Pro důsledky kouření tabáku je důležité si uvědomit, že ročně zemře na nemoci vyvolané kouřením 23 tisíc občanů, z toho 16 tisíc ve věku 35 až 69 let. Produktivní život těchto osob je tak zkrácen o 10 až 15 let. Podle SZO způsobuje kouření 90% všech; úmrtí na rakovinu plic, 35% na všechny zhoubné nádory, 75% na chronickou bronchitidu, 25 na ischemickou chorobu srdeční a 95% na ischemickou chorobu cév dolních končetin.
Ve všech vyspělých zemích je proto hodnocen dopad kuřáctví na zdravotní stav obyvatelstva a tím i na ekonomiku země a jsou z toho vyvozovány příslušné závěry. Za důležitou zmínku stojí že v roce 1993 zhodnotila Agentura pro ochranu prostředí Spojených států EPA důsledky pasivního kouření a dospěla k názoru, že se jedná - pokud jde o tzv. tabákový kouř. prostředí - o kancerogen skupiny "A". Je tedy legislativa omezující vliv kouření tabáku chránící před nedobrovolným kouřením nutná a není v rozporu omezováním svobody jednotlivce.
Země Evropské Unie téměř všechny řeší svůj postoj k ochraně před těmito návykovými látkami jednak restriktivními opatřeními vymezují práva výrobců a práva spotřebitelů. Přesně formulován legislativními postoji stanovují zákonodárci svůj postoj k ochraně zdraví jednotlivce a vymezují exekutivně rozsah pravomoci a zákroků, které musí podniknout v zájmu této ochrany.
Dosavadní znění zákona č. 37/89
Sb. neodpovídá svou formulací některých
názorů současnému poznání
vlivů a důsledku užívání
návykových látek, tak, aby výsledné
znění odpovídalo celosvětovému
trendu názorů na tuto problematiku.
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 37/1989 b., o ochraně před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi.
Část první-základní ustanoveni.
1. V 1.§, v 1 odst., v 1. řádků nové zněni: Alkoholismus, kouření a jiné toxikomanie jsou...
2. vypustit slovo "socialistické"
3. ve 4. odstavci vypustit slovo "zvláštní".
Část druhá-prostředky ochrany před
alkoholismem a jinými toxikomaniemi a povinnosti organisací
a občanů.
4. V § 2., v 1. řádku by bylo znění:
"Ochrana před alkoholismem, kouřením
a jinými toxikomaniemi."
Zdůvodnění:
Jak vyplývá z důvodové zprávy,
je kouřeni tabáku závažnou toxikomanii
s výrazným sklonem k návykovosti a se závažnými
zdravotními důsledky, takže zařazení
"kouřeni" do názvu zákona a vyčleňuje
je pro jeho důležitost ze skupiny toxikomanii, i když
tam samozřejmě patří. To je požadováno
i ve znění.
5. V § 3., v 1. řádku by bylo znění
"Výchova k ochraně před alkoholismem,
kouřením a jinými toxikomaniemi"
Za odst. "d" doplnit další odst.
"e": vzorovým chováním veřejně
činných osob.
Zdůvodnění:
Výchova k zdravému stylu života je nesmímě
důležitou součástí prevence i
když ne jedinou, a musí jí podporovat i jiné
formy především léčebně
restriktivní a represivní. Nedílnou součástí
výchovy je i vzorové chování veřejně
činných osob, které jsou pro řadu
občanů modelem, zvláště pak pro
mládež.
6. V § 4.,namísto (1) Zakazuje se...změnit na (1) Není dovoleno... 7. V odstavci označeném písmenem malé "e" se za slovo "prodávat" vsune další "a podávat tabákové výrobky včetně bezdýmového tabáku osobám mladším 18 let."
8. Dále se vsune další odstavec pod písmeno "f", který by zněl: "prodávat tabákové výrobky v prodejních automatech."
9. Odstavec pod písmenem "f" změnit na
"g".
g) kouřit
1. v prostředcích osobni železniční a autobusové dopravy s výjimkou vyhrazených vozů a v prostředcích ostatní vnitro a mezinárodni hromadné dopravy osob, s výjimkou oddílu vyhrazených pro kuřáky, a v uzavřených prostorech souvisejících s touto dopravou určených pro kuřáky.
2. při práci, jestliže v důsledku kouřeni může dojít k ohrožení (vypustit "bezprostřednímu") zdraví, života osob a majetku.
3. na schůzích, poradách, jednáních, tiskových konferencích, sjezdech a symposiích konaných v uzavřených prostorech s výjimkou prostor určených ke kouření.
4. na pracovištích v uzavřených prostorech, kde jsou nekuřáci vystaveni vlivu pasivního kouření.
5. ve všech zdravotnických zařízeních, provozech a místnostech ve školách všech stupňů, jejich provozech a místnostech a v kulturních a uzavřených sportovních zařízeních s výjimkou prostor určených pro kuřáky.
6. v prostorech společného stravováni,
tj. jídelnách, kavárnách, restauracích,
hostincích, závodních a školních
jídelnách s výjimkou těch, které
jsou vyhrazené, pro kuřáky. Tam kde není
stavebně oddělená místnost pro kuřáky,
nedovoluje se kouřit v době určené
pro podáváni jídel: snídaně
7-9 hod. obědy 11-14 hod. a večeře 17-19
hod.
Zdůvodnění:
Forma zákazu má přídech účasti
původních tvůrců zákona a doporučuje
se proto změnit na formulaci " není dovoleno".
Obecné zákazy formulované v původním
zákoně byly ponechány, byla zvýšená
věková hranice prodeje tabákových
výrobků pro osoby do 18 let,by byla v souladu s
ostatními západoevropskými zeměmi.
V zemích jako USA, Japonsko je hranice dokonce 22 let.
10. V § 4, odstavec "g" změnit na (2):
(2) Reklama tabákových výrobků
musí vždy obsahovat zdravotní varování
v rozsahu nejméně 10% plochy reklamy napsané
zřetelným písmem. Text varování,
uvedeny v § 7 se pravidelně obměňuje.
Reklama tabákových a alkoholických výrobků
v jakékoliv formě a kdekoliv není dovolena
s výjimkou míst a prostor určených
pouze pro prodej tabákových výrobků
a alkoholických nápojů. Není rovněž
dovoleno používat názvu, symbolů a logo
tabákových výrobků k reklamě
jiného zboží.
11. V odst. (3) nahradit "Národní výbory"
názvem "Obecní úřady",
Zdůvodnění:
Pokud se týče reklamy tabákových výrobků, ta byla v posledních měsících předmětem mnoha protichůdných názorů mezi tabákovými výrobci a reklamními agenturami na jedné a mezi. zastánci ochrany zdraví a nekuřáků na straně druhé. Je nutné zde zdůraznit že reklama, její omezeni či zákaz, samu problematiku kuřáctví či prodeje alkoholu nevyřeší, ale je jednou nedílnou součástí komplexů strategických postupů vedoucích ke snížení vlivu rizikového faktoru užívání alkoholu a tabáku v populaci.
Reklama tabákových výrobků totiž nejen ovlivňuje kuřáky, aby více kouřili, ale ovlivňuje ty, "kteří chtějí přestat kouřit, aby kouření nezanechali, ta kteří zanechali kouření, aby opět kouřit začali a především ovlivňuje děti a nekuřáky, aby s kouřením experimentovali. Navíc reklama vyjadřuje jistým způsobem i "oficiální souhlasí" exekutivy s kouřením tabáku.
Vzhledem ke komplikovanost vztahů kolem reklamy tabákových
výrobků, především ekonomických,
doporučuje se v novele postupné omezováni
vlivu reklamy tak, že ta reklama, která má
největší vliv bude vyloučena nejdříve
a to opět tak, aby se ekonomické vazby mohly bez
větších otřesů vyřešit.
To je také důvod proč v návrhu novely
byl reklamě přidělen zvláštní
odstavec a proč je reklama definována tak, aby nemohla
být zneužívána pro reklamu tzv. jiných
výrobků se stejným názvem či
logo.
12. V § 6, odst. 4.: Vyzvat k vyšetřeni jsou
oprávněni v rámci své působnosti
příslušníci policie a to jak republikové,
tak i obecní, nebo ošetřující
lékař.
Zdůvodnění:
Změna v tomto § je důsledkem znění
zákona o policii a obecni policií.
13. V § 7, odst., 1., písmeno b)...které řídi ochranu před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomaniemi.
14. odst. 2., Poslední věta by zněla: Na obalech tabákových výrobků vyráběných a dovážených do České republiky je výrobce povinen na přední straně balení, na ploše v rozsahu nejméně 20 % přední plochy uvádět zdravotní varováni tohoto zněni:
Ministr zdravotnictví České republiky varuje:
"Kouření způsobuje rakovinu".
"Kouření způsobuje srdeční onemocnění".
"Kouření způsobuje předčasnou úmrtnost".
"Kouření v těhotenství ohrožuje zdraví plodu".
"Nedobrovolné kouření ohrožuje zdraví".
Obměna textu varování bude vždy u
20 % vyrobeného množství tabákových
výrobků.
14. Na boční straně obalu tabákového výrobku bude uvedeno množství dehtu v mg nikotinu v mg
oxidu uhelnatého (CO) v obj. %.
15. Specifikace tisku: zřetelné, čitelné
černé písmo na bílém podkladě,
velikost písma 5 mm.
Zdůvodněni:
Zdravotní varování na tabákových
výrobcích jsou požadována prakticky
ve všech rozvinutých zemích a stejně
jako v EU novela zákona doporučuje tzv. rotační
zdravotní varování, která jsou povinná
v EU. Rotaci se míní skutečnost, aby texty
byly v určitých časových intervalech
měněny. Legitimní je i požadavek zřetelnosti
textu a velikosti místa na kterou má být
text vytištěn. Tento požadavek je rovněž
v souladu s novými trendy, které byly např.,
Kanadě a i v jiných zemích již zavedeny.
16. V § 8, odst. 2., by zněl: vyzvat k lékařskému
vyšetřeni podle odst. 1 jsou oprávněni
příslušnici policie, jakož i ošetřující
lékař.
17. odst. 3., by zněl: Protialkoholní záchytná
stanice je zařízením obecního úřadu.
18, odst. 5., by zněl: Dopravu osob uvedených
v odstavci 1 do Protialkoholní záchytné stanice
zabezpečuji zdravotnická zařízení,
když je to ze zdravotního hlediska potřebné,
a v ostatních případech policie, které
v případě potřeby spolupůsobí
při zabezpečovat ošetření těchto
osob.
Zdůvodněni:
Doporučované změny vycházejí
ze zákona o obcích a ze celospolečenských
změn. Je zde přesně stanoveno jakým
způsobem lze dopravovat podnapilé osoby na Záchytnou
protialkoholní stanici.
19. V § 9, odst.3., by zněl: O povinnosti podrobit
se ambulantní nebo ústavní péči
rozhoduje soud.
20. odst. 4.5.6.7. se vypustí. Ostatní odst. se
přečíslují.
21. § 11. se vypustí, ostatní se přečíslují.
Zdůvodnění:
Doporučovaná změna je souladu se celospolečenskými
zájmy.
22. V § 12, odst. 1., by zněl: Právnická
nebo fyzická osoba, která porušila zákaz,
omezení nebo povinnosti uvedené v §4 a v §7
uloží obecní úřad pokutu až
do výše 20 000,-Kč. Při druhém
opakovaném porušení §4 odst. (2) a §7
odebráním podnikatelské činnosti.
23, odst. 2: nahradit " Místní národní
výbor" nově "Obecní úřad"
a částku 5 000,-Kčs. nahradit částkou
50 000,- Kč.
24. odst. 5. by zněl: Pokuta je příjmem
obecního úřadu, který ji uložil.
Zdůvodnění:
Pro účinnost.represivních opatření
je nutné změnit výši pokut v souladu
se současným ekonomickým vývojem.
Část třetí-organisace a řízení
ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.
25. V § 13. Vypustit přívlastek "socialistické"
v názvu republiky. Označení "Ministerstvo
zdravotnictví a sociálních věcí"
se mění na "Ministerstva zdravotnictví".
Název sboru zní: "Sbor na ochranu před
alkoholismem, kouřením a jinými toxikomaniemi".
26. § 24., vypustit.
27. V § 15, Název "Národní výbory"
nahradit názvem "obecní úřady".
28. Přiřadit další odstavec označeny
písmenem h).: řídí distribuci a
prodej tabákových výrobků na svém
území. Ve spolupráci se Svazem zdravotně
postižených přiděluje koncesi, která
opravňuje k prodeji tabákových výrobků.
Zdůvodnění:
Jedná se o legislativně-technické změny
v souladu s celospolečenskými zájmy. Zdůrazňuje
úlohu obcí v distribuci a udělením
prodejní koncesi k zohlednění sociálního
dopadu v daném regionu.
Část čtvrtá - společná
a závěrečná ustanoveni.
Zásada č. 11
29. V § 1, ve třetí řádce vypustit číslovky 4, 6, a 7.
Vypustit odstavec 1a, a další odstavec by zněl:
Dehtové látky v cigaretách nesměji překročit hodnotu:
20 mg v cigaretě do konce roku 1994
17 mg v cigaretě do konce roku 1995 a
15 mg v cigaretě do konce roku 1997.
Zdůvodnění:
částečně snížení
rizika kouřeni tabáku lze ovlivnit sni žením
dehtových látek v cigaretách, kde jsou obsaženy
kancerogeny, především nitrosaminy, benzpyreny
a další. Navrhované snížení
těchto látek je opět v souladu s doporučením
EU. Pokud se týče nikotinu, je zde naopak požadavek,
aby jeho obsah v cigaretě nepřekročil 2 mg,
ale naopak příliš neklesl, protože nikotin
je právě onou drogou, kterou závislý
kuřák požaduje a dokud nedostane "svoji"
dávku v časové jednotce, bude kouřit
více. Jsou tedy cigarety s nízkým obsahem
nikotinu z hlediska ochrany zdraví jedince nevhodné,
protože zvyšují množství vykouřených
cigaret
30. V § 18, Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášeni.
Důvodová zpráva:
Bylo by vhodné přijmout novelizaci názvu zákona a sice "Zákon na ochranu před škodami způsobených alkoholem, kouřením a zneužíváním drog", protože nejde a ochranu před alkoholem a kuřáky, ale před škodami způsobenými používáním těchto látek.
Vesměs jde o látky, které jsou vysoce návykové
a ve svrch důsledcích poškozují nejen
zdraví jednotlivce, ale i sociální rozvrat,
který je v důsledcích pro společnost
daleko závažnější.