Prověřovatelé:
Ing. Miloš Samotný
šéfauditor
(auditorské oprávnění č. 318)
638 00 Brno, Nezvalova 10
tel. 05 - 521642
Ing. Petr Landa
auditor
(auditorské oprávnění č. 538)
602 00 Brno, Hoppova 8
Ing. Karel Machánek,CSc.
auditor
(auditorské oprávnění č. 36)
602 00 Brno, Traubova 3a
tel. fax. 05-45211279
Ing. Josef Burda
asistent auditora
Černého 8
635 00 Brno
Česká televize je
právnická osoba, jejíž součástí
je Televizní studio Brno a Televizní studio
Ostrava.
Název: Česká televize
Sídlo: Kavčí hory Praha 4
IČO: 00027383
Předmět činnosti: Tvorba a šíření televizních programů.
Generální ředitel:
Ivo MATHÉ
Česká televize je
z hlediska uplatnění právních a účetních
předpisů složitý subjekt. Na základě
zákona ČNR č. 483/91 Sb. o ČT je Česká
televize považována za veřejně právní
institucí, ale pro hospodaření této
organizace nebyly vydány žádné specifické
směrnice a ČT se řídí obecně
závaznými právními i účetními
předpisy. V oblasti
účetnictví je respektována účtová
osnova a postupy účtování pro podnikatele
(opatření FMF čj. V/20 100/92). Pro oblast
daní se na ČT vztahuje celá česká
daňová soustava.
A. Systém vedení
účetnictví
Účetnictví
ČT jako celku je organizováno tak, že jednotlivé
organizační složky vedou samostatné
účetnictví jako samostatně hospodařící
účetní jednotky. Subjektem vztahů
ke státnímu rozpočtu v oblasti daně
z příjmu a daně z přidané hodnoty
je Česká televize jako celek. Vazba jednotlivých
studií na Českou televizí
jako celek je zajištěna prostřednictvím
interního zúčtování v rámci
zúčtovacích vztahů.
Organizační složka
Praha není v této oblasti útvarem nadřazeným,
provádí dílčí metodické
řízení a je nositelem zpracování
celkových údajů potřebných
pro účely státních statistických,
účetních i daňových výkazů.
Z tohoto pohledu také vydává pokyny směrované
na dílčí účetní jednotky
a tím ovlivňuje kvalitu vedení účetnictví,
metodiku, úplnost a oprávněnost interních
předpisů pro vedení účetnictví
apod. Za vedení účetnictví
ale plně odpovídají jednotlivá studia
ČT.
Oblast zúčtovacích
vztahů pro zjištění základů
daní a správných výsledků není
podložena uceleným interním předpisem,
ale pouze souborem dílčích směrnic
a pravidel vydaných v průběhu minulých
období.
Vzhledem k velikosti a významnosti
České televize, by pro zajištění
vyšší kvality při zpracování
informací a vypovídací schopnosti jednotlivých
ekonomických dat bylo vhodnější zajistit
jednotné centrální metodické řízení.
Vzhledem k objemu hospodářských
prostředků a rozsahu hospodaření České
televize jako celku by bylo vhodné vytvořit ucelený
vnitřní kontrolní systém završený
útvarem vnitřní kontroly.
Auditoři při kontrole
roční účetní závěrky
České televize provedli ověření
jednotlivých dílčích účetních
závěrek studia Brno, Ostrava a ČT Praha k
datu 31. 12. 1993. Ověření těchto
závěrek bylo provedeno v průběhu měsíců
března a dubna 1994 s tím, že roční
účetní závěrky jednotlivých
dílčích účetních jednotek
nebyly ke dni provádění auditu komplexně
zpracovány a uzavřeny
z důvodu přípravy závěrky ve
vazbě na termín přiznání daně
z přijmu v červnu 1994.
Na základě výsledků
těchto auditů byly zpracovány jednotlivé
auditorské zprávy.
Výrok auditora k těmto
zprávám je proveden s výhradou případných
změn a doplňků v rámci dokončení
účetních závěrek a provedení
možných oprav a to jak závad zjištěných
auditorskou kontrolou, tak zásahem daňového
poradce i zaúčtováním dalších
postupně do organizace docházejících
dokladů.
Předpokládáme,
že výše těchto oprav a jejich dopad do
výsledků a majetku účetní jednotky
je přímo úměrná velikosti účetní
jednotky, hodnotě majetku a velikosti ročního
obratu.
8. Ekonomické informace
Jako informaci o bilanci a výsledcích
hospodaření uvádíme následující
údaje tak, jak vyplývají z dostupných
dat ke dni 28. 4. 1994. Pro sestavování ročních
účetních závěrek je v plném
rozsahu uplatňována zásada opatrnosti, jak
je uložena 24 odst. 1 zákona č. 563/91 Sb.
o účetnictví, tj. ocenění majetku
a závazků v účetnictví a účetní
závěrce z pohledu opravných
položek vyjadřující rizika, ztráty
a znehodnocení. Tato situace se týká zejména
pohledávek, ke kterým se vytvoří opravné
položky, a to pro pohledávky z roku 1991, 1992 ve
výši 100% a pro pohledávky z roku 1993 ve výši
50%, Také rezervy na opravy hmotného
investičního majetku se v současné
době posuzují odbornými technickými
pracovníky, což bude mít vliv na stanovení
konečného hospodářského výsledku.
Prověřovaná účetní jednotka: | ||
Aktiva celkem: | 3.921.965.355,00 | |
z toho | stálá aktiva: | 2.513.782.549,00 |
oběžná aktiva: | 1.164.921.744,00 | |
ostatní aktiva: | 45.804.02,00 | |
Pasiva celkem: | 3.921.965.355,00 | |
z toho | vlastní jmění: | 3.638.530.235,00 |
cizí zdroje: | 180.812.353,00 | |
ostatní pasiva: | 102.622.767,00 |
Výše disponibilního
zisku bude známa po zpracování daňového
přiznání v termínu do 30. 6. 1994.
Účetní jednotka
je schopna hradit své závazky. Předpokládaný
dopad dokončovacích prací roční
účetní závěrky do výsledku
hospodaření je dle našeho názoru max.
do 10 vykazovaného výsledku před zdaněním
v provozní oblasti a dále je nutno odečíst
připravovaný objem rezerv.
Prověřovaná účetní jednotka: | ČT organizační část Praha | |
Aktiva celkem: | 3.480.419.676,00 | |
z toho | stálá aktiva: | 2.357.800.116,00 |
oběžná aktiva: | 1.086.271.150,00 | |
ostatní aktiva: | 36.348.410,00 | |
Pasiva celkem: | 3.480.419.676,00 | |
z toho | vlastní jmění: | 3.212.135.702,00 |
cizí zdroje: | 166.754.285,00 | |
ostatní pasiva: | 101.529.689,00 |
Účetní jednotka
je schopna hradit své závazky. Předpokládaný
dopad dokončovacích prací roční
účetní závěrky do výsledku
hospodaření je dle našeho názoru max.
do 10% vykazovaného výsledku před zdaněním
v provozní oblasti.
Prověřovaná
účetní jednotka: | ČT studio Brno | |
Aktiva celkem: | 259.756.195,00 | |
z toho | stálá aktiva: | 197.454.990,00 |
oběžná aktiva: | 59.243.196,00 | |
ostatní aktiva: | 3.056.009,00 | |
Pasiva celkem: | 259.756.195,00 | |
z toho | vlastní jmění: | 246.139.744,00 |
cizí zdroje: | 13.135.132,00 | |
ostatní pasiva: | 481.319,00 | |
Dotace z ČT v Praze | 115.350.000,00 |
Účetní jednotka
je schopna hradit své závazky. Předpokládaný
dopad dokončovacích prací roční
účetní závěrky do výsledku
hospodaření je dle našeho názoru max.
do 10% vykazovaného výsledku před zdaněním
v provozní oblastí.
Prověřovaná
účetní jednotka: | ČT
studio Ostrava | |
Aktiva celkem: | 181.789.484,00 | |
z toho | stálá aktiva: | 155.982.433,00 |
oběžná aktiva: | 19.407.398,00 | |
ostatní aktiva: | 6.399.653,00 | |
Pasíva celkem: | 181.789.484,00 | |
z toho | vlastní jmění: | 180.254.789,00 |
cizí zdroje: | 922.936,00 | |
ostatní pasiva: | 611.759,00 | |
Dotace z ČT v Praze | 94.445.000,00 |
Účetní jednotka
je schopna hradit své závazky. Předpokládaný
dopad dokončovacích prací roční
účetní závěrky do výsledku
hospodaření je dle našeho názoru max.
do 10% vykazovaného výsledku před zdaněním
v provozní oblasti.
C. Závěr
Auditoři provedli ověření
prozatímních účetních závěrek
jednotlivých účetních jednotek. Ověřování
bylo provedeno výběrovým způsobem
při respektování významnosti vykazovaných
skutečností a v souladu s auditorskými směrnicemi
vydanými Komorou auditorů České republiky
s výjimkou výše uvedených omezení.
Jednotlivé výroky k auditorským zprávám
potvrzují stav majetku, závazků a vlastního
jmění s výhradou případných
korekcí blíže uvedených v
jednotlivých zprávách a za předpokladu,
že tyto budou správně doplněny v rámci
probíhajících závěrkových
prací.
S ohledem na rozsah činnosti
v ČT a s tím související náročnost
účetní služby, doporučujeme,
aby termín pro hodnocení ČT a tedy i provádění
auditu byl v příštích letech posunut
na konec měsíce června, či začátek
července.
V Praze dne 29. 4.1994
V souladu s písemným
stanoviskem o účetní závěrce
za rok 1993 ze dne 18. 2. 1994 a vyjádřením
auditorů Rady České televize k prozatímním
výsledkům roční účetní
závěrky České televize za rok 1993
vykazuje Česká televize následující
výsledky hospodaření (v Kč):
| |||
ČT v Praze | 3.451.899.820 | 2.866.561.135 | 5851338.685 |
TS Brno | 213.983.006 | 185.074.491 | 28.908.515 |
TS Ostrava | 178.069.288 | 160.807.334 | 17.261.954 |
Česká televize | 3.843.952.114 | 3.212.442.960 | 631.509.154 |
Oproti předpokladu bylo
dosaženo v roce 1993 vyššího hospodářského
výsledku v oblasti výnosů za vysílání
reklam a to hlavně poptávkou privatizačních
fondů, dále vyššími tržbami
z podnikatelské činnosti (sponzorování
pořadů, teleshopping, poskytování
služeb, prodej práv k televizním pořadům),
ale i vyššími příjmy z koncesionářských
poplatků oproti rozpočtu získanými
díky mimořádné akci vůči
neplatícím koncesionářům (fyzické
osoby), uskutečněné ve spolupráci
s Českým rozhlasem a Českou poštou.
K dosažení těchto
vyšších výnosů bylo třeba
adekvátně vynaložit i určitý
zvýšený objem nákladů, ale v
zásadě byla po celý rok 1993 uplatňována
restriktivní politika v celé oblasti výdajů
České televize, zejména při vědomí
neopakovatelnosti zdrojů v dalších letech.
Princip úspornosti byl uplatňován i v oblasti
mzdové politiky, což ve
svému důsledku zapříčinilo
odliv kvalitních pracovníků specificky televizních
profesí do nově vzniklé sféry duálního
modelu vysílání v České republice.
Zatímco proti rozpočtu na rok 1993 bylo dosaženo
vyšších výnosů o 21%, čerpání
nákladů bylo vyšší jen o
1%.
Z dosaženého hospodářského
výsledku zaplatí Česká televize daň
z příjmu právnických osob na základě
rozhodnutí ministerstva financí ze dne 14. 2. 1994
v návaznosti na ustanovení zákona o dani
z příjmu, zákona o České televizi
a zákona o rozhlasovém a televizním vysílání.
Z tohoto rozhodnutí vyplývá závazný
postup pro vymezení zdanitelných příjmů
a způsob kvantifikace nákladů nutných
na jejich dosažení.
Vzhledem k termínu podání
přiznání daně z příjmu
pro Českou televizi k 30. 6. 1994 nejsou definitivně
ukončeny práce na daňovém přiznání
a výše uvedené údaje jsou v současné
době dále upřesňovány a konečné
částky se mohou lišit od uvedených v
rozsahu maximálně do výše 8%.
Po definitivním ukončení
prací na daňovém přiznání
a odvodu daně z příjmu za rok 1993 bude hospodářský
výsledek po zdanění rozdělen do jednotlivých
fondů České televize.
V Praze dne 7. 6. 1994
Vypracoval:
ekonomicko-obchodní úsek
ing. Ladislav Paluska
Rada České televize
konstatuje, že v průběhu roku 1993
- došlo ke zkvalitnění
programu ČT
- byly odstraněny nejkřiklavější
nedostatky z minulosti
- po řadě organizačních
provizorií nastala určitá stabilizace poměrů
v ČT
Zákon o České
televizi č. 483/1991 (ve znění pozdějších
úprav) nebyl v roce 1993 Českou televizí
porušen.
Rada ČT je ovšem přesvědčena,
že proces přeměny ČT ve veřejnoprávní
instituci není zdaleka ukončen a musí dále
pokračovat.
Hlavní oblasti, v nichž
tato transformace bude probíhat a na které se Rada
ČT zejména soustředí, jsou:
a) provozní a obchodní
prostředí České televize včetně
efektivity, s níž se Česká televize
v tomto prostředí pohybuje