Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1092 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Michala Krause

na ministra obrany Antonína Baudyše

ve věci hospodaření ministerstva obrany České republiky s finančními prostředky

Ministr obrany Antonín Baudyš zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 8. srpna 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra obrany Antonína Baudyše na interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 11. srpna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY

doc. Ing. Antonín BAUDYŠ, CSc.

Č.j. 5183 - 1

 
V Praze 8. srpna 1994

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ze dne 8. července 1994 uplatněné na 21. schůzí Poslanecké sněmovny Parlamentu sděluji, že odpovídám pouze na konkrétně položené otázky, nikoliv na konstataci použitou v úvodu Vašeho vystoupení, týkající se fotbalového týmu DUKLA Praha. V případě Vašeho zájmu o tento případ, poskytnu Vám příslušné vysvětlení, neboť ne vše je tak, jak uvádíte.

K otázce prostřelení letadla při mém letu do Švédska uvádím, že letoun TU 154 je v právu hospodaření AČR. Celková výše škody není dosud specifikována, neboť nejsou k dispozicí všechny údaje o nákladech vynaložených švédskou stranou, kromě nákladů za parkovací a navigační poplatky a nákladů za vyčištění letadla. Příslušné náklady související se vznikem škody prozatím nese AČR.

Předmětná problematika byla ve dnech 23. - 28.6.1994 řešena orgány vojenské policie pod vedením státního zástupce pro Prahu 3 JUDr. Karla Brücklera. Kompletní vyšetřovací dokumentace byla předána výše uvedenému státnímu zástupci. Viníka a výši náhrady škody určí, dle platných zákonů, místně příslušný soud. Celkovou výši škody Vám sdělím po upřesnění všech nákladů se švédskou stranou.

V případě dotazu, týkajícího se bývalého ředitele Hlavního úřadu MTZ Vám zatím rovněž nemohu poskytnout plně vyčerpávající odpověď. V zájmu objektivity posouzení případu generálmajora Ing. Oldřicha Bárty jsem nařídil svým inspekčním orgánům předložit mi. komplexní zprávu v této věci. Šetření není v termínu určeném pro vyřízení interpelace ukončeno. Závěr tohoto šetření Vám rovněž sdělím svým samostatným dopisem. Mohu však uvést, že s dotyčný důstojníkem se nepočítá na místo vojenského přidělence do Indie.

Ke třetí otázce, týkající se "nejrůznějších záhadných nevhodných nákupů" počítačů pro armádu Vás informuji, že "jistá finská firma", která je v interpelaci zmíněna, bude pravděpodobně britská ICL. Firma ICL je akciovou společností (80% k akcií vlastní japonský koncern FUJITSU), která fúzovala produkční kapacity finské firmy NOKIA. Technika firmy ICL byla na základě výběrového řízení nakupována pro potřeby MO již v roce 1990. Dodnes je řada těchto počítačů využívána přímo pro potřeby Ministerstva obrany v jeho vnitřním informačním systému Počítače, a kterých se pravděpodobně zmiňujete, byly nakoupeny pro potřeby logistiky. Jsou nasazeny v celém průřezu evidenčních míst (včetně některých výpočetních středisek) a jsou využívány k základní evidenci materiálu, kterým armáda disponuje. Je pravdou, že některé tiskárny k těmto počítačům byly nakoupeny bez podavačů. Neznamená to však, že tyto tiskárny jsou nepoužitelné Rozhodnutí vycházelo z definovaných potřeb logistiky, která podavače na všech místech nepotřebuje. Cena podavačů pro nás není natolik zanedbatelná, abychom je bezmyšlenkovitě pořizovali spolu s každou tiskárnou. Navíc, podavače je možné kdykoliv dokoupit, bude-li jejich potřeba prokazatelná.

Vaše připomínka, že "klávesnice jsou uzpůsobeny pro programovací jazyk windows, zatímco armáda funguje v 602" je nepravdivá, neboť Windows 3.1, které jsou na některých z výše uvedených počítačů instalovány nejsou programovacím jazykem, ale operačním systémem. Produkty české firmy Software 602 jsou dodávány jak pro znakové prostředí operačního systému MS DOS (např. známý editor T602), tak i pro grafické prostředí operačního systému Windows (např. programový balík WinText) všech počítačů PC/AT jsou pro jakékoliv znakové i grafické aplikace používány stejné klávesnice. Výrobce, jehož software by vyžadoval odlišnou klávesnici, by na současném trhu neměl nejmenší šanci na úspěch.

K problémovým cenám lze říci, že 183 ks počítačů ICL nakoupených v roce 1993 jsme nenakupovali za uváděných 90 000 Kč, ale za 50 889 Kč včetně DPH. Konfigurace počítače byla následující:

ICL value Plus DL 486/25,

4 MB RAM,

245 MB HDO (SCSI),

14" barevný monitor Super VGA

klávesnice, myš, MS DOS 5.0, Windows 3.1.

Cena této konfigurace je plně srovnatelná s cenami jiných firem, jejichž výrobky svojí kvalitou a mírou standardizace odpovídají výrobkům ICL. Tyto počítače mají velmi dobrý výkon, vykazují provozní spolehlivost a splňují přísné ergonomické požadavky. Proto dosažená cena (sleva činila 20 %) nemůže být v žádném případě pokládána za přemrštěnou.

K Vašemu výroku "co ví průměrný obchodník s počítači." Vás mohu ujistit, že Ministerstvo obrany nenakupuje od obchodníků, kteří na trhu realizují neznačkové, z různých komponentů složené a s nejnižšími cenami prodávané počítače. Byly nakoupeny značkové počítače ICL za cenu zhruba poloviční, kterou uvádíte jako cenu Vám známou (90 000 Kč).

MO nakoupilo v roce 1993 celkem 713 ks počítačových konfigurací za 46,223 tis. Kč a v roce 1994 doposud 597 ks za 34,570 tis. Kč.

Vzhledem k výše uvedenému nelze tedy odpovědět na Vaši otázku, týkající se odpovědnosti za škodu a vzniklé vícenáklady. Pane poslanče, v otázce auditu Leteckých opraven (LO) Malešice a Kbely se mýlíte, neboť tento byl. u obou podniků za rok 1992 proveden.

V LO Kbely byla v únoru 1993 provedena prověrka účetní. roční závěrky za rok 1992 revizními orgány MO a v návaznosti na organizační změny v LO Kbely byl k 1.5.1993 proveden účetní audit potvrzující výsledky hospodaření za rok 1992.

V LO Malešice byla účetní závěrka za rok 1992 přezkoušena a závěry vydány 1.3.1993 nezávislou auditorkou. Výsledky auditu, jméno a oprávnění auditora jsou k dispozici u LO Malešice, s.p.

Naproti tomu je pravdou, že u LO Malešice za rok 1993 je výsledkem hospodaření podniku ztráta. Upozorňuji však, že LO Malešice jsou jako státní podnik samostatnou právnickou osobou, jejíž náklady a výnosy nemohou být ovlivňovány MO z titulu funkce zakladatele.

V oblasti čerpání mzdových prostředků byla s platnosti od 3. čtvrtletí 1993 zavedena mzdová regulace cíle zařízení vlády č.186/1993. Organizace LO Kbely i Malešic jsou povinny předkládat "Výpočet regulačního opatření" za příslušná čtvrtletí místě příslušným Úřadům práce.

Ve státním podniku LO Malešice skutečně bylo překročeno v 1. čtvrtletí 1994 čerpání objemu mzdových prostředků, a to souvislosti se zavedením nové mzdové soustavy. Sankční opatření nebylo po vysvětlení problematiky ze strany Úřadu práce uplatněno.

Hospodaření se mzdovými prostředky u s.p. LO Kbely byla prověřeno Úřadem práce, k překročení objemu mzdových prostředků ve 3. ani ve 4, čtvrtletí 1993 nedošlo.

K "ekonomicky velmi nevýhodným zakázkám" konstatuji, že činnost LO Kbely a Malešice je řízena ze strany Ministerstva obrany pouze z titulu funkce zakladatele v rozsahu stanoveném zákonem. Ministerstvo obrany zároveň v některých případech vystupuje směrem k oběma podnikům jako odběratel, a to na základě vzájemně uzavřených kupních smluv, resp. smluv o dílo. Žádné jiné aktivity směrem k těmto podnikům Ministerstvo obrany nevyvíjela a nevyvíjí.

Opravy motorů pro Sýrii byly řešeny od roku 1989 a částečně uskutečněny až v roce 1993. AČR zde neuplatnila své zájmy, ani žádným způsobem nebyla na úkor této smlouvy poškozena. Ceny a opravy odpovídají cenám běžným na trhu oprav a nejsou dumpingové.

V případě oprav motorů pro Polsko je k tvorbě ceny přistoupeno ze strany LO stejným způsobem a v žádném případě se nejedná o ztrátovou činnost. Není pravdou, že k úhradě neopravitelných motorů pro Polsko byly podnikem nakoupeny nové motory v Rusku, nebo kdekoliv jinde.

Při mé návštěvě v Izraeli se skutečně jednalo mimo jiné, i o možnosti modernizace letounů MIG-21, o čemž sdělovací prostředky přinesly informaci. Jednání probíhalo u největšího výrobce IAI (Israel Aircraft Industries). Vaše informace o zapojení firmy ELBIT do modernizace nemá reálné opodstatnění protože s firmou ELBIT se o tomto předmětu vůbec nejednalo i když máme informace, že ELBIT modernizace nabízí.

Letoun MIG-21 je nadzvukový a umožní působit našemu letectvu v supersonické oblasti. Jeho modernizací se zvýší výrazně jeho bojové vlastnosti, a to při zachování letových.

Úkol modernizace MIG-21 (a ne oprava letounů, jak nepřesně uvádíte) je zahrnut v akvizičním plánu AČR, který je v současné době předložen vládě a následně bude předložen i Poslanecké sněmovně Parlamentu. Úkol je v počátečním stádiu a o rozsahu modernizace a s tím spojených nákladech bude proto rozhodnuto v příštím období. Ani v nejoptimálnější variantě rozvojových projektů nedosahuje celková částka na modernizaci ani třetinové Vámi uváděné výše. Pokud upozorňujete na podivné působení firmy ELBIT v AERO Vodochody (zřejmě máte na mysli cenové podmínky vývozu letounů L-39), doporučuji Vám projednat tuto problematiku s příslušným místem.

K joint venture LO Kbely s Duncan-Aviation, Lincoln-Nebraska sděluji, že opravdu byl založen společný podnik, přičemž vklad leteckých opraven byly 2 hangáry a 2 haly, k nimž mají právo hospodaření LO Kbely a ne AČR. Vklad byl proveden bez pozemků, které jsou nadále v právu hospodaření AČR. Společný podnik byl zřízen na základě udělené výjimky vlády podle ustanovení § 45 zák. č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby,ve znění pozdějších předpisů (usn. č. 22 ze dne 13.1.1994).

Obchodně - ekonomický náměstek LO Kbely se jmenuje Emil Pernický a jak vyplývá z osobního spisu jmenovaného, ke změně jeho příjmení nedošlo a tak se jeví málo pravděpodobné, že by mohlo jít o bratra generálního ředitele AERO holding, který se jmenuje Zdeněk Pernica. LO Kbely jsou dle zák. č. 111/90 Sb., o státním podniku samostatný právní subjekt s právem uzavírat příslušné smluvní vztahy. V rámci nich byla poskytnuta akontace na stavební práce, nikoliv osobě fyzické, ale právnické (fa Vering, s.r.o.) a v souladu se zákonem je pohledávka řádně vedena v účetní evidenci podniku a návratnost je zajištěna hypotékou na majetku dlužníka.

V roce 1993 a 1994 odešel z LO Kbely pouze jeden náměstek (Ing. F. Mašina) z důvodu sloučení funkce obchodního a ekonomického náměstka s tím, že ve smyslu § 43 Zákoníku práce se: stal pro organizaci nadbytečným. Podle bodu 3.1. Kolektivní smlouvy platné v LO Kbely pro rok 1993 mu bylo vyplaceno při skončení pracovního poměru odstupné ve výši pětinásobku průměrného měsíčního platu, podobně jako ostatním zaměstnancům. V průběhu roku 1993 byl za stejných podmínek a ze stejných důvodů rozvázán pracovní poměr se 190 zaměstnanci.

K zmiňovanému "podnikatelskému subjektu jménem LOMEX" bych chtěl uvést, že firma LOMEX v právním slova smyslu nemá s Ministerstvem obrany uzavřenou žádnou výhodnou čí nevýhodnou smlouvu, neboť pod tímto názvem působí v obchodních vztazích s AČR pouze divize speciálních projektů firmy ZENIT s.r.o., která předložila podklady o způsobilosti poskytovat obchodní služby v oblasti speciálního materiálu v souladu s příslušnou legislativou.

K Vaší poslední otázce uvádím, že na základě novelizace zákonů č. 171/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) a zákona č. 522/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 171/1990 Sb., bylo učňovské středisko odborného učiliště LO Malešice již ke dní 30.6.1991 delimitováno z organizační struktury i majetku LO Malešice a je samostatným '" právním subjektem. Již sám privatizační projekt nepředpokládal převzetí tohoto učiliště. LO Malešice opravdu vypověděly SOU smlouvu o přípravě učňů 2. a 3. ročníku šk. roku 1993/1994. Tato výpověď je v rozporu s § 2 nařízení vlády ČR č. 230/1991 S b., © zřizování středních odborných učilišť a středisek praktického vyučování orgány státní správy a o podmínkách uzavírání smluv k jejich materiálnímu a finančnímu zabezpečení. Na základě ústního i písemného jednání mezi oběma řediteli bylo dosaženo kompromisu o finančním pokrytí nákladů na dokončení přípravy výše uvedených učňů. Protože se jedná o 2 samostatné právní subjekty, náležitosti vyplývající z uzavřených smluv neřeší orgán stáni správy (v tomto případě MO). Pro úplnost dodávám, že z důvodu platební neschopnosti dluží LO Malešice odbornému učilišti celkem 570 tis. Kč.

Podnik LO Malešice se transformuje do konverzního programu, ve kterém je nosná výroba pístových motorů. Montáž je druhotná tohoto hlediska podnik v současné době nepotřebuje letecké mechaniky, ale požaduje obráběče kovů. Přesto, že uvedené SOU je schopno zabezpečit přípravu žáků pro tuto profesi, není ze strany absolventů základních škol ani jejich rodičů zájem. To dokazují i vyučenci, kterým je nabízena rekvalifikace v tomto oboru a oni ji. odmítají přesto, že je podnik ve vyučeném oboru nemůže zaměstnat. Zákoník práce neukládá povinnost podniku zaměstnat vyučence, kteří se pro podnik připravovali, ale ani vyučeným uzavírat s podnikem smlouvu o setrvání v podniku po určenou dobu, jak tomu bylo dříve.

Věřím, že jsem Vám poskytl vyčerpávající odpověď na všechny Vaše dotazy.

S pozdravem

Antonín Baudyš

Vážený pan

Ing. Michal KRAUS

poslanec

Poslanecké sněmovny Parlamentu

PRAHA



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP