Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Tomáše Štěrby na
předsedu vlády Václava Klause. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Přílohy jsou k dispozici v organizačním
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny.
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu
118 26 Praha 1, Sněmovní 4
Vážený pan
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády
České republiky
prostřednictvím
Váženého pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy PS PČR
| V Praze dne 15. 2. 1995 |
Vážený pane premiére,
do Parlamentu jsem byl zvolen v západočeském
kraji a beru si tedy problémy týkající
se tohoto regionu za vlastní.
V poslední době jsem se dozvěděl o
určitých nesrovnalostech v oblasti privatizace zdravotnických
zařízení v tomto regionu. Moje interpelace
je adresována na Vás zejména z toho důvodu,
že jedná o meziresortní záležitost,
ve které postupují jednotlivé resorty naprosto
rozdílně a nekoordinovaně, což má
negativní dopad do praktického řešení
problému.
Konkrétně se mi jedná o způsob privatizace
Nemocnice s poliklinikou Sušice a privatizace Vojenských
nemocnic v Klatovech a v Karlových Varech.
V prvním případě privatizace započala
v roce 1992 a Okresní zdravotní rada v Klatovech
stejně jako ředitel NSP Sušice ujišťovali
potencionální privatizátory o tom, že
privatizována má být pouze poliklinika. Těmito
výroky se řídil i jeden ze zájemců
o privatizaci, pan MUDr. Ladislav Korec a podal privatizační
projekt v odpovídající podobě. K jeho
velkému překvapení se dozvěděl
z časopisu ČLK z č. 5 z května 1994,
že měla být privatizována nikoliv pouze
poliklinika, ale nemocnice s poliklinikou. Dne 30. 5. 1994 tedy
doplnil a rozšířil svůj původní
privatizační projekt i o záměr privatizovat
celé zdravotnické zařízení,
včetně nemocnice. Tento doplněk byl podáván
již jménem Gabreta Hospital s. r. o., tj. společnosti,
která byla pro účel privatizace založena.
Privatizační projekty byly podány i ze strany
Městského zastupitelstva v Sušici a skupiny
zaměstnanců polikliniky v Sušici pod názvem
Poliklinika Sušice s, r. o. Tyto privatizační
projekty však zněly výhradně na privatizaci
Polikliniky Sušice. Následující vývoj
v sobě skrývá i určitý nádech
absurdity, neboť dne 24. 1. 1995 pan náměstek
ministra pro správu národního majetku a privatizaci
sdělil panu dr. Korcovi pod č. j. 450/69/Če/95,
že privatizační projekt, který byl v
této věci podán pod č. 27213 zpracovaný
na privatizaci majetku příspěvkové
organizace Nemocnice s poliklinikou Sušice, nebyl rozhodnutím
o privatizaci vydaným vládou ČR dne 21. 12.
1994 vybrán k realizaci. Ve stejném dopise se také
říká, že předmětný
majetek bude privatizován formou přímého
prodeje předem určenému vlastníku.
Konečný výsledek je takový, že
byl odsouhlasen a zrealizován privatizační
projekt předložený skupinou lékařů
a je nutné zároveň konstatovat, že k
realizaci došlo v souladu s tímto projektem, tj. byla
privatizována pouze poliklinika a otázka privatizace
nemocnice je doposud otevřená.
V současné době se dá hovořit
i o určité destabilizaci zdravotního zabezpečení
v Sušici a jejím okolí, protože díky
oddělené privatizaci polikliniky dochází
k hospodářské nejistotě v dalším
fungování nemocnice. Ze současné konstrukce
finančních vztahů ve zdravotním zabezpečení
vyplývá, že zařízení ambulantního
charakteru jsou podstatně ziskovější
nežli lůžková zařízení.
Budoucnost nemocnice v Sušici je tedy nejistá, o čemž
svědčí např. i personální
změny na místě ředitele nemocnice.
V této souvislosti mám osobně dvě
výhrady. Především u mne vznikají
oprávněné pochyby o tom, zda proběhla
privatizace tohoto zdravotnického zařízení
zcela korektně. Zejména proto, že došlo
v průběhu privatizačního procesu k
dosti podstatným změnám privatizačního
záměru (jedná se zejména o nejasnost,
zda privatizovat polikliniku včetně lůžkového
zařízení nebo bez něho) a zvolena
byla varianta, která z objektivního hlediska je
méně výhodná, tj. varianta privatizace
ambulantní části bez vazby na lůžkovou
část. Byl tedy odmítnut privatizační
projekt, jehož záměrem bylo vyřešit
problém úplně a ve všech souvislostech.
Zarážející je také postup státních
orgánů, které se privatizací zabývaly,
a které vydávaly informace, jež se ukázaly
u finálního rozhodnutí jako nepravdivé.
Celkově se tedy jedná o excesy, které si
přinejmenším zaslouží vysvětlení.
Dalším okruhem problému je otázka privatizace
Vojenské nemocnice Klatovy a Vojenské nemocnice
v Karlových Varech. V obou případech Ministerstvo
obrany ČR prostřednictvím Vojenské
a ubytovací a stavební správy Plzeň
vyhlásilo výběrové řízení
na pronájem části posádkových
nemocnic Klatovy a Karlovy Vary. Výběrové
řízení bylo vyhlášeno v obou
případech ve stejný den, tj. 19. 10. 1 994,
a to za stejných podmínek včetně podmínky,
která byla pro eventuelního privatizátora
obou zdravotnických zařízení nesplnitelná,
tj. skutečnosti, že prohlídka objektů
bude umožněna ve stejný den a ve stejnou hodinu
(dne 2. 11. 1994 v 9.00 hod.). Na obě nemocnice byl podán
podnikatelský záměr, který vycházel
z podmínek výběrového řízení
na pronájem částí těchto nemocnic,
přičemž při zpracovávání
a v konečné podobě tohoto záměru
bylo přihlédnuto zejména k podmínce,
že ve výběrovém řízení
bude dána přednost těm zájemcům,
kteří projeví zájem o pronajmutí
všech nabízených objektů jako celek
(viz. přiložené fotokopie dopisů Vojenské
ubytovací a stavební správy Plzeň,
kterým se vyhlašuje výběrové
řízení. Tyto podnikatelské záměry
podala Gabreta Hospital s. r. o., která obdržela dne
21. 12. 1994 od VÚSS Plzeň zamítavé
rozhodnutí o výběrovém řízení
na VN Klatovy s tím, že toto zamítavé
rozhodnutí neobsahovalo vůbec identifikaci subjektu,
který byl ve výběrovém řízení
úspěšný.
Následně se podavatelé v Zemědělských
novinách z 30. 12. 1 994 dozvěděli, že
komise Ministerstva obrany ČR v této záležitosti
dosud jednoznačně nerozhodla, a že definitivní
rozhodnutí se očekává až v průběhu
ledna 1995. Pro upřesnění je nutné
dodat, že podle současných informaci VN v Klatovech
zprivatizoval Okresní úřad v Klatovech. Došlo
tedy k absurdní situaci, kdy státní majetek
privatizuje státní úřad, jehož
záměrem je předat toto zdravotnické
zařízení okresní nemocnici, která
se ovšem sama potýká s nadbytkem lůžkových
kapacit a existují oprávněné obavy,
že vůbec nebude schopna toto zařízení
provozovat. Při pronájmu byla dána i podmínka,
že pronajímané objekty musí sloužit
nadále jako zdravotnické zařízení,
ovšem zdá se, že okresní nemocnice chce
využívat tyto objekty jako skladové prostory.
V tomto případě došlo tedy k naprosto
jednoznačnému pochybení tím, že
byl pro privatizaci zvolen subjekt, který nejenže
není schopen zajistit další fungování
nemocnice, která má pro Klatovy a okolí nesmírný
význam, ale dokonce ani není takové fungování
ochoten zajistit.
Ze všech uvedených důvodů se na Vás,
vážený pane premiére, obracím
s touto interpelací a žádám:
1. O revokaci rozhodnutí o privatizaci Polikliniky Sušice
s tím, že by privatizační proces proběhl
znovu tak, aby byla privatizována poliklinika i s nemocnicí.
Toto řešení odpovídá i záměru,
který byl sdělován potencionálním
privatizátorům, a který ovšem za podivných
podmínek nebyl realizován.
2. Vysvětlení okolností, za kterých
došlo k privatizaci Polikliniky Sušice.
3. O revokaci rozhodnutí o privatizaci Vojenské
nemocnice Klatovy tak, aby byl zachován její charakter
a zejména i její význam, protože tato
nemocnice v současné době představuje
špičkové zdravotnické pracoviště,
jehož další fungování není
za stávající situace zajištěno.
4. Vysvětlení okolností, za kterých
došlo k privatizace této Vojenské nemocnice
se zaměřením na vysvětlení
důvodů, proč tuto nemocnici, náležející
státu, má privatizovat jiný státní
orgán, který není ani schopen ani ochoten
zajistit její další činnost.
| Ing. Tomáš Štěrba | |
| poslanec PS PČR |
Přílohy: - fotokopie dopisu adresovaného
na MH ČR (identický text byl odeslán i na
MF ČR a na MD ČR)
- fotokopie odpovědí z těchto ministerstev
- fotokopie dopisu, kterým VUSS v Plzni oznamuje podmínky
výběrového řízení
- fotokopie dopisu z VUSS Plzeň ze dne 21.1 2. 1994
- fotokopie dopisu zaslaného fy Gabreta Hospital s. r.
o. ministru obrany ČR dne 7. 1. 1995
- fotokopie odpovědi náměstka ministra obrany
Ing. Miroslava Kalouska ze dne 30. 1. 1995

