Příloha č. 4
k zákonu č. /1993 Sb.
v tis. Kč
Kancelář prezidenta republiky | 47,454 | 22,472 | 0 | 103,925 | 130,300 | 281,679 | ||||||||
Parlament | 258,814 | 85,300 | 0 | 301,400 | 560,214 | |||||||||
Úřad vlády | 172,475 | 56,991 | 0 | 61,900 | 234,375 | |||||||||
Bezpečnostní informační služba | 398,373 | 0 | 10,200 | 326,000 | 724,373 | |||||||||
Ministerstvo zahraničních věcí | 1,917,447 | 238,790 | 0 | 748,300 | 37,313 | 2,703,060 | ||||||||
Ministerstvo obrany | 25,291,950 | 0 | 1,800,000 | 10,400,000 | 5,473,000 | 1,500,000 | 26,791,950 | |||||||
Ministerstvo hospodářství | 1,375,660 | 191,715 | 0 | 80,600 | 379,282 | 2,500 | 11,347 | 383,000 | 2,232,889 | |||||
Ministerstvo financí | 4,990,521 | 2,511,689 | 0 | 1,750,000 | 5,470,000 | 12,210,521 | ||||||||
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 137,900,204 | 1,143,757 | 118,965,050 | 927,300 | 18,037 | 170,000 | 120,982 | 139,136,523 | ||||||
Mnisterstvo vnitra | 16,116,064 | 7,202,000 | 1,800,000 | 1,100,000 | 1,402,436 | 63,500 | 18,682,000 | |||||||
Mnisterstvo životního prostředí | 397,141 | 145,362 | 0 | 59,200 | 534,442 | 11,669 | 140,875 | 114,300 | 1,256,937 | |||||
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci | 78,333 | 40,289 | 0 | 8,000 | 86,323 | |||||||||
Grantová agentura | 14,561 | 8,039 | 0 | 1,800 | 16,361 | |||||||||
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 816,147 | 145,104 | 0 | 59,200 | 79,247 | 7,000 | 300 | 2,000 | 5,259,000 | 722,000 | 6,944,894 | |||
Ministerstvo dopravy | 1,570,368 | 461,001 | 21,900 | 2,945,200 | 4,363,895 | 3,680 | 700 | 2,200,500 | 7,174,000 | 2,292,500 | 20,551,343 | |||
Ministerstvo zemědělství | 2,229,562 | 714,551 | 0 | 71,100 | 768,341 | 35,000 | 56,000 | 106,700 | 5,800,000 | 2,498,800 | 11,595,503 | |||
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 30,578,389 | 19,322,109 | 0 | 2,489,900 | 6,028,559 | 573,024 | 1,612,566 | 590,300 | 41,872,738 | |||||
Ministerstvo kultury | 135,287 | 27,600 | 0 | 9,000 | 1,638,185 | 57,720 | 384,060 | 330,300 | 2,554,552 | |||||
Ministerstvo zdravotnictví | 1,713,481 | 347,361 | 0 | 138,300 | 1,571,657 | 207,347 | 14,490 | 2,956,900 | 6,603,175 | |||||
Ministerstvo spravedlnosti | 4,255,345 | 2,054,786 | 145,000 | 1,185,000 | 16,905 | 5,457,250 | ||||||||
Úřad průmyslového vlastnictví | 79,367 | 32,649 | 0 | 10,300 | 90,167 | |||||||||
Český statistický úřad | 375,902 | 287,833 | 0 | 19,500 | 39 | 395,441 | ||||||||
Český úřad zeměměřický a katastrální | 918,996 | 495,233 | 0 | 220,000 | 5,022 | 1,144,018 | ||||||||
Český báňský úřad | 45,930 | 25,130 | 0 | 2,500 | 48,430 | |||||||||
Český úřad bezpečnosti práce | 79,762 | 47,268 | 0 | 3,800 | 7,065 | 200 | 90,827 | |||||||
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž | 21,124 | 10,134 | 0 | 1,700 | 22,324 | |||||||||
Generální prokuratura | 611,556 | 413,360 | 0 | 62,900 | 674,456 | |||||||||
Ústavní soud | 29,127 | 10,824 | 0 | 1,000 | 30,127 | |||||||||
Akademie věd | 1,203,993 | 635,498 | 0 | 140,000 | 2,000 | 1,021 | 1,347,014 | |||||||
Úřad pro legislativu a veřejnou správu | 45,792 | 11,972 | 0 | 10,600 | 56,392 | |||||||||
Správa státních hmotných rezerv | 1,156,940 | 44,537 | 0 | 60,800 | 1,217,740 | |||||||||
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 79,921 | 12,132 | 0 | 3,200 | 8,490 | 91,611 | ||||||||
Nejvyšší kontrolní úřad | 142,755 | 75,270 | 0 | 7,000 | 300 | 150,055 | ||||||||
Všeobecná pokladní správa | 45,994,528 | 0 | 1,000,000 | 8,136,000 | 391,000 | 4,250,000 | 947,700 | 59,944,228 | ||||||
CELKEM | 281,073,769 | 36,740,696 | 123,742,150 | 10,400,000 | 5,473,000 | 22,667,500 | 16,954,350 | 1,524,940 | 2,350,941 | 6,814,500 | 27,953,000 | 6,461,000 | 365,800,000 |
Příloha č. 5
k zákonu č. /1993 Sb.
v tis. Kč
Kancelář presidenta republiky | 0 | 0 | 0 | 0 | 130,300 | 130.300 | 0 | 130,300 | 0 |
Parlament | 301,400 | 33,100 | 264.600 | 3,400 | 0 | 0 | 0 | 301,400 | 0 |
Úřad vlády | 61.900 | 51,600 | 0 | 10,300 | 0 | 0 | 0 | 61,900 | 0 |
Bezpečnostní informační služba | 326,000 | 80,104 | 220.000 | 25,900 | 0 | 0 | 0 | 326,000 | 0 |
Ministerstvo zahraničních věcí | 748,300 | 513,300 | 155,000 | 50,000 | 0 | 0 | 0 | 748,300 | 0 |
Ministerstvo obrany | 1,500.000 | 1,084,000 | 360,000 | 56,000 | 0 | 0 | 0 | 1,500,000 | 0 |
Ministerstvo hospodářství | 80,600 | 67,600 | 0 | 13,000 | 393,000 | 383,004 | 0 | 463,600 | 0 |
Ministerstvo financí | 1,750.000 | 1,511,900 | 185,000 | 23,100 | 0 | 0 | 0 | 1,750,000 | 0 |
Ministerstvo práce a soc. věcí | 927,300 | 917,300 | 0 | 10,000 | 0 | 0 | 0 | 929,300 | 0 |
Ministerstvo vnitra | 1.100,000 | 690,000 | 400,000 | 10,000 | 0 | 0 | 0 | 1,100,000 | 0 |
Ministerstvo životního prostředí | 59,200 | 41,900 | 0 | 14,300 | 114,300 | 114,300 | 0 | 173,500 | 0 |
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatisaci | 8,000 | 2,500 | 0 | 5,500 | 0 | 0 | 0 | 8.000 | 0 |
Grantová agentura | 1,800 | 800 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1,800 | 0 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 59,200 | 56.200 | 0 | 3.000 | 2.000 | 2,000 | 0 | 61,200 | 722,000 |
Ministerstvo dopravy | 2,945.200 | 2,930,200 | 0 | 15,400 | 2,200,500 | 300,000 | 1,900,500 | 5,145,700 | 2,292,500 |
Ministerstvo zemědělství | 71,100 | 58,500 | 0 | 12,600 | 106.700 | 106,700 | 0 | 177,800 | 2,198,800 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 2,189.900 | 1,770.300 | 632,500 | 87,100 | 590,300 | 417,140 | 173,200 | 3.080.204 | 0 |
Ministerstvo kultury | 9,000 | 0 | 0 | 9,000 | 330,300 | 165,300 | 165,000 | 339,340 | 0 |
Ministerstvo zdravotnictví | 138,800 | 103,700 | 0 | 35,100 | 2,956,900 | 242,100 | 2,714,800 | 3,095,700 | 0 |
Ministerstvo spravedlnosti | 1,183.000 | 807,004 | 373,000 | 5,000 | 0 | 0 | 0 | 1.186,000 | 0 |
Úřad průmyslového vlastnictví | 10,800 | 8,800 | 0 | 2,000 | 0 | 0 | 0 | 10,800 | 0 |
Český statistický úřad | 19.500 | 17,500 | 0 | 2,000 | 0 | 0 | 0 | 19,500 | 0 |
Český úřad zeměměřický a katastrální | 220,000 | 211.800 | 0 | 8,200 | 0 | 0 | 0 | 220,000 | 0 |
Český báňský úřad | 2,500 | 700 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 2,500 | 0 |
Český úřad bezpečnosti práce | 3.800 | 2,700 | 0 | 1,100 | 200 | 200 | 0 | 4,000 | 0 |
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž | 1,700 | 700 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1,700 | 0 |
Centrální prokuratura | 62,900 | 57,900 | 0 | 5,000 | 0 | 0 | 0 | 62,900 | 0 |
Ústavní soud | 1,000 | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1,000 | 0 |
Akademie věd | 140,004 | 135,000 | 0 | 5,000 | 0 | 0 | 0 | 140,000 | 0 |
Úřad pro legislativa a veřejnou správu | 10,600 | 8,600 | 0 | 2,000 | 0 | 0 | 0 | 10,600 | 0 |
Správa státních hmotných rezerv | 60,800 | 46,600 | 0 | 14,200 | 0 | 0 | 0 | 80.800 | 0 |
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 3,200 | 0 | 0 | 3.200 | 0 | 0 | 0 | 3,200 | 0 |
Nejvyšší kontrolní úřad | 7,000 | 0 | 0 | 7,000 | 0 | 0 | 0 | 7.000 | 0 |
Všeobecná pokladní správa | 8,361,400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8,361,000 | 947,700 |
CELKEM | 22,667,500 | 11,273,600 | 2.590,100 | 142,800 | 6,811,500 | 1,861,000 | 4,953,500 | 29,482,000 | 6,461,000 |
Příloha č.6
k zákonu č. /1993 Sb.
Příspěvky státního rozpočtu
k částečné úhradě výdajů
spojených s výkonem státní správy
obce *)
(propočet na 100 obyvatel trvale bydlících
na území, v němž obecní úřad
vykonává státní správu)
skupina obcí
Příspěvek na
100 obyvatel
správního obvodu **)
všechny obce | 950,- Kč |
obce s působností matričního úřadu | 1.890,- Kč |
obce s působností stavebního úřadu | 5.670,- Kč |
obce s pověřeným obecním úřadem (ve smyslu 60 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb. - úplné znění č.410/1992 Sb.) | 9.100,- Kč |
*) Nevztahuje se na magistrátní úřady
Prahy, Brna, Ostravy a Plzně, neboť o rozdělení
účelové dotace na výkon státní
správy rozhodují tyto úřady ve své
působnosti.
**) Příspěvky se podle působnosti
nebo pověření obce sčítají.
Obecná část
V předloženém návrhu zákona o
státním rozpočtu na rok 1994 se mimo ustanovení
přímo upravující státní
rozpočet navrhuje novelizovat zákon o státním
rozpočtu na rok 1993. Důvodem je valorizace platů
ostatních ústavních funkcionářů,
tedy předsedy vlády, místopředsedů,
ministrů a prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu. Dále se navrhuje
novelizovat školský zákon, kterým se
navrhuje nově upravit financování středních
odborných učilišť a středisek praktického
vyučování prostřednictvím rozpočtů
příslušných ústředních
orgánů, a zákon o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, kde se navrhuje
stanovit nový vyměřovací základ
u osob, za které je plátcem pojistného stát.
Novely dalších zákonů, jejichž
vlivy jsou číselně obsaženy v návrhu
státního rozpočtu na rok 1994, budou předkládány
vládě jako samostatné návrhy zákonů.
Podle názoru předkladatele není navrhovaná
úprava v rozporu s právem Evropských společenství.
Zvláštní část
K § 1
Státní rozpočet se navrhuje jako vyrovnaný,
tedy ve shodném objemu příjmů a výdajů.
Zabezpečení vyrovnanosti státního
rozpočtu, tedy nezvyšování úrovně
státního zadlužení, se považuje
za jeden ze zásadních cílů odpovědné
finanční a rozpočtové politiky.
Rozpočet je koncipován jako stabilizační
a motivační především ve vztahu
k soukromému podnikatelskému sektoru. Navrhuje se
snížit podíl příjmů na
hrubém domácím produktu a daňové
zatížení proti předpokládané
skutečnosti roku 1993.
Jediným státním fondem, kterému je
navrhována pro rok 1994 dotace ze státního
rozpočtu, je Státní fond tržní
regulace v zemědělství. K zajištění
jeho činnosti se navrhuje dotace ve výši 500
mil. Kč, která je určena na intervenční
nákupy, vývozy a prodeje především
potravinářské pšenice, mléka,
másla, jatečných býků a jalovic
a masa nich.
K § 2 a k příloze č. 6:
Součástí celkové dotace ze státního
rozpočtu jsou také příspěvky
k částečné úhradě výdajů
spojených s výkonem státní správy
obce. Státní správu vykonává
obec v rozsahu stanoveném zvláštními
zákony, a to jako tzv. přenesenou působnost
ve smyslu ustanovení § 21 odst. 1 zákona č.
367/1990 Sb., o obcích. V § 21 odst. 3 citovaného
zákona se počítá se zvláštní
zákonnou úpravou způsobu úhrady výdajů,
které obcím vznikají v souvislosti s výkonem
státní správy.
Ukazuje se jako potřebné meziročně
zvýšit hodnoty příspěvků
ze státního rozpočtu, a to v návaznosti
na inflační vývoj. Proto se navrhuje změnit
absolutní hodnoty tohoto příspěvku
oproti hodnotám roku 1993.
K § 3 a k 4:
Ve státním rozpočtu na rok 1994 se navrhuje
ve vztahu k územním rozpočtům odlišné
rozdělení výnosů daně ze závislé
činnosti mezi obce a okresní úřady
v porovnání s rokem 1993. Podíl obcí
se zvyšuje ze 40% na 50 °,6 a podíl okresních
úřadů se snižuje ze 60% na 50%. Tento
postup je v souladu s postupným dolaďováním
reformy místních rozpočtů, která
předpokládá zvyšování
finanční soběstačnosti obcí
spolu se zvyšováním odpovědnosti za
výsledky jejich hospodaření.
K § 5:
Navržené zmocnění pro vládu resp.
ministra financí pod písmeny a), b) a c) je pro
rok 199 nezbytné. Jeho přijetí umožní
provádět ve schváleném státním
rozpočtu operativní změny, ke kterým
by se musela Poslanecká sněmovna Parlamentu vyjadřovat
ve velmi krátkých termínech, a to v souvislosti
s předložením novely zákona o státním
rozpočtu. Jedná se především
o možnost povolit kapitolám překročení
rozpočtovaných výdajů v případě
jimi dosažených zvýšených příjmů,
o úhrady, které nejsou zajištěny ve
státním rozpočtu a souvisejí s realizací
zákona o soudní rehabilitaci, zákona o mimosoudních
rehabilitacích, zákona o zmírnění
následků majetkových křivd, zákona
o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, jakož
i dalších právních úprav, z nichž
mohou vzniknout pro soudy, prokuraturu a vězeňství
nové úkoly a povinnosti. Dále se jedná
o úhradu případného překročení
prostředků na výplatu dávek důchodového
zabezpečení, peněžitých dávek
nemocenského pojištění, dávek
sociálních a dalších dávek, které
se poskytují v souladu s právními předpisy.
Poslanecká sněmovna Parlamentu tedy nebude zatěžována
běžnými problémy rozpočtového
hospodaření. Ministr financí zajistí
následnou informovanost Poslanecké sněmovny
Parlamentu o provedených změnách.
Porada ministrů dne 17. 8. 1993 projednala návrh
na přístup České republiky k "Vídeňské
úmluvě o občanskoprávní odpovědnosti
za jaderné škody" a ke "Společnému
protokolu týkajícímu se uplatnění
Vídeňské a Pařížské
úmluvy" a doporučila k nim přistoupit
vzhledem k tomu, že v České republice dosud
neexistují právní předpisy, které
by řešily občanskoprávní odpovědnost
za jaderné škody.
Vídeňská úmluva upravuje v zásadě
odpovědnost za jadernou nehodu, způsob finančního
zajištění provozovatele jaderného zařízení
s ohledem na riziko jaderné havárie a záruky
státu při uspokojování nároků
na odškodnění při jaderné nehodě.
Přistoupení k Vídeňské úmluvě
pro eskou republiku spolu se získáním politického
kreditu prakticky znamená
- povinnost státu zajistit, aby provozovatel velkého
jaderného zařízení (jaderné
elektrárny) byl pojištěn či jinak finančně
zajištěn pro případ jaderné nehody.
Minimální odpovědnost a výše
kompenzace provozovatele je stanovena na 50 mil. USD za každou
jadernou nehodu. Výše náhrad přitom
může být limitována vyšší
částkou, popř. může být
i neomezená, což je věcí vnitřní
legislativy příslušného státu,
- že bude stanovena výlučná odpovědnost
provozovatele jaderného zařízení za
případnou jadernou nehodu, což mimo jiné
znamená, že zahraniční dodavatel nenese
odpovědnost za náhradu škody poškozeným.
Vzhledem k dnešnímu kapitálově slabému
pojišťovacímu trhu v České republice
lze očekávat problémy s pojištěním
za jaderné škody a přesun finančního
zajištění na státní rozpočet.
Obdobná situace je i v oblasti výlučné
odpovědnosti provozovatele jaderného zařízení
za jadernou škodu. Přistoupení České
republiky k Vídeňské úmluvě
bez vazby na tuzemskou legislativu se navrhuje řešit
zmocněním vlády k poskytnutí prostředků
provozovatelům jaderných zařízení,
a to až do výše 6 mld Kč. Tato výše
odpovídá nejen mezinárodním zvyklostem,
ale i míře odpovědnosti provozovatele v připravované
revizi Vídeňské úmluvy (200 mil. USD).
K § 6:
K zabezpečení výdajů spojených
se závazky vzniklými v minulých letech se
navrhuje využít i v roce 1994 zdrojů Fondu
národního majetku. K úhradě úroků
z poskytnutých úvěrů státu
by bylo využito 13,7 mld Kč, na úhradu majetkové
újmy peněžních ústavů
2,6 mld Kč. Z Fondu národního majetku se
dále navrhuje poskytnout finanční prostředky
na náhrady poskytované podle zákona č.
243/1992 Sb.
K § 7:
Významným předpokladem k udržení
rozpočtové rovnováhy v roce 1994 je stabilizace
státního dluhu České republiky na
současné úrovni 159 mld Kč. Předpokládá
se, že ve střednědobém časovém
horizontu by se jeho výše neměla měnit,
jeho podíl na hrubém domácím produktu
by se měl v důsledku růstu hrubého
domácího produktu snižovat ze 16,1% v roce
1994 na cca 10,5% v roce 2000. V zájmu zabezpečení
tohoto přístupu budou splátky jistin v jednotlivých
letech řešeny formou emise obligací.
K § 8:
Navrhuje se valorizovat mzdy ostatních ústavních
funkcionářů o očekávaný
růst průměrných mezd v roce 1993.
K § 9:
Na návrh ministra školství, mládeže
a tělovýchovy a ministra hospodářství
je součástí návrhu zákona o
státním rozpočtu i novela školského
zákona. Změna § 12 odstraňuje dosavadní
rozpor mezi školským zákonem a zákonem
o rozpočtových pravidlech republiky. Tento rozpor
vznikl v důsledku vyčlenění středních
odborných učilišť, resp. středisek
praktického vyučování z organizačních
struktur státních podniků a jejich ustavením
jako příspěvkové organizace. Tato
zásadní změna však nebyla současně
promítnuta do § 12 školského zákona.
Výše příspěvku bude vázána
na systémová opatření na úseku
přípravy učňů na povolání,
která budou součástí nového
školského zákona.
K § 10:
Úhrada státu zdravotním pojišťovnám
za neproduktivní obyvatelstvo v roce 1994 se navrhuje ve
výši 12,9 mld Kč, což představuje
úhradu z vyměřovacího základu
ve výši 65% z minimální mzdy. Vzhledem
k tomu, že vyměřovací základ
pro úhrady za neproduktivní obyvatelstvo ve výši
77% je stanoven zákonem č. 592/1992 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, navrhuje
se jeho novelizace.
Snížení úhrad ze státního
rozpočtu za osoby, za které je plátcem pojistného
stát, se navrhuje částečně
vykompenzovat zvýšením pojistného u
týchž osob, pokud mají zároveň
postavení zaměstnanců, osob samostatně
výdělečně činných nebo
osob s příjmy z kapitálového majetku
a tím i postavení plátců pojistného.