Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1409 G

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Vratislava Votavy

na místopředsedu vlády Jana Kalvodu a ministra zahraničních věcí Josefa Zieleniece

ve věci postoje české vlády k materiálu helsinské komise Kongresu Spojených států amerických, který se týká stavu lidských práv a demokratizace v České republice

Místopředseda vlády Jan Kalvoda zaslal odpověď na interpelaci poslance Vratislava Votavy dopisem ze dne 13. ledna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády Jana Kalvody na interpelaci poslance Vratislava Votavy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY

JUDr. Jan Kalvoda

V Praze dne 13. ledna 1992

Č. j. 3559/94 - LS

Vážený pane poslanče,

v interpelaci, kterou jste přednesl na 25. schůzi Poslanecké sněmovny dne 13. prosince 1994, jste požádal o sdělení postoje vlády České republiky k materiálu helsinské komise Kongresu Spojených států amerických, který obsahuje některé námitky ke stavu lidských práv v České republice.

Za nejzávažnější námitku, která je v materiálu obsažena, považuji, v souladu s Vaší interpelací, tu, která se týká zákona č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, ve znění zákon č. 272/1993 Sb.

Je zřejmé, že kritika tohoto zákona souvisí s podmínkami nabývání státního občanství České republiky slovenskými občany žijícími na území České republiky po zániku ČSFR. K tomu uvádím:

Zákon č. 40/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů umožnil, aby po vzniku samostatné České republiky, tj. po 1. lednu 1993, mohli slovenští státní občané žijící na našem území získat státní občanství ČR volbou nebo ve zjednodušeném řízení udělením. Tento proces probíhal rok a půl a byl ukončen dnem 30. června loňského roku. V jeho průběhu nabylo státního občanství ČR cca 245 000 občanů Slovenské republiky. Zamítnuto bylo pouze 100 žádostí. Ti, kteří možnosti optovat nevyužili, nadále mohou nabýt státního občanství České republiky udělením.

Pro udělení státního občanství ČR jsou zákonem stanoveny tyto podmínky:

a) pětiletý trvalý pobyt na území České republiky

b) propuštění ze státního svazku cizího státu,

c) žadatel nebyl v posledních pěti letech odsouzen pro úmyslný trestný čin,

d) znalost českého jazyka.

Zákon upravuje mužnost poskytnout výjimku ze stanovených podmínek. Konkrétně slovenským státním občanům, protože byli občany ČSFR, lze prominout podmínku pětileté lhůty u trvalého pobytu. Nemusí rovněž na rozdíl od ostatních cizinců prokazovat znalost českého jazyka správní poplatek za udělení občanství jim byl snížen z 5 000 Kč na 500 Kč. Slovenští občané žijící na území České republiky možnosti udělení českého občanství využívají. Podle údajů ministerstva vnitra byl v srpnu 1994 denní průměr podaných žádostí a v měsíci září 1994 představoval již 70 podání denně.

Podle českého zákona o státním občanství není kriteriem pro posuzování žádosti o udělení státního občanství ČR národnost žadatele nebo jeho rasová či etnická příslušnost. Je proto třeba odmítnout závěr, že tento zákon je diskriminační. Patří k evropskému standardu. V některých evropských zemích (např. Anglie, Švýcarsko) jsou podmínky pro udělení státního občanství daleko přísnější. Ztotožnit se nelze ani s námitkou retroaktivity předmětného zákona, neboť je aplikován až ode dne nabytí jeho účinnost; požadavek na splnění podmínek pro nabytí občanství, z nichž některé jsou vázány na určitou lhůtu, retroaktivitu nepředstavuje, ale vyplývá z podstaty těchto, ve srovnání s právními úpravami jiných států, standardních podmínek.

Ani postavení slovenských státních občanů či občanů jiných států žijících trvale na našem území nelze označit za diskriminující. V oblasti zdravotního pojištění, sociální péče, školství a dalších oblastech mají stejné postavení jako občan České republiky. Nemohou pouze vykonávat některé činnosti, které zákon spojuje jen se státním občanstvím ČR (např. výkon povolání policisty, soudce, státního zástupce a pod., výkon volebního práva); tato úprava je však běžná i v jiných demokratických státech. Jejich postavení je dále garantováno mezinárodními smlouvami. Konkrétně mezi Českou republikou a Slovenskou republikou bylo uzavřeno kolem 40 dvoustranných smluv, které upravují postavení státních občanů jedné smluvní strany na území druhé smluvní strany.

Vláda se na své schůzi dne 9. listopadu 1994 zabývala námitkami některých zahraničních subjektů k právní úprav týkající se nabývání státního občanství České republiky, neztotožnila se s jejich obsahem a dospěla k závěru, že naše právní úprava státního občanství neodporuje mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána, ani ústavnímu pořádku České republiky. Zároveň vláda rozhodla, aby ministr vnitra ve spolupráci s místopředsedou vlády pověřeným řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu a s ministrem zahraničních věcí zpracoval podle zadání vlády zpřesnění argumentace vyvracející vznášené námitky. Tento materiál v současné době zpracovává Ministerstvo vnitra. Po projednání s Úřadem pro legislativu a veřejnou správu a Ministerstvem zahraničních věcí bude konečná verze materiálu dána k dispozici jednotlivým ministerstvům a Úřadu vlády s cílem zajistit jednotnou argumentaci při zodpovídání dotazů k problematice státního občanství České republiky. Podle potřeby lze materiál předat k využití i Parlamentu. S jeho rozesláním se počítá během měsíce února 1995.

Vážený pane poslanče, prosím, abyste tuto moji odpověď na Vaši interpelaci přijal.

S pozdravem

Jan Kalvoda

Vážený pan

Vratislav Votava

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP