Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

712 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Františka Kačenky

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka a ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci vyřešení neúnosného stavu v oblasti životního prostředí města Nového Jičína a obce Starý Jičín, který je způsoben provozem na komunikaci I/48

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem ze dne 7. prosince 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na interpelaci poslance Františka Kačenky. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 16. prosince 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


Ing. František Benda, CSc.
 
MINISTR ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
 
ČESKÉ REPUBLIKY
 


 V Praze
 Č.j.: M/4056/93

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci žádající vyřešení neúnosného stavu životního prostředí města Nového Jičína a obce Starý Jičín v důsledku provozu komunikace I/48.

Negativní ovlivnění životního prostředí vlivem neúměrné hustoty silniční dopravy je v poslední době značným zdrojem nepříznivého ohlasu obyvatel na mnoha místech České republiky.

Ministerstvo životního prostředí proto velmi aktivně prosazuje, aby všechny nové trasy dopravní infrastruktury i. všechny aktivity, které jak zkapacitněním komunikací, tak i otvíráním nových hraničních přechodů mohou způsobit významné změny stávajících poměrů, byly posuzovány z hlediska únosnosti. krajiny a ve vztahu k ekologickým limitům, které tuto činnost omezují.

Právě nerespektování tohoto principu vedlo k situaci, kdy musí být, pokud je to vůbec ještě možné, realizována následná opatření, odstraňující negativní vlivy již realizované stavby. Hluková studie s posouzením stanovených hygienických limitů měla být dostatečným podkladem pro vybudování protihlukových zábran již v průběhu generální opravy silnice.

Je sice nesporné, že výstavba protihlukových bariér může dočasně přinést zvýšení zaměstnanosti, ale osobně bych považoval za racionálnější, zajistit trvalé pracovní příležitosti účelným rozvojem podnikatelských aktivit respektujících životní prostředí.

Obrátil jste se na mne, vážený pane poslanče, se žádostí o zajištění finančních prostředků ve výši 2,5 mil. Kč. Pro řešení problematiky zlepšení životního prostředí byl vytvořen Státní fond životního prostředí, z jehož prostředků se poskytují účelové dotace a úvěry na realizací konkrétních akcí. Zdroje prostředků fondu jsou získávány z odvodů za poškozování životního prostředí jednotlivými znečišťovateli.

Ačkoliv tento fond není dosud naplňován prostředky získanými pro řešení negativních dopadů na životní prostředí z odvodů ze silniční ani z jiného druhu dopravy, je připravována nová směrnice Státního fondu životního prostředí, která by umožnila zohlednit opatření na odstranění negativních vliv dopravy ve větší míře než doposud. Současně se připravuje vypisování státních zakázek na opatření k ozdravění životního prostředí s výraznými multiplikačními účinky, mezi které počítáme i investiční opatřeni obdobného charakteru. Již v současné době byly poskytnuty prostředky na ekologizaci městské hromadné dopravy v nejvíce postižených oblastech.

Jsem si vědom, vážený pne poslanče, že problematika řešení negativních vlivů dopravních cest na životní prostředí je velmi závažná, ale mohu Vás ujistit, že Ministerstvo životního prostředí i já osobně jí, především v oblasti koncepční, věnujeme velkou pozornost.

S úctou


 
František Benda

Vážený pan

František Kačenka

poslanec

Parlament České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP