Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

739 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Květoslavy Čelišové

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci prošetření správnosti rozhodnutí komise FNM ze dne 4. 11. 1993 o stanovení pořadí účastníků veřejné soutěže, vyhlášené na s. p. Chemopharma Ústí nad Labem

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Květoslavy Čelišové dopisem ze dne 31. prosince 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslankyně Květoslavy Čelišové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 6. ledna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Václav KLAUS

předseda vlády České republiky


 V Praze dne 31. prosince 1993
 Čj. 35 642/93 - OVA

Vážená paní poslankyně,

rád bych reagoval na Vaši interpelaci ve věci rozhodnutí komise FNM při stanovení pořadí účastníků veřejné soutěže vyhlášené na s.p. Chemopharma, a to v rámci privatizace tohoto podniku.

Privatizaci podniku na základě veřejné soutěže navrhlo vedení podniku s.p. Chemopharma ve svém základním privatizačním projektu. Vzhledem ke kritické. ekonomické situaci podniku doporučilo MPO ČR tento projekt k realizaci, jako alternativu k možné likvidaci podniku. Navržená metoda privatizace měla umožnit relativně rychlé zprivatizování tohoto ztrátového podniku.

Veřejná soutěž byla rozhodnutím MSNMP ČR stanovena jako vícekriteriální. Interpretace kritérií veřejné soutěže uvedená ve Vaší žádosti je nepřesná a mohla by posunout nebo zkreslit jejich význam. Proto přikládám kopii rozhodnutí MSNMP ČR a inzerátu, kterým FNM ČR vyhlásil opakovanou veřejnou soutěž v Hospodářských novinách. Kritéria soutěže byla tímto inzerátem stanovena v následujícím pořadí:

- výše nabídnuté ceny bez jakýchkoli podmínek

- převzetí závazků v oblasti CO a mobilizačních rezerv

- zachování výroby lékařských náplastí po dobu min. 3 let v objemu 95 % z r. 1992 (107 mil. Kč)

- řešení dopadu útlumu výroby sulfonamidů zavedením vhodného výrobního programu chemické povahy v uvolněných výrobních kapacitách, s akceptováním ekologických hledisek

- předložení podnikatelského záměru rozvoje privatizovaného subjektu.

V detailních "Podmínkách a kritériích veřejné soutěže", které následně její účastníci obdrželi, bylo navíc uvedeno, že neplnění podmínky týkající se zachování výroby lékařských náplastí podléhá finanční sankci ve výši 10 z dosažené kupní ceny ve prospěch FNM ČR. Plnění této podmínky bude nový majitel subjektu oznamovat MPO ČR vždy k 31. 12. běžného roku. Domnívám se, že toto kritérium je velmi přísné a dává určité záruky.

Jestliže se vítěz veřejné soutěže zavázal ke splnění tohoto kritéria, není nutné se obávat, že výroba lékařských náplastí v s.p. Chemopharma je ohrožena. V rámci plnění tohoto závazku bude muset nový vlastník samozřejmě řešit i problém zavedení správné výrobní praxe (k 1. 1. 1995), včetně nezbytných investic.

Z tohoto hlediska není proto nutné vycházet z tvrzení, že dovážené náplasti jsou o 30-50 dražší a obávat se sociálních dopadů hrozícího zastavení výroby náplastí v s.p. Chemopharma.

Při cenových srovnáních by mělo být přihlédnuto ke srovnatelnosti výrobků z hlediska jejich parametrů a kvality. Ze "Seznamu léčiv a prostředků zdravotnické techniky" vydaného ministerstvem zdravotnictví ČR za účelem stanovení cen a výše úhrady zdravotními pojišťovnami vyplývá, že existují také stejné levné náplasti dovážené z Číny. To samozřejmě neznamená, že by neměla být preferována tuzemská výroba. Zmiňované cenové rozdíly se netýkají substancí, které Chemopharma s.p. dodává výrobcům konečných lékových forem. Z hlediska celkových potřeb výrobců konečných lékových forem nemá Chemopharma jako dodavatel substancí klíčový význam.

Přes konstatování, že ekonomická situace podniku se zlepšuje, je skutečností, že s.p. Chemopharma jako jediný podnik farmaceutického průmyslu vykazuje stabilně ztrátu a prvotní platební neschopnost. Pro Vaši informaci uvádím některé údaje vykazované podnikem:


(v mil. Kč)
1992
1993 (k 30.9.)
výroba zboží
277,5
170,7
náklady
319,4
206,4
odbyt celkem
282,5
192,
ztráta
-37,5
-12,2


 
k 30.9.93
Závazky celkem (vč. úvěrů)
158,2
- z toho po lhůtě splatnosti
45,3
Pohledávky celkem
65,6
- z toho po lhůtě splatnosti
34,1


 
1.1.93
30.9.93
index
Úvěry celkem
71,225
87,983
1,24
- krátkodobé úvěry
51,744
72,997
1,41
Úroky (k 30.9.) 
10,234
 

V současné době nemá podnik výrobní program pro halu RS4 (dříve výroba sulfonamidů), ani konstantní výrobní náplň pro halu chemických výrob. Část podniku zaměřená na chemickou výrobu je ztrátová a pohlcuje zisk z výroby náplastí a technických pásek. Podnikatelský záměr podniku pro r. 1993 předpokládá ztrátu 17 mil. Kč. Hlavním problémem Chemopharmy s.p. je tedy její ekonomická situace a neexistence výrobního programu pro nevyužité výrobní kapacity.

Společnost HUMA-LAB s.r.o. Mělník byla oproti ostatním účastníkům veřejné soutěže výrazně zvýhodněna tím, že její podnikatelský záměr z převážné části zpracovalo vedení Chemopharmy s.p. To však neznamená, že jiný podnikatelský záměr by nemohl být realizovatelný, pokud účastník veřejné soutěže splnil všechna ostatní stanovená kritéria. Rovněž není nutné se domnívat, že budoucí vlastník zastaví stávající výrobu farmaceutických substancí, pokud bude zisková a bude mít zajištěný odbyt. Podnikatelské záměry předložené účastníky veřejné soutěže měla k dispozici pouze hodnotící komise FNM ČR. Proto nepovažuji za zcela objektivní zaujímat k nim stanovisko pouze na základě jejich jednostranné interpretace.

Ve Vaší žádosti je zcela opomíjena skutečnost, že prvním kritériem soutěže byla výše nabídnuté ceny bez jakýchkoliv podmínek. V rozporu s tímto kritériem podmínila společnost HUMA-LAB s.r.o. Mělník nabízenou cenu splátkovým režimem s 5 splátkami do 4 let. Přesto hodnotící komise tuto společnost ze soutěže nevyřadila, ale zařadila ji na druhé místo. Třetí účastník soutěže byl vyřazen proto, že nabídl 10-letý splátkový režim.

Veškeré aktivity, které vyvíjí vedení Chemopharmy s.p. ve snaze zvrátit výsledek veřejné soutěže ve prospěch společnosti HUMA-LAB s.r.o. Mělník, jsou dány především obavami z budoucího vlastníka, kterého neznají. S tímto rizikem je však nutné u veřejné soutěže počítat. Při zdůrazňování toho, že vítězná společnost Tronic s.r.o. pravděpodobně není firma farmaceutická nebo chemická, by bylo vhodné uvést předmět podnikání ostatních účastníků této veřejné soutěže. V celkovém kontextu tyto údaje nelze považovat za podstatné.

Výsledek veřejné soutěže byl s ředitelem Chempoharmy s.p., JUDr. T. Lehkým, detailně projednán dne 23.11. t.r., na jednání svolaném vrchním ředitelem MPO, Ing. F. Kubelkou, kterého se zúčastnil rovněž ředitel odboru chemie a farmacie MPO, Ing. J. Uhlíř. V průběhu tohoto jednání JUDr. Lehký připustil, že hodnotící komise FNM ČR postupovala z formálního hlediska správně. Jeho snahou však je i nadále výsledek veřejné soutěže zvrátit, a to veškerými dostupnými prostředky.

Na závěr musím konstatovat, že schválení správnosti postupu hodnotící komise je zcela v kompetenci FNM ČR, kterým byla jmenována. Závěrem bych chtěl podotknout, že jsem byl MPO ujištěn, že další vývoj výroby lékařských náplastí i ostatní produkce v podniku Chemopharma bude MPO ČR nadále pozorně sledovat.

S pozdravem


 
Václav Klaus

Přílohy.

Vážená paní

PaedDr. Květoslava Čelišová

poslankyně PSP ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP