Úvod
Dozorčí rada grantové agentury (dále
DR GA) dospěla na základě své činnosti
specifikované v § 15 zákona České
národní rady č. 300/1992 Sb. k poznatkům,
které považuje za natolik závažné,
aby s nimi seznámila poslance českého parlamentu.
GA ČR byla konstituována pro rozpočtové
účely jako ústřední orgán
státní správy, jehož hlavním
úkolem je zajistit účelové financování
rozvoje vědy a technologií a tím v podstatě
stimulovat podmínky pro realizaci vědní politiky
vlády. Neexistence vládní vědní
politiky, která se odráží především
v neexistenci priorit ve výzkumu, se projevuje negativně
v tom, že nejsou podporována ta vědní
odvětví, která jak z hlediska krátkodobých,
tak i dlouhodobých cílů rozvoje národního
hospodářství mají rozhodující
význam pro jeho prosperitu a stabilitu. Tato skutečnost
determinuje efektivnost činnosti GA, ačkoliv bylo
i zájmem parlamentu vytvoření jediného
centrálního orgánu státní správy
odpovědného za účelnou alokaci finančních
prostředků na vědu a výzkum. Současné
postavení GA ČR této závažné
funkci neodpovídá. Výše finančních
prostředků, které jí byly svěřeny
ji totiž zařazuje do úrovně, nebo dokonce
pod úroveň resortních grantových agentur.
To ji v podstatě zabraňuje stimulovat i iniciovat
rozvoj vědy a technologií v tomto státě.
Rovněž kancelář GA, jako její
výkonná složka, nemá v dané situaci
adekvátní prostorové, materiálové
a personální podmínky pro administrativní
řízení a zabezpečování
náročné a rozsáhlé činnosti
GA.
1.Faktografická část zprávy
Grantové agentuře ČR bylo pro 1. kolo v roce
1993 přiděleno 150 mil. Kč, z toho bylo 50
mil. Kč určeno na společné projekty
AV ČR, vysokých škol a ostatních ústavů.
V prvním kole grantové soutěže bylo
zaregistrováno 1822 přihlášek. Žadatelé
v nich požadovali na řešení předložených
projektů v roce 1993 celkovou částku 537,706
mil. Kč.
Oborové komise GA ČR byly zřízeny
pro následující obory:
technické, přírodní, lékařské,
společenské a zemědělské vědy.
Tyto obory byly dále rozčleněny na podoborové
skupiny (viz Pravidla grantového systému).
V následující tabulce jsou uvedeny údaje
o počtu přihlášek, udělených
grantů a přidělených finančních
prostředků.
| Technické | |||
| Přírodní | |||
| Lékařské | |||
| Společenské | |||
| Zemědělské | |||
| Celkem |
2. Charakteristika 1. kola
Analýza podaných přihlášek 1.
kola ukázala, že se jedná o poměrně
reprezentativní vzorek problematiky, která se na
pracovištích základního a aplikovaného
výzkumu v ČR řeší. Projekty byly
značně tematicky různorodé, což
koresponduje různorodosti problémů základního
výzkumu jako je např. matematika, fyzika, chemie
nebo biologie. Objevila se i řada přihlášek,
které by mohly s úspěchem soutěžit
i v mezinárodním měřítku. U
některých projektů je zřejmé,
že témata byla stanovena již před delší
dobou a jsou v současnosti již zastaralá. Převážná
část projektů patří do kategorie
tzv. bezpečných v tom smyslu, že danou problematiku
mají již autoři v podstatě vyřešenu.
Soukromý sektor a grantová soutěž
Podle našich poznatků, které plynou z účastí
členů DR na zasedáních podoborových
komisí, byla úroveň témat ze soukromého
sektoru nižší než ostatních. Ve druhém
kole je podíl přihlášek od soukromých
společností mnohem větší a jejich
úroveň bude posouzena v nejbližší
době, jakmile budou DR předloženy potřebné
podklady.
3. Činnost GA ČR
DR GA má výhrady k personálnímu obsazení
oborových i podoborových komisí (OK a POK).
Např. Oborové komise pro technické vědy
103 - Stavebnictví, architektura a doprava a 104 - Technická
chemie jsou tvořeny pouze pracovníky institucí
z jednoho města. Složení komisí je z
hlediska jejich působišť nerovnoměrné.
DR doporučuje důkladné posouzení a
rozbor podaných přihlášek a následnou
kontrolu ze strany GA, aby se zabránilo duplicitě
projektů, která se v podaných projektech
objevila. V některých případech zjistila
DR GA zjevně neobjektivní hodnocení oponenty.
Způsob a metodika hodnocení však byly GA zvoleny
správně. Celý aparát GA ČR
zvládl 1. kolo velmi dobře, poskytoval komplexní
administrativně servisní služby a celou akci
úspěšně řídil za podmínek,
kdy se formoval a kdy se zajišťovaly prostory. Od samotného
počátku vzniku GA ČR se projevovala ochota
a vstřícnost k DR a snaha o poskytování
maximálního množství informací.
Z pohledu DR se GA ČR nedopustila závažných
chyb a všechny termíny byly splněny. Dosud
byla DR GA doručena jediná stížnost.
Při prošetření stížnosti
však nebyly shledány závady v posouzení
projektu a v postupu GA.
4. Vztah resortních agentur a GA ČR
Každá grantová agentura, ať státní
nebo resortní, má svoje specifikum. Některé
obory působnosti se mohou navzájem prolínat
a doplňovat se. Významným specifikem GA ČR
je podpora mezioborových a meziresortních společných
projektů vysokých škol, Akademie věd
a dalších institucí. Pro efektivní vynakládání
finančních prostředků bude účelné,
aby resortní agentury zajišťovaly tu činnost,
která odpovídá potřebám příslušných
resortů.
5. Doporučení dozorčí rady
Dozorčí rada GA ČR předkládá
doporučení a návrhy, které jsou rozčleněny
do tří oblastí - finanční,
organizační a legislativní.
Finanční
a) Podstatně zpružnit tok finančních
prostředků k nositelům grantů. Finanční
prostředky soustředit, v souladu se zněním
zákona č. 300/1992 Sb. v samostatné kapitole
státního rozpočtu. Zákonným
opatřením upravit rozpočtová pravidla
republiky tak, aby GA mohla s přidělenými
prostředky přímo disponovat.
Zdůvodnění:
V této etapě dochází k výraznému
časovému nesouladu mezi rozhodnutím o přiznání
grantu a jeho finančním zajištěním.
Stává se nezřídka, že finanční
prostředky jsou proúčtovány až
přes pět řídících mezičlánků
než se dostanou k nositeli.
b) Finanční prostředky přidělovat
řešitelským pracovištím i se mzdovým
limitem. Zvážit vyloučení těchto
mzdových prostředků ze mzdové regulace
vůbec.
Zdůvodnění:
Finanční situace pracovišť základního
výzkumu a vysokých škol je i v letošním
roce velmi napjatá. V oblasti mzdové podléhají
tato pracoviště mzdové regulaci. Mzdové
prostředky získané z přijatých
grantů vyplácí řešitelské
pracoviště, které je již se svými
mzdovými požadavky na přípustném
limitu mzdové regulace. Získání grantových
mzdových prostředků bez zvýšení
tohoto limitu neumožňuje prostředky vyplatit,
neboť mzdový limit pracoviště se nezvýšil.
c) Umožnit alespoň jednostranný převod
finančních prostředků mezi položkami.
Zdůvodnění:
Položky rozpočty lze rámcově rozdělit
na
- neinvestiční
- investiční
- mzdové
Doporučujeme tak, jak je to obvyklé u zahraničních
grantů, aby nečerpané prostředky jedné
položky mohly být řešitelem nebo řešitelským
pracovištěm převáděny do položky
jiné. Tento převod by mohl být pouze jednostranný,
např. nečerpané mzdové prostředky
mohou být použity na investice a nečerpané
investiční prostředky na neinvestiční.
Opačný převod by již nemusel být
povolen.
d) Zvážit výši režie pracoviště
a způsob jejího prokazování
Zdůvodnění:
Stávající doporučení "aby
režijní náklady nepřekročily
v návrzích 20 %, jinak mají jen velmi malou
naději na získání grantu" (Bulletin
GA ČR č. 1-2/93), lze přijmout v případě,
že skutečné režijní náklady
řešitelských pracovišť jsou menší.
Podle našeho názoru takových pracovišť
je velmi málo.
e) GA by měla získat prostředky odpovídající
významu vládní agentury. Za přijatelnou
z hlediska úkolů a cílů GA ČR
pokládáme pro rok 1994 částku mezi
500 - 800 mil. Kč.
Organizační
a) Přidělovat granty nejen na základě
posouzení písemné přihlášky
ale i řešitelského pracoviště,
složení týmu, vedoucího projektu.
b) Vyčlenit skupinu finančně náročných
projektů (nad 5 mil. Kč). Tuto skupinu grantových
projektů (nad 5 mil. Kč) je nutné posuzovat
s vyšší náročností.
c) Vytvořit informační systém s
cílem shromáždit údaje o grantech GA
ČR, setřídit a vyhodnotit frekvence osob,
pracovišť, výše institucionálních
a mzdových prostředků a odměn od všech
agentur, a vytvořit tak podmínky pro objektivní
a efektivní rozhodování v oblasti financování
rozvoje vědy a technologií.
d) Stanovit průhledný mechanismus pro výběr
členů oborových a podoborových komisí.
e) Zajistit pro GA odpovídající trvalé
prostorové a materiální zabezpečení,
sklady, evidenci a pevné sídlo s pevnou adresou
a s potřebným kancelářským
vybavením.
Legislativní
a) Právně zajistit autorská práva
řešitelů a vyjasnit právní aspekty
z hlediska komerčního využívání
výsledků výzkumu, který byl financován
částečně nebo úplně
GA.
b) Odstranit zatížení daní z přidané
hodnoty u prostředků z darů a nadací.
c) Odstranit rozpor mezi zněním 10, odst. 1,
zákona č. 300/1992 Sb. a Statutem GA ČR přijatým
usnesením vlády č. 191 ze dne 21. 4. 1993
o postavení GA ČR jako ústředního
orgánu státní správy.
d) Zákonným opatřením upravit rozpočtová
pravidla republiky tak, aby GA ČR mohla s přidělenými
prostředky přímo disponovat.
e) Provést změnu Statutu GA ČR a přiznat
možnost odměňování členům
oborových a podoborových komisí a posuzovatelům
projektů.
f) Odstranit rozpor v 17 odst. 1 zákona č. 300/1992
Sb., kterým se dává pravomoc hodnotit DR
GA ČR, která je orgánem parlamentu, vládní
instituci, tudíž výkonné moci, kterou
je v citovaném paragrafu Rada vlády ČR pro
vědeckou činnosti a vývoje technologií.
6.Složení DR GA ČR
předseda
Ing. Václav Talíř, ředitel pobočky
KB Svitavy
místopředseda
Prof. Ing. Jiří Kratochvíl, DrSc., prorektor
VUT v Brně
členové
Dr. Vladislav Bízek, náměstek ministra životního
prostřední ČR
Ing. Miloš Filip, ředitel CCB, s.r.o. Brno
Ing. Jana Kadeřábková, Povodí Moravy
Brno
Jan Koucký, poslanec Českého parlamentu
Ing. Rostislav Mach, CSc., ředitel ÚJF ČAV
Řež
Ing. Petr Rybář, ředitel Plzeňské
banky
Dr. Vladimír Svatoň, Filosofická fakulta
UK, Praha
Dr. Rudolf Žáček, Slezský ústav
Opava
7. Seznam literatury
- zákon ČNR č. 300 ze dne 4. května
1992
- Statut Grantové agentury České republiky
- příloha usnesení vlády České
republiky č. 191 ze dne 21. dubna 1993
- Bulletin Grantové agentury České republiky
č. 1-2/93, 3/93 Schváleno členy DR GA, v
Praze, dne 25.11.1993

