Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1292 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Bláhy

na vládu České republiky

ve věci plnění "Programového prohlášení vlády České republiky" v oblasti otázek dopravní politiky

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Bláhy dopisem ze dne 23. listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jana Bláhy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 28. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

V Praze dne 23. listopadu 1994

Čj. 32388/94-OVA

Vážený pane poslanče,

předložené dotazy Vaší interpelace je jen těžko možné dávat do kontextu s programovým prohlášením vlády ČR z roku 1992, neboť jednak bylo přijímáno ještě v podmínkách československé federace, kdy např. železniční a letecká doprava byly v kompetenci výhradně federace, jednak i míra zobecnění programového prohlášení vlády odpovídá obecně míře zobecnění tohoto politického dokumentu, po kterém následují konkrétní kroky vládni. exekutivy. Z toho důvodu jsou následné odpovědi na položené otázky vztaženy k celkovému rozsahu kroků, které vláda v sektoru dopravy učinila.

K otázce č. 1:

Ministerstvo dopravy ČR vypracovalo v roce 1993 materiál, "Dopravní politika České republiky pro devadesátá léta", který vláda svým usnesením č. 445 z 18. 8. 1993 vzala na vědomí a resort dopravy jej přijal jako základní strategický dokument. Tento materiál vychází z tzv. Bílé knihy ES k dopravní politice "Budoucí vývoj společné dopravní politiky". Z posouzení, které nezávisle provedl Výbor pro vnitrozemskou dopravu Evropské hospodářské komise OSN a Evropská konference ministrů dopravy vyplývá, že je s mezinárodními dokumenty plně konsistentní. Je snad více obecný, avšak konkretizaci jednotlivých kroků projednává vláda jmenovitě. V tom smyslu byly vládou přijaty zásadní dokumenty k rozvoji sítě dálnic a silnic dálničního typu (usnesení vlády číslo 631/1993 a 513/1994), k modernizaci tzv. I. železničního koridoru (Děčín - Praha - Břeclav), který je součástí osy Hamburk - Praha - Soluň s přilehlými větvemi (usnesení vlády číslo 77/1994), připravuje se projednání II. hlavního železničního koridoru, jakož i státní podpoře rozvoje městské hromadné dopravy (usnesení vlády ČR č. 472/1994). Z uvedených dokumentů vyplývá, že na rozvoji dopravní infrastruktury se bude značnou měrou podílet státní rozpočet, buď přímo nebo formou státní záruky. Rozvoj prioritních projektů schválených vládou je plně v souladu se záměry EU. Výstavba dálnic D5 a D8 byla schválena v rámci seznamu prioritních projektů EU summitem EU na Corfu a tranzitní koridor Děčín - Praha - Břeclav je součástí tzv. 4. multimodálního koridoru začleněného do Transevropských dopravních sítí schválených na II. panevropské dopravní konferenci na Krétě.

K otázce č. 2:

Toky informací se v dopravě, stejně jako v ostatních odvětvích národního hospodářství řídí zákonem č. 278/1992 Sb. o státní statistice ve znění pozdějších úprav. Tímto zákonem je rovněž vymezena povinnost fyzickým i právnickým osobám poskytovat statistické informace. V dopravě jsou od poskytování statistických informací osvobozeny fyzické a právnické osoby, které zaměstnávají 24 a méně zaměstnanců, což se projevuje v nepřesnostech evidence výkonů zejména v silniční dopravě. Proto Ministerstvo dopravy ČR na základě výběrových šetření provádí korekci statisticky zjištěných údajů. Pro potřeby sledování přepravního trhu zpracovává resort dopravy v rámci projektu Národního dopravního systému (NADIS), který je součásti mezinárodního projektu ITIS, Ročenku dopravy ČR, pro jejíž zpracování se čerpají údaje Českého statistického úřadu, Generálního ředitelství cel a konečně výsledky vlastních výběrových šetření zpracovatelské organizace.

K otázce č. 3:

Podle zákona č. 9/1993 Sb. o Českých dráhách, ve znění novely č. 212/1993 Sb., §4e je pověřena Správní rada Českých drah předkládat vládě prostřednictvím ministra dopravy návrhy organizačně právního uspořádání ČD. S ohledem na to, že s transformace předpokládá jako proces, nestanoví zákon termíny předkládání návrhů. Pokud je vládě známo, Správní rada ČD připravuje Transformační projekt, který bude vládou posouzen a projednán.

K otázce č. 4:

Vláda se nedomnívá, že fungování a rozvoj dopravy lze řešit pouze privatizovanými subjekty. Proto např. zásadní rozvojové záměry v oblasti infrastruktury jsou financovány státem nebo se státními zárukami. Zatím není uvažováno privatizovat v plném rozsahu ani osobní železniční dopravu, i když se předpokládá vstup soukromého sektoru zejména na úroveň regionální dopravy.

K otázce č. 5:

Tato problematika je projednávána na úrovni Ministerstva dopravy a Komise EU v rámci podvýboru pro dopravu, který je součástí Společného výboru pro provádění Prozatímní dohody. Zde byl vznesen požadavek uzavřít dopravní dohodu, řešící především otázky tranzitní dopravy i otázku příspěvků na rozvoj infrastruktury. Komise EU nemá zatím schválen mandát k projednávání dohod upravujících služby včetně dopravních. V současné době Soudní dvůr rozhoduje o tom, zda tato působnost bude v pravomoci Evropské Unie nebo jejích členských států. Po rozhodnutí o této působnosti a udělení příslušného mandátu bude možné s jednat ne jen tzv. tranzitní dohodu, ale dohody upravující vztahy mezi Českou republikou a Evropskou Unií i v dalších oborech dopravy jako např. vnitrozemské vodní a letecké.

Pokud se týká příspěvků na rozvoj dopravní infrastruktury, projednává se v současné době příspěvek na modernizaci zmíněného hlavního tranzitního železničního koridoru Děčín - Praha - Břeclav ve výši asi 50 mil. ECU. Podle výsledků posledních jednání bude Komise EU navrhovat zařazení tohoto koridoru mezi prioritní evropské koridory, které bude Christophersonova skupina při Komisi EU předkládat ke schválení na Summitu EU v Essenu. Předpokládá se, že na financování tohoto koridoru se bude podílet i EIB a EBRD, začátkem prosince bude představenstvo EIB schvalovat úvěr pro tento koridor. Menší částky na modernizaci některých součástí dopravní infrastruktury už byly poskytnuty z prostředků Regionálního PHARE a budou poskytnuty prostředky z tzv. programu CROCO.

K otázce č. 6:

Pravidla soutěže představuji v EU "balík" neustále se vyvíjejících komplikovaných předpisů. Základní vztahy v této oblasti jsou v ČR upraveny obecně zákonem o hospodářské soutěži, kde jsou i některá speciální ustanovení o dopravě. Zákon o silniční dopravě č. 111/1994 Sb. upravuje i závazky veřejné služby, které rovněž patří do oblasti konkurenčních pravidel. Zadávání veřejných zakázek, mezi které patří i oblast regionální dopravy pak vymezuje zákon č. 199/1994 Sb. Koordinaci v této oblasti předpokládá i materiál k harmonizaci právních předpisů ČR s komunitárním právem, přičemž uplatnění všech těchto pravidel je otázkou delšího časového harmonogramu. Tento harmonogram se projednává jednak ve spolupráci s Úřadem pro legislativu a veřejnou správu a jednak na pracovních jednáních s experty Evropské Unie. Na posledním jednání, které se uskutečnilo k letecké dopravě bylo navrženo, k realizaci harmonogramu sbližování soutěžního práva v této oblasti, uskutečnit jednání představitelů kompetentních orgánů EU (direktoriátu pro dopravu a direktoriátu pro hospodářskou soutěž) a orgánů ČR (ministerstva dopravy, ministerstva pro hospodářskou soutěž a ministerstva financí).

Pro oblast letecké dopravy existují speciální předpisy upravující aplikaci obecných pravidel hospodářské soutěže a státních podpor obsažených ve Smlouvě v Evropské Unii (Maastrichtské smlouvě) včetně nálezů Soudního dvora a dále předpisy upravující soutěž v některých dalších případech (použití automatizovaného reservačního systému, přidělování slotů na letištích, uložení závazků veřejné služby a připravuje se úprava umožnění konkurence při pozemním odbavování cestujících). Některá z těchto pravidel budou zahrnuta do připravovaného návrhu zákona o civilním letectví, jehož účinnost se předpokládá v roce 1996.

K otázce č. 7

Tento problém v sobě zahrnuje potřebu úpravy celé řady dílčích vztahů, aby byly především odstraněny překážky působení tržního mechanismu obecně a tyto úpravy jsou zahrnuty jednak v obecných právních předpisech a jednak i v připravovaných speciálních zákonech pro dopravu.

Jako příklad opatření k umožnění harmonizace podmínek působení tržních sil je oddělení (účetní, organizační či dokonce institucionální) dopravní cesty od poskytování přepravních služeb v železniční dopravě.

Na základě platného zákona o Českých dráhách a podle uvedeného schematu byly takto vytvořeny relativně samostatně hospodařící divize. V současné době se připravuje k projednání ve vládě transformační projekt Českých drah, kde se navrhuje institucionální oddělení dopravní cesty od poskytování přepravních služeb. Možnost odděleného provozování. dopravní cesty a poskytování přepravních služeb je rovněž zahrnuta do návrhu zákona o dráhách, který vláda předložila ke schválení Parlamentu ČR.

Jako další opatření je možné uvést harmonizaci daňového a poplatkového systému a konkurenčních pravidel, o kterých informujeme v bodu č. 6 a 8

K otázce č. 8:

Vláda si je vědoma závažnosti vyřešeni systému financování dopravy, zvláště rozvoje a údržby dopravní infrastruktury. Proto vláda uložila svým usnesením č. 78/1994 ministru dopravy a místopředsedovi vlády a ministru financí řešit "Návrh systému hrazení nákladů spojených s provozem a údržbou dopravní infrastruktury a s jejím rozvojem v jednotlivých druzích dopravy (silniční, železniční a vnitrozemské vodní) v návaznosti na plnění závazků České republiky, vyplývajících z Evropské dohody zakládající přidružení ČR k Evropské unii". Materiál bude vládě předložen do konce roku 1994.

Obecně lze konstatovat, že se počítá s prostředky státního rozpočtu a že je nutné v rámci harmonizace daňové a poplatkové soustavy ČR s daňovou a poplatkovou soustavou EU řešit i zdrojovou stránku financování dopravní infrastruktury. V současné době je např. v EU stanoveno, že zdroje financování pozemních komunikací má tvořit

- spotřební daň (v EU je stanovena minimální sazba této daně)

- daň z vozidel (v EU je rovněž stanovena minimální sazba této daně podle hmotnosti vozidel.)

- poplatek za užívání dálnic a silnic dálničního typu nebo mýto (v EU je stanovena maximální roční sazba poplatku).

Diskutuje se i otázka internalizace negativních externích nákladů. Byla poskytnuta vládní záruka za půjčky potřebné k financování 1. železničního koridoru ve směru Děčín - Praha - Břeclav a zlepšení stavu mezinárodních silnic. Z privátních zdrojů by měla být financována i výstavba nového terminálu na letišti Praha - Ruzyně.

K otázce č. 9:

Dlouhodobý závazek harmonizovat právní řád ČR s komunitárním právem bude dořešen na základě harmonogramu, který má být projednán v nejbližší době ve vládě. V současné době se v právních předpisech upravují cích vztahy v dopravě řeší závazek, který vyplývá z čl. 57 odst. 5, Evropské dohody, který zní: "Během přechodného období bude ČR postupně přizpůsobovat své právní předpisy včetně administrativních, technických a ostatních pravidel, právním předpisům Společenství právě platným v oblasti letecké a vnitrozemské dopravy, pokud ty slouží cílům liberalizace a vzájemnému přístupu na trhy stran a usnadňuje to pohyb cestujících a zboží.".

Tyto zásady jsou ve všech připravovaných zákonech upravujících vztahy v dopravě uplatňovány. Rovněž jsou respektovány v oblasti technické normalizace.

Zatím ale existují kvantitativní bariéry vzájemného přístupu na dopravní trhy, které vyplývají z platných dvoustranných dohod uzavřených téměř se všemi členskými státy EU v oblasti silniční a letecké dopravy. Tyto bariéry mají být postupně odstraňovány v souvislosti s ustanovením čl. 57, odst. 3 Evropské dohody, který zní: "S cílem zajišťovat koordinovaný rozvoj a postupnou liberalizací dopravy mezi stranami přizpůsobené jejich vzájemným komerčním potřebám, podmínky vzájemného přístupu na trhy v letecké a vnitrozemské dopravě budou řešeny zvláštními dohodami o dopravě, které budou sjednány mezi stranami po vstupu této dohody v platnost".

V souvislosti s tím upozorňuji., že Evropská dohoda není ještě v platnosti, protože jí ještě některé členské státy EU neratifikovaly, přesto příslušné orgány EU požádaly o mandát pro sjednávání dohod o dopravě, ale dosud nebyl udělen.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážený pan

Jan Bláha

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP