Předkládá:
Přepracovaný návrh
rozpočtu Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání je předkládán
v souladu s čl. III., odst. 1 a 3 zákona č.
36/1993 Sb., o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
a Usnesení rozpočtového výboru č.
327 ze dne 26. října
1994.
A. VÝDAJOVÁ STRÁNKA
ROZPOČTU
| Investiční výdaje | v tis. Kč | |
| 5100 | Vybavení kanceláří | 150 |
| Výpočetní technika | 190 | |
| Radiomagnetofony | 70 | |
| TV + video | 90 | |
| celkem | 500 | |
| Neinvestiční výdaje | ||
| 5200 | Údržba a opravy | 800 |
| 5300 | Materiální výdaje | 2 250 |
| (energie, PHM, videokazety, magnetof. kazety, diskety, kanc. potřeby, drobný hmotný majetek, software, předplatné novin a časopisů) | ||
| 5400 | Služby a výdaje nevýrobní povahy | 4 462 |
| z toho: - sociální a zdravotní pojištění | 1 989 | |
| - expertízy, výzkumy, zahr. cestovné, spojové služby, školení, semináře, pojistné) | 2 360 | |
| - FKSF | 113 | |
| 5500 | Cestovné | 650 |
| 5600 | Mzdové prostředky | 5 642 |
| z toho: - OON (odměny členů Rady) | 1 360 | |
| - mzdy (úřad) | 4 282 | |
| 5700 | Nájemné | 3 200 |
| celkem | 17 004 | |
| CELKEM INVESTIČNÍ A NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 17 504 | |
B. PŘÍJMOVÁ
STRÁNKA ROZPOČTU
| Nahodilé příjmy - pronájem sklepních prostor | 66 |
Odůvodnění:
Rada České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
byla zřízena zákonem ČNR č.
103/1992 Sb., v platném znění.
Rada vykonává státní
správu v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání. Zákonodárce seznal
účelným řešení, kdy ústřední
orgán státní správy pro oblast rozhlasového
a televizního vysílání bude samostatnou,
na vládě nezávislou institucí, jež
je ze své činnosti přímo odpovědna
Poslanecké sněmovně Parlamentu, a to i v
oblasti financování.
Do zákonem stanovené
působnosti Rady náleží zejména:
- podílet se svými
stanovisky a návrhy na vytváření zásad
státní politiky České republiky ve
vztahu k vysílání a stanovit koncepci
jeho rozvoje
- udělovat a odnímat
licence k vysílání
- dohlížet na dodržování
zákonů v oblasti vysílání
- stanovovat lhůty k nápravě
a ukládat pokuty držitelům licencí,
provozovatelům vysílání ze zákona
nebo subjektům vysílajícím
bez licence
- vykonávat státní
správu v oblasti správy kmitočtového
spektra určeného pro rozhlasové a televizní
vysílání
Činnost Rady zajišťuje
v souladu se zákonem č. 103/1992 Sb. úřad
Rady, který je orgánem Rady a je financován
z jejího rozpočtu. Úřad plní
úkoly spojené s odborným, organizačním
a technickým zabezpečením činnosti
Rady.
Úřad je členěn
do pěti odborů a sekretariátu úřadu.
Celkový předpokládaný počet
zaměstnanců se organizačním opatřením
snížil v červnu t. r. ze 32 na 30.
Přepracovaný návrh
rozpočtu na rok 1995 byl zpracován úřadem
Rady, Radou České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání byl projednán
a schválen na jejím zasedání dne 8.
listopadu 1994.
Návrh vychází
ze schváleného rozpočtu na rok 1994 po zapracování
vlivu organizačních a metodických změn
v celoročním vyjádření (další
snížení počtu zaměstnanců
úřadu za účelem zefektivnění
práce z původních 32 na 30).
Výše výdajů
je stanovena podle současné úrovně
cen. S ohledem na další snížení
počtu zaměstnanců úřadu a s
tím spojenou kumulaci činností je průměrná
plánovaná mzda pro rok 1995 navrhovaná ve
výši 11.894 Kč.
Odměny členů
Rady jsou stanoveny Statutem, který byl schválen
Českou národní radou 29. dubna 1992.
Investiční výdaje:
Investiční výdaje
představují převážně dovybavení
jednotlivých pracovišť úřadu výpočetní
technikou a prostředky pro monitorování rozhlasového
a televizního vysílání. Navrhované
prostředky na investiční výdaje jsou
výrazně nižší oproti roku 1994,
a to o 41%.
Neinvestiční výdaje:
Významnou část
neinvestičních výdajů (položka
5400) představují služby, z nichž jde
zejména o zadávání nezávislých
expertíz (např. právní a technické
povahy), analytických prací a výzkumů
vztahujících se zvláště k otázkám
poslechovosti rozhlasových a televizních stanic
a k programovým
standardům vysílání (AISA, GfK a jiná
výzkumná pracoviště). Dále jde
o výdaje spojené s pořádáním
seminářů pro provozovatele rozhlasového
a televizního vysílání, školení
pracovníků úřadu, krátkodobé
stáže a studijní pobyty u zahraničních
partnerských organizací
a odborných pracovišť.
Tyto výdaje odpovídají
specifice pracoviště a jsou v přímé
souvislosti se sníženým počtem pracovníků
oproti původní představě. Více
než dvouleté zkušenosti prokázaly efektivnost
individuálně zadávaných prací
odborné povahy. Tento postup umožňuje mj. využívat
pro činnost Rady odborníky, kteří
z různých důvodů nechtějí
nebo nemohou být trvale zaměstnáni v úřadu
Rady.
U ostatních materiálních
výdajů, služeb a výdajů nevýrobní
povahy vychází návrh rozpočtu především
z úrovně současných cen a z dopadů
zákonů a právních norem (např.
zdravotní a sociální pojištění).
Vyšší výdaje u položky 5300 souvisí
s provozem osobního automobilu zakoupeného až
ve IV. čtvrtletí 1994. Návrh předpokládá
rovněž dovybavení jednotlivých pracovišť
úřadu Rady drobným hmotným majetkem.
Výše nájemného
vychází z nájemní smlouvy uzavřené
v roce 1992.
B. PŘÍJMOVÁ
STRÁNKA ROZPOČTU
Činnost Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
a jejího úřadu je, podle zákona č.
331/1993 Sb., části sedmé § 15, financována
od 1. ledna 1994 z 0,7% výnosu ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci.
Vzhledem k tomu, že se připravují
nové legislativní úpravy vztahující
se mj. ke způsobu financování Rady a k výší
koncesionářských poplatků, lze v návrhu
rozpočtu vycházet
z varianty a) - financování
z koncesionářských poplatků:
Návrh příjmové
stránky rozpočtu nelze podle výše uvedeného
zákona č. 331/1993 Sb. sestavit, neboť v době
předložení návrhu rozpočtu Rady
do Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky není v České televizi ani v Českém
rozhlasu schválen finanční plán na
rok 1995, ze kterého se vychází.
z varianty b) - financování
ze státního rozpočtu:
Jediným zdrojem financování
činnosti Rady jsou prostředky určené
zákonem o státním rozpočtu, nahodilé
příjmy z pronájmu nebytových prostor
v suterénu objektu Rady se odvádí do státního
rozpočtu.

