Zásada č.
1
Zákon upravuje zahraniční
obchod s vojenským materiálem tak, že stanoví:
a) podmínky provádění
zahraničního obchodu s vojenským materiálem.
b) předpoklady pro udělování
licencí k vývozu z České republiky,
dovozu do České republiky jakož i k zahraničnímu
obchodu s vojenským materiálem bez přímého
provozu územím České republiky,
c) působnost státních
orgánů při provádění
tohoto zákona a kontrole jeho dodržování.
Odůvodnění:
Vymezuje se předmět
úpravy zákona. S ohledem na mezinárodní
závazky a bezpečnostní zájmy ČR
v oblasti zahraničního obchodu s vojenským
materiálem je nezbytné upravit zákonem danou
oblast s cílem přiblížit ji právu
zemí mezinárodního společenství.
Dosud je tato problematika neúplně pokryta vyhláškou
FMZO č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání
úředního povolení k dovozu a vývozu
zboží a služeb, která však zjevně
postrádá
konkrétní právní úpravu řady
oblastí (např. podnikání českých
právnických osob bez průvozu zahraničního
vojenského materiálu přes území
ČR, kontrolní pravomoci státního orgánu,
možnost sankcí za porušení stanoveného
právního režimu aj). Ostatní západoevropské
země oblast obchodování s vojenským
materiálem ve svých zákonech velmi precizně
upravují a řízení této oblasti
s ohledem na státní zájmy zcela centralizují.
Forma zákonné úpravy vychází
z čl. 4 a 26 ústavní Listiny základních
práv a svobod, podle
nichž povinnosti včetně podmínek a omezení
práva svobodně provozovat hospodářskou
činnost může uložit pouze zákon.
Vlastní rozhodovací činnost v oblasti udělování
licencí na obchod s vojenským materiálem
a kontrola jejich realizace musí úzce vycházet
z jednotné zahraniční
a bezpečnostní politiky ČR.
Zásada č.
2
Zahraničním obchodem
s vojenským materiálem se rozumí jeho vývoz
z České republiky, dovoz do České
republiky, jeho nákup a prodej bez průvozu přes
území České republiky. Za zahraniční
obchod s vojenským materiálem se pro účely
tohoto zákona považuje jednání směřující
k uzavření smlouvy o vývozu, dovozu, nákupu
a prodeji vojenského materiálu (dále jen
"obchod s vojenským materiálem").
Provádění
obchodu s vojenským materiálem musí být
v souladu s mezinárodními závazky České
republiky a jejími zahraničně politickými,
obchodními a bezpečnostními zájmy.
Z obchodu jsou vyloučeny
zbraně hromadného ničení, tj. jaderné,
chemické a biologické zbraně.
Odůvodnění:
Jde o zásadu vyjadřující
obsah pojmu obchodu s vojenským materiálem, akcentující
již i projevy vůle před uzavřením
konkrétních smluv, tj. předání
základních informací, jejichž využití
by mohlo vést k uzavření smlouvy. Vyjadřuje
též základní výkladové
pravidlo pro uplatňování zahraničně
politických zájmů
státu (obdobná ustanovení se objevují
v právních normách všech vyspělých
evropských zemí, jako např. v § 3 rakouského
zákona č. 540 z roku 1977 o dovozu, vývozu
a tranzitu válečného materiálu, čl.
1 italského zákona č. 185 z roku 1990). S
ohledem na přijaté
mezinárodní závazky ČR jsou z obchodu
zcela vyloučeny zbraně hromadného ničení.
Zásada č.
3
Vojenským materiálem jsou:
a) výrobky, jejich součásti
a náhradní díly, které vzhledem ke
svým charakteristickým technicko-konstrukčním
vlastnostem jsou posuzovány jako zkonstruované především
pro použití v ozbrojených silách, ozbrojených
bezpečnostních sborech a službách, anebo
jsou hromadně v těchto složkách užívány
k zabezpečení úkolů obrany a bezpečnosti
státu;
b) stroje, zařízení
a investiční celky, upravené, vybavené
nebo zkonstruované pro vojenské použití,
zejména pro vývoj, výrobu a kontrolu zbraní
a munice.
Vojenským materiálem
se pro účely tohoto zákona rozumí
i služby poskytované v souvislosti s vojenským
materiálem podle odstavce 1 a 2, zejména předávání
specifických výrobních technologií
a průmyslových práv, jakož i vysílání
a přijímání odborníků
pro výzkum, vývoj, výrobu a použití
vojenského materiálu, zajišťování
servisu a školení.
Specifikaci druhů vojenského
materiálu, které vymezí zákon, stanoví
prováděcí předpis.
Odůvodnění:
Vymezení pojmu vojenského
materiálu vychází z dosavadní právní
úpravy (vyhláška č. 560/199 Sb.) a ze
specifikace vojenského materiálu v přijatých
usneseních bývalé federální
i současné české vlády. Pro
stanovení charakteru zboží jako vojenského
materiálu je rozhodující jeho zvláštní
konstrukce, jíž je předurčena k použití
pro účely obrany a bezpečnosti státu,
tj. že příslušný materiál
byl pro účely obrany a bezpečnosti státu
speciálně vyvíjen a vyráběn.
Je-li tento znak nedostačující
pro stanovení charakteru vojenského materiálu,
užije se následného určovacího
znaku, jímž je skutečné hromadné
použití vyváženého nebo dováženého
zboží pro ozbrojené složky k zabezpečení
úkolů obrany a bezpečnosti státu.
Ve smyslu uvedené
definice se za vojenský materiál nepovažují
zbraně určené k maloobchodnímu prodeji
a dále výrobky, které sice slouží
i pro ozbrojené složky, ale mají zcela jednoznačně
civilní charakter (např. proviant, běžné
komunikační prostředky apod.). Vymezení
pojmu vojenský materiál
je základním východiskem pro vydání
a případné následné novelizace
seznamu vojenského materiálu v prováděcích
předpisech.
Zásada č.
4
Obchod s vojenským materiálem
může provádět pouze právnická
osoba se sídlem na území České
republiky (dále jen "právnická osoba")
na základě povolení, které po posouzení
stanovených předpokladů a po souhlasném
vyjádření ministerstva zahraničních
věcí z hlediska zahraničně politických
zájmů České republiky,
ministerstev obrany a vnitra z hlediska bezpečnostních
zájmů České republiky vydá
ministerstvo průmyslu a obchodu s přihlédnutím
k obchodním zájmům České republiky.
Odůvodnění:
Zavádí se institut povolení provádí
obchod s vojenským materiálem, které
je předpokladem pro následnou žádost
o udělení licence na konkrétní dovoz
či vývoz vojenského materiálu. Plošná
liberalizace podnikatelských aktivit ve vztahu k zahraničí
vede ke vstupu neodpovědných hospodářských
subjektů do lukrativní oblasti obchodu se
zbraněmi způsobem, který bez patřičné
regulace znevažuje schopnost České republiky
zabezpečit své mezinárodní závazky
v oblasti kontrolních režimů. S ohledem na
dosavadní praxi v mezinárodním obchodu s
vojenským materiálem je nezbytné, aby tuto
činnost prováděly
pouze právnické osoby vzhledem k dostatečnému
materiálnímu, technickému, finančnímu
a personálnímu vybavení.
Zásada č.
5
Povolení provádět
obchod s vojenským materiálem může být
vydáno za těchto předpokladů:
a) základní jmění
právnické osoby uvedené v zásadě
č. 4 není tvořeno nadpoloviční
většinou vklady zahraničních osob vymezených
ustanovením § 21 odst. 2 obchodního zákoníku;
b) fyzické osoby, které
jsou členy statutárního orgánu právnické
osoby, a zakladatelé nově zakládaných
právnických osob, popřípadě
společníci právnických osob - pokud
jimi jsou fyzické osoby, dosáhli věku jednadvaceti
let, jsou občany České republiky a mají
trvalý pobyt na území České
republiky, jsou způsobilé k právním
úkonům, bezúhonné a spolehlivé
ve vztahu k předmětu
podnikání se zřetelem na ochranu života,
zdraví, majetkových a jiných práv
osob a zájmů státu;
c) obchod s vojenským materiálem
bude prováděn vlastním jménem a na
vlastní účet, za dostatečného
materiálního a finančního zabezpečení
vzhledem k předmětu podnikání.
Zásada č.
6
Za bezúhonného se
pro účely tohoto zákona nepovažuje ten,
kdo byl pravomocně odsouzen
a) pro trestný čin,
jehož skutková podstata souvisí s povolovanou
činností,
b) pro trestný čin
spáchaný úmyslně, jestliže se
povolovací orgán může obávat
vzhledem k povolované činnosti a osobě, která
čin spáchala, že se dopustí stejného
nebo podobného činu při provozování
obchodu s vojenským materiálem.
Odůvodnění
k zásadám č. 5 a 6:
Stanoví se předpoklady
pro udělení povolení obchodu s vojenským
materiálem, předvídané v zásadě
č. 4, a to jak pro založení právnické
osoby (nadpoloviční většina českého
kapitálu, provádění podnikatelské
činnosti vlastním jménem a na vlastní
účet), tak pro fyzické osoby představující
zakladatele (věk, občanství, trvalý
pobyt, způsobilost k právním úkonům,
bezúhonnost a spolehlivost ve vztahu k předmětu
podnikání). Požadavek majoritního vkladu
tuzemských subjektů vychází z potřeby
zabezpečit účinnou kontrolu provádění
obchodu v této oblasti ve prospěch zahraničně
politických, obchodních
a bezpečnostních zájmů státu.
Obdobně je postupováno ve všech okolních
vyspělých zemích.
Zásada č.
7
V žádosti a povolení
se uvede:
a) obchodní jméno,
sídla, forma právnické osoby, jména,
trvalá bydliště a rodná čísla
osob, které jsou členy jejího statutárního
orgánu a zakladatelů, popřípadě
společníků, pokud jimi jsou fyzické
osoby,
b) identifikační
číslo organizace,
c) předmět podnikání
a případné časové omezení
zamýšleného provádění
obchodu s vojenským materiálem
Žádost a udělení
povolení se musí doložit zejména:
a) příslušnou
smlouvou nebo listinou o zřízení nebo založení
právnické osoby, u osob zapsaných v obchodním
rejstříku též výpisem z obchodního
rejstříku, a dokladem a vkladu společníků,
které prokazují naplnění zásady
č. 5 písm. a),
b) u fyzických osob, které
jsou členy statutárního orgánu právnické
osoby a u zakladatelů, popřípadě společníků,
jsou-li fyzickými osobami, dokladem o státním
občanství. trvalém pobytu na území
České republiky, výpisem z trestního
rejstříku a prohlášením o skutečnostech
uvedených v zásadě č. 5 písmeno
c),
c) specifikací vojenského
materiálu s teritoriálním zaměřením
obchodu,
d) účetní
závěrkou za předchozí období
ověřenou auditorem
Odůvodnění:
Žádost o povolení
musí obsahovat údaje a doklady stvrzující
splnění předpokladů stanovených
v zásadách č. 4 a 5.
Zásada č.
8
Ministerstvo průmyslu a
obchodu rozhodne o žádosti do 60 dnů ode dne
jejího doručení. Proti tomuto rozhodnutí
není možno podat rozklad. Obchodovat s vojenským
materiálem lze ode dne vyznačeného v rozhodnutí,
nejdříve však od zápisu tohoto předmětu
činnosti do obchodního rejstříku.
Zásada č.
9
V povolení provádět
obchod s vojenským materiálem se uvede:
a) obchodní jméno
a sídlo, případně identifikační
číslo organizace,
b) předmět podnikání,
c) teritoriální
zaměření podnikání,
d) další podmínky,
které musí právnická osoba dodržovat
při činnostech dle vydaného povalení,
e) doba, na kterou se povolení vydává,
f) čísla povolení,
datum jeho vydání, razítko a podpis povolovacího
orgánu.
Odůvodnění
k zásadám 8 a 9:
Stanovuje se 6 denní
lhůta k dostatečnému posouzení předložené
žádosti včetně průběžného
odstranění zjištěných formálních
nedostatků, přičemž rozhodnout je možno
i v době kratší. Pro rozhodnutí se stanovují
přesné formální náležitosti.
Nevylučuje se udělení povolení i pro
zcela novou právnickou osobu, vzniklou např. zásadním
organizačním přetvořením dřívějšího
subjektu oprávněného obchodovat s vojenským
materiálem. Nevylučuje se tak ani iniciativa státu
coby zakladatele nových
subjektů. Zkušenosti již existujících
subjektů podnikajících v této oblasti
lze zohlednit při stanovení délky vydaného
povolení.
Na rozhodnutí podle
těchto zásad se vztahuje správní řád
s výjimkou lhůty zde uvedené a s výjimkou
možnosti podat opravný prostředek v správním
řízení, což je odůvodněno
nezbytným souhlasem 4 věcně příslušných
ústředních orgánů státní
správy, které mají za povinnost objektivně
hájit zájmy státu v této oblasti.
V každém případě je ochrana žadatele
zajištěna v rámci nezávislého
soudního přezkumu.
Zásada č.
10
Ministerstvo průmyslu a
obchodu neudělí povolení provádět
obchod s vojenským materiálem v případě,
že nebudou dostatečně prokázány
předpoklady pro jeho udělení stanovené
v zásadách č. 4 - 6 a v případě,
že by udělením povalení došlo k
ohrožení zahraničně politických,
obchodních nebo bezpečnostních zájmů
České republiky.
Povolení se neudělí
po dobu tří let po ukončení konkursu,
po potvrzení vyrovnání a nuceného
vyrovnání či rozhodnutí soudu o zamítnutí
návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek
majetku, a po dobu jednoho roku od vydání předchozího
rozhodnutí a neudělení povolení provádět
obchod s vojenským materiálem anebo zániku
povolení podle zásady č. 11 písm.
d).
Zásada č.
11
Povolení k podnikání zaniká:
a) výmazem právnické
osoby z obchodního rejstříku,
b) prohlášením
konkursu, povolením vyrovnání či nuceného
vyrovnání, zamítnutím návrhu
na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku,
c) uplynutím doby, pokud
byla povalení vydáno na dobu určitou,
d) rozhodnutím ministerstva
průmyslu a obchodu, jestliže zjistí, že
povolení byla udělena na základě nesprávných
nebo neúplných údajů, že právnická
osoba přestala splňovat předpoklady pro udělení
povalení, nebo vyžadují-li to zahraničně
politické, obchodní a bezpečnostní
zájmy České republiky, nebo prokáže-li
se, že držitel povolení porušil ustanovení
tohoto zákona,
e) zrušením povolení
na žádost právnické osoby.
Odůvodnění
k zásadám 20 a 21
Taxativně s stanovují
podmínky pro neudělení povolení anebo
pro zánik již vydaného povolení.
Zásada č.
12
Licenčnímu řízení
v obchodu s vojenským materiálem podléhá
každý obchodní případ:
a) vývozu vojenského
materiálu z České republiky,
b) dovozu vojenského materiálu do
České republiky,
c) obchodu s vojenským
materiálem bez provozu přes území
České republiky.
Odůvodnění:
Vymezuje se věcný
rozsah povinného licenčního řízení,
vycházející z dosavadní vyhlášky
FMZO č. 560/1991 Sb. a z právní úpravy
v ostatních západoevropských zemích.
Nově se zde jednoznačné definují i
obchodní operace českých subjektů
bez vlastního průvozu vojenského materiálu
přes území ČR, neboť při
naplnění podmínky obchodu vlastním
jménem a na vlastní účet jde vždy
o prezentaci tohoto zboží českým subjektem.
Zásada č.
13
Žádost o udělení
licence předkládá právnická
osoba oprávněná provádět obchod
s vojenským materiálem (dále jen "žadatel")
po písemném projevu vůle obchodního
partnera učiněným za účelem
uzavření smlouvy v oblasti obchodu s konkrétním
druhem a množstvím vojenského materiálu;
v případě vstupu žadatele do mezinárodní
veřejné soutěže může tento
předložit žádost o udělení
licence již po vyzvání k předložení
nabídky v rámci veřejné soutěže.
Žádost musí obsahovat:
a) obchodní jméno a sídlo
žadatele,
b) identifikační
číslo organizace - žadatele,
c) identifikační
číslo organizace - dodavatele, jeho obchodní
jméno a sídlo, popř. jméno a místo
podnikání.
d) číslo povolení
k provádění obchodu s vojenským materiálem,
e) číslo, v případě
potřeby i položku nebo podpoložku kombinované
nomenklatury celního sazebníku,
f) název vojenského
materiálu a jeho množství,
g) navrhovanou dobu platnosti licence,
h) název státu určení
pro vývoz, název státu, ze kterého
je vojenský materiál dovážen, a název
a sídlo konečného uživatele,
i) účel dovozu anebo
vývozu,
j) nabídkovou nebo smluvní
cenu za jednotku množství dováženého
anebo vyváženého vojenského materiálu
v Kč a celkovou celní hodnotu v Kč,
k) kopii návrhu na uzavření
smlouvy anebo smlouvy s přesnou specifikací druhů
a množství dováženého nebo vyváženého
vojenského materiálu,
l) potvrzení a konečném
užití,
m) další doklady umožňující
řádné posouzení daného případu.
Odůvodnění:
Vychází se z
dosavadní právní úpravy podle vyhlášky
FMZO č. 560/2992 Sb. Nově se umožňuje
zájemcům o vstup do výběrového
řízení požádat a licenci v moment
vyzvání k předložení nabídky
v rámci mezinárodní veřejně
soutěže vzhledem k závaznosti dalších
kroků podle příslušných právních
úprav výběrového řízení
v jednotlivých státech.
Lze však postupovat i ve smyslu zásady č. 17,
vyžádat si před výběrovým
řízením předběžný
souhlas k jednání a zakotvit si do podmínek
veřejné soutěže klauzuli a možnosti
odstoupení od stanovených závazných
podmínek v případě následného
neudělení licence
bez finančního postihu. Vzhledem k specifičnosti
vojenského materiálu je ve všech případech
vývozu nutno doložit i potvrzení o konečném
užití běžná v zahraničně
obchodních operacích tohoto druhu.
Zásada č.
14
O žádosti o udělení
licence rozhodne ministerstvo průmyslu a obchodu po souhlasném
vyjádření ministerstva zahraničních
věcí ve lhůtě do 60 dnů od
jejího doručení. V rozhodnutí o udělení
licence se uvede:
a) obchodní jméno,
sídlo a identifikační číslo
organizace - žadatele,
b) číslo povolení
k provádění obchodu s vojenským materiálem,
c) číslo, v případě
potřeby i položka nebo podpoložka kombinované
nomenklatury celního sazebníku,
d) název vojenského
materiálu a jeho množství,
e) celková celní
hodnota vojenského materiálu v Kč,
f) obchodní jména,
popř. název a sídla smluvního partnera
a konečného uživatele zboží,
d) doba platnosti licence,
h) podmínky licence,
i) poučení a odvolání,
j) datum vydání, razítko a podpis povolovacího
orgánu.
V rozhodnutí se vymezí místo pra záznamy
celních orgánů
o pohybu zboží v rámci udělené
licence.
Odůvodnění:
Specifikují se přesně
náležitostí rozhodnutí. Oproti ustanovením
správního řádu se stejně jako
v dosavadní vyhlášce FMZO č. 560/1991
Sb. ponechává zvláštní 60 denní
lhůta k vyřízení žádosti.
Tato vychází z potřeby skutečně
odpovědné, posouzení každého
individuálního případu, vyžádání
souhlasu od ministerstva zahraničních věcí
ve smyslu § 6 odst. 3 písm. i) zákona č.
22 /1993 Sb., při čemž s ohledem na omezené
možnosti přímého kontaktu ve vztahu
k zahraničnímu
partnerovi si daná záležitost vyžaduje
někdy delší časové období.
U větších obchodních případů
zabezpečovaných plněním dílčích
dodávek se umožňuje celním orgánům
provádět záznamy o pohybu zboží
přímo na licenci tak, aby nedošlo k překročení
celkového objemu
povoleného dovozu nebo vývozu. Rozhodnutí
o udělení licence je rozhodnutím podle správního
řádu, s výjimkou lhůty zde stanovené.
Zásada č.
15
Ministerstvo průmyslu a
obchodu neudělí licenci, jestliže
a) žadatel nesplnil podmínky
stanovené v zásadě č. 13, nebo
b) žadatel porušil při
provádění dovozu nebo vývozu zboží
anebo v souvislosti s touto činností tuzemské
či zahraniční právní předpisy
v této oblasti, nebo
c) to vyžadují zahraničně
politické, obchodní a bezpečnostní
zájmy České republiky.
Odůvodnění:
Taxativně se vyjmenovávají
důvody pro neudělení licence. Ve smyslu ustanovení
písm. b se zohledňuje i porušení předpisů
v souvislosti s dovozem a vývozem jakéhokoli druhu
zboží, nejen vojenského materiálu.
Zásada č.
16
Udělenou licenci může
ministerstvo průmyslu a obchodu odejmout, jestliže
obchod s vojenským materiálem nebyl uskutečněn
anebo nebyl ještě plně dokončen, a jestliže:
a) se zjistí, že licence
byla udělena na základě nepravdivých
anebo neúplných údajů, nebo
b) to vyžadují zahraničně
politické a bezpečnostní zájmy České
republiky, nebo
c) nebyly dodrženy podmínky
stanovené v udělené licenci.
V případech uvedených
pod písm. a) až c) neodpovídá stát
nositeli licence za případnou škodu, která
mu vznikla odnětím licence.
Odůvodnění:
Vychází se z
dosavadní právní úpravy podle vyhlášky
FMZO č. 560/1991 Sb. Nově se definuje skutečnost,
že v případě odnětí licence
ve vymezených případech stát nenese
odpovědnost za případnou vzniklou škodu,
což je postup známý v ostatních zemích
(např. USA) a toto riziko bývá zohledněno
při stanoveni ceny zboží.
Zásada č.
17
U dodávek vojenského
materiálu významných z hlediska efektivnosti
jeho bojového použití anebo jeho množství
předkládá žadatel před vlastním
předložením žádosti o udělení
licence žádost o předběžný
souhlas k jednání se zahraničním partnerem
o těchto dodávkách. V žádosti
o předběžný souhlas se uvádějí
předpokládané skutečnosti vymezené
v zásadě č. 13 odst. a) až i) Předběžný
souhlas se udělí do 30 dnů od jeho vyžádání.
Udělený předběžný
souhlas může být v dalším procesu
projednávání změněn, došlo-li
ke změně podmínek, za kterých byl
vydán. Tento předběžný souhlas
nenahrazuje vlastní udělení licence podle
zásady č. 13 a následujících.
Specifikaci významných dodávek stanoví
prováděcí
předpis.
Odůvodnění:
Zásada vychází
z obchodní praxe, kdy u významných dodávek
z hlediska komoditního vázaných na složitá
jednání je vhodné předjednat možnost
udělení předběžného souhlasu
k dalšímu jednání, čímž
se zjednoduší a časově podstatně
zkrátí další vývoj v jednání
se zahraničním partnerem. Vymezení významných
dodávek stanoví prováděcí předpis,
zejména půjde o těžkou vojenskou techniku
a zbraňová systémy, které jsou zahrnovány
např. do Registru OSN aj.
Zásada č.
18
Ministerstvo průmyslu a
obchodu kontroluje dodržování tohoto zákona
u subjektů vstupujících do obchodu s vojenským
materiálem, zejména kontroluje, zda obchod s vojenským
materiálem se realizuje podle licence a zda není
v rozporu s tímto zákonem. K tomu právnické
i fyzické osoby jsou povinny zajistit pracovníkům
zmocněným ministrem průmyslu a obchodu zpřístupnění
veškerých k věci se vztahujících
dokladů a písemností, jakož i umožnění
fyzické prohlídky objektů a zboží.
Jsou povinny ve stanoveném
termínu písemně sdělovat požadované
údaje týkající se obchodu s vojenským
materiálem, zejména hlásit využití
udělených dovozních a vývozních
licencí.
Kontrolované subjekty mají práva seznámit
se s obsahem protokolu o kontrolním zjištění,
právo obdržet stejnopis protokolu a právo vyjádřit
se k obsahu protokolu v určené lhůtě.
Odůvodnění:
Státní kontrola
obchodu s vojenským materiálem se neobejde bez zpětné
vazby, tj. kontroly uplatnění udělených
licencí a postupů v souladu s touto zákonnou
úpravou. Tato úloha roste zejména v období
vzniku ohnisek napětí v určitých regionech,
kdy se lze setkat se snahou obcházet embarga na obchod
se zbraněmi.
Zásada č.
19
Kdo poruší ustanovení
tohoto zákona tím, že obchoduje s vojenským
materiálem bez udělení povolení anebo
licence, anebo bez vážných důvodů
odmítne splnit závazné rozhodnutí
ministerstva průmyslu a obchodu k nápravě
zjištěných nedostatků, může
být potrestán uložením pokuty do výše
50 % hodnoty uváděné pro celní účely
výše pokuty se určí s ohledem na míru
poškození zahraničně politických,
obchodních nebo bezpečnostních zájmů
státu, popř. na konkrétní ekonomické
dopady protiprávního jednání.
Byla-li takovým porušením
způsobena vážná škoda hospodářství
České republiky nebo došla-li k ohrožení
důležitých zahraničně politických,
obchodních nebo bezpečnostních zájmů
státu, může být pokuta uložena
až do výše desetinásobku hodnoty uváděné
pro celní účely.
Odůvodnění:
Sankce za porušení
právních norem vycházejí z obdobného
řešení v zákon č. 547/1990 Sb.,
o nakládání s některými druhy
zboží a technologií a o jejich kontrole. Vzhledem
k možnostem spekulací u velkých a atraktivních
dodávek zbraní je výše sankce stanovena
relativně k celní hodnotě dotčen dodávky.
Přesto se primárně akcentuje odhalování
nedostatků s následnou nápravou bez uplatnění
sankčních opatření.
Zásada č.
20
Pokutu lze uložit do 2 let
ode dne, kdy byla porušení zákona zjištěno,
nejpozději však do 5 let ode dne, kdy k porušení
došlo. Pokuta je splatná do 15 dnů od právní
moci rozhodnutí, jímž je uložena, a je
příjmem státního rozpočtu České
republiky.
Zásada č.
21
Pokutu ukládá ministerstvo
průmyslu a obchodu Správní výkon rozhodnutí
provádí ministerstvo průmyslu a obchodu.
Odůvodnění
k zásadám 20 a 22:
Stanoví s lhůty
a oprávněný orgán k ukládání
a výběru pokuty.
Zásada č.
22
Pokud tento zákon nestanoví
jinak, platí pro řízení padle něho
obecné předpisy a správním řízení.
Odůvodnění:
Jednoznačně se vymezuje
vztah k správní mu řádu, naznačený
již v některých odůvodněních
k předchozím zásadám.
Zásada č.
23
Platná úřední
povolení vydaná federálním ministerstvem
zahraničního obchodu, federálním ministerstvem
zahraničních věcí nebo ministerstvem
průmyslu a obchodu České republiky podle
dosavadních předpisů se považují
za licence podle tohoto zákona.
Právnické osoby,
které ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona jsou držiteli platných úředních
povalení pro obchod s vojenským materiálem,
mohou pokračovat v provádění tohoto
obchodu po dobu 6 měsíc ode dne účinnosti
tohoto zákona; v této lhůtě jsou povinny
předložit žádost o povolení podle
části II. tohoto zákona. V případě,
že tak neučiní, dosavadní oprávnění
k obchodu s vojenským materiálem uplynutím
této lhůty zanikají.
Odůvodnění:
Jde o přechodná ustanovení, chránící
zájmy těch oprávněných subjektů,
jimž byla vydána licence k vývozu nebo dovozu
vojenského materiálu podle vyhlášky
FMZO č. 560/1991 Sb. a vlastní obchodní operace
nebude ke dni účinnosti těchto zákonných
ustanovení plně realizována.
Současně je stanovena lhůta pro právnické
osoby, které v oblasti vojenského materiálu
ve vztahu k zahraničí již podnikají,
pro vyřízení povolení k podnikání
podle nová právní úpravy tak, aby
nedošlo k administrativnímu pozdržení
jejich podnikatelských aktivit.
Zásada č.
24
Ministerstvo průmyslu a
obchodu v dohodě s ministerstvy zahraničních
věcí, obrany a nitra stanoví vyhláškou:
a) seznam vojenského materiálu
k obchodu s nímž je třeba udělení
licence,
b) specifikaci významných
dodávek, k jejichž realizaci se vyžaduje předběžný
souhlas,
c) vzory žádostí
o povolení k obchodu s vojenským materiálem
a o udělení dovozní nebo vývozní
licence.
Odůvodnění:
Stanovuje se rozsah zmocnění
pro vydání podrobnější prováděcí
normy, která bude moci i pružně reagovat v
detailech na nově vznikající závazky
z mezinárodních úmluv a změny v procedurálních
postupech při licenčním řízení,
při maximálním za jištění
právních jistot subjektů oprávněných
obchodovat s vojenským materiálem.
Zásada č.
25
Provádění
obchodu s vojenským materiálem není živností
podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání.
Odůvodnění:
Zásada se provede doplněním § 3 zákona
č. 455/1991 Sb.
Regulace obchodu s vojenským
materiálem je v současném právním
řádu zabezpečena vyhláškou FMZO
č. 560/1991 Sb. o podmínkách vydávání
úředního povolení k dovozu a vývozu
zboží a služeb, recipovanou do právního
řádu České republiky ústavním
zákonem ČNR č. 4/1993
Sb. Tato vyhláška, vydaná na základě
zmocňovacího ustanovení § 56 odst. 1
písm. b) zákona č. 42/1980 Sb, o hospodářských
stycích se zahraničím, ve znění
pozdějších předpisů (jenž
byl až na několik ustanovení téměř
celý zrušen vydáním obchodního
zákoníku),
upravuje nejen licenční řízení
v oblasti obchodu s vojenským materiálem, ale řeší
udělování licencí i v civilních
komoditách. Vydání vyhlášky FMZO
souviselo s neprosazením samostatné zákonné
úpravy zahraničně obchodní činnosti
v oblasti vojenského materiálu
z důvodu sporů o kompetence mezi federací
a republikami ve výkonu státní správy
v této oblasti na přelomu let 1991 - 1992.
Současně právní
úprava je z hlediska věcného řešení
i právní síly vyhlášky FMZO nedostatečná.
Po obsahové stránce nepokrývá mnohé
oblasti podnikatelských aktivit, které by pokryty
měly být (např. obchod s cizím vojenským
materiálem prováděný českými
subjekty bez konkrétního provozu zboží
přes území ČR), zjevně postrádá
i oprávnění řádně kontrolovat
konkrétní realizaci obchodu se
zbraněmi a jiným vojenským materiálem,
jakož i oprávnění ukládat sankce
za porušení právních norem Po právní
stránce dosavadní úprava této oblastí
nevyhovuje požadavku, který stanoví čl.
26 Listiny základních práv a svobod, umožňující
omezit výkon určitých
činností toliko zákonem. U vojenského
materiálu není uspokojivě řešen
vztah k zákonu č. 455/1991 Sb. o živnostenském
podnikání, který nevylučuje ze své
působnosti zahraniční obchod s vojenským
materiálem.
Návrh nové zákonné
úpravy plně vychází ze zkušeností
v dosavadním uplatňování licenčního
režimu v oblasti vojenského materiálu od roku
1991, jakož i z poznatků a legislativních úprav
vyspělých zemí západní Evropy
a USA. Po právní stránce vychází
z ústavy a ústavních zákonů,
řeší soulad s obchodním zákoníkem
Při přípravě novely trestního
zákona a živnostenského zákona se počítá
s vyjmutím zahraničního obchodu s vojenským
materiálem z režimu zákona o živnostenském
podnikání a s rozšířením
skutkových podstat trestných čin v trestním
zákoně.
Problematika zahraničního
obchodu s vojenským materiálem je v návrhu
členěna do pěti částí.
V části I. jsou vymezeny předmět právní
úpravy a jeho základní pojmy Část
II. upravuje problematiku udělování povolení
k provádění zahraničního obchodu
s vojenským materiálem, kdy
při vynětí tohoto obchodování
z působnosti živnostenského zákona půjde
o speciální právní úpravu.
Část III. řeší podmínky
udělování licencí v konkrétních
obchodních případech Podkladem je dosavadní
praxe prováděná na základě
vyhlášky FMZO č. 560/1991 Sb. Část
IV. zcela navě zakotvuje kontrolní pravomoci a administrativní
sankce za porušení zákona Část
V. upravuje přechodná a závěrečná
ustanovení, zejména pak vztah k platným,
dříve vydaným licencím a vztah k živnostenskému
a trestnímu zákonu.
Předkládaný
návrh byl zpracován v rámci kompetencí
vymezených pro ústřední orgány
státní správy v zákoně ČNR
č 2/1959 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění zák. č.
69/1993 Sb.). Působnost
ministerstva průmyslu a obchodu při řízení
a výkonu licenčních režimů vychází
z § 13 odst. 3.
Z hlediska ekonomických
dopadů neznamená přijetí nové
zákonné úpravy zátěž pro
státní rozpočet, naopak potvrdí dosavadní
příjmy ze správních poplatků
za udělení dovozních a vývozních
licencí a přinese i nové příjmy
ze správních poplatků za povolení
k provádění obchodu s vojenským materiálem.
Vzhledem k předpokládanému rozsahu vydávaných
povolení i licencí se nepředpokládá
přímý dopad na zvýšení
počtu administrativních
pracovníků odpovědných za svěřený
úsek výkonu státní správy.
Přijetím navrhované
zákonné úpravy dojde k důsledné
právní úpravě v oblasti dosud ne zcela
normativně pokryté, kterou si dění
v zahraničním obchodu s vojenským materiálem
v ČR nutně vyžaduje. Bude rovněž
znamenat zvýšení kompatibility našeho
právního řádu s právem zemí
Evropského společenství a zvýší
se též prestiž České republiky
v zahraničí. Vlády těchto zemí
si udržují těsnou kontrolu nad zahraničním
obchodem s vojenskými zbraněmi, zejména pak
při jejich vývozu. Přes společné
rysy právních úprav základních
institutů a přes integraci v oblasti obchodní
politiky a dotýkajících se právních
předpisů si jednotlivé státy zároveň
udržují nezávislost v právní
úpravě vlastního obchodu se zbraněmi
a jiným vojenským materiálem, založené
obvykle na samostatném zákonu pro tuto specifickou
oblast.
Obecně lze charakteristiku
národních kontrolních režimů
vyspělých států shrnout do následujících
závěrů:
- v převážné
většině je obchod se zbraněmi
vyhrazen firmám daného státu,
- schvalovací proces u
obchodu se zbraněmi ze mnohostranný a několikastupňový,
v pravomoci zejména ministerstev zahraničního
obchodu/hospodářství, zahraničních
věcí a obrany, které současně
mají právními normami přiznány
vlastní kontrolní pravomoci,
- restriktivní opatření
vycházejí ze všeobecně uznávaných
zásad mezinárodní politiky,
- účinnost licenčního
řízení je velmi vysoká, podtržená:
i značnými sankcemi za porušení norem,
- státy pracují se seznamy a klasifikacemi zbraní,
a to zpravidla na bázi vlastní interpretace /výjimku
tvoří všeobecně uznávané
a mezinárodně zakázané druhy zbraní
- jaderné, chemické, biologické/,
- mimořádně
významné místo zaujímá informatika
/o žadatelích, obchodních partnerech, překupnících,
o jednotlivých obchodních případech/,
založená na vysoce účinné computerové
technice.
Předložená
právní úprava, která odpovídá
výše uvedeným principem uplatňovaným
ve vyspělých zemích Evropy a USA přinese
vedle potřebného zprůhlednění
podnikání v této oblasti a jednoznačného
vymezení podmínek pro uvedenou činnost i
zvýšení důvěryhodnosti České
republiky v mezinárodním měřítku.