Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na otázku poslance Jozefa
Wagnera dopisem ze dne 12. října 1994.
Podle § 90 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na otázku poslance Jozefa Wagnera.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 12. října 1994 | |
Č.j. 30825/94-OVA |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší otázce
položené na 22. schůzi Poslanecké sněmovny,
týkající se principů rozpočtového
řešení pro vyšší územní
samosprávné celky (tisk 1150) sděluji:
Otázka vzniku a legislativních
aspektů vyšších samosprávných
celků je součástí širšího
okruhu problémů spojených s reformou veřejné
správy. K jejich řešení byla přijata
řada legislativních dokumentů. Pokud jde
o samotné vyšší samosprávné
celky, byl vypracován návrh ústavního
zákona o vytvoření vyšších
územních samosprávných celků
a návrh ústavního zákona o působnosti
vyšších územních samosprávných
celků.
K významným navazujícím legislativním dokumentům, které by měly být postupně přijaty, patří:
- zákon o volbách do zastupitelstva vyšších územních samosprávných celků,
- zákon o obcích,
- novela zákona o hlavním městě Praze,
- novela zákona o okresních úřadech,
- zákon o orgánech vyšších územních samosprávných celků,
- zákon o přechodu některých věcí z majetku České republiky do majetku vyšších územních samosprávných celků,
- zákon o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky.
Z výše uvedeného výčtu právních předpisů vyplývá, že na Vaši otázku mohu v současné době odpovědět jen v obecné rovině.
Při koncipování
jednotlivých úrovní rozpočtů
vychází vláda, na základě studia
fiskálního federalismu, zkušeností a
analýz, z následujících principů:
1. Podíl centrální vlády na konsolidovaných veřejných rozpočtech, t. j. souhrnu rozpočtů státního, vyšších územních samosprávných celků a obcí, by v souladu s kompetencemi neměl být nižší než cca 60 %, tzn., že o zbývajících 40 % by se podělily rozpočty VÚSC a obcí.
2. Míra samofinancování vyšších územních samosprávných celků a obcí, t. j. podíl vlastních příjmů na jejich celkových rozpočtových příjmech, by se měla pohybovat cca v rozmezí 60 - 70 %. Za žádoucí považujeme nižší míru samofinancování u regionálních rozpočtů a vyšší u rozpočtů obecních.
3. Zachovat současný systém daní, t. j. nepřipustit vznik daní nových ani změny sazeb stávajících daní jinak než z rozhodnutí centrální vlády, resp. Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Výjimkou jsou změny sazeb uvnitř rozpětí u daně z nemovitostí a místních poplatků.
4. Nezvyšovat celkové daňové břemeno, z čehož vyplývá, že náklady na fungování vyšších samosprávných celků musí být uhrazeny bez dodatečného daňového zatížení, t. j. pouze na základě přesunů prostředků mezi jednotlivými rozpočty (tzn. mezi rozpočtem státním, okresních úřadů a případně obcí).
5. Vedle příjmů z činnosti vyšších územních samosprávných celků a globálních dotací z centrálního rozpočtu budou zdrojem rozpočtu vyšších územních samosprávných celků podíl na vnosu vybraných přímých a nepřímých daní. Kromě toho si VÚSC může půjčit, získat dary, sdružovat prostředky apod.
6. Po vyjmutí některých kompetencí okresních úřadů a jejich převodu na region oddělit rozpočet okresních úřadů od rozpočtů měst, obcí a regionů. Vzhledem k tomu, že okresní úřady jakožto orgány státní správy budou pak vykonávat již jen státní správu, financování jejich činnosti by se mělo převést do státního rozpočtu.
S pozdravem
Vážený pan
Jozef Wagner
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky