Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna 1993

I. volební období

491

Zásady

zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem

I.

Úvodní ustanovení

Zásada č. 1

Zákon upravuje zahraniční obchod s vojenským materiálem tak, že stanoví:

a) podmínky provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem.

b) předpoklady pro udělování licencí k vývozu z České republiky, dovozu do České republiky jakož i k zahraničnímu obchodu s vojenským materiálem bez přímého provozu územím České republiky,

c) působnost státních orgánů při provádění tohoto zákona a kontrole jeho dodržování.

Odůvodnění:

Vymezuje se předmět úpravy zákona. S ohledem na mezinárodní závazky a bezpečnostní zájmy ČR v oblasti zahraničního obchodu s vojenským materiálem je nezbytné upravit zákonem danou oblast s cílem přiblížit ji právu zemí mezinárodního společenství. Dosud je tato problematika neúplně pokryta vyhláškou FMZO č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, která však zjevně postrádá konkrétní právní úpravu řady oblastí (např. podnikání českých právnických osob bez průvozu zahraničního vojenského materiálu přes území ČR, kontrolní pravomoci státního orgánu, možnost sankcí za porušení stanoveného právního režimu aj). Ostatní západoevropské země oblast obchodování s vojenským materiálem ve svých zákonech velmi precizně upravují a řízení této oblasti s ohledem na státní zájmy zcela centralizují. Forma zákonné úpravy vychází z čl. 4 a 26 ústavní Listiny základních práv a svobod, podle nichž povinnosti včetně podmínek a omezení práva svobodně provozovat hospodářskou činnost může uložit pouze zákon. Vlastní rozhodovací činnost v oblasti udělování licencí na obchod s vojenským materiálem a kontrola jejich realizace musí úzce vycházet z jednotné zahraniční a bezpečnostní politiky ČR.

Zásada č. 2

Zahraničním obchodem s vojenským materiálem se rozumí jeho vývoz z České republiky, dovoz do České republiky, jeho nákup a prodej bez průvozu přes území České republiky. Za zahraniční obchod s vojenským materiálem se pro účely tohoto zákona považuje jednání směřující k uzavření smlouvy o vývozu, dovozu, nákupu a prodeji vojenského materiálu (dále jen "obchod s vojenským materiálem").

Provádění obchodu s vojenským materiálem musí být v souladu s mezinárodními závazky České republiky a jejími zahraničně politickými, obchodními a bezpečnostními zájmy.

Z obchodu jsou vyloučeny zbraně hromadného ničení, tj. jaderné, chemické a biologické zbraně.

Odůvodnění:

Jde o zásadu vyjadřující obsah pojmu obchodu s vojenským materiálem, akcentující již i projevy vůle před uzavřením konkrétních smluv, tj. předání základních informací, jejichž využití by mohlo vést k uzavření smlouvy. Vyjadřuje též základní výkladové pravidlo pro uplatňování zahraničně politických zájmů státu (obdobná ustanovení se objevují v právních normách všech vyspělých evropských zemí, jako např. v § 3 rakouského zákona č. 540 z roku 1977 o dovozu, vývozu a tranzitu válečného materiálu, čl. 1 italského zákona č. 185 z roku 1990). S ohledem na přijaté mezinárodní závazky ČR jsou z obchodu zcela vyloučeny zbraně hromadného ničení.

Zásada č. 3

Vojenským materiálem jsou:

a) výrobky, jejich součásti a náhradní díly, které vzhledem ke svým charakteristickým technicko-konstrukčním vlastnostem jsou posuzovány jako zkonstruované především pro použití v ozbrojených silách, ozbrojených bezpečnostních sborech a službách, anebo jsou hromadně v těchto složkách užívány k zabezpečení úkolů obrany a bezpečnosti státu;

b) stroje, zařízení a investiční celky, upravené, vybavené nebo zkonstruované pro vojenské použití, zejména pro vývoj, výrobu a kontrolu zbraní a munice.

Vojenským materiálem se pro účely tohoto zákona rozumí i služby poskytované v souvislosti s vojenským materiálem podle odstavce 1 a 2, zejména předávání specifických výrobních technologií a průmyslových práv, jakož i vysílání a přijímání odborníků pro výzkum, vývoj, výrobu a použití vojenského materiálu, zajišťování servisu a školení.

Specifikaci druhů vojenského materiálu, které vymezí zákon, stanoví prováděcí předpis.

Odůvodnění:

Vymezení pojmu vojenského materiálu vychází z dosavadní právní úpravy (vyhláška č. 560/199 Sb.) a ze specifikace vojenského materiálu v přijatých usneseních bývalé federální i současné české vlády. Pro stanovení charakteru zboží jako vojenského materiálu je rozhodující jeho zvláštní konstrukce, jíž je předurčena k použití pro účely obrany a bezpečnosti státu, tj. že příslušný materiál byl pro účely obrany a bezpečnosti státu speciálně vyvíjen a vyráběn. Je-li tento znak nedostačující pro stanovení charakteru vojenského materiálu, užije se následného určovacího znaku, jímž je skutečné hromadné použití vyváženého nebo dováženého zboží pro ozbrojené složky k zabezpečení úkolů obrany a bezpečnosti státu. Ve smyslu uvedené definice se za vojenský materiál nepovažují zbraně určené k maloobchodnímu prodeji a dále výrobky, které sice slouží i pro ozbrojené složky, ale mají zcela jednoznačně civilní charakter (např. proviant, běžné komunikační prostředky apod.). Vymezení pojmu vojenský materiál je základním východiskem pro vydání a případné následné novelizace seznamu vojenského materiálu v prováděcích předpisech.

II.

Povolení provádět obchod s vojenským materiálem

Zásada č. 4

Obchod s vojenským materiálem může provádět pouze právnická osoba se sídlem na území České republiky (dále jen "právnická osoba") na základě povolení, které po posouzení stanovených předpokladů a po souhlasném vyjádření ministerstva zahraničních věcí z hlediska zahraničně politických zájmů České republiky, ministerstev obrany a vnitra z hlediska bezpečnostních zájmů České republiky vydá ministerstvo průmyslu a obchodu s přihlédnutím k obchodním zájmům České republiky.

Odůvodnění:

Zavádí se institut povolení provádí obchod s vojenským materiálem, které je předpokladem pro následnou žádost o udělení licence na konkrétní dovoz či vývoz vojenského materiálu. Plošná liberalizace podnikatelských aktivit ve vztahu k zahraničí vede ke vstupu neodpovědných hospodářských subjektů do lukrativní oblasti obchodu se zbraněmi způsobem, který bez patřičné regulace znevažuje schopnost České republiky zabezpečit své mezinárodní závazky v oblasti kontrolních režimů. S ohledem na dosavadní praxi v mezinárodním obchodu s vojenským materiálem je nezbytné, aby tuto činnost prováděly pouze právnické osoby vzhledem k dostatečnému materiálnímu, technickému, finančnímu a personálnímu vybavení.

Zásada č. 5

Povolení provádět obchod s vojenským materiálem může být vydáno za těchto předpokladů:

a) základní jmění právnické osoby uvedené v zásadě č. 4 není tvořeno nadpoloviční většinou vklady zahraničních osob vymezených ustanovením § 21 odst. 2 obchodního zákoníku;

b) fyzické osoby, které jsou členy statutárního orgánu právnické osoby, a zakladatelé nově zakládaných právnických osob, popřípadě společníci právnických osob - pokud jimi jsou fyzické osoby, dosáhli věku jednadvaceti let, jsou občany České republiky a mají trvalý pobyt na území České republiky, jsou způsobilé k právním úkonům, bezúhonné a spolehlivé ve vztahu k předmětu podnikání se zřetelem na ochranu života, zdraví, majetkových a jiných práv osob a zájmů státu;

c) obchod s vojenským materiálem bude prováděn vlastním jménem a na vlastní účet, za dostatečného materiálního a finančního zabezpečení vzhledem k předmětu podnikání.

Zásada č. 6

Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen

a) pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s povolovanou činností,

b) pro trestný čin spáchaný úmyslně, jestliže se povolovací orgán může obávat vzhledem k povolované činnosti a osobě, která čin spáchala, že se dopustí stejného nebo podobného činu při provozování obchodu s vojenským materiálem.

Odůvodnění k zásadám č. 5 a 6:

Stanoví se předpoklady pro udělení povolení obchodu s vojenským materiálem, předvídané v zásadě č. 4, a to jak pro založení právnické osoby (nadpoloviční většina českého kapitálu, provádění podnikatelské činnosti vlastním jménem a na vlastní účet), tak pro fyzické osoby představující zakladatele (věk, občanství, trvalý pobyt, způsobilost k právním úkonům, bezúhonnost a spolehlivost ve vztahu k předmětu podnikání). Požadavek majoritního vkladu tuzemských subjektů vychází z potřeby zabezpečit účinnou kontrolu provádění obchodu v této oblasti ve prospěch zahraničně politických, obchodních a bezpečnostních zájmů státu. Obdobně je postupováno ve všech okolních vyspělých zemích.

Zásada č. 7

V žádosti a povolení se uvede:

a) obchodní jméno, sídla, forma právnické osoby, jména, trvalá bydliště a rodná čísla osob, které jsou členy jejího statutárního orgánu a zakladatelů, popřípadě společníků, pokud jimi jsou fyzické osoby,

b) identifikační číslo organizace,

c) předmět podnikání a případné časové omezení zamýšleného provádění obchodu s vojenským materiálem

Žádost a udělení povolení se musí doložit zejména:

a) příslušnou smlouvou nebo listinou o zřízení nebo založení právnické osoby, u osob zapsaných v obchodním rejstříku též výpisem z obchodního rejstříku, a dokladem a vkladu společníků, které prokazují naplnění zásady č. 5 písm. a),

b) u fyzických osob, které jsou členy statutárního orgánu právnické osoby a u zakladatelů, popřípadě společníků, jsou-li fyzickými osobami, dokladem o státním občanství. trvalém pobytu na území České republiky, výpisem z trestního rejstříku a prohlášením o skutečnostech uvedených v zásadě č. 5 písmeno c),

c) specifikací vojenského materiálu s teritoriálním zaměřením obchodu,

d) účetní závěrkou za předchozí období ověřenou auditorem

Odůvodnění:

Žádost o povolení musí obsahovat údaje a doklady stvrzující splnění předpokladů stanovených v zásadách č. 4 a 5.

Zásada č. 8

Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodne o žádosti do 60 dnů ode dne jejího doručení. Proti tomuto rozhodnutí není možno podat rozklad. Obchodovat s vojenským materiálem lze ode dne vyznačeného v rozhodnutí, nejdříve však od zápisu tohoto předmětu činnosti do obchodního rejstříku.

Zásada č. 9

V povolení provádět obchod s vojenským materiálem se uvede:

a) obchodní jméno a sídlo, případně identifikační číslo organizace,

b) předmět podnikání,

c) teritoriální zaměření podnikání,

d) další podmínky, které musí právnická osoba dodržovat při činnostech dle vydaného povalení,

e) doba, na kterou se povolení vydává,

f) čísla povolení, datum jeho vydání, razítko a podpis povolovacího orgánu.

Odůvodnění k zásadám 8 a 9:

Stanovuje se 6 denní lhůta k dostatečnému posouzení předložené žádosti včetně průběžného odstranění zjištěných formálních nedostatků, přičemž rozhodnout je možno i v době kratší. Pro rozhodnutí se stanovují přesné formální náležitosti. Nevylučuje se udělení povolení i pro zcela novou právnickou osobu, vzniklou např. zásadním organizačním přetvořením dřívějšího subjektu oprávněného obchodovat s vojenským materiálem. Nevylučuje se tak ani iniciativa státu coby zakladatele nových subjektů. Zkušenosti již existujících subjektů podnikajících v této oblasti lze zohlednit při stanovení délky vydaného povolení.

Na rozhodnutí podle těchto zásad se vztahuje správní řád s výjimkou lhůty zde uvedené a s výjimkou možnosti podat opravný prostředek v správním řízení, což je odůvodněno nezbytným souhlasem 4 věcně příslušných ústředních orgánů státní správy, které mají za povinnost objektivně hájit zájmy státu v této oblasti. V každém případě je ochrana žadatele zajištěna v rámci nezávislého soudního přezkumu.

Zásada č. 10

Ministerstvo průmyslu a obchodu neudělí povolení provádět obchod s vojenským materiálem v případě, že nebudou dostatečně prokázány předpoklady pro jeho udělení stanovené v zásadách č. 4 - 6 a v případě, že by udělením povalení došlo k ohrožení zahraničně politických, obchodních nebo bezpečnostních zájmů České republiky.

Povolení se neudělí po dobu tří let po ukončení konkursu, po potvrzení vyrovnání a nuceného vyrovnání či rozhodnutí soudu o zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku, a po dobu jednoho roku od vydání předchozího rozhodnutí a neudělení povolení provádět obchod s vojenským materiálem anebo zániku povolení podle zásady č. 11 písm. d).

Zásada č. 11

Povolení k podnikání zaniká:

a) výmazem právnické osoby z obchodního rejstříku,

b) prohlášením konkursu, povolením vyrovnání či nuceného vyrovnání, zamítnutím návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku,

c) uplynutím doby, pokud byla povalení vydáno na dobu určitou,

d) rozhodnutím ministerstva průmyslu a obchodu, jestliže zjistí, že povolení byla udělena na základě nesprávných nebo neúplných údajů, že právnická osoba přestala splňovat předpoklady pro udělení povalení, nebo vyžadují-li to zahraničně politické, obchodní a bezpečnostní zájmy České republiky, nebo prokáže-li se, že držitel povolení porušil ustanovení tohoto zákona,

e) zrušením povolení na žádost právnické osoby.

Odůvodnění k zásadám 20 a 21

Taxativně s stanovují podmínky pro neudělení povolení anebo pro zánik již vydaného povolení.

III.

Udělování licencí v obchodu s vojenským materiálem

Zásada č. 12

Licenčnímu řízení v obchodu s vojenským materiálem podléhá každý obchodní případ:

a) vývozu vojenského materiálu z České republiky,

b) dovozu vojenského materiálu do České republiky,

c) obchodu s vojenským materiálem bez provozu přes území České republiky.

Odůvodnění:

Vymezuje se věcný rozsah povinného licenčního řízení, vycházející z dosavadní vyhlášky FMZO č. 560/1991 Sb. a z právní úpravy v ostatních západoevropských zemích. Nově se zde jednoznačné definují i obchodní operace českých subjektů bez vlastního průvozu vojenského materiálu přes území ČR, neboť při naplnění podmínky obchodu vlastním jménem a na vlastní účet jde vždy o prezentaci tohoto zboží českým subjektem.

Zásada č. 13

Žádost o udělení licence předkládá právnická osoba oprávněná provádět obchod s vojenským materiálem (dále jen "žadatel") po písemném projevu vůle obchodního partnera učiněným za účelem uzavření smlouvy v oblasti obchodu s konkrétním druhem a množstvím vojenského materiálu; v případě vstupu žadatele do mezinárodní veřejné soutěže může tento předložit žádost o udělení licence již po vyzvání k předložení nabídky v rámci veřejné soutěže. Žádost musí obsahovat:

a) obchodní jméno a sídlo žadatele,

b) identifikační číslo organizace - žadatele,

c) identifikační číslo organizace - dodavatele, jeho obchodní jméno a sídlo, popř. jméno a místo podnikání.

d) číslo povolení k provádění obchodu s vojenským materiálem,

e) číslo, v případě potřeby i položku nebo podpoložku kombinované nomenklatury celního sazebníku,

f) název vojenského materiálu a jeho množství,

g) navrhovanou dobu platnosti licence,

h) název státu určení pro vývoz, název státu, ze kterého je vojenský materiál dovážen, a název a sídlo konečného uživatele,

i) účel dovozu anebo vývozu,

j) nabídkovou nebo smluvní cenu za jednotku množství dováženého anebo vyváženého vojenského materiálu v Kč a celkovou celní hodnotu v Kč,

k) kopii návrhu na uzavření smlouvy anebo smlouvy s přesnou specifikací druhů a množství dováženého nebo vyváženého vojenského materiálu,

l) potvrzení a konečném užití,

m) další doklady umožňující řádné posouzení daného případu.

Odůvodnění:

Vychází se z dosavadní právní úpravy podle vyhlášky FMZO č. 560/2992 Sb. Nově se umožňuje zájemcům o vstup do výběrového řízení požádat a licenci v moment vyzvání k předložení nabídky v rámci mezinárodní veřejně soutěže vzhledem k závaznosti dalších kroků podle příslušných právních úprav výběrového řízení v jednotlivých státech. Lze však postupovat i ve smyslu zásady č. 17, vyžádat si před výběrovým řízením předběžný souhlas k jednání a zakotvit si do podmínek veřejné soutěže klauzuli a možnosti odstoupení od stanovených závazných podmínek v případě následného neudělení licence bez finančního postihu. Vzhledem k specifičnosti vojenského materiálu je ve všech případech vývozu nutno doložit i potvrzení o konečném užití běžná v zahraničně obchodních operacích tohoto druhu.

Zásada č. 14

O žádosti o udělení licence rozhodne ministerstvo průmyslu a obchodu po souhlasném vyjádření ministerstva zahraničních věcí ve lhůtě do 60 dnů od jejího doručení. V rozhodnutí o udělení licence se uvede:

a) obchodní jméno, sídlo a identifikační číslo organizace - žadatele,

b) číslo povolení k provádění obchodu s vojenským materiálem,

c) číslo, v případě potřeby i položka nebo podpoložka kombinované nomenklatury celního sazebníku,

d) název vojenského materiálu a jeho množství,

e) celková celní hodnota vojenského materiálu v Kč,

f) obchodní jména, popř. název a sídla smluvního partnera a konečného uživatele zboží,

d) doba platnosti licence,

h) podmínky licence,

i) poučení a odvolání,

j) datum vydání, razítko a podpis povolovacího orgánu.

V rozhodnutí se vymezí místo pra záznamy celních orgánů o pohybu zboží v rámci udělené licence.

Odůvodnění:

Specifikují se přesně náležitostí rozhodnutí. Oproti ustanovením správního řádu se stejně jako v dosavadní vyhlášce FMZO č. 560/1991 Sb. ponechává zvláštní 60 denní lhůta k vyřízení žádosti. Tato vychází z potřeby skutečně odpovědné, posouzení každého individuálního případu, vyžádání souhlasu od ministerstva zahraničních věcí ve smyslu § 6 odst. 3 písm. i) zákona č. 22 /1993 Sb., při čemž s ohledem na omezené možnosti přímého kontaktu ve vztahu k zahraničnímu partnerovi si daná záležitost vyžaduje někdy delší časové období. U větších obchodních případů zabezpečovaných plněním dílčích dodávek se umožňuje celním orgánům provádět záznamy o pohybu zboží přímo na licenci tak, aby nedošlo k překročení celkového objemu povoleného dovozu nebo vývozu. Rozhodnutí o udělení licence je rozhodnutím podle správního řádu, s výjimkou lhůty zde stanovené.

Zásada č. 15

Ministerstvo průmyslu a obchodu neudělí licenci, jestliže

a) žadatel nesplnil podmínky stanovené v zásadě č. 13, nebo

b) žadatel porušil při provádění dovozu nebo vývozu zboží anebo v souvislosti s touto činností tuzemské či zahraniční právní předpisy v této oblasti, nebo

c) to vyžadují zahraničně politické, obchodní a bezpečnostní zájmy České republiky.

Odůvodnění:

Taxativně se vyjmenovávají důvody pro neudělení licence. Ve smyslu ustanovení písm. b se zohledňuje i porušení předpisů v souvislosti s dovozem a vývozem jakéhokoli druhu zboží, nejen vojenského materiálu.

Zásada č. 16

Udělenou licenci může ministerstvo průmyslu a obchodu odejmout, jestliže obchod s vojenským materiálem nebyl uskutečněn anebo nebyl ještě plně dokončen, a jestliže:

a) se zjistí, že licence byla udělena na základě nepravdivých anebo neúplných údajů, nebo

b) to vyžadují zahraničně politické a bezpečnostní zájmy České republiky, nebo

c) nebyly dodrženy podmínky stanovené v udělené licenci.

V případech uvedených pod písm. a) až c) neodpovídá stát nositeli licence za případnou škodu, která mu vznikla odnětím licence.

Odůvodnění:

Vychází se z dosavadní právní úpravy podle vyhlášky FMZO č. 560/1991 Sb. Nově se definuje skutečnost, že v případě odnětí licence ve vymezených případech stát nenese odpovědnost za případnou vzniklou škodu, což je postup známý v ostatních zemích (např. USA) a toto riziko bývá zohledněno při stanoveni ceny zboží.

Zásada č. 17

U dodávek vojenského materiálu významných z hlediska efektivnosti jeho bojového použití anebo jeho množství předkládá žadatel před vlastním předložením žádosti o udělení licence žádost o předběžný souhlas k jednání se zahraničním partnerem o těchto dodávkách. V žádosti o předběžný souhlas se uvádějí předpokládané skutečnosti vymezené v zásadě č. 13 odst. a) až i) Předběžný souhlas se udělí do 30 dnů od jeho vyžádání. Udělený předběžný souhlas může být v dalším procesu projednávání změněn, došlo-li ke změně podmínek, za kterých byl vydán. Tento předběžný souhlas nenahrazuje vlastní udělení licence podle zásady č. 13 a následujících. Specifikaci významných dodávek stanoví prováděcí předpis.

Odůvodnění:

Zásada vychází z obchodní praxe, kdy u významných dodávek z hlediska komoditního vázaných na složitá jednání je vhodné předjednat možnost udělení předběžného souhlasu k dalšímu jednání, čímž se zjednoduší a časově podstatně zkrátí další vývoj v jednání se zahraničním partnerem. Vymezení významných dodávek stanoví prováděcí předpis, zejména půjde o těžkou vojenskou techniku a zbraňová systémy, které jsou zahrnovány např. do Registru OSN aj.

IV.

Usměrňování a kontrol a obchodu s vojenským materiálem

Zásada č. 18

Ministerstvo průmyslu a obchodu kontroluje dodržování tohoto zákona u subjektů vstupujících do obchodu s vojenským materiálem, zejména kontroluje, zda obchod s vojenským materiálem se realizuje podle licence a zda není v rozporu s tímto zákonem. K tomu právnické i fyzické osoby jsou povinny zajistit pracovníkům zmocněným ministrem průmyslu a obchodu zpřístupnění veškerých k věci se vztahujících dokladů a písemností, jakož i umožnění fyzické prohlídky objektů a zboží. Jsou povinny ve stanoveném termínu písemně sdělovat požadované údaje týkající se obchodu s vojenským materiálem, zejména hlásit využití udělených dovozních a vývozních licencí.

Kontrolované subjekty mají práva seznámit se s obsahem protokolu o kontrolním zjištění, právo obdržet stejnopis protokolu a právo vyjádřit se k obsahu protokolu v určené lhůtě.

Odůvodnění:

Státní kontrola obchodu s vojenským materiálem se neobejde bez zpětné vazby, tj. kontroly uplatnění udělených licencí a postupů v souladu s touto zákonnou úpravou. Tato úloha roste zejména v období vzniku ohnisek napětí v určitých regionech, kdy se lze setkat se snahou obcházet embarga na obchod se zbraněmi.

Zásada č. 19

Kdo poruší ustanovení tohoto zákona tím, že obchoduje s vojenským materiálem bez udělení povolení anebo licence, anebo bez vážných důvodů odmítne splnit závazné rozhodnutí ministerstva průmyslu a obchodu k nápravě zjištěných nedostatků, může být potrestán uložením pokuty do výše 50 % hodnoty uváděné pro celní účely výše pokuty se určí s ohledem na míru poškození zahraničně politických, obchodních nebo bezpečnostních zájmů státu, popř. na konkrétní ekonomické dopady protiprávního jednání.

Byla-li takovým porušením způsobena vážná škoda hospodářství České republiky nebo došla-li k ohrožení důležitých zahraničně politických, obchodních nebo bezpečnostních zájmů státu, může být pokuta uložena až do výše desetinásobku hodnoty uváděné pro celní účely.

Odůvodnění:

Sankce za porušení právních norem vycházejí z obdobného řešení v zákon č. 547/1990 Sb., o nakládání s některými druhy zboží a technologií a o jejich kontrole. Vzhledem k možnostem spekulací u velkých a atraktivních dodávek zbraní je výše sankce stanovena relativně k celní hodnotě dotčen dodávky. Přesto se primárně akcentuje odhalování nedostatků s následnou nápravou bez uplatnění sankčních opatření.

Zásada č. 20

Pokutu lze uložit do 2 let ode dne, kdy byla porušení zákona zjištěno, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy k porušení došlo. Pokuta je splatná do 15 dnů od právní moci rozhodnutí, jímž je uložena, a je příjmem státního rozpočtu České republiky.

Zásada č. 21

Pokutu ukládá ministerstvo průmyslu a obchodu Správní výkon rozhodnutí provádí ministerstvo průmyslu a obchodu.

Odůvodnění k zásadám 20 a 22:

Stanoví s lhůty a oprávněný orgán k ukládání a výběru pokuty.

V.

Přechodná a závěrečná ustanovení

Zásada č. 22

Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí pro řízení padle něho obecné předpisy a správním řízení.

Odůvodnění:

Jednoznačně se vymezuje vztah k správní mu řádu, naznačený již v některých odůvodněních k předchozím zásadám.

Zásada č. 23

Platná úřední povolení vydaná federálním ministerstvem zahraničního obchodu, federálním ministerstvem zahraničních věcí nebo ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky podle dosavadních předpisů se považují za licence podle tohoto zákona.

Právnické osoby, které ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona jsou držiteli platných úředních povalení pro obchod s vojenským materiálem, mohou pokračovat v provádění tohoto obchodu po dobu 6 měsíc ode dne účinnosti tohoto zákona; v této lhůtě jsou povinny předložit žádost o povolení podle části II. tohoto zákona. V případě, že tak neučiní, dosavadní oprávnění k obchodu s vojenským materiálem uplynutím této lhůty zanikají.

Odůvodnění: Jde o přechodná ustanovení, chránící zájmy těch oprávněných subjektů, jimž byla vydána licence k vývozu nebo dovozu vojenského materiálu podle vyhlášky FMZO č. 560/1991 Sb. a vlastní obchodní operace nebude ke dni účinnosti těchto zákonných ustanovení plně realizována. Současně je stanovena lhůta pro právnické osoby, které v oblasti vojenského materiálu ve vztahu k zahraničí již podnikají, pro vyřízení povolení k podnikání podle nová právní úpravy tak, aby nedošlo k administrativnímu pozdržení jejich podnikatelských aktivit.

Zásada č. 24

Ministerstvo průmyslu a obchodu v dohodě s ministerstvy zahraničních věcí, obrany a nitra stanoví vyhláškou:

a) seznam vojenského materiálu k obchodu s nímž je třeba udělení licence,

b) specifikaci významných dodávek, k jejichž realizaci se vyžaduje předběžný souhlas,

c) vzory žádostí o povolení k obchodu s vojenským materiálem a o udělení dovozní nebo vývozní licence.

Odůvodnění:

Stanovuje se rozsah zmocnění pro vydání podrobnější prováděcí normy, která bude moci i pružně reagovat v detailech na nově vznikající závazky z mezinárodních úmluv a změny v procedurálních postupech při licenčním řízení, při maximálním za jištění právních jistot subjektů oprávněných obchodovat s vojenským materiálem.

Zásada č. 25

Provádění obchodu s vojenským materiálem není živností podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.

Odůvodnění: Zásada se provede doplněním § 3 zákona č. 455/1991 Sb.

Právní a ekonomický rozbor návrhu zásad zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem

Regulace obchodu s vojenským materiálem je v současném právním řádu zabezpečena vyhláškou FMZO č. 560/1991 Sb. o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, recipovanou do právního řádu České republiky ústavním zákonem ČNR č. 4/1993 Sb. Tato vyhláška, vydaná na základě zmocňovacího ustanovení § 56 odst. 1 písm. b) zákona č. 42/1980 Sb, o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění pozdějších předpisů (jenž byl až na několik ustanovení téměř celý zrušen vydáním obchodního zákoníku), upravuje nejen licenční řízení v oblasti obchodu s vojenským materiálem, ale řeší udělování licencí i v civilních komoditách. Vydání vyhlášky FMZO souviselo s neprosazením samostatné zákonné úpravy zahraničně obchodní činnosti v oblasti vojenského materiálu z důvodu sporů o kompetence mezi federací a republikami ve výkonu státní správy v této oblasti na přelomu let 1991 - 1992.

Současně právní úprava je z hlediska věcného řešení i právní síly vyhlášky FMZO nedostatečná. Po obsahové stránce nepokrývá mnohé oblasti podnikatelských aktivit, které by pokryty měly být (např. obchod s cizím vojenským materiálem prováděný českými subjekty bez konkrétního provozu zboží přes území ČR), zjevně postrádá i oprávnění řádně kontrolovat konkrétní realizaci obchodu se zbraněmi a jiným vojenským materiálem, jakož i oprávnění ukládat sankce za porušení právních norem Po právní stránce dosavadní úprava této oblastí nevyhovuje požadavku, který stanoví čl. 26 Listiny základních práv a svobod, umožňující omezit výkon určitých činností toliko zákonem. U vojenského materiálu není uspokojivě řešen vztah k zákonu č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání, který nevylučuje ze své působnosti zahraniční obchod s vojenským materiálem.

Návrh nové zákonné úpravy plně vychází ze zkušeností v dosavadním uplatňování licenčního režimu v oblasti vojenského materiálu od roku 1991, jakož i z poznatků a legislativních úprav vyspělých zemí západní Evropy a USA. Po právní stránce vychází z ústavy a ústavních zákonů, řeší soulad s obchodním zákoníkem Při přípravě novely trestního zákona a živnostenského zákona se počítá s vyjmutím zahraničního obchodu s vojenským materiálem z režimu zákona o živnostenském podnikání a s rozšířením skutkových podstat trestných čin v trestním zákoně.

Problematika zahraničního obchodu s vojenským materiálem je v návrhu členěna do pěti částí. V části I. jsou vymezeny předmět právní úpravy a jeho základní pojmy Část II. upravuje problematiku udělování povolení k provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem, kdy při vynětí tohoto obchodování z působnosti živnostenského zákona půjde o speciální právní úpravu. Část III. řeší podmínky udělování licencí v konkrétních obchodních případech Podkladem je dosavadní praxe prováděná na základě vyhlášky FMZO č. 560/1991 Sb. Část IV. zcela navě zakotvuje kontrolní pravomoci a administrativní sankce za porušení zákona Část V. upravuje přechodná a závěrečná ustanovení, zejména pak vztah k platným, dříve vydaným licencím a vztah k živnostenskému a trestnímu zákonu.

Předkládaný návrh byl zpracován v rámci kompetencí vymezených pro ústřední orgány státní správy v zákoně ČNR č 2/1959 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění zák. č. 69/1993 Sb.). Působnost ministerstva průmyslu a obchodu při řízení a výkonu licenčních režimů vychází z § 13 odst. 3.

Z hlediska ekonomických dopadů neznamená přijetí nové zákonné úpravy zátěž pro státní rozpočet, naopak potvrdí dosavadní příjmy ze správních poplatků za udělení dovozních a vývozních licencí a přinese i nové příjmy ze správních poplatků za povolení k provádění obchodu s vojenským materiálem. Vzhledem k předpokládanému rozsahu vydávaných povolení i licencí se nepředpokládá přímý dopad na zvýšení počtu administrativních pracovníků odpovědných za svěřený úsek výkonu státní správy.

Přijetím navrhované zákonné úpravy dojde k důsledné právní úpravě v oblasti dosud ne zcela normativně pokryté, kterou si dění v zahraničním obchodu s vojenským materiálem v ČR nutně vyžaduje. Bude rovněž znamenat zvýšení kompatibility našeho právního řádu s právem zemí Evropského společenství a zvýší se též prestiž České republiky v zahraničí. Vlády těchto zemí si udržují těsnou kontrolu nad zahraničním obchodem s vojenskými zbraněmi, zejména pak při jejich vývozu. Přes společné rysy právních úprav základních institutů a přes integraci v oblasti obchodní politiky a dotýkajících se právních předpisů si jednotlivé státy zároveň udržují nezávislost v právní úpravě vlastního obchodu se zbraněmi a jiným vojenským materiálem, založené obvykle na samostatném zákonu pro tuto specifickou oblast.

Obecně lze charakteristiku národních kontrolních režimů vyspělých států shrnout do následujících závěrů:

- v převážné většině je obchod se zbraněmi vyhrazen firmám daného státu,

- schvalovací proces u obchodu se zbraněmi ze mnohostranný a několikastupňový, v pravomoci zejména ministerstev zahraničního obchodu/hospodářství, zahraničních věcí a obrany, které současně mají právními normami přiznány vlastní kontrolní pravomoci,

- restriktivní opatření vycházejí ze všeobecně uznávaných zásad mezinárodní politiky,

- účinnost licenčního řízení je velmi vysoká, podtržená: i značnými sankcemi za porušení norem,

- státy pracují se seznamy a klasifikacemi zbraní, a to zpravidla na bázi vlastní interpretace /výjimku tvoří všeobecně uznávané a mezinárodně zakázané druhy zbraní - jaderné, chemické, biologické/,

- mimořádně významné místo zaujímá informatika /o žadatelích, obchodních partnerech, překupnících, o jednotlivých obchodních případech/, založená na vysoce účinné computerové technice.

Předložená právní úprava, která odpovídá výše uvedeným principem uplatňovaným ve vyspělých zemích Evropy a USA přinese vedle potřebného zprůhlednění podnikání v této oblasti a jednoznačného vymezení podmínek pro uvedenou činnost i zvýšení důvěryhodnosti České republiky v mezinárodním měřítku.

V Praze dne 11. srpna 1993

Václav Klaus v. r.

Předseda vlády České republiky

Vladimír Dlouhý v.r.

Ministr průmyslu a obchodu České republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP