Ministr práce a sociálních věcí
Jindřich Vodička zaslal odpověď na otázku
poslance Jiřího Drápely dopisem ze dne 13.
března 1995.
Podle § 90 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
práce a sociálních věcí Jindřicha
Vodičky na otázku poslance Jiřího
Drápely. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ing. Jindřich VODIČKA | |
ministr práce a sociálních věcí ČR |
V Praze dne 13. března 1995 | |
K čj. 10/8636/95 |
Vážený pane předsedo,
k Vaší informaci přikládám kopii
dopisu pro pana poslance Drápelu, který se na mne
dne 1. 3. t.r. obrátil dotazem, zda mnou řízené
ministerstvo vydalo pokyn či směrnici, dle kterých
jsou nemocným občanům odebírány
mimořádné výhody a invalidní
důchody.
S pozdravem
Příloha: dle textu
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda poslanecké sněmovny
Praha
Ing. Jindřich VODIČKA | |
ministr práce a sociálních věcí ČR |
V Praze dne 13. března 1995 | |
K č. j. 10/8636/95 |
Vážený pane poslanče,
k Vašemu dotazu ze dne 1. 3. 1995, zda mnou řízené
ministerstvo vydalo pokyn či směrnici, dle kterých
jsou nemocným občanům odebírány
mimořádné výhody a invalidní
důchody, sděluji:
Z právních předpisů o sociálním
zabezpečení vyplývá, že u dávek
a služeb, kde je nárok na ně odvozován
od dlouhodobě nepříznivého zdravotního
stavu, je nutno zdravotní stav jejich poživatelů
kontrolovat. Zákon o sociálním zabezpečení
č. 100/1988 Sb. ustanovení § 106 mimo jiné
umožňuje zastavení výplaty dávky
nebo poskytování služby, jestliže se občan,
jehož zdravotní stav je třeba zjistit, nepodrobí
vyšetření zdravotního stavu nebo jinému
odbornému vyšetření a občan byl
na tuto možnost upozorněn. Zákon č.
582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, ve svém § 8 blíže
stanoví působnost okresních správ
sociálního zabezpečení k posuzování
zdravotního stavu a pracovní schopnosti občanů
a vymezuje podmínky k uskutečňování
tzv. kontrolních lékařských prohlídek,
neboť náš systém sociálního
zabezpečení nezná pojem "trvalá
invalidita" nebo trvalý nárok na jiné
dávky či služby sociálního zabezpečení.
Kontrolní prohlídky se podle tohoto zákona
provedou v době určené při předchozím
jednání lékaře OSSZ, nebo zjistí-li
se posudkově významné skutečnosti,
které odůvodňují její provedení,
popřípadě se provede z podnětu jiného
orgánu sociálního zabezpečení.
Tato právní úprava nebyla po věcné
stránce v posledních deseti letech měněna.
Statistiky dokládají, že počty vyplácených
invalidních důchodů a poskytovaných
mimořádných výhod se v jednotlivých
okresech liší více, než lze odůvodnit
objektivně působícími faktory, k nimž
náleží zdravotní stav a věková
struktura obyvatelstva, dostupnost pracovních příležitostí
a pod. Z rozdílů lze vyvodit především
to, že významný vliv na zmíněné
počty mají také faktory subjektivní,
např. pracovní či rentová motivace
tam žijících občanů. K omezení
vlivu subjektivních faktorů v posudkové službě
sociálního zabezpečení by mělo
v dohledné době přispět i "Hodnocení
poklesu výdělečné schopnosti u plné
a částečné invalidity", s nímž
jste jako poslanec jistě obeznámen, neboť jde
o jednu z příloh projednávaného zákona
o důchodovém pojištění.
K posuzování plné a částečné
invalidity v okrese Blansko je nutno uvést, že poměr
mezi nově přiznanými invalidními a
částečnými invalidními důchody
k počtu obyvatel okresu tam byl v rámci celé
republiky v roce 1993 nejvyšší, 982/100.000,
zatím co průměr celostátní
byl 437/100.000 a v Jihomoravském regionu připadalo
v průměru 515 invalidních a částečných
invalidních důchodů nově přiznávaných
na 100.000 tam žijících občanů.
Uvedená čísla nesvědčí
o tom že by posudková hlediska lékařů
OSSZ v Blansku byla nepřiměřeně tvrdá.
Je přirozené, že při kontrolních
lékařských prohlídkách dochází
na základě aktuálního zhodnocení
zdravotního stavu a pracovní schopnosti i ke změnám
stupně invalidity. Ke snížení nebo odejmutí
dochází např. tehdy, je-li zjištěno
posudkově významné zlepšení zdravotního
stavu, jeho dlouhodobá stabilizace, adaptace, uskutečněná
rekvalifikace a tudíž schopnost výkonu jiného
zaměstnání a pod. Naopak je zohledňováno
i významné zhoršení zdravotního
stavu, které vede k uznání vyššího
stupně invalidity. V celostátním průměru
činí celkový počet změn ve
smyslu snížení nebo zvýšení
asi 10% prováděných kontrol. V ostatních
případech ke změně nedochází.
Závěrem Vás musím ubezpečit,
vážený pane poslanče, že ministerstvo
práce a sociálních věcí nevydalo
žádný pokyn nebo nařízení,
který by měnil nebo doporučoval změnit
postup či posudková hlediska při uskutečňování
kontrolních lékařských prohlídek
na okresních správách sociálního
zabezpečení. Ministerstvo proto nemůže
učinit žádné opatření,
které b omezilo počet prováděných
kontrolních lékařských prohlídek
nebo se snažilo předem ovlivňovat jejich výsledkem
v tom či onom směru.
Je samozřejmé, že každý občan,
který není srozuměn s prvoinstančním
rozhodnutím ve věci sociálního zabezpečení,
má zákonem zaručené právo zahájit
opravné řízení a v něm se domáhat
změny rozhodnutí, o jehož věcné
správnosti pochybuje.
Podnět Sdružení zdravotně postižených
občanů v Blansku byl předán České
správě sociálního zabezpečení
ke konkrétnímu přešetření
jednotlivých tam uváděných případů.
Přijměte, prosím, podávané
vysvětlení.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Jiří Drápela
poslanec PS PČR