Zásada č. 1
Stanovit, že nájemní smlouva musí mít
písemnou formu. Současně vymezit náležitosti
nájemní smlouvy tak, že musí obsahovat
označení bytu, rozsahu jeho užívání
včetně příslušenství a
způsob výpočtu nájemného a
úhrady za plnění spojená s užíváním
bytu. Nájemní smlouva by měla obsahovat i
popis stavu bytu. V tomto směru doplnit § 686 odst.
1. Současně v § 685 odst. 1 v první
větě vypustit část této věty
za středníkem, v níž se souběžně
uvádí popis příslušenství
a popis stavu bytu.
Zároveň doplnit § 40 a tak, že se mezi
důvody tzv. relativní neplatnosti právního
úkonu doplní § 686 odst. 1.
V přechodných ustanoveních pak doplnit, že
dosavadní nájemní smlouvy (nájmy bytu)
jsou platné i přes nedostatek písemné
formy.
Odůvodnění:
Řada nejasností a z toho vyplývajících
sporů vyplývá z toho, že vztahy mezi
pronajímatelem a nájemcem nejsou dostatečně
vymezeny v nájemní smlouvě. Občanský
zákoník nestanoví povinnost uzavřít
nájemní smlouvu písemně, ačkoliv
ostatní právní úkony, např.
dohoda o zániku nájmu bytu, přivolení
pronajímatele k výměně bytu nebo k
podnájmu bytu musí mít písemnou formu.
Ústně sjednané podmínky se zpravidla
obtížně prokazují; jde zejména
o rozsah bytu a jeho příslušenství,
o vymezení okruhu oprav a o jiné závažné
podmínky. Je zapotřebí především
v zájmu odstranění nejasností a omezení
počtu soudních sporů, aby v zákoně
byla stanovena obligatorně písemná forma.
K omezení komplikací, ke kterým by mohlo
dojít v těch případech, kdy účastníci
neuvedou v písemné nájemní smlouvě
potřebné náležitosti, se navrhuje oproti
dosavadnímu znění vypustit ustanovení
o tom, že v nájemní smlouvě se uvede
výše nájemného; postačí
odkázat na způsob jeho výpočtu; totéž
se týká úhrady za plnění spojená
s užíváním bytu. Nebude pak zapotřebí
při každé změně výše
nájemného měnit nájemní smlouvu.
Vypuštění části věty v
§ 685 odst. 2 je nutné proto, že v dosavadním
znění se totéž opakuje v § 686
odst. 1.
Doplnění § 40 a obsahující důvody
relativní neplatnosti právního úkonu
o § 686 odst. 1 je pak zapotřebí i pro písemnou
nájemní smlouvu; půjde zejména o případy,
kdy pronajímatel sám nebude chtít, aby se
nájemní smlouva uzavírala písemně.
Potřeba doplnění přechodných
ustanovení odpovídá tomu, že u již
sjednaných nájmů před účinností
novely by nebylo únosné nutit obě strany,
aby dodatečně sjednávaly nové písemné
nájemní smlouvy.
Zásada č. 2
Dosavadní znění § 687 odst. 2 nahradit
takto:
Pokud nájemní smlouva nestanoví jinak, nájemce
hradí náklady spojené s běžnou
údržbou bytu a náklady na opravy zařízení
a vybavení bytu. Za náklady spojené s běžnou
údržbou bytu se považují též
malování, tapetování a vnitřní
nátěry. Za opravy zařízení
a vybavení bytu se považují i výměny
součástí jednotlivých předmětů
tohoto zařízení a vybavení.
Náklady na opravy neuvedené v předchozí
větě jakož i náklady na výměny
celých předmětů vnitřního
zařízení a vybavení bytu hradí
pronajímatel. Nájemce není povinen hradit
uvedené náklady, jestliže jejich potřeba
vznikla dříve než byt převzal anebo
jako důsledek oprav a výměn, které
jinak hradí pronajímatel.
Odůvodnění:
Dosavadní vymezení drobných oprav a nákladů
spojených s běžnou údržbou bytu
je předmětem oprávněné kritiky.
Pokud není jiné dohody (a u dosavadních nájemních
vztahů tomu tak zpravidla není), platí zastaralá
a nevyhovující úprava podle vyhlášky
č. 45/2964 Sb., podle níž nájemce hradí
tzv. drobné opravy; jsou to opravy uvedené v seznamu
a dále náklady na opravy v seznamu neuvedené,
pokud náklad na jednu opravu nepřevýší
částku 50,- Kč. Po několikanásobném
zvýšeni cen od roku 1964 je jen málo oprav,
které by hradili nájemci. Při současné
úrovni nájemného je tato úprava zdrojem
napětí
mezi pronajímateli a nájemci. Je potřebné
rozsah těchto oprav, které mají hradit nájemci,
zvýšit v souladu se zkušenostmi z právní
úpravy v zahraničí jeví se výhodnější
upustit od dosavadního způsobu, v němž
vyhláška jako předpis nižší
právní síly určuje, co se rozumí
drobnými opravami a běžnou údržbou
bytu; je účelné stanovit okruh těchto
oprav obecně přímo v zákoně.
Nedoporučuje se však vymezit povinnost nájemce
tak, aby hradil všechny opravy v bytě a výměny
celých předmětů zařízení
a vybavení bytu, neboť by tím vznikaly komplikace
pokud jde o vlastnictví k těm předmětům
vnitřního zařízení bytu, které
by obstaral nájemce úplným vlastním
nákladem.
Zásada č. 3
V § 62 doplnit, že nájemce je povinen po předchozí
písemné výzvě pronajímatele
umožnit instalaci zařízení pro měření,
regulaci a revizi a umožnit přístup k těmto
zařízením, pokud jsou umístěna
v bytě.
Odůvodnění:
Nájemce je povinen podle § 692 odst. 1 umožnit
pronajímateli provedení potřebných
oprav v bytě. Neukládá však nájemci
zpřístupnit byt dalších důvodů,
které sice nejsou vyvolány potřebou oprav,
ale jsou nutné pro provoz domů a poskytování
služeb. Jde zejména o instalaci měřidel
na teplo a teplou vodu. Dosud je montáž těchto
měřidel ve spojitosti s potřebou zpřístupnit
byt upravena v § 9 odst. 9 vyhlášky č.
186/1?91 Sb., o hospodaření s teplem, řízení
soustav centralizovaného zásobování
teplem a o ochranných pásmech, což je nedostačující.
Dále jde o měřiče spotřeby
pitné vody a o provedení potřebných
revizí technických zařízení
umístěných v bytě.
Zásada č. 4
Doplnit § 94 tak, že hrozí-li pronajímateli
v důsledku nepovolených úprav a změn
v bytě a jeho příslušenství značná
škoda, je pronajímatel oprávněn požadovat,
aby nájemce byt uvedl do původního stavu
bezprostředně.
Odůvodnění:
V mnoha případech nájemci při užívání
bytů způsobují značné škody
na zařízení bytu a ve společných
prostorách domu. Pronajímatel může sice
z tohoto důvodu dát nájemci výpověď
s přivolením soudu, ale povinnost uvést byt
do původního stavu má nájemce až
po skončení nájmu (§ 667 odst. 2).
Zásada č. 5
V § 710 odst. 3 v poslední části věty
dosavadní dikci nahradit tak, že není-li lhůta,
kdy má nájem skončit, v písemné
výpovědi nájemce uvedena, skončí
nájem bytu uplynutím tří měsíců
následujících po měsíci, v
němž výpověď došla pronajímateli.
Odůvodnění:
Je zapotřebí odstranit nedostatek § 710 odst.
3 občanského zákoníku, podle něhož
je sice stanovena pro výpověď nájmu
obecně tříměsíční
lhůta, ale neuvede-li nájemce ve své výpovědi
lhůtu, končí nájem bytu již koncem
měsíce následujícího po měsíci,
v němž výpověď došla pronajímateli.
Tím je znevýhodňován pronajímatel,
který během relativně krátké
doby 1 měsíce nemá čas řádně
vypořádat závazky nájemce, byt po
něm převzít a znovu pronajmout. Je na místě
lhůty sjednotit.
Zásada č. 6
§ 711 doplnit: pokud se prokáže, že pronajímatel
nevyužil uvolněného bytu k účelu,
pro který žádal soud o přivolení
k výpovědi, soud na návrh nájemce
rozhodne o tom, že pronajímatel je povinen dodatečně
uhradit nájemci, který byt uvolnil, stěhovací
náklady a rovněž náklady spojené
s nezbytnou úpravou náhradního bytu. Soud
může uložit pronajímateli, aby nájemci
uhradil rozdíl ve výši nájemného
z dosavadního bytu a z bytu náhradního až
po dobu pěti let počínaje měsícem,
kdy se nájemce přestěhoval do náhradního
bytu. Tato povinnost pronajímatele zaniká dnem,
kdy nájemce ukončil nájem náhradního
bytu.
Odůvodnění:
Vyskytují se případy, že pronajímatel
dosáhne přivolení soudu k výpovědi
nájmu zejména podle § 711 odst. 1 písm.
a) (potřeba bytu v domě pro sebe, manžela,
děti, vnuky apod.), dojde k uvolnění bytu
po zajištění náhrady, ale pak do takto
uvolněného bytu přijme někoho jiného.
To se děje také při výpovědi
z jiných důvodů, např. pro zajištění
rekonstrukce nebo oprav domu, které pak nejsou prováděny
a byt je přenechán do užívání
jinému, zpravidla za podmínek výhodných
pro pronajímatele.
Občanský zákoník dosud nepamatuje
na postih takového jednání pronajímatele.
V některých jiných státech, např.
v Německu, se v prokázaných případech
uplatňují sankce (dodatečná náhrada,
rozdíl v nájemném apod., ve prospěch
toho, kdo se musel vystěhovat). Navrhuje se stanovit povinnost
takového pronajímatele alespoň dodatečně
uhradit stěhovací náklady a další
náklady spojené s nezbytnou úpravou náhradního
bytu; půjde zejména o vymalování bytu,
instalaci nábytku, drobné zámečnické
a instalatérské práce, které se zpravidla
při převzetí náhradního bytu
provádějí. Pokud bude nájemné
z náhradního bytu vyšší než
z bytu dosavadního, je na místě, aby pronajímatel
hradil i tento rozdíl po dobu pěti let. Pokud by
však nájemce ukončil nájem náhradního
bytu před uplynutím této doby, např.
výměnou bytu, úhrada rozdílu v nájemném
by mu už nebyla poskytována.
Zásada č. 7
V § 712 odst. 5 doplnit, že skončil-li nájemní
poměr výpovědí podle § 711 odst.
1 písm. c) a nejde-li o rodinu s nezletilými dětmi,
stačí při vyklízení bytu poskytnout
přístřeší, rozhodne-li tak soud
z důvodů zvláštního zřetele
hodných.
Odůvodnění:
Dosavadní znění § 712 odst. 5 umožňuje,
aby v případě, kdy nájemní
poměr skončil výpovědí pronajímatele
pro hrubé porušování povinností
vyplývajících z nájmu bytu (zejména
pro neplacní nájemného), soud výjimečně
rozhodl, že vypovídaný nájemce nemá
právo na zajištění bytové náhrady,
ale pouze na přístřeší (nejde
jíž o bytovou náhradu, tj. o náhradní
byt nebo náhradní ubytování). Podmínkou
je, že nejde o rodinu s nezletilými dětmi.
Je oprávněný požadavek, aby to zákon
připustil i pro případy výpovědí
nájmu z důvodu hrubého porušování
dobrých mravů v domě. Pro nájemce,
kteří se dopouštějí takového
jednání, není ochrana na místě.
Zásada č. 8
V § 712 doplnit další odstavec obsahující
ustanovení, že v období mezi skončením
nájemního poměru a posledním dnem
lhůty k vyklízení bytu, mají pronajímatel
a nájemce práva a povinnosti v rozsahu odpovídajícím
ustanovením § 687 až 702 odst. 1.
Odůvodnění:
Mezi skončením výpovědní lhůty
a zajištěním bytové náhrady uplyne
zpravidla poměrně dlouhá doba, pokud se nepodaří
včas obstarat pro vypovídaného takovou bytovou
náhradu, která je určena v rozsudku o přivolení
soudu k výpovědi. Otázka povahy právního
vztahu mezi pronajímatelem a faktickým uživatelem
bytu v této době byla v minulosti řešena
soudy tak, že jde o tzv. právo bydlení; osoba
má právo byt užívat, nemůže
jej měnit, dát do podnájmu, nemůže
dojít k přechodu nájmu úmrtím
apod. Vzhledem k tomu, že při řešení
těchto otázek dochází k nejasnostem
zejména pokud jde o rozsah práv a povinností
faktického uživatele (provádění
oprav, placení úhrady za užívání
bytu a za služby), je na místě, aby tak bylo
provedeno v zákoně.
Zásada č. 9
§ 713 odst. 1 doplnit o ustanovení, že soud v
odůvodněných případech, zejména
s přihlédnutím ke zdravotním a sociálním
důvodům, jakož i vzhledem k situaci, která
zde byla před rozvodem manželství nebo před
úmrtím nájemce, může rozhodnout
o tom, že bytová náhrada se poskytne ve formě
náhradního ubytování, jde-li o jednotlivou
osobu.
Odůvodnění:
V zákoně ČNR č. 102/1992 Sb., kterým
se upravují některé otázky související
s novelou občanského zákoníku, došlo
k určitému omezení charakteru služebních
bytů; jsou to v podstatě jen byty v domech, které
má příslušná fyzická či
právnická osoba ve vlastnictví. Některé
byty dříve označované jako podnikové
již služebními byty nejsou. Přitom situace
v uvolňování těchto bytů, jejichž
uživatelé pro pronajímatele nepracují,
pro jiné zaměstnance, je svízelná
pro nedostatek náhradních bytů. Požaduje
se právem, aby zákon omezil právo na náhradní
byt v těch případech, kdy jde jen o jednu
osobu a je to z oprávněných důvodů
na místě.
Navrhuje se proto doplnit § 713 tak, aby soud mohl podle
své úvahy přiznat bytovou náhradu
- půjde-li o jednotlivou osobu - pouze ve formě
náhradního ubytování.
Vztahy mezi pronajímateli a nájemci při užívání
bytů a společných prostor domů jsou
upraveny v občanském zákoníku, v zákoně
ČNR č. 102/192 Sb., kterým se upravují
některé otázky související
s vydáním zákona č. 509/1991 Sb. a
ve vyhlášce č. 45/1964 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení občanského
zákoníku.
No vela občanského zákoníku provedená
zákonem č. 509/1991 Sb., s účinností
od 1. ledna 1992, kterou lze charakterizovat jako regeneraci soukromého
práva v našem právním řádu,
znamenala i pro oblast nájemních vztahů značný
pokrok; byl zrušen dřívější
institut práva osobního užívání
bytu a současně bylo zrušeno administrativní
zasahování do těchto vztahů. Subjekty
nájemního vztahu mají rovné postavení.
Nájem bytu ovšem zůstal i nadále chráněným,
což se projevuje především v nutnosti
přivolení soudu k výpovědi, v určení
výpovědních důvodů a v právu
vypovídaného nájemce na bytovou náhradu.
Zároveň byl podstatně rozšířen
okruh osob, pro které může pronajímatel
požadovat uvolnění bytu dosavadním nájemcem,
a provedeny další změny ve prospěch
majitelů domů.
Přes provedené změny je nutno obecně
konstatovat, že vztahy mezi pronajímateli a nájemci
jsou v mnoha případech velmi napjaté a celá
oblast se stává jedním ze zdrojů nespokojenosti
občanů. Poměrně časté
jsou případy protiprávního (svémocného)
obsazování bytů a zneužívání
práv a neplnění povinností na obou
stranách nájemního poměru. To se projevuje
mimo jiné tzv. šikanou ze strany těch pronajímatelů,
kteří usilují o vystěhování
nájemce bez za jištění bytové
náhrady a bez odpovídající příčiny
mu ztrpčují bydlení. Na straně nájemců
jsou časté případy neplacení
nájemného působení škody na majetku,
na zařízení bytu a společných
částech domu.
Hlavní příčiny tohoto stavu nejsou
sice v právní úpravě nájemních
vztahů v oblasti bydlení, ale v celkové deformaci
těchto vztahů, která byla způsobena
v průběhu minulých desetiletí. Jde
o celý komplex problémů počínaje
relativně nízkým nájemným,
tedy problémem převážně ekonomického
charakteru, až po kolize v nájemních vztazích.
Těžiště řešeni základních
problémů v oblasti bydlení je nesporně
v narovnávání ekonomických poměrů.
Přesto je kvalita právní úpravy nájemních
vztahů velmi důležitá. Dosavadní
zkušenosti s jejím uplatňováním
vedou jednoznačně k závěru, že
i v tomto směru je třeba provést řadu
doplnění a změn s cílem zamezit dalšímu
prohlubování výše uvedených deformací.
Navrhovaná řešení lze provést
přímou novelizací jednotlivých ustanovení
občanského zákoníku. I když novelizace
občanského zákoníku v krátké
době je závažnou a citlivou otázkou,
přesto jde o problémy naléhavé a odklad
jejich řešení by jen posílil nežádoucí
tendence ve vývoji již tak napjatých vztahů
mezi pronajímateli a nájemci bytů.
Smyslem navrhovaných úprav občanského
zákoníku je snížit počet vyhrocených
konfliktů v nájemních vztazích a snížit
tak celkové společenské napětí.
Snížení míry konfliktnosti má
samozřejmě významný nepřímý
vliv na řadu ekonomických faktorů, který
je v souhrnu nesporně pozitivní, ale který
nelze dost dobře kvantifikovat.
Přímý ekonomický vliv lze ve větší
míře předpokládat pouze při
uplatnění zásady č. 2, podle níž
budou úhrady za prováděni oprav předmětů
a vybavení vnitřního zařízení
bytů ve větší míře přeneseny
z pronajímatelů na nájemce bytů. Na
straně vlastníků domů tak dojde ke
snížení ztráty vyplývající
z provozu domů, na straně nájemců
se zvýší náklady na bydlení,
neboť opravy v bytě budou hradit mimo nájemné.
Ani tento ekonomický dopad není dost dobře
možné vyčíslit, je však třeba
při jeho posuzování vzít v úvahu
též skutečnost, že v praxi velice často
již v současné době si nájemce
nevynutí zajištění opravy v bytě
vlastníkem a opravy, údržbu i modernizaci bytu
zajišťuje vlastní iniciativou a vlastními
finančními prostředky.

