Místopředseda vlády
a ministr zemědělství Josef Lux zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Petry Buzkové dopisem
ze dne 17. března 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslankyně Petry Buzkové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Místopředseda vlády ČR
a ministr zemědělství
Ing. Josef Lux
V Praze dne 17.3.1994 | |
Č.J.: 1381/94-100 |
Vážena paní
poslankyně,
poslanecká sněmovna
17.2.1994 nepřijala moji odpověď na Vaši
interpelaci ze dne 2.11.1993 ve věci hospodaření
se státním majetkem, tisk 710A.
Výslovně jsem uvedl
v odpovědi, že jsem dohodu s žádnou církví
ve smyslu, jak bylo naznačeno, neuzavřel. Pronájem
dosud státního majetku nepředjímá
rozhodnutí soudu, jak uvedl pan poslanec Tlustý.
Předjímáním soudního rozhodnutí
by bylo vydání objektu. Na vyjádření
k ostatním otázkám
trvám, zvláště na odpovědi k
otázce d) interpelace kterou cituji:
Účel, ke kterému
byla zmíněná smlouva uzavřena je plně
ke prospěchu České republiky a jejích
občanů, výše sjednané úhrady
výrazně snižuje nutný náklad
na dosažení tohoto účelu, t. j. zřízení
léčebny dlouhodobě nemocných.
S pozdravem
JUDr. Petra Buzková
poslankyně poslanecké sněmovny
parlamentu ČR
na vědomí: PhDr.Milan Uhde
předseda parlamentu ČR
Místopředseda vlády
a ministr zemědělství Josef Lux zaslal doplňující
odpověď na interpelaci poslankyně Petry Buzkové
dopisem ze dne 8. února 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně doplňující odpověď
místopředsedy vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe na interpelaci poslankyně Petry Buzkové.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 8. 2. 1995 | |
Č. j. 682/ 9-10 | |
Příloha |
Vážený pane
předsedo,
v příloze zasílám
dodatek k odpovědi na interpelaci poslankyně JUDr.
Petry Buzkové.
S pozdravem
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
Dne 8. února 1995 | |
k č.j.: 682195-10 |
Vážená paní
poslankyně,
v průběhu přerušeného
projednávání mé odpovědi na
Vaši interpelaci Poslaneckou sněmovnou Parlamentu
ČR ohledně pronájmu objektu čp. 50
Praha 6 - Řepy byly zjištěny v této
věci další skutečnosti. Dovoluji si
proto doplnit svoji odpověď na Vaši interpelaci
č.j. 682/95-10.
Nejvyšší kontrolní
úřad v souladu s Vaším požadavkem
prověřil:
a) "zda Ministerstvo zemědělství
ČR a Pozemkový Fond ČR postupují při
privatizaci majetku, k němuž uplatňuje vlastnické
právo církev, v souladu s ustanovením 29
zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
předpisů."
b) "účelnost
a hospodárnost uzavřeni smlouvy o pronájmu
budovy Výzkumného ústavu zemědělské
techniky v Praze - Řepích Kongregaci milosrdných
sester sv. Karla Boromejského", jak zní přesný
název schváleného kontrolního plánu.
K bodu a) kontrolní závěr
NKÚ nepřináší žádné
zjištění. Obě instituce tedy jednaly
v souladu s § 29 zák. č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
pozdějších předpisů.
K bodu b): Kontrolní závěr
senátu NKÚ se zabývá také vlastnickými
vztahy k předmětné budově. Ty jsou
předmětem jednání soudu již před
delimitací výzkumného ústavu do pravomoci
ministerstva zemědělství 1.1.93. MZe a VÚZT
postupovaly v souladu s tímto faktem, protože uvedené
nemovitosti nejsou ve správě Pozemkového
fondu, jak konstatuje NKÚ,
jsou majetkem státu ve správě VÚZT.
VÚZT z příkazu
mého náměstka ze dne 11. února 1993
a 8. října 1993 uzavřel nájemní
smlouvu s Kongregací milosrdných sester sv. Karla
Boromejského na objekt čp. 50 Praha Řepy
na dobu 99 let s roční úhradou za užívání
nebytových prostor 1 Kč za 1 m2.
Nájem se uskutečnil pro usnadnění
realizace projektu Ošetřovatelského ústavu
dlouhodobě nemocných a věznice pro výkon
lehčích trestů žen.
Kontrolní závěr
konstatuje:
1. VÚZT na příkaz
náměstka ministra zemědělství
Ing. Slavíčka porušil 9 odst. I. vyhlášky
FMF č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním
majetkem, kde je uvedeno: "Organizace může
přenechat smlouvou k dočasnému užívání
organizacím nebo občanům věci, které
dočasně nepotřebuje k plnění
svých úkolů."
V odůvodnění
se praví, že "VÚZT musel vynaložit
v souvislosti s pronájmem budovy mimořádné
náklady min. ve výši 7.057 tis. Kč.
Pronájem nebytových prostor na dobu 99 let nemá
charakter jejich dočasné nepotřebnosti, v
daném případě se nejednalo ani o majetek
přebytečný, nebo neupotřebitelný
ve smyslu § 8 a 9 vyhlášky FMF č. 119
1988 Sb."
Kontrolní závěr
NKÚ nebere v úvahu skutečnosti uvedené
ministerstvem zemědělství a VÚZT v
průběhu šetření a odvolání.
Budova čp. 50 byla pro VÚZT nepotřebná.
VÚZT byl po delimitaci z federace reorganizován,
snížil se stav pracovníků z cca 250
na 108. Budovy v areálu, které ústav postavil,
zcela postačovaly pro jeho současné potřeby.
Investice do těchto budov ve výši 7.057 tis.
Kč bylo nutné vynaložit i v případě,
že by se ústav z budovy
čp. 50 nestěhoval. Jsou trvalou součástí
jeho majetku a budou řádně privatizovány.
Dále konstatuje kontrolní
závěr NKÚ:
2. VÚZT porušil §
3 odst. 3 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu
a podnájmu nebytových prostor, kde je mj. stanoveno:
"Smlouva musí mít
písemnou formu a musí obsahovat předmět
a účel nájmu, výši a splatnost
nájemného a způsob jeho platby a nejde-li
o nájem na dobu neurčitou, dobu na kterou se nájem
uzavírá."
V důsledku chybějících
náležitostí ohledně výše
a splatnosti, způsobu platby nájemného
je smlouva neplatná.
Kontrolní závěr
NKÚ nebere v úvahu zápisy o přebírání
objektu, které jsou nedílnou součástí
smlouvy. Tyto zápisy postupně obsahují ustanovení
o výši a způsobu úhrady nájemného.
Tato okolnost byla způsobena postupným přebíráním
objektu nájemcem, zpočátku bylo zápisem
dohodnuto nájemné neplatit. VÚZT totiž
objekt již pronajímal několika firmám
za úhrnnou roční hodnotu nájemného
860 tis. Kč v r. 1993, a užíval pouze část
objektu. Souhrn ustanovení o pronájmu VÚZT
zahrnulo do smlouvy dodatkem.
Vzhledem k jasně projevené vůli smluvních
stran v dodatcích smlouvy a protokolech o předání
objektu, které jsou nedílnou součástí
smlouvy a s přihlédnutím k promptním
úhradám nájemce, nelze dovozovat, že
smlouva je neplatná. To může učinit
pouze soud na základě
žaloby některé smluvní strany.
Kontrolní závěr
však správně konstatuje chybný postup
při formulaci smlouvy. Ustanovení o výši
a způsobu úhrady nájemného měly
být součástí smlouvy od počátku,
nikoliv jen součástí předávacích
protokolů. Proti náměstku Ing. Slavíčkovi
jsem vyvodil kárné důsledky, vzhledem k tomu,
že nezajistil řádný právní
postup při uzavření smlouvy.
NKÚ dále konstatuje:
3. VÚZT porušil příkaz
min. zemědělství ČR č.j. 83/92-100
ze dne 13. ledna 1992, který zpřísnil ustanovení
§ 32 vyhl. FMF č. 119/1988 Sb. s tím, že
"nájemní smlouvy nesmí být
uzavírány na dobu delší jednoho roku,
s výjimkou povolenou náměstkem ministra zem.
pro privatizaci."
Ministerstvo zemědělství
ve vysvětlivkách ke kontrole uvedlo, že tento
příkaz pro daný případ nebyl
platný, platil pouze pro organizace ministerstvem založené,
nikoliv pro delimitované. NKÚ nepřísluší
ze zákona výklad vnitřní směrnice
ministerstva, vlastní § 32 vyhlášky FMF
č. 119/1988 Sb. dotčen nebyl. Zde také projevil
od kontrolního závěru
odchylný právní názor i prezident
NKÚ JUDr. Voleník svým dopisem.
Ohledně ministerstva zemědělství
kontrolní závěr NKÚ konstatuje:
1. MZe porušilo § 6,7,8
a 9 vyhlášky FMF č. 119/1988 Sb., tím,
že nehospodárně rozhodlo 0 vyklizení
objektu VÚZT a jeho předání Kongregaci,
protože se jednalo o objekt, který nebyl pro VÚZT
přebytečný, ani neupotřebitelný
ani dočasně nepotřebný a zapříčinilo
mimořádné náklady VÚZT minimálně
ve výši 7 057 tis. Kč.
Kontrolní závěr
NKÚ je nesprávný. Objekt čp. 50, jak
jsem již uvedl, byl pro VÚZT po reorganizaci nepotřebný,
byl pronajímán několika soukromým
organizacím za úhrnnou roční částku
860 tis. Kč. Po snížení stavu pracovníků
z cca 250 na 108 postačovaly VÚZT dva nové
objekty. Investice do nich byly vynaloženy účelně,
jsou součástí privatizovaného majetku
a zhodnocují objekty.
2. Dle závěru NKÚ
jednalo ministerstvo zemědělství v rozporu
s § 30 odst. 2 vyhlášky min. financí ČR
č. 205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a o finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací, kde je mimo jiné stanoveno: "organizace
hospodařící s rozpočtovým prostředky
je povinna při plnění rozpočtu dbát,
aby dosahovala maximálních příjmů
a plnila úkoly hrazené ze státního
rozpočtu republiky nejhospodárnějším
způsobem a aby efektivně využívala rozpočtových
prostředků ..."
V odůvodnění
vypočítává kontrolní závěr
možnou výši nájemného dle vyhlášky
585/1990 Sb. na 1 969 160 Kč. Výpočet sám
je chybný, vzhledem k zahrnutí plochy zařízení
staveniště do plochy nebytových prostor. Pomíjí
také nájem dosažený za rok 1993 ve výši
860 tis. Kč.
Pro účelnost a hospodárnost
uzavření smlouvy je však podstatné,
že budova čp. 50 vyžadovala nákladné
opravy zcela zásadního rázu. Nájemce,
t.j. Kongregace vynaložil na sanaci krovu zasaženého
dřevomorkou, střechy a podmáčených
sklepů dosud cca 25 mil. Kč. Tento náklad
by musel vynaložit státní rozpočet v
případě neuzavření dlouhodobé
smlouvy s nájemcem. Neutěšený stav budovy
je výsledkem minimálních investic
do ní po dobu jejího užívání
VÚZT, za dobu od 1978 do 1992, t.j. 14 let celkem 8,7 mil
Kč. Již tato rozvaha svědčí jednoznačně,
že uzavřená smlouva šetří
prostředky státního rozpočtu. Další
okolností rozhodnou pro uzavření smlouvy
je uvolnění možnosti
privatizovat VÚZT v objektech nově postavených.
Objekt čp. 50 privatizovat nelze, podléhá
ustanovením § 45 odst. 3. zákona 92/1993 Sb.,
o převodu majetku státu, kdy původní
majetek církví musí být řešen
zvláštním zákonem.
Z hlediska MZe a VÚZT jsem do posouzení
účelnosti uzavřené smlouvy nezahrnul
účelnost samotné investice Kongregace do
vybudování Ošetřovatelského ústavu
dlouhodobě nemocných a ženské věznice.
K tomuto účelu získal nájemce nemalé
prostředky z darů. Část prostředků
na investici ve výši 141
mil. Kč smluvně hradí Správa věznic,
městské části a řada sponzorů
tuzemských i zahraničních. Tato investice
je typicky veřejně prospěšná.
Význam rozšíření kapacity lůžek
pro dlouhodobě nemocné v Praze je zvláště
pro některé městské části
značný. Kapacita
lůžek jiných nemocnic pro akutní medicínské
případy se tak zvětší. Úspora
prostředků státního rozpočtu
je z výše uvedeného zřejmá.
Vážená paní
poslankyně,
děkuji za Vaši iniciativu
při objasnění všech okolností
smlouvy. Jsem přesvědčen, že kontrola
poslanecké sněmovny a NKÚ rozhodně
pozitivně ovlivní kvalitu informací pro veřejnost
a zamezí opakování chyb v práci.
S pozdravem
Vážená paní
JUDr. Petra Buzková
poslankyně poslanecké sněmovny