b) Rozbor platební schopnosti a likvidity
- okamžitá likvidita
| 1.1.1993 | 31.12.1993 | |
| pohotové platební prostředky | 32 050,00 | 21 789,00 |
| krátkodobé závazky | 61 302,00 | 34 972,00 |
| hodnota ukazatele v % | 52,28 | 62,30 |
- běžná likvidita
| 1.1.1993 | 31.12.1993 | |
| peníze + pohledávky | 100 155,00 | 88 928,00 |
| krátkodobé závazky | 61302,00 | 34 972,00 |
| hodnota ukazatele v % | 163,38 | 254,28 |
- celková likvidita
| 1.1.1993 | 31.12.1993 | |
| oběžné prostředky | 143 743,00 | 125 208,00 |
| krátkodobé závazky | 61 302,00 | 34 972,00 |
| hodnota ukazatele v % | 234,48 | 358,02 |
c) Analýza výnosnosti
Použití ukazatelů
analýzy výnosnosti je vzhledem k dosažené
ztrátě diskutabilní. Tyto ukazatele totiž
podávají informace o tom, za jak dlouho je možno
očekávat návratnost vložených
prostředků. Ukazatele výnosnost celkových
zdrojů, výnosnost dlouhodobých zdrojů
a výnosnost vlastních zdrojů nabývají
záporných hodnot a jejich interpretace je tedy nemožná.
Tato část analýzy je zde tedy uvedena
jako základ pro zkoumání vývoje v
dalších letech.
- výnosnost celkových
zdrojů
| zisk + úroky z úvěrů | -11 450,00 |
| zdroje celkem | 541 688,00 |
| hodnota ukazatele v % | -2,11 |
- výnosnost dlouhodobých
zdrojů (výnosnost investic - return of investment)
| čistý zisk + úroky | -11 450,00 |
| vlastní zdroje + dlouhodobé závazky | 521 193,00 |
| hodnota ukazatele v % | -2,20 |
- výnosnost vlastních
zdrojů
| čistý zisk | -5 848,00 |
| vlastni zdroje | 461 701,00 |
| hodnota ukazatele v % | -1,27 |
- rentabilita tržeb
| zisk | -5 848,00 |
| tržby za zboží, výrobky, služby | 197 575,00 |
| hodnota ukazatele v % | -2,96 |
- nákladovost
| celkové náklady | 270 831,00 |
| celkové výnosy | 264 983,00 |
| hodnota ukazatele v % | 102,21 |
8) Závěr
V předkládané
zprávě jsou popsány rozhodující
skutečnosti pro posouzení vývoje ČTK
od roku 1989, současné situace a perspektiv pro
nejbližší období. Tento přístup
byl zvolen z toho důvodu, že ČTK jako veřejnoprávní
subjekt předkládá tuto zprávu poprvé
a citované skutečnosti v takto souhrnné formě
nebyly ještě prezentovány.
Z hlediska hodnocení současné
ekonomické situace lze říci, že se agentura
nachází mírně za polovinou cesty k
prosperující, a tedy transformovatelné organizaci.
Má v podstatě přebudovanou organizační
strukturu, existuje strategie postupu pro nejbližší
období, vymanila
se z nepříznivé finanční situace
a diky zlepšení obchodních výsledků,
tlaku na úspory nákladů všech druhů,
výnosům z pronájmů a dotaci ze státního
rozpočtu je ekonomicky v relativné stabilním
stavu. Zbývající část spočívá
ve schopnosti dotáhnout do konce
strukturální změny, vypořádat
se s pozůstatky minulého období a při
zachycení vývoje v oblasti technického rozvoje
a odměňování dosahovat dlouhodobě
vyrovnaného rozpočtu.
Rada České tiskové
kanceláře /dále jen "Rada"/ je
ze zákona orgánem, jímž s uplatňuje
právo veřejnosti na kontrolu tiskové kanceláře.
Dbá na důsledné plnění posláni
tiskové kanceláře, které spočívá
v poskytování objektivních a všestranných
informací pro svobodné vytváření
názorů šířením
slovního a obrazového zpravodajství z České
republiky a ze zahraničí.
Podle § 7 zákona ČNR
č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři,
Rada přijala tento
/1/ Sídlem Rady je Praha.
/2/ Členství v Radě
je veřejnou funkcí. Členové Rady jsou
povinni zachovávat mlčenlivost o průběhu
jednání Rady, jakož i o skutečnostech,
o kterých se dozvěděli v souvislosti s plněním
funkce. Při styku s veřejností jsou vázáni
usneseními Rady.
/3/ Nastanou-li okolnosti, které
nejsou předvídány tímto jednacím
řádem, určí Rada způsob a postup
svého jednání hlasováním.
Orgány Rady jsou předseda
a místopředseda Rady. Pro řešení
dílčích odborných problémů
může Rada vytvářet stálé
nebo příležitostné komise.
/1/ a) zastupuje Radu navenek
a obrací se jejím jménem na generálního
ředitele ČTK;
b) svolává a řídí
zasedání Rady;
c) řídí činnost
Rady a pověřuje její členy konkrétními
úkoly;
d) řídí sekretariát
Rady;
e) je tiskovým mluvčím
Rady; členové Rady mohou vyjadřovat pouze
svá osobní stanoviska
/2/ Nemůže-li předseda
Rady z jakéhokoliv důvodu plnit své úkoly,
zastupuje ho ve funkci místopředseda Rady.
/1/ Předseda a místopředseda
Rady jsou voleni za přítomnosti všech členů
Rady, a to tajným hlasováním.
/2/ Navržení kandidáti
musí se svou kandidaturou projevit souhlas.
/3/ Hlasování se
účastní i navržení kandidáti.
/4/ Ke zvolení je třeba
nadpoloviční většiny hlasů.
/5/ Volen je nejprve předseda
Rady. Při jeho volbě řídí zasedání
nejstarší z těch členů Rady,
kteří nejsou na tuto funkci kandidováni.
Po svém zvolení se předseda ujímá
funkce a dále řídí zasedání
Rady.
/6/ Předseda a místopředseda
Rady jsou voleni na funkční období jednoho
roku, a to i opětovně. V průběhu funkčního
období mohou být odvoláni, a to i jednotlivě,
vysloví-li se pro odvolání nadpoloviční
většina všech členů Rady. Své
funkce se mohou rovněž vzdát.
/1/ Rada zasedá podle potřeby,
nejméně však jednou za měsíc.
/2/ Místem zasedání
Rady je Praha. Rada se může podle okolností
dohodnout na jiném místě zasedání.
/3/ Předseda je povinen
svolat mimořádné zasedání,
požádají-li o to nejméně tři
členové Rady.
/4/ Zasedání jsou
neveřejná, pokud Rada nerozhodne jinak.
/5/ Generální ředitel
ČTK /dále jen "ředitel ČTK"/
má právo zúčastňovat se zasedání
Rady s výjimkou projednávání otázky
jmenování či odvolání ředitele
ČTK a stížnosti na jeho činnost. Ředitel
ČTK není oprávněn hlasovat.
/1/ Průběh zasedání
řídí předsedající podle
programu schváleného Radou.
/2/ Rada je usnášeníschopná
za přítomnosti nadpoloviční většiny
svých členů. To neplatí pro volbu
orgánů Rady /čl. IV/ a pro jmenování
a odvolávání ředitele ČTK /čl.
VIII, odst. 2 a 3/.
/3/ Rada přijímá
rozhodnutí nadpoloviční většinou
hlasů všech členů. To neplatí
pro jmenování a odvolávání
ředitele ČTK /čl. VIII. odst. 2 a 3/.
/4/ Nemůže-li se člen
Rady z vážných důvodů osobně
zúčastnit hlasování v Radě,
může tak učinit písemně, faxem
nebo telefonickým sdělením sekretariátu
Rady. Takové hlasování musí být
k dispozici na zasedání Rady, na němž
se o věci rozhoduje. Při jmenování
a odvolávání ředitele ČTK je
náhradní hlasování vyloučeno.
/5/ O průběhu zasedání
Rady se pořídí zápis. Zápis
vyhotovuje podle možností sekretář nebo
určený člen Rady, kterému za to přísluší
odměna ve výši stanovené Radou. Zápis
ověřuje svým podpisem předsedající
nebo jeden z členů Rady, přítomných
na zasedání. Kopii obdrží
všichni členové Rady před zahájením
následujícího zasedání Rady.
Originál zápisu včetně prezenční
listiny se uloží v sekretariátu Rady.
Výroční zasedání
se koná jedenkrát do roka. Úkolem výročního
zasedání je především zhodnocení
činnosti orgánů Rady a Rady jako celku za
uplynulé období, volba orgánů Rady
na příští funkční období
a projednání výroční zprávy
o činnosti a hospodaření ČTK.
/1/ Působnost Rady je stanovena
8 zákona ČNR č. 51/1992 Sb., o ČTK.
Rada dále zejména:
a) stanoví plat ředitele
ČTK;
b) dává řediteli
ČTK souhlas k zatížení nebo pronájmu
nemovitostí na dobu delší tří
měsíců nebo ke zcizení nemovitostí;
c) vyjadřuje se k případným
privatizačním projektům ČTK nebo jejích
částí.
/2/ Při jmenování
ředitele ČTK postupuje Rada následujícím
způsobem: Ředitel je jmenován na základě
výběrového řízení, nerozhodne-li
Rada jinak. Pro výběrové řízení
stanoví Rada kritéria, s jejichž obsahem seznámí
přiměřeným způsobem veřejnost.
Součástí oznámení je datum
uzávěrky přihlášek k výběrovému
řízení: rozhoduje přitom datum podání
přihlášky. Na přihlášky,
které Rada obdrží po tomto datu, nebude brán
zřetel. Po uzávěrce pozve Rada přihlášené
uchazeče k individuálním slyšením
ve stanoveném termínu.
Nedostaví-li se uchazeč ve stanoveném termínu,
hledí se na něj, jako by přihlášku
nepodal.
/3/ Ředitel je jmenován
na základě výsledků tajného
hlasování, vysloví-li se Pro jeho jmenování
alespoň pět členů Rady. Nezíská-li
žádný kandidát předepsaný
počet hlasů v prvním kole, proběhne
následně ihned druhé kolo. Ve druhém
kole tajného hlasování postačí
ke jmenování ředitele získání
nadpoloviční většiny hlasů všech
členů Rady.
/4/ Dnem jmenování
ředitele je odvolán prozatímní ředitel
ČTK.
/5/ Při odvolání
ředitele ČTK postupuje Rada podle § 5, odst.
3 zákona o ČTK. Odvolání vstoupí
v platnost jmenováním nového ředitele.
/1/ K zajištění
svého chodu a činnosti Rada zřizuje sekretariát.
/2/ Za činnost sekretariátu
odpovídá sekretář, přijímaný
na základě usnesení Rady. Sekretáře
řídí předseda Rady.
/3/ Sekretář připravuje
zasedání Rady, obstarává a zpracovává
podklady pro její jednání a odpovídá
za vedení administrativy Rady. Podrobný obsah a
rozsah činnosti sekretáře stanoví
popis práce, který je přílohou jeho
pracovní smlouvy.
/4/ Sekretář a popřípadě
i další zaměstnanci sekretariátu jsou
v pracovněprávním vztahu k ČTK. Výši
platu stanoví Rada.
/5/ Činnost sekretariátu
je hrazena v rámci rozpočtu Rady z prostředků
ČTK.
Tento jednací řád
nabývá účinnosti dnem 31. května
1993.
Jednací řád
byl změněn usnesením Rady ze dne 7. července
1993, které nabylo účinnosti dne 8. července
1993, usnesením Rady ze dne 13. září
1993, které nabylo účinnosti 14. září
1993 a usnesením Rady ze dne 14. února 1994, které
nabylo účinnosti dne 15. února 1994.
Úplné znění
jednacího řádu bylo vyhlášeno
dne 21. února 1994.

Tento statut se vydává
na základě zákona České národní
rady č. 517/1992 Sb. o České tiskové
kanceláři.
Česká tisková
kancelář, povolená zkratka ČTK
Cizojazyčné názvy - anglicky: Czech News Agency
německy: Tschechische Presseagentur
francouzsky: Agence de Presse Tcheque
Česká tisková
kancelář sídlí v hlavním městě
ČR v Praze.
Česká tisková
kancelář používá emblém
- symbol zeměkoule, ve které je nápis ČTK.
Tato značka je chráněna zapsanou ochrannou
známkou v Úřadu průmyslového
vlastnictví v Praze.
1/ Česká tisková
kancelář byla zřízena ke dni 15. listopadu
1992 zákonem ČNR č.517/1992 Sb.
2/ ČTK je právnickou
osobou zapsanou do obchodního rejstříku,
která nabývá práv a zavazuje
se vlastními úkony.
3/ Stát neodpovídá
za závazky ČTK a ČTK neodpovídá
za závazky státu.
Česká tisková
kancelář hospodaří a nakládá
s vlastním majetkem, který nabyla
a/ na základě delimitačního
protokolu ze dne 20. listopadu 1992 převodem majetku z
Československé tiskové kanceláře,
b/ vlastní činností,
c/ z jiných zdrojů.
1/ Posláním ČTK
je poskytovat objektivní a všestranné informace
pro svobodné vytváření názorů.
2/ Tuto službu veřejnosti
v ČR i v zahraničí poskytuje ČTK šířením
slovního a obrazového zpravodajství z České
republiky a ze zahraničí.
3/ ČTK zřizuje ke
splnění svého poslání síť
odboček, zpravodajů a spolupracovníků
v České republice a v zahraničí a
vytváří archivní fondy.
4/ Slovní a obrazové
zpravodajství ostatním hromadným sdělovacím
prostředkům a jiným právnickým
a fyzickým osobám poskytuje ČTK za úplatu.
5/ Za podmínek stanovených
právními předpisy je ČTK oprávněna
vykonávat vedle svého hlavního poslání
podnikatelskou činnost.
1/ Zpravodajství České
tiskové kanceláře nesmí působit
ve prospěch žádné politické,
náboženské, hospodářské
nebo jiné zájmové skupiny ani proti nim.
2/ Základními požadavky,
které musí zpravodajství splňovat,
jsou nestrannost a přesnost.
3/ Česká tisková
kancelář je při tvorbě a distribuci
svého zpravodajství svobodná a nezávislá.
Do obsahu zpravodajství mohou jiné subjekty zasahovat
jen na základě zákona a v jeho mezích.
1/ Orgánem, jímž
se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu
tiskové kanceláře, je Rada tiskové
kanceláře (dále jen "Rada").
2/ Poslání a postavení
Rady určuje zákon ČNR č.517/1992 Sb.
o České tiskové kanceláři.
1/ Statutárním orgánem
ČTK je generální ředitel, který
je ze své činnosti odpovědný Radě.
Je jmenován Radou na funkční období
šesti let. Generální ředitel se zapisuje
do obchodního rejstříku.
2/ Generální ředitel
určí pro případ své nepřítomnosti
svého zástupce z vedoucích pracovníků,
kteří mu jsou přímo podřízeni.
Zároveň stanoví rozsah jeho pravomocí.
Zástupce se zapisuje do obchodního rejstříku.
3/ Základ organizační
struktury tvoří tyto útvary:
a/ Úsek slovního zpravodajství
b/ Úsek obrazového zpravodajství c/ Ekonomický
úsek
d/ Obchodní úsek
e/ Telekomunikační
úsek
f/ ostatní útvary
přímo podřízené generálnímu
řediteli.
4/ Stálým poradním
orgánem generálního ředitele je grémium.
Jeho členy jmenuje a odvolává generální
ředitel.
5/ Podrobnou organizační
strukturu a rozsah oprávnění vedoucích
pracovníků činit jménem ČTK
právní úkony stanoví organizační
řád ČTK.
1/ Zaměstnanci ČTK
naplňují postání České
tiskové kanceláře. Je nepřípustné,
aby se případná příslušnost
zaměstnanců k politickým nebo jiným
skupinám, jejich názorová orientace nebo
přesvědčení projevovaly jakýmkoli
způsobem v jejich pracovní činnosti nebo
ve výsledcích jejich práce.
2/ Generální ředitel
a vedoucí pracovníci ČTK v přímé
řídící působnosti generálního
ředitele po dobu výkonu funkce nesmějí
zastávat funkce v politických stranách a
politických hnutích a nesmějí se podílet
na podnikání takových společností,
jejichž předmět činnosti se kryje s
předmětem činnosti ČTK, nebo které
působí v těch
oblastech, kde by mohlo dojít ke střetu zájmů.
Nesmí být členy orgánů těchto
společností. Organizační řád
ČTK může tato omezení rozšířit
i na další zaměstnance.
1/ Česká tisková
kancelář hospodaří s vlastním
majetkem podle vnitřně stanovených pravidel
při respektování zásad hospodárnosti
a účelnosti vynakládaných finančních
prostředků.
2/ Česká tisková
kancelář může svůj majetek využívat
k podnikatelské činnosti nebo se svými vklady
podílet na podnikání jiných osob za
podmínek stanovených právními předpisy.
3/ Česká tisková
kancelář sestavuje vlastní plány a
rozpočty. Výnosy z vlastní podnikatelské
činnosti používá v rámci předmětu
činnosti zapsaného v obchodním rejstříku.
4/ Rozpočet a závěrečný
účet předkládá Česká
tisková kancelář ke schválení
Radě.
1/ Tento statut stejně
jako jeho všechny zrněny podléhají schválení
Radou České tiskové kanceláře.
2/ Statut nabývá
účinnosti dnem schválení Radou.
V Praze dne..................... 1994
Tento statut byl schválen
Radou ČTK dne.............. 1994
HZ Praha
člen PKF Worldwide
Provedli jsme ověření
účetní závěrky ČTK.
Při ověřování jsme postupovali
podle auditorských směrnic, vydaných Komorou
auditorů České republiky.
Konstatujeme, že
a) Za vedení účetnictví,
za jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá
statutární orgán ověřované
účetní jednotky. Naší povinností
bylo získat všechny informace, které jsou podle
našeho nejlepšího vědomí nezbytné
pro ověření účetní závěrky.
Ověřování bylo provedeno výběrovým
způsobem při respektování významnosti
vykazovaných skutečností.
b) Účetní
závěrka byla sestavena na základě
účetnictví vedeného v souladu s platnými
právními předpisy.
c) Podle našeho názoru
účetní závěrka zobrazuje věrně
majetek, závazky, vlastní jmění a
finanční situaci společnosti a výsledky
jejího hospodaření za účetní
období 1993.
Doporučujeme proto schválit
roční účetní závěrku
České tiskové kanceláře
s tím, že jejím
auditorským ověřením není dotčeno
právo finančních orgánů státu
provádět u ČTK vlastní revize a z
nich vyvozovat vlastní závěry.
Přestože navrhujeme
schválit účetní závěrku
bez výhrady, doporučujeme vyjasnit správnost
postupu ČTK ve věci výplat zahraničních
zpravodajů.
V Praze dne 15. 3. 1994






PŘÍLOHA ÚČETNÍ
ZÁVĚRKY 1993
sestavená podle "Opatření
č.j. 281/50550/93 ze dne 8.9.1993.
Článek I -
Obecné údaje.
1. ČTK má 61 % podíl
na základním jmění a. s. REPRO, Žirovnická
3124, Praha 10, který představuje 179 490 tis. Kč.
Hospodářský
výsledek této a.s. je ztráta 4 633 tis. Kč,
výše vlastního jmění 263 840
tis. Kč.
2. Průměrný
evidenční stav pracovníků ve fyzických
osobách v roce 1993 byl 576, a toho řídící
pracovníci v počtu 18.
| účet 521 - Mzdové a ost. os. náklady celkem | 68 166 727,- Kč |
| z toho řídící pracovníci | 2 327 175,- Kč |
| účet 524 - Zákonné soc. pojištění celkem | 20 521 598,- Kč |
| z toho řídící pracovníci | 837 783,- Kč |
3. Výše půjčky
je v hodnotě 1200,- Kč za jedním řídicím
pracovníkem.
Článek II
- Informace o účetních metodách.
1. Způsob ocenění
a) zásoby nakupované
jsou v účetnictví oceněny cenou pořizovací
a jejich úbytky podle způsobu A.
c) ocenění cenných
papírů a majetkových účastí
je provedeno cenou pořízení.
2. Reprodukční ocenění
majetku není používané.
3. Do pořizovací
ceny nakupovaných zásob jsou zahrnuté
náklady na dopravu a slo.
4. Při změně
postupů odpisování je použitý
nákladový účet 581 kde je uveden 100%
odpis DHIM od 5000 do 10000 tis. Kč a to ve výši
2 964 tis. Kč.
6. Odpisový účetní
plán vychází ze stavu na konci roku přičemž
výše odpisů byla zachována. Pro nově
pořízený majetek byla stanoven tato metoda
účetních odpisů:
7. Při přepočtu
údajů v cizích měnách na českou
měnu je pro přepočet k 31. 12. 1993 použitý
kurz - devizy prodej.

