Podmínky zpracování tabáku, výroby
a prodeje tabákových výrobků
Tento zákon upravuje některé podmínky
zpracování tabáku, výroby a prodeje
tabákových výrobků, včetně
ukládání sankcí za porušení
stanovených povinností.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) zpracováním tabáku technologické
postupy a pracovní operace, kterými se získává
surovina vhodná pro výrobu tabákových
výrobků.
b) tabákovými výrobky cigarety, cigarilos,
doutníky, lulkové, dýmkové, cigaretové,
šňupavé a žvýkací tabáky,
c) výrobou tabákových výrobků
technologické postupy a pracovní operace, při
kterých se ze zpracovaného tabáku vyrábějí
finální výrobky určené ke kouření,
žvýkání nebo šňupání.
Zpracovávat tabák a vyrábět tabákové
výrobky lze jen na základě koncese udělené
pro tuto činnost podle zvláštního zákona.
[Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů]
(1) Na území České republiky lze vyrábět.
dovážet [§ 2 písm. d) zákona
ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních, ve znění zákona č.199/1993
Sb.] nebo prodávat [Část osmá,
hlava druhá zákona č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších
předpisů Část třetí,
hlava druhá, dil I a II zákona č. 513/1991
Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů Část
druhá, hlava druhá zákona č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání, ve znění
pozdějších předpisů] jen
značené cigarety. [Zákon ČNR č.587/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů.]
To neplatí pro cigarety osvobozené od spotřební
daně [§ 8 odst.1 písm.b) zákona ČNR
č. 587/1992 Sb.,ve znění zákona č.
199/1993 Sb.] a pro cigarety prodávané v prodejnách
typu DUTY/TAX FREE, v prodejnách, které jsou na
základě písemného souhlasu ministerstva
financi oprávněny k prodeji za ceny bez spotřební
daně osobám jiných států, požívajícím
výsad a imunit podle mezinárodních smluv,
jimiž je Česká republika vázána,
[Např. vyhláška ministra zahraničních
věci č. 157/1964 Sb., o Vídenské úmluvě
o diplomatických stycích, vyhláška ministra
zahraničních věci č. 21/1968 Sb.,
o Úmluvě o výsadách a imunitách
mezinárodních odborných organizací,
vyhláška ministra zahraničních věcí
č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě
o konzulárních stycích, vyhláška
ministra zahraničních věci č. 40/1987
Sb., o Úmluvě o zvláštních misích,
vyhláška ministerstva zahraničních věci
č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé
republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách
Organizace spojených národů, schválené
Valným shromážděním Organizace
spojených národů dne 13. února 1946,
zákon č. 125/1992 Sb., o zřízení
Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě a o výsadách a imunitách
tohoto sekretariátu a dalších institucí
Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě]
a na palubách letadel zahraničních linek.
(2) Právnická nebo fyzická osoba. která
vyrábí nebo dováží [§
2 písm. d) zákona ČNR č. 587/1992
Sb., o spotřebních daních, ve znění
zákona č.199/1993 Sb.] cigarety, je povinna
je značit.
(3) Způsob značení cigaret stanoví
zvláštní předpis. [Zákon ČNR
č.587/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.]
(4) Tabákové výrobky vyrobené na území
České republiky určené pro vývoz
[§ 2 písm. c) zákona ČNR č.
587/1992 Sb., ve znění zákona c. 199/1993
Sb.] nepodléhají povinnosti značení
podle odstavce 1.
Povolení k dovozu a vývozu tabákových
výrobků uděluje ministerstvo průmyslu
a obchodu.
(1) Česká zemědělská a potravinářská
inspekce uloží fyzické nebo právnické
osobě, která
a) poruší povinnost stanovenou v § 4 odst. 2
pokutu až do výše 50 mil. Kc,
b) poruší povinnost podle písmene a) opětovně,
pokutu až do výše 100 mil. Kč.
(2) Orgán uvedený v odstavci 1 nebo orgány
uvedené v § 7 odst. 5 uloží fyzické
nebo právnické osobě, která prodává
cigarety neznačené podle § 4 odst. 1 pokutu
a) až do výše 100.000 Kč při prvním
zjištění tohoto prodeje, b) až do výše
500.000 Kč při opětovném zjištění
tohoto prodeje, přičemž opětovný
prodej se posuzuje podle odstavce 3.
(3) Opětovným porušením povinnosti se
rozumí porušení povinnosti. jehož se právnická
nebo fyzická osoba dopustila do jednoho roku od právní
moci rozhodnutí o uložení pokuty za předchozí
porušení povinnosti uvedené v § 4 odst.2.
(4) Při stanovení výše pokuty se přihlédne
k závažnosti, způsobu, době trvání
a následkům protiprávního jednání.
(5) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy Česká
zemědělská a potravinářská
inspekce zjistila porušení povinnosti, nejdéle
však do tří let ode dne, kdy k porušení
povinnosti došlo.
(6) Pokuta je příjmem státního rozpočtu.
(1) Zjistí-li Česká zemědělská
a potravinářská inspekce nebo Česká
obchodní inspekce (dále jen " inspekce")
při své kontrolní činnosti, [§
2 a 3 zákona ČNR č. 63/1986 Sb., o České
zemědělské a potravinářské
inspekci, § 2 a 3 zákona ČNR č. 64/1986
Sb., o České obchodní inspekci, ve znění
zákona ČNR č. 240/1992 Sb.] že jsou
prodávány cigarety, které nejsou značeny
podle § 4 odst. 1 (dále jen "neznačené
cigarety"), uloží propadnutí těchto
neznačených cigaret nebo rozhodne o jejich zabrání
při každém zjištění tohoto
prodeje.
(2) Inspekce v případě potřeby uloží
zajištění neznačených cigaret
a zapečetění skladu těchto výrobků.
(3) Skladování cigaret propadlých či
zabraných podle odstavce 1 nebo zajištěných
podle odstavce 2 se provádí na náklad fyzické
nebo právnické osoby, v jejíž prospěch
bylo uloženo zajištění nebo propadnutí
cigaret nebo rozhodnuto o jejich zabrání.
(4) Inspekce propadlé nebo zabrané neznačené
cigarety za přítomnosti tříčlenné
komise zničí, a to na náklad fyzické
nebo právnické osoby, která tyto neznačené
cigarety prodávala [Část osmá,
hlava druhá zákona č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších
předpisů Část třetí,
hlava druhá, díl I a II zákona č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů Část
druhá, hlava druhá zákona č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání, ve znění
pozdějších předpisů] nebo
skladovala.
(5) Ředitel krajského inspektorátu České
zemědělské a potravinářské
inspekce nebo ředitel inspektorátu České
obchodní inspekce rozhodne o způsobu zabrání
neznačených cigaret a o způsobu zničení
propadlých nebo zabraných neznačených
cigaret. Zároveň jmenuje tříčlennou
komisi, která bude zničení uvedených
cigaret přítomna.
(6) K postupu podle odstavců 1 až 4 jsou rovněž
oprávněny územní finanční
orgány, [§ 1 a 6 2ákona ČNR č.
531/1990 Sb.. o územních finančních
orgánech. ve znění pozdějších
předpisů] celní orgány, [Zákon
č. 13/1993 Sb.. celní zákon, ve znění
pozdějších předpisů] Policie
České republiky [Zákon č. 283/
1991 Sb.. o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů] a obecní
policie. [Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní
policii, ve znění pozdějších
předpisů] Orgány uvedené v tomto
odstavci jsou povinny neprodleně informovat o zničení
cigaret celní orgány.
(7) O zničení neznačených cigaret
sepíší orgány uvedené v odstavcích
3 a 4 protokol, jehož stejnopis zašlou do 15 dnů
ministerstvu financí.
(8) Vlastníkem propadlých nebo zabraných
cigaret se stává stát.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují
se na ukládání pokut podle § 6 tohoto
zákona a zvláštních opatření
podle § 7 tohoto zákona obecné předpisy
o správním řízení. [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád)]
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1992 Sb., a
zákona Veské národní rady č.
591/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V poznámce pod čarou č. 1 se na začátku
druhého řádku vypouští text "
§ 1 odst. 1 a ".
2. V příloze č. 3 se na konci doplňuje
text:
| 1 | 2 | 4 | 5 |
| Zpracování | a)vysokoškolské | ministerstvo | zákon o tabáku |
| tabáku | vzdělání v oboru | zemědělství | |
| a výroba | potravinářské | ||
| tabákových | chemie nebo země- | ||
| výrobků | dělství a 3 roky praxe | ||
| nebo | |||
| b)středoškolské | |||
| vzdělání v oboru | |||
| potravinářské | |||
| chemie nebo země- | |||
| dělství zakončené | |||
| maturitní zkouškou | |||
| a 6 roků praxe |
(l) právnické a fyzické osoby, které
prodávají a skladují cigarety, jsou povinny
provést ke dni účinnosti tohoto zákona
inventuru zásob a oznámit výsledky této
inventury místně příslušnému
finančnímu úřadu [§ 1 a 2
zákona ČNR č. 531/1990 Sb.. o územních
finančních orgánech, ve znění
pozdějších předpisů] do 15
dnů ode dne provedení inventury.
(2) Právnické a fyzické osoby uvedené
v odstavci 1 smějí prodávat neznačené
cigarety ze zásob inventarizovaných podle odstavce
1 nejdéle do 28. února 1994.
Zrušují se § 1, 2 a 9 zákona č.
63/1950 Sb.,o úpravě hospodaření s
tabákem, solí a lihem a o zrušení státních
finančních monopolů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1994.
Obecná část
Základním právním předpisem
vymezujícím podmínky pěstování.
zpracování tabáku a výroby tabákových
výrobků, vedle dalších technických
norem, je dosud platný zákon č.63/1950 Sb.,
o úpravě hospodaření s tabákem,
solí a lihem a o zrušení státních
finančních monopolů. Podle tohoto zákona
příslušelo výhradní oprávnění
k pěstování tabáku a tabákového
semene, k zpracování tabáku, jeho náhražek
a k výrobě tabákového zboží
výhradně národnímu podniku, zřízenému
ministerstvem výživy v dohodě s ministerstvem
financí. Tento zákon již nevyhovuje změněným
ekonomickým podmínkám současné
doby.
Probíhající privatizací. zejména
rozhodnutím vlády ČR o odprodeji části
akcií a.s. Tabák, největší světové
tabákové společnosti Philip Morris, pozbývá
uvedený zákon na původním významu.
Státní monopolní výrobce tabákových
výrobků na území ČR byl vystřídán
monopolem zahraniční soukromé firmy. Uvedený
fakt je kritizován jak u nás, tak v zahraničí.
Proto je nezbytné v oblasti tabáku urychleně
dát do souladu ekonomický vývoj s legislativou.
Zákon o tabákovém monopolu je potřeba
zrušit a nahradit ho novým právním předpisem,
který umožní vznik konkurenčního
prostředí.
Z dostupných informací z některých
západoevropských zemí je patrno, že
privatizované konkurenční prostředí
přináší výrazně větší
daňový příjem z tabákových
výrobků.
Principiálně návrh zákona vychází
ze srovnatelných zákonů zemí Evropského
společenství, zejména SRN a Velké
Británie, tj. z plně tržního prostředí.
Vzhledem k velkému finančnímu profitu z výroby
a prodeje tabákových výrobků. což
je řešeno v platných daňových
zákonech. je v zájmu každého státu
udržovat nad tímto
K 31. 12. 1991, tj. před privatizací tabákového
průmyslu. pracovalo v a.s. Tabák přes 2.000
pracovníků, za rok 1991 činil celkový
zisk podniku 1,874 mld Kč, odvod ze zisku 988 mil. Kč.
Z údajů o prodej i cigaret v roce 1992 vyplývá
spotřební daň a daň z přidané
hodnoty 11 mld Kč v Veské republice, přičemž
praxe ukazuje. že řada cigaret z dovozu uniká
zdanění. Proto se do návrhu zákona
vkládá ustanovení o značení
cigaret k zabránění daňovým
únikům a tím ke zvýšení
příjmů státu.
Navrhovaný zákon doplňuje připravovaný
zákon o potravinách, který svým rozsahem
pokrývá obecné požadavky na všechny
potraviny včetně tabákových výrobků.
V důsledku realizace zákona nevzniknou žádné
nároky na státní rozpočet.
Zvláštní část
K § 1:
V tomto ustanovení se vymezuje, co je obsahem zákona.
Zákon upravuje specifické podmínky pro vydání
povolení ke zpracovávání tabáku
a výrobu tabákových výrobků.
Obecné požadavky na jakost, zdravotní nezávadnost
a ochranu zájmů spotřebitele budou obsaženy
v připravovaném návrhu zákona o potravinách.
K § 2:
V tomto ustanovení jsou vyloženy nejdůležitějších
pojmy, které jsou v zákoně používány.
Samostatně je vymezeno zpracování tabáku
a výroba finálních tabákových
výrobků, neboť tyto bývají u
zahraničních výrobců někdy
provozovány odděleně. V souladu se stanoviskem
ministerstva financí je pojem "tabákové
výrobky" vymezen shodně se zákonem o
spotřebních daních.
K § 3:
Smyslem tohoto ustanovení je zabezpečit jednotné
podmínky pro všechny podnikatele.
K § 4:
Zavádí se povinnost značit veškeré
cigarety vyráběné, dovážené
nebo prodávané na našem území.
Důvodem je skutečnost, že dochází
ke značným daňovým únikům.
Značení usnadní provádění
kontroly při výrobě, oběhu a dovozu
cigaret. Obdobná ustanovení mají i některé
země ES (např. SRN). Označovací povinnost
se však nemůže vztahovat na cigarety prodávané
ve specializovaných obchodech (DUTY/TAX FREE, prodejny
pro diplomaty) a na zahraničních leteckých
linkách. Tam se cigarety prodávají bez daně
a bez cla a mají zvláštní režim
dovozu.
K § 5:
Smyslem tohoto ustanovení je uplatnit u vývozu a
dovozu tabákových výrobků licenční
povinnost. Udělování licencí umožní
současně státu regulovat dovoz tabákových
výrobků, které negativně ovlivňují
životní prostředí.
K § 6 a 7:
Přísnost navržených sankcí má
své opodstatnění zejména ve skutečnosti,
že porušením stanovených povinností
by mohlo dojít ke značným daňovým
únikům. Proto je působnost k uložení
propadnutí nebo k rozhodnutí o zabrání
neznačených cigaret dána co nejširšímu
okruhu subjektů.
K § 8:
V zájmu zajištění právní
jistoty subjektů je nezbytné, aby se na rozhodování
o jejich právech a povinnostech vztahovaly předpisy
o správním řízení.
K § 9:
Vzhledem k tomu, že navrhovaný zákon ruší
ustanovení zákona č. 63/1950 Sb., týkající
se hospodaření s tabákem, je nutno vypustit
i odkaz na příslušné ustanovení
tohoto zákona, uvedený v zákoně č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
V souvislosti s ustanovením § 3 se provádí
novelizace přílohy č. 3 zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání,
ve znění pozdějších předpisů.
v tom smyslu, že předpokladem pro vydání
koncese pro zpracování tabáku a výrobu
tabákových výrobků bude vysokoškolské
nebo středoškolské vzdělání
v oboru potravinářské chemie nebo zemědělství
a tříletá nebo šestiletá praxe.
K § 10:
Z důvodů zabránění daňovým
únikům a zároveň umožnění
doprodeje zásob je v tomto ustanovení dána
povinnost provést inventuru zásob a oznámení
jejích výsledků finančním úřadům.
Podle zahraničních zkušeností je lhůta
dvou měsíců pro vyprodání legálně
nabytých zásob dostačující.
K § 11:
V souvislosti s vydáním nového zákona
je třeba zrušit ta ustanovení zákona
č. 63/1950 Sb., o úpravě hospodaření
s tabákem. solí a lihem a o zrušení
státních finančních monopolů.
která se vztahují na tabák a tabákové
výrobky.
K části čtvrté
Z důvodů uvedených v obecné části
důvodové zprávy je žádoucí,
aby navržená právní úprava nabyla
účinnosti v co nejkratší.

