b) Rozbor platební schopnosti a likvidity

- okamžitá likvidita

 1.1.199331.12.1993
pohotové platební prostředky 32 050,0021 789,00
krátkodobé závazky 61 302,0034 972,00
hodnota ukazatele v %52,28 62,30

- běžná likvidita

 1.1.199331.12.1993
peníze + pohledávky100 155,00 88 928,00
krátkodobé závazky 61302,0034 972,00
hodnota ukazatele v %163,38 254,28

- celková likvidita

 1.1.199331.12.1993
oběžné prostředky 143 743,00125 208,00
krátkodobé závazky 61 302,0034 972,00
hodnota ukazatele v %234,48 358,02

c) Analýza výnosnosti

Použití ukazatelů analýzy výnosnosti je vzhledem k dosažené ztrátě diskutabilní. Tyto ukazatele totiž podávají informace o tom, za jak dlouho je možno očekávat návratnost vložených prostředků. Ukazatele výnosnost celkových zdrojů, výnosnost dlouhodobých zdrojů a výnosnost vlastních zdrojů nabývají záporných hodnot a jejich interpretace je tedy nemožná. Tato část analýzy je zde tedy uvedena jako základ pro zkoumání vývoje v dalších letech.

- výnosnost celkových zdrojů

zisk + úroky z úvěrů -11 450,00
zdroje celkem541 688,00
hodnota ukazatele v %-2,11

- výnosnost dlouhodobých zdrojů (výnosnost investic - return of investment)

čistý zisk + úroky -11 450,00
vlastní zdroje + dlouhodobé závazky 521 193,00
hodnota ukazatele v %-2,20

- výnosnost vlastních zdrojů

čistý zisk -5 848,00
vlastni zdroje461 701,00
hodnota ukazatele v %-1,27

- rentabilita tržeb

zisk-5 848,00
tržby za zboží, výrobky, služby 197 575,00
hodnota ukazatele v %-2,96

- nákladovost

celkové náklady270 831,00
celkové výnosy264 983,00
hodnota ukazatele v %102,21

8) Závěr

V předkládané zprávě jsou popsány rozhodující skutečnosti pro posouzení vývoje ČTK od roku 1989, současné situace a perspektiv pro nejbližší období. Tento přístup byl zvolen z toho důvodu, že ČTK jako veřejnoprávní subjekt předkládá tuto zprávu poprvé a citované skutečnosti v takto souhrnné formě nebyly ještě prezentovány.

Z hlediska hodnocení současné ekonomické situace lze říci, že se agentura nachází mírně za polovinou cesty k prosperující, a tedy transformovatelné organizaci. Má v podstatě přebudovanou organizační strukturu, existuje strategie postupu pro nejbližší období, vymanila se z nepříznivé finanční situace a diky zlepšení obchodních výsledků, tlaku na úspory nákladů všech druhů, výnosům z pronájmů a dotaci ze státního rozpočtu je ekonomicky v relativné stabilním stavu. Zbývající část spočívá ve schopnosti dotáhnout do konce strukturální změny, vypořádat se s pozůstatky minulého období a při zachycení vývoje v oblasti technického rozvoje a odměňování dosahovat dlouhodobě vyrovnaného rozpočtu.

Jednací řád Rady České tiskové kanceláře úplné znění

Rada České tiskové kanceláře /dále jen "Rada"/ je ze zákona orgánem, jímž s uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tiskové kanceláře. Dbá na důsledné plnění posláni tiskové kanceláře, které spočívá v poskytování objektivních a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů šířením slovního a obrazového zpravodajství z České republiky a ze zahraničí.

Podle § 7 zákona ČNR č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři, Rada přijala tento

JEDNACÍ ŘÁD

HLAVA PRVNÍ

Článek I

Základní ustanovení

/1/ Sídlem Rady je Praha.

/2/ Členství v Radě je veřejnou funkcí. Členové Rady jsou povinni zachovávat mlčenlivost o průběhu jednání Rady, jakož i o skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti s plněním funkce. Při styku s veřejností jsou vázáni usneseními Rady.

/3/ Nastanou-li okolnosti, které nejsou předvídány tímto jednacím řádem, určí Rada způsob a postup svého jednání hlasováním.

HLAVA DRUHÁ

Článek II

Orgány Rady

Orgány Rady jsou předseda a místopředseda Rady. Pro řešení dílčích odborných problémů může Rada vytvářet stálé nebo příležitostné komise.

Článek III

Předseda Rady

/1/ a) zastupuje Radu navenek a obrací se jejím jménem na generálního ředitele ČTK;

b) svolává a řídí zasedání Rady;

c) řídí činnost Rady a pověřuje její členy konkrétními úkoly;

d) řídí sekretariát Rady;

e) je tiskovým mluvčím Rady; členové Rady mohou vyjadřovat pouze svá osobní stanoviska

/2/ Nemůže-li předseda Rady z jakéhokoliv důvodu plnit své úkoly, zastupuje ho ve funkci místopředseda Rady.

Článek IV

Volba orgánů Rady

/1/ Předseda a místopředseda Rady jsou voleni za přítomnosti všech členů Rady, a to tajným hlasováním.

/2/ Navržení kandidáti musí se svou kandidaturou projevit souhlas.

/3/ Hlasování se účastní i navržení kandidáti.

/4/ Ke zvolení je třeba nadpoloviční většiny hlasů.

/5/ Volen je nejprve předseda Rady. Při jeho volbě řídí zasedání nejstarší z těch členů Rady, kteří nejsou na tuto funkci kandidováni. Po svém zvolení se předseda ujímá funkce a dále řídí zasedání Rady.

/6/ Předseda a místopředseda Rady jsou voleni na funkční období jednoho roku, a to i opětovně. V průběhu funkčního období mohou být odvoláni, a to i jednotlivě, vysloví-li se pro odvolání nadpoloviční většina všech členů Rady. Své funkce se mohou rovněž vzdát.

HLAVA TŘETÍ

Článek V

Zasedání Rady

/1/ Rada zasedá podle potřeby, nejméně však jednou za měsíc.

/2/ Místem zasedání Rady je Praha. Rada se může podle okolností dohodnout na jiném místě zasedání.

/3/ Předseda je povinen svolat mimořádné zasedání, požádají-li o to nejméně tři členové Rady.

/4/ Zasedání jsou neveřejná, pokud Rada nerozhodne jinak.

/5/ Generální ředitel ČTK /dále jen "ředitel ČTK"/ má právo zúčastňovat se zasedání Rady s výjimkou projednávání otázky jmenování či odvolání ředitele ČTK a stížnosti na jeho činnost. Ředitel ČTK není oprávněn hlasovat.

Článek VI

Průběh zasedání

/1/ Průběh zasedání řídí předsedající podle programu schváleného Radou.

/2/ Rada je usnášeníschopná za přítomnosti nadpoloviční většiny svých členů. To neplatí pro volbu orgánů Rady /čl. IV/ a pro jmenování a odvolávání ředitele ČTK /čl. VIII, odst. 2 a 3/.

/3/ Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech členů. To neplatí pro jmenování a odvolávání ředitele ČTK /čl. VIII. odst. 2 a 3/.

/4/ Nemůže-li se člen Rady z vážných důvodů osobně zúčastnit hlasování v Radě, může tak učinit písemně, faxem nebo telefonickým sdělením sekretariátu Rady. Takové hlasování musí být k dispozici na zasedání Rady, na němž se o věci rozhoduje. Při jmenování a odvolávání ředitele ČTK je náhradní hlasování vyloučeno.

/5/ O průběhu zasedání Rady se pořídí zápis. Zápis vyhotovuje podle možností sekretář nebo určený člen Rady, kterému za to přísluší odměna ve výši stanovené Radou. Zápis ověřuje svým podpisem předsedající nebo jeden z členů Rady, přítomných na zasedání. Kopii obdrží všichni členové Rady před zahájením následujícího zasedání Rady. Originál zápisu včetně prezenční listiny se uloží v sekretariátu Rady.

Článek VII

Výroční zasedání Rady

Výroční zasedání se koná jedenkrát do roka. Úkolem výročního zasedání je především zhodnocení činnosti orgánů Rady a Rady jako celku za uplynulé období, volba orgánů Rady na příští funkční období a projednání výroční zprávy o činnosti a hospodaření ČTK.

HLAVA ČTVRTÁ

Článek VIII

Působnost Rady

/1/ Působnost Rady je stanovena 8 zákona ČNR č. 51/1992 Sb., o ČTK. Rada dále zejména:

a) stanoví plat ředitele ČTK;

b) dává řediteli ČTK souhlas k zatížení nebo pronájmu nemovitostí na dobu delší tří měsíců nebo ke zcizení nemovitostí;

c) vyjadřuje se k případným privatizačním projektům ČTK nebo jejích částí.

/2/ Při jmenování ředitele ČTK postupuje Rada následujícím způsobem: Ředitel je jmenován na základě výběrového řízení, nerozhodne-li Rada jinak. Pro výběrové řízení stanoví Rada kritéria, s jejichž obsahem seznámí přiměřeným způsobem veřejnost. Součástí oznámení je datum uzávěrky přihlášek k výběrovému řízení: rozhoduje přitom datum podání přihlášky. Na přihlášky, které Rada obdrží po tomto datu, nebude brán zřetel. Po uzávěrce pozve Rada přihlášené uchazeče k individuálním slyšením ve stanoveném termínu. Nedostaví-li se uchazeč ve stanoveném termínu, hledí se na něj, jako by přihlášku nepodal.

/3/ Ředitel je jmenován na základě výsledků tajného hlasování, vysloví-li se Pro jeho jmenování alespoň pět členů Rady. Nezíská-li žádný kandidát předepsaný počet hlasů v prvním kole, proběhne následně ihned druhé kolo. Ve druhém kole tajného hlasování postačí ke jmenování ředitele získání nadpoloviční většiny hlasů všech členů Rady.

/4/ Dnem jmenování ředitele je odvolán prozatímní ředitel ČTK.

/5/ Při odvolání ředitele ČTK postupuje Rada podle § 5, odst. 3 zákona o ČTK. Odvolání vstoupí v platnost jmenováním nového ředitele.

Článek IX

Sekretariát Rady

/1/ K zajištění svého chodu a činnosti Rada zřizuje sekretariát.

/2/ Za činnost sekretariátu odpovídá sekretář, přijímaný na základě usnesení Rady. Sekretáře řídí předseda Rady.

/3/ Sekretář připravuje zasedání Rady, obstarává a zpracovává podklady pro její jednání a odpovídá za vedení administrativy Rady. Podrobný obsah a rozsah činnosti sekretáře stanoví popis práce, který je přílohou jeho pracovní smlouvy.

/4/ Sekretář a popřípadě i další zaměstnanci sekretariátu jsou v pracovněprávním vztahu k ČTK. Výši platu stanoví Rada.

/5/ Činnost sekretariátu je hrazena v rámci rozpočtu Rady z prostředků ČTK.

HLAVA PÁTÁ

Článek 7

Účinnost

Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 31. května 1993.

Jednací řád byl změněn usnesením Rady ze dne 7. července 1993, které nabylo účinnosti dne 8. července 1993, usnesením Rady ze dne 13. září 1993, které nabylo účinnosti 14. září 1993 a usnesením Rady ze dne 14. února 1994, které nabylo účinnosti dne 15. února 1994.

Úplné znění jednacího řádu bylo vyhlášeno dne 21. února 1994.

JUDr. Zdena Hůlová,

předsedkyně Rady ČTK

Statut České tiskové kanceláře

Tento statut se vydává na základě zákona České národní rady č. 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři.

Základní ustanovení

Článek 1

Název, sídlo

Česká tisková kancelář, povolená zkratka ČTK

Cizojazyčné názvy - anglicky: Czech News Agency

německy: Tschechische Presseagentur

francouzsky: Agence de Presse Tcheque

Česká tisková kancelář sídlí v hlavním městě ČR v Praze.

Článek 2

Emblém

Česká tisková kancelář používá emblém - symbol zeměkoule, ve které je nápis ČTK. Tato značka je chráněna zapsanou ochrannou známkou v Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze.

Článek 3

Postavení

1/ Česká tisková kancelář byla zřízena ke dni 15. listopadu 1992 zákonem ČNR č.517/1992 Sb.

2/ ČTK je právnickou osobou zapsanou do obchodního rejstříku, která nabývá práv a zavazuje se vlastními úkony.

3/ Stát neodpovídá za závazky ČTK a ČTK neodpovídá za závazky státu.

Článek 4

Majetek

Česká tisková kancelář hospodaří a nakládá s vlastním majetkem, který nabyla

a/ na základě delimitačního protokolu ze dne 20. listopadu 1992 převodem majetku z Československé tiskové kanceláře,

b/ vlastní činností,

c/ z jiných zdrojů.

Článek 5

Poslání České tiskové kanceláře

1/ Posláním ČTK je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

2/ Tuto službu veřejnosti v ČR i v zahraničí poskytuje ČTK šířením slovního a obrazového zpravodajství z České republiky a ze zahraničí.

3/ ČTK zřizuje ke splnění svého poslání síť odboček, zpravodajů a spolupracovníků v České republice a v zahraničí a vytváří archivní fondy.

4/ Slovní a obrazové zpravodajství ostatním hromadným sdělovacím prostředkům a jiným právnickým a fyzickým osobám poskytuje ČTK za úplatu.

5/ Za podmínek stanovených právními předpisy je ČTK oprávněna vykonávat vedle svého hlavního poslání podnikatelskou činnost.

Článek 6

Nezávislost zpravodajství ČTK

1/ Zpravodajství České tiskové kanceláře nesmí působit ve prospěch žádné politické, náboženské, hospodářské nebo jiné zájmové skupiny ani proti nim.

2/ Základními požadavky, které musí zpravodajství splňovat, jsou nestrannost a přesnost.

3/ Česká tisková kancelář je při tvorbě a distribuci svého zpravodajství svobodná a nezávislá. Do obsahu zpravodajství mohou jiné subjekty zasahovat jen na základě zákona a v jeho mezích.

Článek 7

Právo veřejnosti na kontrolu

1/ Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tiskové kanceláře, je Rada tiskové kanceláře (dále jen "Rada").

2/ Poslání a postavení Rady určuje zákon ČNR č.517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři.

Článek 8

Zásady organizace

1/ Statutárním orgánem ČTK je generální ředitel, který je ze své činnosti odpovědný Radě. Je jmenován Radou na funkční období šesti let. Generální ředitel se zapisuje do obchodního rejstříku.

2/ Generální ředitel určí pro případ své nepřítomnosti svého zástupce z vedoucích pracovníků, kteří mu jsou přímo podřízeni. Zároveň stanoví rozsah jeho pravomocí. Zástupce se zapisuje do obchodního rejstříku.

3/ Základ organizační struktury tvoří tyto útvary:

a/ Úsek slovního zpravodajství

b/ Úsek obrazového zpravodajství c/ Ekonomický úsek

d/ Obchodní úsek

e/ Telekomunikační úsek

f/ ostatní útvary přímo podřízené generálnímu řediteli.

4/ Stálým poradním orgánem generálního ředitele je grémium. Jeho členy jmenuje a odvolává generální ředitel.

5/ Podrobnou organizační strukturu a rozsah oprávnění vedoucích pracovníků činit jménem ČTK právní úkony stanoví organizační řád ČTK.

Článek 9

Postavení zaměstnanců ČTK

1/ Zaměstnanci ČTK naplňují postání České tiskové kanceláře. Je nepřípustné, aby se případná příslušnost zaměstnanců k politickým nebo jiným skupinám, jejich názorová orientace nebo přesvědčení projevovaly jakýmkoli způsobem v jejich pracovní činnosti nebo ve výsledcích jejich práce.

2/ Generální ředitel a vedoucí pracovníci ČTK v přímé řídící působnosti generálního ředitele po dobu výkonu funkce nesmějí zastávat funkce v politických stranách a politických hnutích a nesmějí se podílet na podnikání takových společností, jejichž předmět činnosti se kryje s předmětem činnosti ČTK, nebo které působí v těch oblastech, kde by mohlo dojít ke střetu zájmů. Nesmí být členy orgánů těchto společností. Organizační řád ČTK může tato omezení rozšířit i na další zaměstnance.

Článek 10

Hospodaření ČTK

1/ Česká tisková kancelář hospodaří s vlastním majetkem podle vnitřně stanovených pravidel při respektování zásad hospodárnosti a účelnosti vynakládaných finančních prostředků.

2/ Česká tisková kancelář může svůj majetek využívat k podnikatelské činnosti nebo se svými vklady podílet na podnikání jiných osob za podmínek stanovených právními předpisy.

3/ Česká tisková kancelář sestavuje vlastní plány a rozpočty. Výnosy z vlastní podnikatelské činnosti používá v rámci předmětu činnosti zapsaného v obchodním rejstříku.

4/ Rozpočet a závěrečný účet předkládá Česká tisková kancelář ke schválení Radě.

Článek 11

Závěrečná ustanovení

1/ Tento statut stejně jako jeho všechny zrněny podléhají schválení Radou České tiskové kanceláře.

2/ Statut nabývá účinnosti dnem schválení Radou.

V Praze dne..................... 1994

 
JUDr.Milan Stibral
 
generální ředitel ČTK

Tento statut byl schválen Radou ČTK dne.............. 1994

 
JUDr. Zdeňka Hůlová
 
předsedkyně Rady ČTK





HZ Praha

člen PKF Worldwide

Výrok auditora

Provedli jsme ověření účetní závěrky ČTK. Při ověřování jsme postupovali podle auditorských směrnic, vydaných Komorou auditorů České republiky.

Konstatujeme, že

a) Za vedení účetnictví, za jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá statutární orgán ověřované účetní jednotky. Naší povinností bylo získat všechny informace, které jsou podle našeho nejlepšího vědomí nezbytné pro ověření účetní závěrky. Ověřování bylo provedeno výběrovým způsobem při respektování významnosti vykazovaných skutečností.

b) Účetní závěrka byla sestavena na základě účetnictví vedeného v souladu s platnými právními předpisy.

c) Podle našeho názoru účetní závěrka zobrazuje věrně majetek, závazky, vlastní jmění a finanční situaci společnosti a výsledky jejího hospodaření za účetní období 1993.

Doporučujeme proto schválit roční účetní závěrku České tiskové kanceláře

bez výhrad

s tím, že jejím auditorským ověřením není dotčeno právo finančních orgánů státu provádět u ČTK vlastní revize a z nich vyvozovat vlastní závěry.

Přestože navrhujeme schválit účetní závěrku bez výhrady, doporučujeme vyjasnit správnost postupu ČTK ve věci výplat zahraničních zpravodajů.

V Praze dne 15. 3. 1994

 
Ing. Petr Šrámek
 
auditor ev. č. 1163
 
(za HZ Praha spol. s r.o.)



PŘÍLOHA ÚČETNÍ ZÁVĚRKY 1993

sestavená podle "Opatření č.j. 281/50550/93 ze dne 8.9.1993.

Článek I - Obecné údaje.

1. ČTK má 61 % podíl na základním jmění a. s. REPRO, Žirovnická 3124, Praha 10, který představuje 179 490 tis. Kč.

Hospodářský výsledek této a.s. je ztráta 4 633 tis. Kč, výše vlastního jmění 263 840 tis. Kč.

2. Průměrný evidenční stav pracovníků ve fyzických osobách v roce 1993 byl 576, a toho řídící pracovníci v počtu 18.

účet 521 - Mzdové a ost. os. náklady celkem 68 166 727,- Kč
z toho řídící pracovníci 2 327 175,- Kč
účet 524 - Zákonné soc. pojištění celkem 20 521 598,- Kč
z toho řídící pracovníci 837 783,- Kč

3. Výše půjčky je v hodnotě 1200,- Kč za jedním řídicím pracovníkem.

Článek II - Informace o účetních metodách.

1. Způsob ocenění

a) zásoby nakupované jsou v účetnictví oceněny cenou pořizovací a jejich úbytky podle způsobu A.

c) ocenění cenných papírů a majetkových účastí je provedeno cenou pořízení.

2. Reprodukční ocenění majetku není používané.

3. Do pořizovací ceny nakupovaných zásob jsou zahrnuté náklady na dopravu a slo.

4. Při změně postupů odpisování je použitý nákladový účet 581 kde je uveden 100% odpis DHIM od 5000 do 10000 tis. Kč a to ve výši 2 964 tis. Kč.

6. Odpisový účetní plán vychází ze stavu na konci roku přičemž výše odpisů byla zachována. Pro nově pořízený majetek byla stanoven tato metoda účetních odpisů:

odpisová skupina
%
doba odpisování
1
25%
4 roky
2
12,5%
8 let
3
6,7%
15 let
4
3,4%
30 let
5
2%
50 let

7. Při přepočtu údajů v cizích měnách na českou měnu je pro přepočet k 31. 12. 1993 použitý kurz - devizy prodej.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP