Příloha č. 4

k zákonu č. /1993 Sb.

VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL

v tis. Kč

Kapitoly
Neinvestiční výdaje rozpočtových organisací celkem
z toho:
Investiční výdaje rozpočtových organisací celkem
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím
Dotace občanským sdružením
Ostatní dotace a příspěvky
Individuální a systémové dotace na investiční výstavu příspěvkovým organisacím
Dotace podnikům
Výdaje celkem
  
mzdové prostředky
dávky sociálního zabezpečení
státní vyrovnávací příspěvek
prostředky na státní politiku zaměstnanosti
    
neinvestiční
investiční
 
Kancelář prezidenta republiky 47,45422,4720    103,925  130,300   281,679
Parlament258,81485,300 0  301,400      560,214
Úřad vlády172,475 56,9910  61,900       234,375
Bezpečnostní informační služba 398,373010,200   326,000      724,373
Ministerstvo zahraničních věcí 1,917,447238,7900   748,300 37,313    2,703,060
Ministerstvo obrany25,291,950 01,800,00010,400,000 5,473,0001,500,000     26,791,950
Ministerstvo hospodářství 1,375,660191,7150   80,600 379,2822,50011,347 383,000  2,232,889
Ministerstvo financí 4,990,521 2,511,6890  1,750,000   5,470,000 12,210,521
Ministerstvo práce a sociálních věcí 137,900,2041,143,757 118,965,050 927,300 18,037170,000 120,982    139,136,523
Mnisterstvo vnitra16,116,064 7,202,0001,800,000  1,100,0001,402,436 63,500    18,682,000
Mnisterstvo životního prostředí 397,141145,3620   59,200 534,44211,669140,875 114,300  1,256,937
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci 78,33340,2890   8,000       86,323
Grantová agentura14,561 8,0390   1,800      16,361
Ministerstvo průmyslu a obchodu816,147 145,1040  59,20079,247 7,0003002,000 5,259,000722,0006,944,894
Ministerstvo dopravy1,570,368 461,00121,900  2,945,2004,363,895 3,6807002,200,500 7,174,0002,292,50020,551,343
Ministerstvo zemědělství 2,229,562714,5510   71,100 768,34135,00056,000 106,7005,800,0002,498,800 11,595,503
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 30,578,38919,322,109 0  2,489,900 6,028,559573,024 1,612,566590,300  41,872,738
Ministerstvo kultury135,287 27,6000  9,0001,638,185 57,720384,060 330,300   2,554,552
Ministerstvo zdravotnictví1,713,481 347,3610  138,3001,571,657 207,34714,490 2,956,900   6,603,175
Ministerstvo spravedlnosti4,255,345 2,054,786145,000  1,185,00016,905     5,457,250
Úřad průmyslového vlastnictví 79,36732,6490   10,300       90,167
Český statistický úřad 375,902287,8330   19,500 39    395,441
Český úřad zeměměřický a katastrální 918,996495,2330   220,000 5,022    1,144,018
Český báňský úřad 45,93025,1300   2,500       48,430
Český úřad bezpečnosti práce 79,76247,2680   3,800 7,065 200   90,827
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 21,12410,1340   1,700       22,324
Generální prokuratura 611,556 413,3600  62,900       674,456
Ústavní soud29,127 10,8240  1,000       30,127
Akademie věd1,203,993 635,4980  140,000 2,0001,021    1,347,014
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 45,79211,9720   10,600       56,392
Správa státních hmotných rezerv 1,156,94044,5370   60,800       1,217,740
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 79,92112,1320   3,200  8,490    91,611
Nejvyšší kontrolní úřad 142,75575,2700   7,000  300    150,055
Všeobecná pokladní správa 45,994,52801,000,000   8,136,000  391,000  4,250,000947,700 59,944,228
CELKEM281,073,769 36,740,696123,742,15010,400,000 5,473,00022,667,50016,954,350 1,524,9402,350,941 6,814,50027,953,0006,461,000 365,800,000



Příloha č. 5

k zákonu č. /1993 Sb.

Investiční výdaje podle kapitol

v tis. Kč

Kapitola
Výdaje RO (dotace) celkem
v tom
Dotace PO celkem
  
Dotace ROPO celkem
Investiční dotace podnikům
  
systémové dotace
individuální dotace
běžná míra investování
 
systémové dotace
individuální dotace
  
Kancelář presidenta republiky 000 0130,300130.300 0130,300 0
Parlament301,40033,100 264.6003,4000 00301,400 0
Úřad vlády61.900 51,600010,300 000 61,9000
Bezpečnostní informační služba 326,00080,104220.000 25,90000 0326,0000
Ministerstvo zahraničních věcí 748,300513,300155,000 50,00000 0748,3000
Ministerstvo obrany1,500.000 1,084,000360,00056,000 000 1,500,0000
Ministerstvo hospodářství 80,60067,6000 13,000393,000383,004 0463,6000
Ministerstvo financí1,750.000 1,511,900185,00023,100 000 1,750,0000
Ministerstvo práce a soc. věcí 927,300917,3000 10,00000 0929,3000
Ministerstvo vnitra1.100,000 690,000400,00010,000 000 1,100,0000
Ministerstvo životního prostředí 59,20041,9000 14,300114,300114,300 0173,5000
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatisaci 8,0002,5000 5,50000 08.0000
Grantová agentura1,800 80001.000 000 1,8000
Ministerstvo průmyslu a obchodu 59,20056.2000 3.0002.0002,000 061,200722,000
Ministerstvo dopravy2,945.200 2,930,200015,400 2,200,500300,0001,900,500 5,145,7002,292,500
Ministerstvo zemědělství 71,10058,5000 12,600106.700106,700 0177,8002,198,800
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2,189.9001,770.300 632,50087,100590,300 417,140173,2003.080.204 0
Ministerstvo kultury9,000 009,000 330,300165,300165,000 339,3400
Ministerstvo zdravotnictví138,800 103,700035,100 2,956,900242,1002,714,800 3,095,7000
Ministerstvo spravedlnosti1,183.000 807,004373,0005,000 000 1.186,0000
Úřad průmyslového vlastnictví 10,8008,8000 2,00000 010,8000
Český statistický úřad 19.50017,5000 2,00000 019,5000
Český úřad zeměměřický a katastrální 220,000211.8000 8,20000 0220,0000
Český báňský úřad 2,5007000 1.80000 02,500 0
Český úřad bezpečnosti práce 3.8002,7000 1,100200200 04,0000
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 1,7007000 1.00000 01,7000
Centrální prokuratura62,900 57,90005,000 000 62,9000
Ústavní soud1,000 001.000 000 1,0000
Akademie věd140,004 135,00005,000 000 140,0000
Úřad pro legislativa a veřejnou správu 10,6008,6000 2,00000 010,6000
Správa státních hmotných rezerv 60,80046,6000 14,20000 080.8000
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 3,20000 3.20000 03,200 0
Nejvyšší kontrolní úřad 7,00000 7,00000 07.0000
Všeobecná pokladní správa 8,361,40000 000 08,361,000947,700
CELKEM22,667,50011,273,600 2.590,100142,8006,811,500 1,861,0004,953,50029,482,000 6,461,000




Příloha č.6

k zákonu č. /1993 Sb.

Příspěvky státního rozpočtu k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy obce *)

(propočet na 100 obyvatel trvale bydlících na území, v němž obecní úřad vykonává státní správu)

skupina obcí

Příspěvek na

100 obyvatel

správního obvodu **)

všechny obce950,- Kč
obce s působností matričního úřadu 1.890,- Kč
obce s působností stavebního úřadu 5.670,- Kč
obce s pověřeným obecním úřadem (ve smyslu 60 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb. - úplné znění č.410/1992 Sb.)

9.100,- Kč

*) Nevztahuje se na magistrátní úřady Prahy, Brna, Ostravy a Plzně, neboť o rozdělení účelové dotace na výkon státní správy rozhodují tyto úřady ve své působnosti.

**) Příspěvky se podle působnosti nebo pověření obce sčítají.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1994 a o změně a doplnění některých zákonů

Obecná část

V předloženém návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1994 se mimo ustanovení přímo upravující státní rozpočet navrhuje novelizovat zákon o státním rozpočtu na rok 1993. Důvodem je valorizace platů ostatních ústavních funkcionářů, tedy předsedy vlády, místopředsedů, ministrů a prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Dále se navrhuje novelizovat školský zákon, kterým se navrhuje nově upravit financování středních odborných učilišť a středisek praktického vyučování prostřednictvím rozpočtů příslušných ústředních orgánů, a zákon o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, kde se navrhuje stanovit nový vyměřovací základ u osob, za které je plátcem pojistného stát.

Novely dalších zákonů, jejichž vlivy jsou číselně obsaženy v návrhu státního rozpočtu na rok 1994, budou předkládány vládě jako samostatné návrhy zákonů.

Podle názoru předkladatele není navrhovaná úprava v rozporu s právem Evropských společenství.

Zvláštní část

K § 1

Státní rozpočet se navrhuje jako vyrovnaný, tedy ve shodném objemu příjmů a výdajů. Zabezpečení vyrovnanosti státního rozpočtu, tedy nezvyšování úrovně státního zadlužení, se považuje za jeden ze zásadních cílů odpovědné finanční a rozpočtové politiky.

Rozpočet je koncipován jako stabilizační a motivační především ve vztahu k soukromému podnikatelskému sektoru. Navrhuje se snížit podíl příjmů na hrubém domácím produktu a daňové zatížení proti předpokládané skutečnosti roku 1993.

Jediným státním fondem, kterému je navrhována pro rok 1994 dotace ze státního rozpočtu, je Státní fond tržní regulace v zemědělství. K zajištění jeho činnosti se navrhuje dotace ve výši 500 mil. Kč, která je určena na intervenční nákupy, vývozy a prodeje především potravinářské pšenice, mléka, másla, jatečných býků a jalovic a masa nich.

K § 2 a k příloze č. 6:

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu jsou také příspěvky k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy obce. Státní správu vykonává obec v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, a to jako tzv. přenesenou působnost ve smyslu ustanovení § 21 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích. V § 21 odst. 3 citovaného zákona se počítá se zvláštní zákonnou úpravou způsobu úhrady výdajů, které obcím vznikají v souvislosti s výkonem státní správy.

Ukazuje se jako potřebné meziročně zvýšit hodnoty příspěvků ze státního rozpočtu, a to v návaznosti na inflační vývoj. Proto se navrhuje změnit absolutní hodnoty tohoto příspěvku oproti hodnotám roku 1993.

K § 3 a k 4:

Ve státním rozpočtu na rok 1994 se navrhuje ve vztahu k územním rozpočtům odlišné rozdělení výnosů daně ze závislé činnosti mezi obce a okresní úřady v porovnání s rokem 1993. Podíl obcí se zvyšuje ze 40% na 50 °,6 a podíl okresních úřadů se snižuje ze 60% na 50%. Tento postup je v souladu s postupným dolaďováním reformy místních rozpočtů, která předpokládá zvyšování finanční soběstačnosti obcí spolu se zvyšováním odpovědnosti za výsledky jejich hospodaření.

K § 5:

Navržené zmocnění pro vládu resp. ministra financí pod písmeny a), b) a c) je pro rok 199 nezbytné. Jeho přijetí umožní provádět ve schváleném státním rozpočtu operativní změny, ke kterým by se musela Poslanecká sněmovna Parlamentu vyjadřovat ve velmi krátkých termínech, a to v souvislosti s předložením novely zákona o státním rozpočtu. Jedná se především o možnost povolit kapitolám překročení rozpočtovaných výdajů v případě jimi dosažených zvýšených příjmů, o úhrady, které nejsou zajištěny ve státním rozpočtu a souvisejí s realizací zákona o soudní rehabilitaci, zákona o mimosoudních rehabilitacích, zákona o zmírnění následků majetkových křivd, zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, jakož i dalších právních úprav, z nichž mohou vzniknout pro soudy, prokuraturu a vězeňství nové úkoly a povinnosti. Dále se jedná o úhradu případného překročení prostředků na výplatu dávek důchodového zabezpečení, peněžitých dávek nemocenského pojištění, dávek sociálních a dalších dávek, které se poskytují v souladu s právními předpisy. Poslanecká sněmovna Parlamentu tedy nebude zatěžována běžnými problémy rozpočtového hospodaření. Ministr financí zajistí následnou informovanost Poslanecké sněmovny Parlamentu o provedených změnách.

Porada ministrů dne 17. 8. 1993 projednala návrh na přístup České republiky k "Vídeňské úmluvě o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody" a ke "Společnému protokolu týkajícímu se uplatnění Vídeňské a Pařížské úmluvy" a doporučila k nim přistoupit vzhledem k tomu, že v České republice dosud neexistují právní předpisy, které by řešily občanskoprávní odpovědnost za jaderné škody.

Vídeňská úmluva upravuje v zásadě odpovědnost za jadernou nehodu, způsob finančního zajištění provozovatele jaderného zařízení s ohledem na riziko jaderné havárie a záruky státu při uspokojování nároků na odškodnění při jaderné nehodě. Přistoupení k Vídeňské úmluvě pro eskou republiku spolu se získáním politického kreditu prakticky znamená

- povinnost státu zajistit, aby provozovatel velkého jaderného zařízení (jaderné elektrárny) byl pojištěn či jinak finančně zajištěn pro případ jaderné nehody. Minimální odpovědnost a výše kompenzace provozovatele je stanovena na 50 mil. USD za každou jadernou nehodu. Výše náhrad přitom může být limitována vyšší částkou, popř. může být i neomezená, což je věcí vnitřní legislativy příslušného státu,

- že bude stanovena výlučná odpovědnost provozovatele jaderného zařízení za případnou jadernou nehodu, což mimo jiné znamená, že zahraniční dodavatel nenese odpovědnost za náhradu škody poškozeným.

Vzhledem k dnešnímu kapitálově slabému pojišťovacímu trhu v České republice lze očekávat problémy s pojištěním za jaderné škody a přesun finančního zajištění na státní rozpočet. Obdobná situace je i v oblasti výlučné odpovědnosti provozovatele jaderného zařízení za jadernou škodu. Přistoupení České republiky k Vídeňské úmluvě bez vazby na tuzemskou legislativu se navrhuje řešit zmocněním vlády k poskytnutí prostředků provozovatelům jaderných zařízení, a to až do výše 6 mld Kč. Tato výše odpovídá nejen mezinárodním zvyklostem, ale i míře odpovědnosti provozovatele v připravované revizi Vídeňské úmluvy (200 mil. USD).

K § 6:

K zabezpečení výdajů spojených se závazky vzniklými v minulých letech se navrhuje využít i v roce 1994 zdrojů Fondu národního majetku. K úhradě úroků z poskytnutých úvěrů státu by bylo využito 13,7 mld Kč, na úhradu majetkové újmy peněžních ústavů 2,6 mld Kč. Z Fondu národního majetku se dále navrhuje poskytnout finanční prostředky na náhrady poskytované podle zákona č. 243/1992 Sb.

K § 7:

Významným předpokladem k udržení rozpočtové rovnováhy v roce 1994 je stabilizace státního dluhu České republiky na současné úrovni 159 mld Kč. Předpokládá se, že ve střednědobém časovém horizontu by se jeho výše neměla měnit, jeho podíl na hrubém domácím produktu by se měl v důsledku růstu hrubého domácího produktu snižovat ze 16,1% v roce 1994 na cca 10,5% v roce 2000. V zájmu zabezpečení tohoto přístupu budou splátky jistin v jednotlivých letech řešeny formou emise obligací.

K § 8:

Navrhuje se valorizovat mzdy ostatních ústavních funkcionářů o očekávaný růst průměrných mezd v roce 1993.

K § 9:

Na návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy a ministra hospodářství je součástí návrhu zákona o státním rozpočtu i novela školského zákona. Změna § 12 odstraňuje dosavadní rozpor mezi školským zákonem a zákonem o rozpočtových pravidlech republiky. Tento rozpor vznikl v důsledku vyčlenění středních odborných učilišť, resp. středisek praktického vyučování z organizačních struktur státních podniků a jejich ustavením jako příspěvkové organizace. Tato zásadní změna však nebyla současně promítnuta do § 12 školského zákona.

Výše příspěvku bude vázána na systémová opatření na úseku přípravy učňů na povolání, která budou součástí nového školského zákona.

K § 10:

Úhrada státu zdravotním pojišťovnám za neproduktivní obyvatelstvo v roce 1994 se navrhuje ve výši 12,9 mld Kč, což představuje úhradu z vyměřovacího základu ve výši 65% z minimální mzdy. Vzhledem k tomu, že vyměřovací základ pro úhrady za neproduktivní obyvatelstvo ve výši 77% je stanoven zákonem č. 592/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů, navrhuje se jeho novelizace.

Snížení úhrad ze státního rozpočtu za osoby, za které je plátcem pojistného stát, se navrhuje částečně vykompenzovat zvýšením pojistného u týchž osob, pokud mají zároveň postavení zaměstnanců, osob samostatně výdělečně činných nebo osob s příjmy z kapitálového majetku a tím i postavení plátců pojistného.

V Praze dne 24. září 1993

předseda vlády České republiky

doc. ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

místopředseda vlády české republiky

a ministr financí

ing. Ivan Kočárník, CSc. v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP