Obecná část:
S účinností od 1. ledna 1993 byla jako jedna
z částí komplexu nové daňově
soustavy zavedena daň dědická, daň
darovací a daň z převodu nemovitostí,
a to zákonem České národní
rady č. 367/1992 Sb., ve znění zákona
České národní rady č. 18/1993
Sb. Tato úprava nahradila dřívější
právní úpravu o notářských
poplatcích, které vyměřovala a vybírala
státní notářství.
Dosud platná úprava, kdy základem daně
z převodu nemovitostí je cena zjištěná
podle platných cenových předpisů,
resp. část ceny zjištěné, připadající
na zčásti úplatný převod, byla
v loňském roce přijata jako přechodná
s předpokladem, že v průběhu doby bude
nutno přejít na systém, kdy základem
daně bude cena smluvní, tj. cena sjednaná
dohodou. Vzhledem k tomu, že ve velké většině
případů jsou ceny smluvní podstatné
vyšší než ceny zjištěné
podle cenových předpisů, byla v roce 1992
Českou národní radou přijata úprava
spočívající v poměrně
vysokém daňovém zatížení
daní z převodu nemovitostí při převodech
mezi cizími fyzickými osobami a u právnických
osob, kde sazba činí 4 - 20 základu daně
(III. skupina poplatníků).
Dosavadní zkušenosti z procesu transformace a privatizace
majetku ukazují, že stávající
daňové zatížení s progresivním
zvýšením v závislosti na hodnotě
nemovitosti je však neúměrné, zejména
při převodech nemovitostí mezi právnickými
osobami, kdy jsou převáděny nemovitosti značně
hodnoty. K dalšímu zvýšení pak
dochází v případech, kdy se převádí
nemovitosti na právnické osoby se zahraniční
majetkovou účastí a cena nemovitostí
se pak zjišťuje podle § 24 vyhlášky
č. 611/1992 Sb., kterou se mění a doplňuje
vyhláška č. 393/1991 Sb., o cenách staveb,
pozemků a trvalých porostů, úhradách
za zřízení práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků. V těchto
případech se cena zjistí na základě
technického ohodnocení podle metodiky běžné
v zahraničí, zejména ve Spolkové republice
Německo, popř. v Rakousku a přepočte
se na českou měnu.
Nutnost novely tohoto zákona vyplynula z dosavadních
poznatků z uplatňování zákona
v praxi a zejména též v souvislosti s postupným
přechodem na tržní ceny při úplatných
převodech nemovitostí.
Nejpodstatnější navrhovanou změnou je
snížení daňového zatížení
úplatných převodů nemovitostí.
Namísto dosavadních progresivních sazeb u
daně z převodu nemovitostí, které
činí 1% - 5% u I. skupiny poplatníků
(nejbližší příbuzní), 3%
- 10% u II.skupiny poplatníků a 4% - 20% u III.
skupiny poplatníků, se navrhuje jednotná
sazba daně z úplatného převodu nemovitostí
u všech skupin poplatníků ve výši
5% z ceny zjištěné podle cenového předpisu
platné v den nabytí nemovitosti, a to i v případě,
je-li cena nemovitosti sjednaná dohodou nižší
než cena zjištěná. Je-li však dohodnutá
cena sjednaná vyšší než cena zjištěná,
je základem daně cena sjednaná. Jde tedy
o odstranění progresivní stupnice daňově
sazby a její nahrazení sazbou lineární.
Tento návrh vychází z potřeby
- podpořit trh s nemovitostmi,
- přiblížit se sazbám obdobných
daní uplatňovaných v zemích Evropského
společenství, kde sazby činí cca 3%
- 4% z tržní ceny.
V návaznosti na snížení sazby daně
z převodu nemovitostí s e navrhuje určité
zvýšeni progrese sazby u daně dědické
a darovací při nabytí majetku nad 40 mil.
Kč,a to u I. skupiny z 5 % na 7 %, u II. skupiny z 10 %
na 15 % a u III. skupiny ze 40 % na 50 %, jejichž dosavadní
sazby jsou ve srovnání se sazbami uplatňovanými
v zemích ES nízké. Zvýšení
sazeb se týká nabytí majetku s cenou vyšší
než 40 mil. Kč. Pro úplnost lze konstatovat,
že například v Rakousku činí
sazby daně dědické a daně darovací
2 % - 60 %, v Německu 3% - 70 % a ve Francii 5 % - 60 %.
Vysoká úroveň sazeb daně dědické
a dané darovací v zahraniční vychází
z toho, že jde o majetek získaný zpravidla
bez vlastního přičinění. Jestliže
příjmy, které podléhají dani
z příjmů a k jejich získání
je nezbytné vynaložit mnohdy i značné
osobní úsilí, finanční a materiální
prostředky, jsou zdaňovány sazbami převyšujícími
40 %, je vyšší daňové zatížení
bezúplatně nabytého majetku opodstatněné.
V rámci této novely se zároveň upřesňují
některá ustanovení zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
a to v zájmu jejich jednoznačného výkladu.
Vychází se přitom z dosavadních poznatků
a zkušeností ministerstva financí a územních
finančních orgánů, které vykonávají
správu těchto daní.
Zvláštní část:
l. K § 4 odst. 2:
Navrhovanou úpravou se upřesňuje propočet
základu daně dědické. Zákonem
tak bude jednoznačně stanoveno, které položky
a v jaké výši se do základu daně
nezapočítávají.
K § 5:
Nově se doplňuje stanovení poplatníka
daně darovací v případech, kdy jde
o darování z ciziny a do ciziny o fyzické
osoby, které jsou bud občany České
republiky nebo cizinci s dlouhodobým či trvalým
pobytem v tuzemsku a o právnické osoby se sídlem
na území České republiky. Podle současné
úpravy by se daňová povinnost vztahovala
i na případy darů mezi cizinci navzájem.
3. K § 6 odst. l;
Jde o legislativně technickou úpravu spočívající
v přesnější definici předmětu
daně darovací, zejména v případech,
jde-li o bezúplatné nabytí pouze části
majetku.
4. K § 6 odst. 2;
Touto úpravou dojde k rozšířeni předmětu
daně darovací ve vztahu k cizině. Jedná
se o možnost postihnout daní darovací nejen
movité věci, které si obdarovaný pořídí
z prostředků darovaných v cizině,
ale i jiný movitý majetek (např. peněžní
prostředky), které jsou darovány nabyvateli
v cizině a které; doveze do tuzemska.
5. K § 6 odst. 3:
Z aplikace zákona o dani dědické, darovací
a z převodu nemovitostí v praxi vyplynula nutnost
vymezit zákonem, která bezúplatná
nabytí majetku nejsou předmětem daně
darovací. Jedná se zejména o případy,
kdy bezúplatné nabytí majetku je považováno
za určitou formu příjmu a je tedy zdaňováno
daní z příjmu podle zákona č.686/1982
Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů.Předmětem
daně darovací nejsou nově ani prostředky
poskytované pojišťovnami na zábranná
opatření a prevenci.
6. K § 6 odst. 6:
Tato úprava je nutná s ohledem na předpokládané
uzavírání mezinárodních smluv
nejen v oblasti daně dědické, ale i daně
darovací.
7. K § 7 odst. 1 písm, c):
S ohledem na změnu režimu zdanění převodů
nemovitostí v případech, kdy je nemovitost
převáděna za cenu nižší
než je cena zjištěná, je nutno vypustit
v ustanovení o základu dané darovací
snížení tohoto základu o úplatu
v případě, kdy je majetek nabýván
jen zčásti bezúplatně a zároveň
je sjednocen režim odpočtu cla a daně placené
při dovozu s ostatními odčitatelnými
položkami.
8. K § 7 odst. 1:
Navrhovaná úprava představuje legislativně
technickou úpravu ve vymezení základu daně
darovací.
9. a 10. K K § 7 odst. 3 a 4:
Zpřesňuje se postup při výpočtu
daně darovací v případech darů
majetku po částech. Ustanovení odstavce 4
je v souvislosti s úpravou provedenou v bodě 7 nadbytečné.
11. K § 8 odst. 1 písm, b) a c):
Doplňuje se ustanovení týkající
se poplatníka daně z převodu nemovitostí
u vyvlastnění, kdy poplatníkem by měl
být nabyvatel a nikoliv převodce, jako je tomu doposud,
protože jde o akt ve prospěch nabyvatele nemovitosti.
Nahrazuje se po jem nabyvatel věcného břemene,
pojmem oprávněný z věcného
břemene, což odpovídá dikci občanského
zákoníku. Toto ustanovení se rozšiřuje
o institut jiného plnění obdobného
věcnému břemeni, které se navrhuje
zdanit daní z převodu nemovitostí v případě
darování nemovitosti stejně jako věcné
břemeno i když nepůjde v tomto případě
o zápis do katastru nemovitostí.
12. K § 9 odst. 1:
Uvedené ustanovení se zpřesňuje o
institut vypořádání podílového
spoluvlastnictví. Zároveň text písm.
a) za středníkem je nadbytečný a vypouští
se.
13. K § 9 odst. 2:
Jednoznačně se stanoví, že předmětem
daně z převodu nemovitostí je převod
nemovitostí v případě odstoupení
od smlouvy.
14. K § 9 odst. 3 a 4:
Jedná se o drobnou legislativní úpravu.
18. K § 10:
Navrhuje se stanovit jako základ daně z převodu
nemovitostí cenu zjištěnou podle cenového
předpisu platného v den nabytí nemovitosti,
a to i v případě, je-li cena nemovitosti
sjednaná dohodou nižší než cena zjištěná.
Je-li však dohodnuta cena vyšší než
cena zjištěná, bude základem daně
cena sjednaná.
Základem již nebude část ceny zjištěné
připadající na zčásti úplatný
převod. Dojde tím k odstranění zdanění
případného rozdílu mezi nižší
cenou sjednanou a vyšší cenou zjištěnou
daní darovací, která u III. skupiny poplatníků
má značné vysokou progresi (7% - 40 %), což
vyvolávalo velmi negativní odezvu.
16. K § 11 odst. 3:
1)čelem této úpravy je jednoznačně
stanovit zařazení osob do skupin tak, aby nedocházelo
ke sporům při aplikaci zákona. U strýců
a tet se navrhuje zařazení do II. skupiny pouze
na základě příbuzenství v řadě
pobočné. Dochází ke zpřesnění
textu vymezením osob, které žily ve společné
domácnosti, a to v souladu s vymezením těchto
osob v občanském zákoníku.
17. - 20. K § 12 až 15:
V těchto ustanoveních jsou nově navrženy
sazby daně dědické a darovací podle
zařazení osob do jednotlivých skupin. Dochází
ke zvýšení sazby při nabytí majetku
vyšší hodnoty, zůstává však
zachováno zvýhodnění při bezúplatném
nabytí majetku mezi blízkými příbuznými.
§ 15 pak upravuje jednotnou lineární sazbu
daně z převodu nemovitostí pro všechny
poplatníky bez ohledu na jejich příbuzenské
nebo jiné vzájemné vztahy. Odstraňuje
se tak dosavadní progresivní daň stoupající
v závislosti na hodnotě převáděného
majetku, která nemá u této daně opodstatnění.
21. K § 17:
Dosavadní úprava o minimální výši
daně (100 Kč) se jev i zejména u daně
z převodu nemovitostí jako nepřiměřená
a to hlavně v případech výměn
či převodů nepatrných částí
pozemků, kdy cen a převáděného
majetku ani nedosahuje výše minimální
daně. S ohledem na výdaje správce daně
však považujeme za žádoucí minimální
daň i v těchto případech zachovat,
a snížit její výši na 60,- Kč.
Nově se zařazuje i ustanovení o penále,
které se nepředepíše, nepřesáhne-li
uvedenou částku.
22. K § 18:
V novém odstavci 1 se s ohledem na značně
komplikované způsoby vypořádání
dědictví a tím i komplikovaný propočet
daně dědické navrhuje, aby poplatník
v daňovém přiznání uvedl veškeré
údaje o majetku a jeho nabyvateli. Vlastní propočet
daně dědické provede správce dané.
V zájmu zachování jednotného režimu
pro všechny tři typy daní je navržen tento
způsob daňových přiznání
i u daně darovací a daně z převodu
nemovitostí.
23. K § 19
Při vypořádání dědictví
na základě dohody dědiců v některých
případech veškerý majetek nebo jeho
převážnou část nabývá
jeden z dědiců a zavazuje se vyplatit dědické
podíly ustupujícím dědicům.
Obdobně tomu je při vypořádání
bezpodílového spoluvlastnictví manželů.
V zájmu zachování jednotného režimu
zdanění majetku je proto nezbytné v odst.
1 i u výplat těchto podílů vymezit,
která část majetku bude podléhat zdanění
a která nikoliv.
U jednotlivých druhů vkladů upravených
v občanském zákoníku a obchodním
zákoníku vznikají určité nejasnosti
u pojmu "běžný účet".
K jednoznačnému vymezení tohoto pojmu se
výslovně z režimu osvobození od daně
dědické a daně darovací vylučují
prostředky vkladů na účtech zřízených
pro podnikatelské účely. Zároveň
se obdobně jako v písm.a) tohoto ustanovení
vymezuje majetek nepodléhající zdanění
v případech výplat dědických
podílů a vypořádání
bezpodílového spoluvlastnictví manželů.
Nově zapracovává osvobození částek
poskytnutých na základě nově připravovaného
zákona o penzijním připojištění,
který by měl nabýt účinnosti
rovněž k 1.1.1994.
Drobné legislativně technické úpravy
jsou provedeny i v odst. 3.
V zájmu srozumitelnosti se uvádí celé
nové zněni § 19.
4. K § 20:
Podle stávající právní úpravy
je daňové osvobození koncipováno podle
druhu organizací, které vykonávají
právo hospodaření s hmotným národním
majetkem.
V zásadě jsou od daně osvobozeny rozpočtové
organizace, příspěvkové organizace
a státní fondy. Osvobození se nevztahuje
na státní podniky.
Zůstává zachováno osvobození
obcí od daně darovací a dané dědické,
neposkytuje se jim však osvobození od daně
z převodu nemovitostí, neboť se jedná
zpravidla o úplatné převody v rámci
podnikatelské činnosti obcí a jejich majetku,
který byl na obce mnohdy převeden bezúplatně
z vlastnictví státu. Současně se výslovně
upravuje osvobození od daně dědické
a daně darovací u rozpočtových organizací
a příspěvkových organizací
zřízených obcemi.
U daně z převodu nemovitostí se nově
navrhuje osvobození převodů vlastnictví
souvisejících s likvidací akciových
společností a společností s ručením
omezeným se 100 % účastí státu.
Osvobození od dané z převodů nemovitostí
se u obcí rozšiřuje na případy
převodů vlastnického práva k nemovitostem
na dobrovolné svazky obcí vytvořené
podle § 20a) zákona ČNR č.410/1992 Sb.,
o obcích, k zabezpečení určitých
zákonem stanovených činností.
Ustanovení upravující osvobození právnických
osob od daně dědické a daně darovací
ve veřejném zájmu se zpřesňuje
a výslovně se stanoví osvobození bezúplatných
převodů majetku, který je určen pro
výchovu dětí a mládeže a pro
požární ochranu.
V souvislosti s probíhající privatizací
státního majetku vznikla nutnost rozšířit
osvobození i na převody majetku akciových
společností se 100% státní účastí,
které probíhají v souladu se schváleným
privatizačním projektem, ale mimo Fond národního
majetku ČR.
Další osvobození se poskytuje při výměnách
pozemků a zřizování věcných
břemen k pozemkům, které budou probíhat
na základě ust. § 19 zákona č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
předpisů, na základě celospolečenských
požadavků na tvorbu krajiny, životního
prostředí a investiční výstavbu.
Jedná se zde o celospolečenský zájem,
kdy výměna pozemku či zřízení
věcného břemene může proběhnout
i proti vůli vlastníka.
V návaznosti na ustanovení § 47 zákona
ČNR č.337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších
přepisů, kdy dař nelze vyměřit
ani doměřit po uplynutí tří
let od konce zdaňovacího období, v němž
vznikla povinnost podat daňové přiznání,
navrhuje se po dobu rozhodnou pro osvobození vkladů
vložených do obchodních společností
nebo družstev, zastavit běh prekluzivní lhůty
pro vyměření daně.
V odst. 6 písm. g) tohoto ustanovení se doplňuje
osvobození převodů bytů, garáží
a ateliérů podle zvláštních předpisů
(tj. nově navrhovaného zákona o vlastnictví
k bytům) od dané z převodu nemovitostí
a daně darovací.
Osvobození od dané z převodu nemovitostí
u novostaveb je nutno precizovat tak, aby bylo zřejmě,
že je osvobozen pouze první převod nebo přechod
vlastnictví k jedné a téže stavbě,
která je dokončenou novostavbou nebo rozestavěnou
novostavbou. Z praxe jsou signalizovány případy,
kdy po prvním úplatné m osvobozeném
převodu rozestavěné nemovitosti jsou na této
stavbě provedeny další stavební práce
a stavba jako nedokončená je dále úplatně
převáděna s požadavkem na další
osvobození. Dochází též k upřesnění
tohoto ustanovení o osvobození obcí při
převodech nedokončené bytové výstavby
či jiných nedokončených staveb.
Do tohoto ustanovení se dále doplňuje osvobození
od daně darovací a daně dědické
v případech nabytí vlastnictví k nemovitostem,
které jsou kulturními památkami. Vlastníci
kulturních památek jsou podrobeni režimu zákona
o státní památkové péči,
který poměrně významně vlastnické
právo omezuje bez obligatorní náhrady. Navrhovaná
daňová úleva je jednou z takových
forem náhrady. Tím, že se vztahuje pouze na
osoby zařazené v I. skupině, zamezuje spekulativním
převodům, je však pro rodinu významným
zdrojem financí potřebných při nařízených
opravách.
25. K § 21 odst. 1:
Ustanovení tohoto odstavce se doplňuje o požadavek
předložit současně s daňovým
přiznáním též znalecký
posudek o ceně nemovitosti, s výjimkou případů
převodů vlastnictví k pozemkům bez
trvalých porostů a staveb, kde lze cenu pozemku
vypočítat podle cenového předpisu
bez odborného posudku soudního znalce.
26. K § 21 odst. 2:
Osvobození od povinnosti podávat daňové
přiznání u dané darovací se
navrhuje omezit pouze na dary; které jsou od daně
osvobozeny dle 19 odst. 1 a 3 a kde jde o bezúplatné
nabytí majetku Českou republikou. V ostatních
případech je nutno aby správce daně
měl možnost posoudit, zda podmínky osvobození
byly skutečně splněny a zda nejde pouze o
domněnku daňového subjektu, že je od
daně osvobozen.
27. K 21 odst. 3:
Navrhuje se přenést povinnost podat daňové
přiznání u daně národního
majetku České republiky a z Pozemkového fondu
České republiky, pokud souvisejí s realizací
privatizačních projektů, na nabyvatele, neboť
tyto fondy nejsou schopny vzhledem k množství případů
a personálnímu vybavení fyzicky zabezpečit
podání daňových přiznání.
Správce daně však potřebuje daňová
přiznání pro evidenci pohybu a cen nemovitostí
a pro kontrolu v případě dalšího
daňového řízení.
28. § 21 odst. 4:
Jde-li o řízení ve věci daně
dědické, není stejnopis soupisu majetku dostatečným
podkladem pro daňové řízení.
Je nezbytné, aby finančním úřadům
byl k dispozici celý dědický spis z něhož
správce daně zjistí jednotlivé podíly
dědiců, vzájemné vyrovnání
a výplaty dědiců mezi sebou v rámci
dohody o vypořádání dědictví.
Stanoví se rovněž povinnost správce
daně do 30 dnů od právní moci rozhodnutí
o vyměření daně vrátit dědický
spis soudu.
Povinnost zasílat příslušné podklady
pro účely vyměření daní
se rozšiřuje o Středisko cenných papírů,
jde-li o darování cenných papírů.
S přihlédnutím k velkému počtu
jednotlivých zápisů do katastru nemovitostí
katastrálními úřady těž
v případech, kdy nepůjde pouze o vklady do
katastru nemovitostí, ale i o další zápisy,
(např. záznamy, poznámky), půjde-li
o jiný zápis nabytí nemovitosti než
smlouvou, (např. vyvlastněním, výkonem
rozhodnutí, dražbou a pod.), je třeba počítat
nezbytné s materiálním posílením
katastrálních úřadů. Tím
dojde též k podstatnému omezení možnosti
daňových úniků při převodech
nemovitostí.
29. K § 22:
Stanovení lhůt pro vyměření
daně v ust. § 47 zákona o správě
daní a poplatků je pro účely daně
dědické, darovací a z převodu nemovitostí
nevyhovující zejména z toho důvodu,
že váže počátek lhůt na
ukončení tzv. zdaňovacího období.
Počátek lhůt pro vyměření
daně dědické, darovací či z
převodu nemovitostí je nezbytné vázat
na okamžik podání daňového přiznání.
30. K § 23 odst. 2:
Lhůta pro osvobození převodu nemovitého
majetku vydaného podle zákona č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
předpisů se s ohledem na postup při vydávání
majetku dle cit, zákona prodlužuje na dobu tří
let, tj. do konce roku 1995.
31.- 32. K § 24:
Agenda vyměřování notářských
poplatků za úkony nepřešla (na rozdíl
od vyměřování notářských
poplatků z dědictví, převodu nemovitostí
a darování) na žádný orgán.
Ze strany finančních orgánů, ale i
soudů je upozorňováno na skutečnost,
že notář 3 v některých případech
nesplnili úkoly vyplývající ze zákona
č. 146/1984 Sb., o notářských poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů,
a notářské poplatky za provedené úkony
nevyměřili, ačkoliv jim zákon tuto
povinnost ukládal.
Vzhledem k tomu, že spisy, týkající
se převodu vlastnického práva k nemovitostem,
které nebyly do 31. 12. 199 vyřízeny státním
notářstvím, byly postoupeny katastrálním
úřadům a jsou u nich také uloženy,
bylo by administrativně náročné tyto
spisy vyhledávat, vracet soudům k doměření
a opět ukládat u katastrálních úřadů.
Je proto nezbytně, aby v případech, kdy příslušné
spisy jsou uschovány v úschově okresních
soudů, vyměřil, resp. doměřil
notářské poplatky za úkony příslušný
soud a v případech, kdy se spisy nachází
v úschově katastrálních úřadů,
tyto poplatky vyměřil příslušný
katastrální úřad.
Obdobně se upravuje i postup při odvolání
proti rozhodnutí státních notářství
o vyměření notářských
poplatků za úkony podaném po 1. 1. 1993.
33. K § 28 odst. 3 a 4:
Navrhuje se zmocnit ministerstvo financí, aby upravit o
prováděcím předpisem postup při
aplikaci ustanovení zákona pro výpočet
uvedených daní, zejména daně dědické
v souvislosti s vypořádáním bezpodílového
spoluvlastnictví manželů a výplat dědických
podílů jednotlivým dědicům
a zdanění převod u vlastnictví k nemovitostem
na základě smlouvy o koupi najaté věci
(leasing).
Při převodech vlastnictví k nemovitostem
na základě kupních smluv dochází
v současné době v řadě případů
k odstoupení od smlouvy. Občanský zákoník
vychází ze zásady, že smlouvy musí
být dodržovány, odstoupení od smlouvy
je však možné, jestliže je to v zákoně
stanoveno nebo účastníky smlouvy dohodnuto.
V kupních smlouvách, které jsou v současné
době uzavírány, je zpravidla dohodnuto, že
pokud příslušná částka
nebude do stanovené doby zaplacena, může prodávající
odstoupit od kupní smlouvy, Odstoupením ad smlouvy
se smlouva ruší od počátku a katastrální
úřad původní vklad práva k
nemovitostem do katastru nemovitostí zruší
záznamem.
V zájmu odstranění nejasností vznikajících
v návaznosti na občanskoprávní úpravu
odstoupení od smlouvy, poskytuje se finančním
ředitelstvím možnost řešit odůvodněně
případy tvrdosti při odstoupení od
smlouvy prominutím daně z převodu nemovitostí.
34. Uvádějí se odkazy na příslušné
právní předpisy.
35. Čl. II. - upravuje přechodně ustanovení
nezbytné pro postup správce daně i výpočet
daně poplatníkem v souvislosti s novelou tohoto
zákona, pokud skutečnost, která je předmětem
daně nastane do konce roku 1993, i když daňové
řízení proběhne až v roce 1994.
Současně řeší i případy,
kdy odstoupení od smlouvy bylo zapsáno do katastru
nemovitostí v roce 1993 a odůvodněné
případy bude nezbytné řešit formou
daňové úlevy.
36. Čl. III - pověřuje předsedu Poslanecké
sněmovny Parlamentu k vydání úplného
znění zákona za účelem přehlednosti
právní úpravy.
Závěr:
Navrhované snížení sazby daně
z převodu nemovitostí je poměrně vysoké,
mělo by však přispět k oživení
trhu s nemovitostmi. Dá se předpokládat i
určité zvýšení výnosu
z této daně vlivem zvýšení cen
nemovitostí.
S ohledem na vývoj příjmů z notářských
poplatků (s vyloučením příjmů
za poplatky úkonové) a daně dědické,
darovací a z převodu nemovitostí v průběhu
roku 1993 lze očekávat celoroční příjem
z těchto poplatků a daní do státního
rozpočtu ve výši cca 1.900 mil.Kč. Výnos
v roce 1993 bude zřejmě nesouměřitelný
s výnosem z roku 1992, kdy značný nárůst
byl zjevně ovlivněn procesem restitucí s
následnými převody restituovaných
majetků.
V roce 1993 dochází k určité stagnaci
trhu s nemovitostmi, částečně i z
důvodu vysoké daně z převodu nemovitostí,
hlavně však zřejmě z důvodu převisu
nabídky nad poptávkou s ohledem na vysoké
požadavky prodávajících a z důvodu
nedostatku kapitálu. V roce 1994 lze však předpokládat
tendence směřující k oživení
trhu s nemovitostmi a to zejména s ohledem na změnu
sazby daně z převodu nemovitosti.
Vzhledem k tomu i k vývoji příjmů
z uvedených daní a ještě i notářských
poplatků vyměřovaných finančními
úřady v průběhu roku 1993, je očekáván
přibližný celkový příjem
do státního rozpočtu v roce 1994 z titulu
daně dědické,darovací a z převodu
nemovitostí jakož i ještě vyměřovaných
notářských poplatků zhruba na úrovni
2 mld. Kč (viz tabulka) za předpokladu,že snížení
sazby daně z převodu nemovitosti bude částečně
kompenzováno uvažovaným zvýšením
cen nemovitostí na základě cenového
předpisu.
v tis. Kč | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1993 | 1994 |
rozp. | očekávaná | předpokl. | ||||
skuteč. | ||||||
notářské | 291 300 | 534 800 | 229 000 | x | 800 000 | 100 000 |
poplatky | ||||||
daň | ||||||
dědická, | ||||||
darovací | x | x | x | 900 000 | 1 100 000 | 1 900 000 |
a z přev. | ||||||
nemovit. | ||||||
celkem | 291 300 | 534 800 | 2 729 000 | 900 000 | 1 900 000 | 2 040 000 |
Očekávaný příjem v sobě
zahrnuje i zohlednění zvýšen i progrese
u daně dědické a darovací v I. skupině
z 5% na 7%,ve II. skupině z 10% na 15% a u III, skupiny
ze 40% na 50%. Konkrétní finanční
dopady těchto úprav nelze přesněji
vyčíslit z důvodu, že neexistuje podrobnější
či majetková statistika, zejména hodnot a
struktury nabývaného majetku, počtu úplatných
převodů a bezúplatných převodů
i příbuzenského vztahu jednotlivých
poplatníků. Současné nelze přesněji
odhadnout počet budoucích převodů
či přechodů majetku a jeho struktury a hodnoty
převáděného majetku.
Přesnější kvantifikace není možná
též z důvodu,že není definitivně
vyřešena otázka cen nemovitostí v budoucím
obdob i. Nová právní úprava si nevyžádá
vyšší počet pracovních sil u finančních
úřadů, k určitému posílení
počtu pracovních sil bude nutno přistoupit
u katastrálních úřadů. Snížením
horní hranice sazby u daně z převodu nemovitostí
se navržená úprava přibližuje stavu
v zemích ES.
V Praze dne 27. října 1993