Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Květoslavy Čelišové
dopisem ze dne 31. prosince 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslankyně
Květoslavy Čelišové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády České republiky
V Praze dne 31. prosince 1993 | |
Čj. 35 642/93 - OVA |
Vážená paní poslankyně,
rád bych reagoval na Vaši interpelaci ve věci
rozhodnutí komise FNM při stanovení pořadí
účastníků veřejné soutěže
vyhlášené na s.p. Chemopharma, a to v rámci
privatizace tohoto podniku.
Privatizaci podniku na základě veřejné
soutěže navrhlo vedení podniku s.p. Chemopharma
ve svém základním privatizačním
projektu. Vzhledem ke kritické. ekonomické situaci
podniku doporučilo MPO ČR tento projekt k realizaci,
jako alternativu k možné likvidaci podniku. Navržená
metoda privatizace měla umožnit relativně rychlé
zprivatizování tohoto ztrátového podniku.
Veřejná soutěž byla rozhodnutím
MSNMP ČR stanovena jako vícekriteriální.
Interpretace kritérií veřejné soutěže
uvedená ve Vaší žádosti je nepřesná
a mohla by posunout nebo zkreslit jejich význam. Proto
přikládám kopii rozhodnutí MSNMP ČR
a inzerátu, kterým FNM ČR vyhlásil
opakovanou veřejnou soutěž v Hospodářských
novinách. Kritéria soutěže byla tímto
inzerátem stanovena v následujícím
pořadí:
- výše nabídnuté ceny bez jakýchkoli
podmínek
- převzetí závazků v oblasti CO a
mobilizačních rezerv
- zachování výroby lékařských
náplastí po dobu min. 3 let v objemu 95 % z r. 1992
(107 mil. Kč)
- řešení dopadu útlumu výroby
sulfonamidů zavedením vhodného výrobního
programu chemické povahy v uvolněných výrobních
kapacitách, s akceptováním ekologických
hledisek
- předložení podnikatelského záměru
rozvoje privatizovaného subjektu.
V detailních "Podmínkách a kritériích
veřejné soutěže", které
následně její účastníci
obdrželi, bylo navíc uvedeno, že neplnění
podmínky týkající se zachování
výroby lékařských náplastí
podléhá finanční sankci ve výši
10 z dosažené kupní ceny ve prospěch
FNM ČR. Plnění této podmínky
bude nový majitel subjektu oznamovat MPO ČR vždy
k 31. 12. běžného roku. Domnívám
se, že toto kritérium je velmi přísné
a dává určité záruky.
Jestliže se vítěz veřejné soutěže
zavázal ke splnění tohoto kritéria,
není nutné se obávat, že výroba
lékařských náplastí v s.p.
Chemopharma je ohrožena. V rámci plnění
tohoto závazku bude muset nový vlastník samozřejmě
řešit i problém zavedení správné
výrobní praxe (k 1. 1. 1995), včetně
nezbytných investic.
Z tohoto hlediska není proto nutné vycházet
z tvrzení, že dovážené náplasti
jsou o 30-50 dražší a obávat se sociálních
dopadů hrozícího zastavení výroby
náplastí v s.p. Chemopharma.
Při cenových srovnáních by mělo
být přihlédnuto ke srovnatelnosti výrobků
z hlediska jejich parametrů a kvality. Ze "Seznamu
léčiv a prostředků zdravotnické
techniky" vydaného ministerstvem zdravotnictví
ČR za účelem stanovení cen a výše
úhrady zdravotními pojišťovnami vyplývá,
že existují také stejné levné
náplasti dovážené z Číny.
To samozřejmě neznamená, že by neměla
být preferována tuzemská výroba. Zmiňované
cenové rozdíly se netýkají substancí,
které Chemopharma s.p. dodává výrobcům
konečných lékových forem. Z hlediska
celkových potřeb výrobců konečných
lékových forem nemá Chemopharma jako dodavatel
substancí klíčový význam.
Přes konstatování, že ekonomická
situace podniku se zlepšuje, je skutečností,
že s.p. Chemopharma jako jediný podnik farmaceutického
průmyslu vykazuje stabilně ztrátu a prvotní
platební neschopnost. Pro Vaši informaci uvádím
některé údaje vykazované podnikem:
výroba zboží | ||
náklady | ||
odbyt celkem | ||
ztráta |
Závazky celkem (vč. úvěrů) | |
- z toho po lhůtě splatnosti | |
Pohledávky celkem | |
- z toho po lhůtě splatnosti |
Úvěry celkem | |||
- krátkodobé úvěry | |||
Úroky (k 30.9.) |
V současné době nemá podnik výrobní
program pro halu RS4 (dříve výroba sulfonamidů),
ani konstantní výrobní náplň
pro halu chemických výrob. Část podniku
zaměřená na chemickou výrobu je ztrátová
a pohlcuje zisk z výroby náplastí a technických
pásek. Podnikatelský záměr podniku
pro r. 1993 předpokládá ztrátu 17
mil. Kč. Hlavním problémem Chemopharmy s.p.
je tedy její ekonomická situace a neexistence výrobního
programu pro nevyužité výrobní kapacity.
Společnost HUMA-LAB s.r.o. Mělník byla oproti
ostatním účastníkům veřejné
soutěže výrazně zvýhodněna
tím, že její podnikatelský záměr
z převážné části zpracovalo
vedení Chemopharmy s.p. To však neznamená,
že jiný podnikatelský záměr by
nemohl být realizovatelný, pokud účastník
veřejné soutěže splnil všechna
ostatní stanovená kritéria. Rovněž
není nutné se domnívat, že budoucí
vlastník zastaví stávající
výrobu farmaceutických substancí, pokud bude
zisková a bude mít zajištěný
odbyt. Podnikatelské záměry předložené
účastníky veřejné soutěže
měla k dispozici pouze hodnotící komise FNM
ČR. Proto nepovažuji za zcela objektivní zaujímat
k nim stanovisko pouze na základě jejich jednostranné
interpretace.
Ve Vaší žádosti je zcela opomíjena
skutečnost, že prvním kritériem soutěže
byla výše nabídnuté ceny bez jakýchkoliv
podmínek. V rozporu s tímto kritériem podmínila
společnost HUMA-LAB s.r.o. Mělník nabízenou
cenu splátkovým režimem s 5 splátkami
do 4 let. Přesto hodnotící komise tuto společnost
ze soutěže nevyřadila, ale zařadila
ji na druhé místo. Třetí účastník
soutěže byl vyřazen proto, že nabídl
10-letý splátkový režim.
Veškeré aktivity, které vyvíjí
vedení Chemopharmy s.p. ve snaze zvrátit výsledek
veřejné soutěže ve prospěch společnosti
HUMA-LAB s.r.o. Mělník, jsou dány především
obavami z budoucího vlastníka, kterého neznají.
S tímto rizikem je však nutné u veřejné
soutěže počítat. Při zdůrazňování
toho, že vítězná společnost Tronic
s.r.o. pravděpodobně není firma farmaceutická
nebo chemická, by bylo vhodné uvést předmět
podnikání ostatních účastníků
této veřejné soutěže. V celkovém
kontextu tyto údaje nelze považovat za podstatné.
Výsledek veřejné soutěže byl
s ředitelem Chempoharmy s.p., JUDr. T. Lehkým, detailně
projednán dne 23.11. t.r., na jednání svolaném
vrchním ředitelem MPO, Ing. F. Kubelkou, kterého
se zúčastnil rovněž ředitel odboru
chemie a farmacie MPO, Ing. J. Uhlíř. V průběhu
tohoto jednání JUDr. Lehký připustil,
že hodnotící komise FNM ČR postupovala
z formálního hlediska správně. Jeho
snahou však je i nadále výsledek veřejné
soutěže zvrátit, a to veškerými
dostupnými prostředky.
Na závěr musím konstatovat, že schválení
správnosti postupu hodnotící komise je zcela
v kompetenci FNM ČR, kterým byla jmenována.
Závěrem bych chtěl podotknout, že jsem
byl MPO ujištěn, že další vývoj
výroby lékařských náplastí
i ostatní produkce v podniku Chemopharma bude MPO ČR
nadále pozorně sledovat.
S pozdravem
Přílohy.
Vážená paní
PaedDr. Květoslava Čelišová
poslankyně PSP ČR