Ministr životního
prostředí František Benda zaslal odpověď
na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem
ze dne 7. prosince 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra životního
prostředí Františka Bendy na interpelaci poslance
Františka Kačenky. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze | |
Č.j.: M/4056/93 |
Vážený pane
poslanče,
odpovídám na Vaši
interpelaci žádající vyřešení
neúnosného stavu životního prostředí
města Nového Jičína a obce Starý
Jičín v důsledku provozu komunikace I/48.
Negativní ovlivnění
životního prostředí vlivem neúměrné
hustoty silniční dopravy je v poslední době
značným zdrojem nepříznivého
ohlasu obyvatel na mnoha místech České republiky.
Ministerstvo životního
prostředí proto velmi aktivně prosazuje,
aby všechny nové trasy dopravní infrastruktury
i. všechny aktivity, které jak zkapacitněním
komunikací, tak i otvíráním nových
hraničních přechodů mohou způsobit
významné změny stávajících
poměrů, byly posuzovány z hlediska únosnosti.
krajiny a ve vztahu k ekologickým limitům, které
tuto činnost omezují.
Právě nerespektování
tohoto principu vedlo k situaci, kdy musí být, pokud
je to vůbec ještě možné, realizována
následná opatření, odstraňující
negativní vlivy již realizované stavby. Hluková
studie s posouzením stanovených hygienických
limitů měla být dostatečným
podkladem pro vybudování protihlukových zábran
již v průběhu generální opravy
silnice.
Je sice nesporné, že
výstavba protihlukových bariér může
dočasně přinést zvýšení
zaměstnanosti, ale osobně bych považoval za
racionálnější, zajistit trvalé
pracovní příležitosti účelným
rozvojem podnikatelských aktivit respektujících
životní prostředí.
Obrátil jste se na mne,
vážený pane poslanče, se žádostí
o zajištění finančních prostředků
ve výši 2,5 mil. Kč. Pro řešení
problematiky zlepšení životního prostředí
byl vytvořen Státní fond životního
prostředí, z jehož prostředků
se poskytují účelové dotace a úvěry
na realizací konkrétních akcí. Zdroje
prostředků fondu jsou získávány
z odvodů za poškozování životního
prostředí jednotlivými znečišťovateli.
Ačkoliv tento fond není
dosud naplňován prostředky získanými
pro řešení negativních dopadů
na životní prostředí z odvodů
ze silniční ani z jiného druhu dopravy, je
připravována nová směrnice Státního
fondu životního prostředí, která
by umožnila zohlednit opatření na odstranění
negativních vliv dopravy ve větší míře
než doposud. Současně se připravuje
vypisování státních zakázek
na opatření k ozdravění životního
prostředí s výraznými multiplikačními
účinky, mezi které počítáme
i investiční opatřeni obdobného
charakteru. Již v současné době byly
poskytnuty prostředky na ekologizaci městské
hromadné dopravy v nejvíce postižených
oblastech.
Jsem si vědom, vážený
pne poslanče, že problematika řešení
negativních vlivů dopravních cest na životní
prostředí je velmi závažná, ale
mohu Vás ujistit, že Ministerstvo životního
prostředí i já osobně jí, především
v oblasti koncepční, věnujeme velkou pozornost.
S úctou
Vážený pan
František Kačenka
poslanec