U vědomí, že stát a jeho orgány
nezískají důvěru lidu, pokud nedojde
k nápravě křivd způsobených
totalitním režimem v období do 25. 2. 1948
do 31. 12. 1989 i nezákonným zrušením
spolků, společenských organizací a
jiných občanských sdružení a
zabráním jejich majetku se Parlament usnesl na tomto
zákoně České republiky:
Všechna rozhodnutí orgánů státní
správy vydaná v období od 25. 2. 1948 do
31. 12. 1989, kterými byly zrušeny spolky, společenské
organizace a jiná občanská sdružení
(dále jen "spolky") a zabrán jejich majetek
státem, jsou neplatná.
(1) Majetek odňatý podle rozhodnutí orgánů
státní správy podle tohoto zákona
se navrací spolkům, kterým byl odňat.
(2) Spolky, které po 17. 11. 1989 obnovily činnost
způsobem, který je předepsán zákonem,
1) se považují za právní nástupce
spolků, zrušených v době nesvobody.
2)
1) § 19 zák. č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, ve znění pozdějších
předpisů.
2) Zák. č. 480/1991 Sb., o době nesvobody.
(1) Majetek je povinen vydat ten, kdo ho v den účinnosti
tohoto zákona vlastní (dále jen "povinná
osoba").
(2) O vydání majetku sepíše povinná
osoba s oprávněným dohodu.
(3) Jestliže povinná osoba nabyla majetek úplatně,
má právo žádat od státu vrácení
zaplacené kupní ceny. Podrobnosti upraví
ministerstvo financí právním předpisem.
(1) Majetek se navrací na základě písemné
výzvy oprávněného.
(2) Povinná osoba je povinna vydat majetek nejpozději
do 6 měsíců od uplatnění nároku.
(3) Při prodlení platí povinná strana
poplatek z prodlení ve výši Kčs 200,-
za každý den prodlení. Poplatek z prodlení
je příjmem obce.
(1) Majetek se vrací ve stavu v jakém se nachází
v době, kdy nabyl účinnosti tento zákon.
(2) Za znehodnocení majetku se náhrada neposkytuje
a k případnému zhodnocení majetku
se nepřihlíží.
(1) Za majetek, který byl odňat a v době
účinnosti tohoto zákona již neexistuje,
se finanční náhrada neposkytuje.
(2) Za majetek, který změnil podstatu tak, že
nemůže sloužit původnímu účelu,
poskytne povinná osoba oprávněnému
náhradu za tento majetek podle obecných předpisů.
Pokladem pro zápis změny vlastníka v evidenci
nemovitostí u příslušného střediska
geodézie je dohoda o vydání nemovitého
majetku.
(1) Spory o vydání majetku podle tohoto zákona
řeší soudy.
(2) Poplatek z žalob navrhovatel neplatí. Stejně
tak nepodléhají úkony prováděné
podle tohoto zákona správním nebo jiným
polatkům.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášeni.
J. Karas v. r. | J. Kasal v. r. |
K návrhu obecně:
Účelem návrhu zákona je důsledné
odstranění a náprava křivd způsobených
totalitním režimem v období od 25. 2. 1948
do 31. 12. 1989, pokud jde o rozhodnutí orgánů
státní správy směřujících
ke zrušení spolků, společenských
organizací a jiných občanských sdružení
a protizákonnému zabrání jejich majetku.
Jde o zájem společnosti umožnit obnovení
činnosti nejrůznějším spolkům,
společenským organizacím a jiným občanským
sdružením. Je nepochybné, že právě
takovéto spolky pomáhaly odhalovat talentované
jedince a vytvářely základní podmínky
pro svou kulturní a ekonomickou činnost výstavbou
vlastních kulturních, či lidových
domů apod.
Navržená úprava logicky navazuje na řadu
již přijatých právních úprav,
které zmiňují majetkové křivdy.
K jednotlivým ustanovením:
K § 1
Smyslem tohoto ustanovení je zajistit navrácení
nemovitého majetku subjektům, na něž
doposud nepamatoval žádný z restitučních
zákonů.
K § 2
V zájmu urychlení restitučního řízení
zákon nepřipouští zohledňovat
různé způsoby nabytí vlastnictví
nynějšími vlastníky. Je stanovena zásada,
že i ten, kdo koupí kradenou věc, je povinen
ji vrátit okradenému.
Otázka nástupnictví je řešena
v souladu s platným právním řádem
- § 19 zák. č. 83/1990 Sb., o sdružování
občana, ve znění pozdějších
předpisů.
K § 3
Sepsání dohody navazuje na ust. § 4, týkající
se písemné výzvy oprávněného
a na ust. § 7, podle něhož je dohoda podkladem
pro zápis změny vlastníka v evidenci nemovitostí.
Uplatňuje se zásada, že nikdo nemá právo
se obohacovat na úkor jiného, a to ani stát.
Problematika uplatňování nároků
z bezdůvodného obohacení se přenáší
na stát. Bude věcí okresních úřadů,
aby se s věcí v konečné fázi
vypořádaly a aby toto břemeno nenesl restituent.
K § 4
Písemná forma se jeví nezbytná pro
případ soudního sporu. Stanovená lhůta
je optimální. Navrhované penále by
mělo přispět k urychlení řízení
a k dodržování stanovené lhůty.
K § 5
Toto ustanovení sleduje zjednodušení restitučního
řízení.
K § 6
Jde o řešení případů,
kdy nebude možné dosáhnout účelu
tohoto zákona, tj. navrácení odňatého
majteku
K § 7
Toto ustanovení sleduje rychlý průběh
restitucí.
K § 8
Jde o obecné ustanovení, které je v souladu
se všemi již vydanými zákony upravujícími
zmírnění majetkových křivd.
K § 9
Účinnost se navrhuje dnem vyhlášení.