Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka
dopisem ze dne 15. září 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 15. září 1994 | |
Čj. 0l/49 006/94 |
Vážený pane
poslanče,
dopisem předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR Uhdeho čj. 2929/94
jsem obdržel Vaši interpelaci ze dne 15. 8. 1994 ve
věci vydávání akcií beze zbytku
vyprodaných firem ještě před koncem
druhé vlny kupónové privatizace.
Nemohu se ztotožnit s Vašimi
názory a jsem nucen odmítnout v interpelaci uvedené
konstrukce. Obsah interpelace může svědčit
o nedostatku některých informací k problematice
nebo také může, bohužel však, být
interpretován i tak, že jde o další pokus
o zpochybnění dosavadního průběhu
kupónové privatizace a práce těch,
kteří s plným nasazením usilují
o její zdárný chod.
Odpovídám na Vaši
interpelaci až v závěru zákonné
lhůty z toho důvodů, že se jeví
užitečné posoudit řadu Vašich argumentů
i z pohledu výsledků 4. kola druhé vlny kupónové
privatizace. Výsledky 4. kola mělo Ministerstvo
financí k dispozici 14. září 1994,
týž den byly posouzeny Komisí pro stanovení
kursů akcií v privatizačních kolech.
Tato Komise provedla hodnocení dosavadního průběhu
druhé vlny kupónové
privatizace v návaznosti na předmět Vaší
interpelace, tedy na vydávání akcií
beze zbytku vyprodaných podniků ještě
před koncem druhé vlny kupónové privatizace.
Toto hodnocení je formou stanoviska přílohou
mého dopisu.
Chtěl bych Vás ubezpečit,
vážený pane poslanče, že dosavadní
průběh druhé vlny kupónové
privatizace je zabezpečován v plném souladu
s platnou legislativou a v souladu s hospodářskou
politikou vlády České republiky.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Zdeněk Vorlíček
poslanec Parlamentu ČR
Praha
Komise pro stanovení kursů akcií v privatizačních kolech | V Praze dne 14.9.1994 |
Věc: Interpelace poslance
Zdeňka Vorlíčka ve věci vydávání
akcií beze zbytku vyprodaných firem ještě
před koncem druhé vlny kuponové privatizace
Z obecného hlediska upravuje
možnost předávání akcií
po jednotlivých kolech zákon č. 92/1991 Sb.,
o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby, ve znění pozdějších
předpisů v § 26 c, odst. (4), (7) v tomto znění:
"(4) Ministerstvo financí do jednoho měsíce
od ukončení privatizační vlny písemně
oznámí každému majiteli investičního
kuponu, které jeho objednávky podané v průběhu
celé privatizační vlny byly uspokojeny. Zároveň
v této zprávě oznámí, v jaké
lhůtě a jakým způsobem jim budou akcie
předány.
(7) Ministerstvo financí
je oprávněno přiměřeně
postupovat podle odstavce (4), byl-li v průběhu
privatizační vlny ukončen prodej akcií
jednotlivé akciové společnosti."
Ze zákona tedy plyne pouze
možnost předávání akcií
po jednotlivých kolech, nejsou dána kritéria
pro rozhodnutí, zda této možnosti využít.
Rozhodování v této věci bylo svěřeno
Komisi pro stanovení kursů akcií v privatizačních
kolech Ministerstva financí (dále jen "Komise").
Komise se na svém pravidelném zasedání dne 14. 9. 1994 zabývala v návaznosti na dosavadní průběh a výsledky 4. kola druhé vlny kuponové privatizace interpelací pana poslance
Vorlíčka. Předmětnou
problematiku hodnotila z hlediska věcného, ekonomického
a časového. Konstatovala následující
skutečnosti:
1. Předkladatel novely
zákona, umožňující předávat
akcie po jednotlivých kolech (dále jen "průběžné
předávání"), předpokládal
využití možnosti průběžného
předávání především
v případech pokud by:
- nepředání
akcií zkrátilo akcionáře o dividendy,
- se postup jednotlivých kol prodlužoval
a ukončení celé vlny se odsouvalo na neúměrnou
dobu,
- hrozilo, že se nepředají
akcie s dostatečným předstihem před
konáním řádných valných
hromad u privatizovaných akciových společností.
Dosavadní průběh
nic takového nenaznačuje. Nejdřívější
předávání akcií přicházelo
do úvahy koncem září 1994, tj. v době,
kdy se již ukončily řádné valné
hromady, které rozhodovaly o výplatě dividend
za rok 1993, Výsledky svědčí o tom,
že se druhá vlna nebude neúměrně
prodlužovat, neboť úspěšnost v jednotlivých
kolech je obdobná, jako byla v první vlně.
Ukončení celé vlny bude po jejím 5.,
maximálně však 6. kole. Předpokládaný
termín předání akcií novým
akcionářům je polovina února 1995,
tj. několik měsíců před konáním
řádných valných hromad schvalujících
účetní
závěrky privatizovaných akciových
společností (duben - červen 1995).
2. Citovaná ustanovení
zákona byla promítnuta do zákona o velké
privatizaci na základě zkušeností z
první vlny kupónové privatizace. Pro tuto
vlnu bylo charakteristické, Že u významné
skupiny tehdy privatizovaných podniků vyvstávala
potřeba provádět řadu zásadních
rozhodnutí - zvyšování kapitálu,
vstup zahraničních investorů, prodeje majetkové
podstaty akciových společností. Tato rozhodnutí
přijímaly ve své kompetenci Ministerstvo
pro správu národního
majetku a jeho privatizaci (dále jen "MSNMP")
a Fond národního majetku (dále jen "FNM").
To bylo označována jako nekorektní vůči
novým akcionářům a vedlo k velkému
věcně správnému tlaku na předčasné
vydávání akcií.
Ve druhé vlně zatím
takový tlak nevznikl. Částečně
proto, že MSNMP a FNM v průběhu druhé
vlny taková rozhodnutí nepřipouštějí,
částečně proto, že investiční
a podílové fondy (dále jen "fondy")
mají dostatek starostí se správou stávajícího
portfolia akcií a na nové akciové společnosti
se dosud příliš nezaměřují.
Přestože FNM zveřejnil, že umožní
novým akcionářům ještě
před předáním akcií účast
na rozhodování u akciových společností,
kde úspěšně objednali své akcie
a kde jsou naléhavé problémy, dosud se na
něj nikdo s konkrétním případem
neobrátil.
Přitom nelze hovořit
o tom, že by ve společnostech privatizovaných
v kupónové privatizaci panovalo bezvládí
a anarchie, že by přetrvávalo období
předprivatizační nejistoty. Řídící
orgány všech akciových společností
mohou získat na vyžádání z Centra
kupónové privatizace seznam svých akcionářů,
a této možnosti skutečně využívají.
I samotné fondy oslovují přímo řídící
orgány privatizovaných akciových společností,
ve kterých získaly významný podíl.
Tím nejistota a neurčitost vlastnických vztahů
zmizely, neboť vedení společností přesně
ví, komu za své rozhodování odpovídá.
V okamžiku uspokojení objednávek přestává
de facto "vládnout" FNM a zodpovědnost
se automaticky přesouvá na konkrétní
- v té chvíli již adresné - akcionáře.
3. Vzhledem k reklamačnímu
řízení a technické stránce
věci)e možné akcie předat nejdříve
2 měsíce po ukončení daného
kola. Jde však o řešení náročné
a nákladné. Náročnost spočívá
zejména v tom, že předávání
akcií realizuje Středisko cenných papírů
(dále jen "SCP"), které na
rozdíl od první vlny zároveň "obsluhuje"
již vzniklý kapitálový trh, včetně
Burzy cenných papírů a RMS. Jednorázové
předání akcií na závěr
druhé vlny bude znamenat přerušení běžné
činnosti SCP (zastavení obchodů na kapitálovém
trhu) v únoru 1995 na cca 9 dní.
Pokud by se zajišťovalo průběžné
předávání při plném
chodu SCP, trvalo by předání prvních
akcií 2 měsíce od okamžiku rozhodnutí,
posledních akcií 8 měsíců od
tohoto okamžiku. Počítáme-li s tím,
že druhá vlna bude ukončena tak, že bude
možné předat všechny
akcie hromadně v polovině února 1995, předstih
získaný postupným předáváním
je prakticky zanedbatelný.
Kromě zvýšených
nákladů je nutno počítat i se skutečností,
že významně narůstá počet
rozesílaných výpisů o zaknihování
akcií v SCP jejich novým majitelům. Střízlivý
odhad výše těchto dodatečných
nákladů za předpokladu zahájení
průběžného předávání
akcií po 4. kole se pohybuje ve výši 115 mil.
Kč. V žádném případě
tedy nejde o zanedbatelnou částku.
4. Předávání
akcií po jednotlivých kolech má smysl pouze
tehdy, pokud se týká dostatečného
počtu akciových společností. Přitom
se nevztahuje na všechny "prodané" akcie,
ale pouze na ty, u kterých je ukončen prodej. Z
tohoto hlediska přicházelo v úvahu předání
akcií teprve po ukončení 3. kola. Po 3. kole
bylo vyprodáno pouze
134 akciových společností, a u pouhých
88 akciových společností by se předal
většinový podíl. U zbývajících
akciových společností by se vydala minoritní
část akcií, která nemá z hlediska
řízení daných akciových společností
velký význam - šlo
o zbytky z první vlny kupónové privatizace,
o minoritní podíly akciových společností
privatizovaných přímými prodeji, o
podíly na společnostech, ve kterých byla
zachována dlouhodobá většinová
účast státu. Komise proto došla k názoru,
že náklady na průběžné
předávání akcií by byly vzhledem
k pozitivním efektům neúměrně
vysoké.
Po 4. kole bylo sice vyprodáno
dalších 59 společností, z toho 40 společností,
kde se předává novým akcionářům
majorita akcií, ale zároveň se však
plně potvrdila reálnost očekávání,
že celkový prodej bude možné ukončit
po 5. či 6. kole. Proto Komise ani po 4. kole neshledává
pádné důvody akcie průběžně
předávat.
5. Komise zvažovala i případné
výhody či nevýhody spojené s průběžným
předáváním akcií z pohledu
možnosti jejich předčasného uplatnění
na trzích cenných papírů. Konstatovala:
- fondy jsou vůči
svým akcionářům vázány
povinností provést vklad akcií z druhé
vlny a jejich ocenění po ukončení
posledního kola, kdy již budou schopny emitovat vlastní
akcie či podílové listy. To pro ně
znehodnocuje význam průběžného
předávání akcií z hlediska
možnosti obchodovat s nimi.
- fondy, které se účastnily
první i druhé vlny, mají problém,
jak spravedlivě stanovit relaci ocenění vkladu
z první a z druhé vlny. Vklad z první vlny
byl oceněn v nominální hodnotě. Pokud
by se část akcií předala již
v průběhu 2. vlny a začaly se obchodovat,
musí je fondy ihned přecenit na "tržní"
cenu dosahovanou na kapitálovém trhu. Při
počáteční nezkonsolidovanosti trhu
by tzv. mohlo znamenat značné podhodnocení
předčasně
předaných akcií vůči ocenění
vkladu z první vlny. Tím by mohli být akcionáři
investující do daného fondu v druhé
vlně značně poškozeni.
- potencionální
výhody z průběžného předávání
akcií by mohly plynout jedině těm, kteří
získali akcie podniků z první vlny. To však
reprezentuje pouze nepatrné množství majetku.
Pro DIK by bylo riskantní pokoušet se předčasně
obchodovat s akciemi nově privatizovaných podniků,
dokud na trhu nebude dostatečná likvidita nabídky,
která umožní vyšší ceny. Získání
jistých výhod
z průběžného předávání
akcií pro nepatrný zlomek DIK, navíc s málo
přesvědčivým předstihem 2 -
3 měsíců by na straně druhé
mohlo vyvolat projevy nevůle ze strany těch DIK,
kteří odevzdali své body fondům nebo
se nedostali mezi majitele akcií podniků
s ukončeným prodejem.
- existuje nebezpečí,
že individuální investoři s "předčasně"
získanými akciemi se pokusí obchodovat na
veřejném trhu a "vyrobí" eventuelně
nízké ceny. To může zároveň
znepříjemnit situaci fondům, až budou
po ukončení posledního kola vyčíslovat
hodnotu svého nově získaného majetku,
neboť by se mohlo ukázat, že část
tohoto majetku je podhodnocena.
Tyto poznatky vedou zatím
Komisi k závěru, že argumenty o naléhavé
potřebě předávat akcie prodaných
podniků z hlediska možnosti uplatnění
vlastnických práv jsou do značné míry
umělé a nepřesvědčivé.
Pokud je zájem, existuje cesta, jak toho dosáhnout
i bez předání akcií. Pro okamžité
předávání akcií nehovoří
ani porovnání možných pozitivních
efektů a nákladů na takovéto předávání.
Nicméně konečné
rozhodnutí v tomto směru bude přijato na
dalším jednání Komise, kdy bude připravován
návrh kursů akcií pro 5. kolo.