Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Tomáše Štěrby na
předsedu vlády Václava Klause. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Přílohy jsou k dispozici v organizačním
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny.
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu
118 26 Praha 1, Sněmovní 4
Vážený pan
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády
České republiky
prostřednictvím
Váženého pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy PS PČR
V Praze dne 15. 2. 1995 |
Vážený pane premiére,
do Parlamentu jsem byl zvolen v západočeském
kraji a beru si tedy problémy týkající
se tohoto regionu za vlastní.
V poslední době jsem se dozvěděl o
určitých nesrovnalostech v oblasti privatizace zdravotnických
zařízení v tomto regionu. Moje interpelace
je adresována na Vás zejména z toho důvodu,
že jedná o meziresortní záležitost,
ve které postupují jednotlivé resorty naprosto
rozdílně a nekoordinovaně, což má
negativní dopad do praktického řešení
problému.
Konkrétně se mi jedná o způsob privatizace
Nemocnice s poliklinikou Sušice a privatizace Vojenských
nemocnic v Klatovech a v Karlových Varech.
V prvním případě privatizace započala
v roce 1992 a Okresní zdravotní rada v Klatovech
stejně jako ředitel NSP Sušice ujišťovali
potencionální privatizátory o tom, že
privatizována má být pouze poliklinika. Těmito
výroky se řídil i jeden ze zájemců
o privatizaci, pan MUDr. Ladislav Korec a podal privatizační
projekt v odpovídající podobě. K jeho
velkému překvapení se dozvěděl
z časopisu ČLK z č. 5 z května 1994,
že měla být privatizována nikoliv pouze
poliklinika, ale nemocnice s poliklinikou. Dne 30. 5. 1994 tedy
doplnil a rozšířil svůj původní
privatizační projekt i o záměr privatizovat
celé zdravotnické zařízení,
včetně nemocnice. Tento doplněk byl podáván
již jménem Gabreta Hospital s. r. o., tj. společnosti,
která byla pro účel privatizace založena.
Privatizační projekty byly podány i ze strany
Městského zastupitelstva v Sušici a skupiny
zaměstnanců polikliniky v Sušici pod názvem
Poliklinika Sušice s, r. o. Tyto privatizační
projekty však zněly výhradně na privatizaci
Polikliniky Sušice. Následující vývoj
v sobě skrývá i určitý nádech
absurdity, neboť dne 24. 1. 1995 pan náměstek
ministra pro správu národního majetku a privatizaci
sdělil panu dr. Korcovi pod č. j. 450/69/Če/95,
že privatizační projekt, který byl v
této věci podán pod č. 27213 zpracovaný
na privatizaci majetku příspěvkové
organizace Nemocnice s poliklinikou Sušice, nebyl rozhodnutím
o privatizaci vydaným vládou ČR dne 21. 12.
1994 vybrán k realizaci. Ve stejném dopise se také
říká, že předmětný
majetek bude privatizován formou přímého
prodeje předem určenému vlastníku.
Konečný výsledek je takový, že
byl odsouhlasen a zrealizován privatizační
projekt předložený skupinou lékařů
a je nutné zároveň konstatovat, že k
realizaci došlo v souladu s tímto projektem, tj. byla
privatizována pouze poliklinika a otázka privatizace
nemocnice je doposud otevřená.
V současné době se dá hovořit
i o určité destabilizaci zdravotního zabezpečení
v Sušici a jejím okolí, protože díky
oddělené privatizaci polikliniky dochází
k hospodářské nejistotě v dalším
fungování nemocnice. Ze současné konstrukce
finančních vztahů ve zdravotním zabezpečení
vyplývá, že zařízení ambulantního
charakteru jsou podstatně ziskovější
nežli lůžková zařízení.
Budoucnost nemocnice v Sušici je tedy nejistá, o čemž
svědčí např. i personální
změny na místě ředitele nemocnice.
V této souvislosti mám osobně dvě
výhrady. Především u mne vznikají
oprávněné pochyby o tom, zda proběhla
privatizace tohoto zdravotnického zařízení
zcela korektně. Zejména proto, že došlo
v průběhu privatizačního procesu k
dosti podstatným změnám privatizačního
záměru (jedná se zejména o nejasnost,
zda privatizovat polikliniku včetně lůžkového
zařízení nebo bez něho) a zvolena
byla varianta, která z objektivního hlediska je
méně výhodná, tj. varianta privatizace
ambulantní části bez vazby na lůžkovou
část. Byl tedy odmítnut privatizační
projekt, jehož záměrem bylo vyřešit
problém úplně a ve všech souvislostech.
Zarážející je také postup státních
orgánů, které se privatizací zabývaly,
a které vydávaly informace, jež se ukázaly
u finálního rozhodnutí jako nepravdivé.
Celkově se tedy jedná o excesy, které si
přinejmenším zaslouží vysvětlení.
Dalším okruhem problému je otázka privatizace
Vojenské nemocnice Klatovy a Vojenské nemocnice
v Karlových Varech. V obou případech Ministerstvo
obrany ČR prostřednictvím Vojenské
a ubytovací a stavební správy Plzeň
vyhlásilo výběrové řízení
na pronájem části posádkových
nemocnic Klatovy a Karlovy Vary. Výběrové
řízení bylo vyhlášeno v obou
případech ve stejný den, tj. 19. 10. 1 994,
a to za stejných podmínek včetně podmínky,
která byla pro eventuelního privatizátora
obou zdravotnických zařízení nesplnitelná,
tj. skutečnosti, že prohlídka objektů
bude umožněna ve stejný den a ve stejnou hodinu
(dne 2. 11. 1994 v 9.00 hod.). Na obě nemocnice byl podán
podnikatelský záměr, který vycházel
z podmínek výběrového řízení
na pronájem částí těchto nemocnic,
přičemž při zpracovávání
a v konečné podobě tohoto záměru
bylo přihlédnuto zejména k podmínce,
že ve výběrovém řízení
bude dána přednost těm zájemcům,
kteří projeví zájem o pronajmutí
všech nabízených objektů jako celek
(viz. přiložené fotokopie dopisů Vojenské
ubytovací a stavební správy Plzeň,
kterým se vyhlašuje výběrové
řízení. Tyto podnikatelské záměry
podala Gabreta Hospital s. r. o., která obdržela dne
21. 12. 1994 od VÚSS Plzeň zamítavé
rozhodnutí o výběrovém řízení
na VN Klatovy s tím, že toto zamítavé
rozhodnutí neobsahovalo vůbec identifikaci subjektu,
který byl ve výběrovém řízení
úspěšný.
Následně se podavatelé v Zemědělských
novinách z 30. 12. 1 994 dozvěděli, že
komise Ministerstva obrany ČR v této záležitosti
dosud jednoznačně nerozhodla, a že definitivní
rozhodnutí se očekává až v průběhu
ledna 1995. Pro upřesnění je nutné
dodat, že podle současných informaci VN v Klatovech
zprivatizoval Okresní úřad v Klatovech. Došlo
tedy k absurdní situaci, kdy státní majetek
privatizuje státní úřad, jehož
záměrem je předat toto zdravotnické
zařízení okresní nemocnici, která
se ovšem sama potýká s nadbytkem lůžkových
kapacit a existují oprávněné obavy,
že vůbec nebude schopna toto zařízení
provozovat. Při pronájmu byla dána i podmínka,
že pronajímané objekty musí sloužit
nadále jako zdravotnické zařízení,
ovšem zdá se, že okresní nemocnice chce
využívat tyto objekty jako skladové prostory.
V tomto případě došlo tedy k naprosto
jednoznačnému pochybení tím, že
byl pro privatizaci zvolen subjekt, který nejenže
není schopen zajistit další fungování
nemocnice, která má pro Klatovy a okolí nesmírný
význam, ale dokonce ani není takové fungování
ochoten zajistit.
Ze všech uvedených důvodů se na Vás,
vážený pane premiére, obracím
s touto interpelací a žádám:
1. O revokaci rozhodnutí o privatizaci Polikliniky Sušice
s tím, že by privatizační proces proběhl
znovu tak, aby byla privatizována poliklinika i s nemocnicí.
Toto řešení odpovídá i záměru,
který byl sdělován potencionálním
privatizátorům, a který ovšem za podivných
podmínek nebyl realizován.
2. Vysvětlení okolností, za kterých
došlo k privatizaci Polikliniky Sušice.
3. O revokaci rozhodnutí o privatizaci Vojenské
nemocnice Klatovy tak, aby byl zachován její charakter
a zejména i její význam, protože tato
nemocnice v současné době představuje
špičkové zdravotnické pracoviště,
jehož další fungování není
za stávající situace zajištěno.
4. Vysvětlení okolností, za kterých
došlo k privatizace této Vojenské nemocnice
se zaměřením na vysvětlení
důvodů, proč tuto nemocnici, náležející
státu, má privatizovat jiný státní
orgán, který není ani schopen ani ochoten
zajistit její další činnost.
Ing. Tomáš Štěrba | |
poslanec PS PČR |
Přílohy: - fotokopie dopisu adresovaného
na MH ČR (identický text byl odeslán i na
MF ČR a na MD ČR)
- fotokopie odpovědí z těchto ministerstev
- fotokopie dopisu, kterým VUSS v Plzni oznamuje podmínky
výběrového řízení
- fotokopie dopisu z VUSS Plzeň ze dne 21.1 2. 1994
- fotokopie dopisu zaslaného fy Gabreta Hospital s. r.
o. ministru obrany ČR dne 7. 1. 1995
- fotokopie odpovědi náměstka ministra obrany
Ing. Miroslava Kalouska ze dne 30. 1. 1995