijat pozměňující návrh, který daňově zvýhodňuje pivovary s ročním výstavem piva menším než 200 000 hl. Tento návrh byl odůvodněn potřebou zachovat pestrost nabídky různých druhů piva na českém trhu a také tím, že malé pivovary dotvářejí charakter české krajiny.
Na stejné schůzi PSP ČR jsme vyslovili souhlas s Dohodou o zřízení Světové obchodní organizace, která zásadně ovlivní obchodní vztahy států, které ji ratifikují. Podle této dohody bude Česká republika muset poskytnout stejné podmínky dovozcům piva, ale nebude moci si ověřit deklarované údaje, tedy to, zda zahraniční pivovar skutečně nemá větší roční výstav piva než 200 000 hl. Tato skutečnost, spolu se zvýhodněním malých českých pivovarů, silně znevýhodňuje české pivovary s ročním výstavem piva větším než 200 000 hl. Zmíněné změny v zákoně o spotřebních daních se stávají precedensem, který otvírá cestu k dalším požadavkům na úlevy při placení spotřební daně. Mohou to být malé benzínové pumpy, malí vinaři, malé lihovary, malé tabákové továrny a pod. Tyto změny jsou zároveň cizorodým prvkem v našem daňovém systému, který byl neutrální vůči všem osobám. Navrhujeme proto, aby tato nerovnost před zákonem byla odstraněna.
Navíc zmocnění pro
ministerstvo financí a pro ministerstvo zemědělství
upravit podmínky pro vznik úlevu od spotřební
daně je podle nás v rozporu s odstavcem (5) čl.11
Listiny základních práv a svobod, podle které
lze daně a poplatky ukládat pouze na základě
zákona. Toto zmocnění ustanovení Listiny
základních práv a svobod překračuje.
17.března 1995 | Petr Koháček v.r. |
Jiří Payne v.r. |