Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiří Skalický zaslal odpověď
na otázku poslance Zdeňka Vorlíčka
dopisem ze dne 11. srpna 1994.
Podle § 90 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
Jiřího Skalického na otázku poslance
Zdeňka Vorlíčka. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Jiří Skalický
Vážený pane poslanče,
zasílám Vám odpovědi na Vaše
otázky ve věci činnosti Fondu národního
majetku ČR vznesené na 21. schůzi Poslanecké
sněmovny dne 9. července 1994.
Úvodem bych chtěl poznamenat k Vaší
obecné kritice výroční zprávy,
že jejím úkolem je podat Poslanecké
sněmovně Parlamentu globální přehled
o výsledcích práce Fondu za uplynulý
rok. Vzhledem k tomu, že tyto výsledky je třeba
posuzovat v kontextu celého procesu privatizace, obsahuje
výroční zpráva rovněž
kumulativní údaje od počátku privatizace.
Tato zpráva však nemůže být podrobnou
analýzou jednotlivých úseků činnosti
Fondu národního majetku. V takovém případě
by se muselo jednat o podstatně objemnější
materiál. Poslanecká sněmovna má právo
si za jednotlivé oblasti takový rozbor vyžádat.
Například na úseku vymáhání
nezaplacených pohledávek po lhůtě
splatnosti tak již učinila.
Problému vymáháni pohledávek se rovněž
týkají první dvě otázky, které
jste mi ve svém vystoupení položil. Především
bych chtěl konstatovat, že s Vámi v obecně
rovině sdílím názor, že Fond
národního majetku ČR v uplynulém období
nepostupoval dostatečně rázně. Prezidium
Fondu národního majetku i výkonný
výbor považují tento problém v současné
době za jeden z nejzávažnějších
a připravují komplexní soubor nástrojů,
které by napomohly jeho efektivnějšímu
řešení. Předpokládám,
že o této otázce budeme mít příležitost
diskutovat i na půdě hospodářského
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Mimosoudní metody jednostranného odstoupení
od smlouvy z důvodu prodlení kupujícího
při placení Fond národního majetku
použil v roce 1993 jen ve třech zmíněných
případech především proto, že
se jedná o postup komplikovaný a rizikový
z hlediska zpětného převodu různých
závazků na Fond národního majetku.
Tyto případy, vybrané díky relativní
atraktivitě majetku a tudíž očekávané
snadnosti opětovného prodeje, měly sloužit
k ověření schůdnosti postupu před
jeho dalším, masivnějším použitím.
V ostatních případech byl zpravidla použit
postup odlišný - a to obvyklou soudní cestou.
Žaloby byly v roce 1993 podávány až po
vyčerpání ostatních metod vymáhání
nesplacených částek - odtud rozdíl
mezi počtem podaných žalob a dlužníků.
K Vaší další otázce - Nadačnímu
investičnímu fondu - uvádím, že
Fond národního majetku založením a.
s. Nadačního investičního fondu vytvořil
předpoklady pro realizaci záměru shromáždit
určité množství akcií a použít
tento majetek na podporu nadační činnosti.
Orgány Nadačního investičního
fondu tvoří pětičlenné představenstvo
a tříčlenná dozorčí
rada. V roce 1993 představovaly veškeré výdaje
společnosti 10 000,-- Kč na úhradu vedení
účetnictví a zpracování daňového
přiznání. Členové orgánů
nepobírali žádné odměny, jejich
činnost se omezila na správu majetku fondu, postupně
ukládaného na základě příslušných
rozhodnutí o privatizaci.
Otázku termínovaného bezúročného
vkladu u České obchodní banky jsem stručně
komentoval již na schůzi Poslanecké sněmovny.
Považuji za nutné doplnit především
to, že uložení prostředků Fondu
národního majetku na bankovní účet
nelze považovat za nakládání s majetkem
Fondu ve smyslu zákona č. 171/91 Sb., protože
uvedené prostředky zůstaly ve vlastnictví
Fondu národního majetku.
Vzhledem k tomu, že se zvoleným postupem má
vyřešit palčivý problém nesplacených
pohledávek našich organizací v zahraničí
a jedná se tudíž nepřímo i o
významnou proexportní operaci, Vaše charakteristika
tohoto kroku je naprosto neadekvátní.
Termínované vklady v některých našich
menších bankách sledovaly jako svůj
cíl podporu vzniku konkurenčního prostředí
v bankovním sektoru. Kritériem pro výběr
byl nabízený úrok. Po vypršení
příslušné lhůty jsou uložené
prostředky vraceny a použity na běžné
výdaje Fondu národního majetku a nebo dochází
k prodloužení termínovaného vkladu.
Doufám, vážený pane poslanče,
že se mi podařilo uspokojivě odpovědět
na Vaše dotazy.
S pozdravem
Jiří Skalický
Vážený pan
Doc. Ing. Zdeněk Vorlíček, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky