Místopředseda vlády a ministr zemědělství
zaslal odpověď na interpelaci poslance, Josefa Hurty
dopisem ze dne 15. července 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně Odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství na interpelaci
poslance Josefa Hurty. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY
A MINISTR ZEMĚDĚLSTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Josef Lux
V Praze dne 15. 7. 1993 | |
Č.j.: -4179/93 - 111 |
Vážený pane poslanče,
V úvodu odpovědi na Vaši interpelaci považuji
za nezbytné upozornit na některá ustanovení
platných právních předpisů,
která se dotýkají transformace zemědělských
družstev, resp. té jejich fáze, ke které
se vztahuje Vaše interpelace.
V prvé řadě se jedná o 7 zákona
č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových
vtahů a vypořádání majetkových
nároků v družstvech. Je tam přesně
popsán postup při výpočtu čistého
jmění družstva a současně je
tam přesně uvedeno, co do čistého
jmění nepatří, resp. co je nutno při
výpočtu čistého jmění
odečíst. Dále je tam přesné
popsáno, z čeho se skládá majetkový
podíl oprávněné osoby na transformovaném
družstvu. To úzce souvisí s ustanoveními
§ 16, kde se přesně vymezuje majetkový
vklad člena a § 17, kde se přesně stanoví
způsob rozdělení čistého jmění
na majetkové podíly.
Dále se jedná o § 14 zákona č.
42/1992 Sb., kde jsou jednoznačně kvalifikováni
občané, kteří jsou oprávněnými
osobami pro účast na transformaci družstva.
Právě ve fázích transformace zemědělských
družstev, které probíhaly podle výše
citovaných ustanovení, docházelo nejčastěji
k jevům, které vyvolaly nutnost dohody o spolupráci
mezi generální prokuraturou a ministerstvem zemědělství,
jejímž jediným cílem bylo zabránit
neoprávněnému nakládání
s cizím majetkem. Jednalo se o tyto jevy:
a) nezahrnutí prokazatelně oprávněných
osob do okruhu těch, kteří se účastnili
transformace a kterým byly vypočítávány
majetkové podíly na čistém jmění,
b) nesprávné stanovení výše nároků
na náhrady podle zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve
znění pozdějších předpisů,
které byly podkladem pro výpočet části
podílů na čistém jmění,
c) nesprávné vymezení čistého
jmění neoprávněným odpočtem
vypořádacích podílů členů
družstva, stanovených podle zákona č.
162/1990 Sb., čehož důsledkem bylo snížení
základny pro výpočet podílů
nečlenů družstva na čistém jmění.
Všechny popsané případy měly
shodný důsledek: určitá skupina oprávněných
osob měla stanoveny neoprávněně vyšší
podíly než jiná skupina oprávněných
osob. Skupina zvýhodněných oprávněných
osob tedy při nakládání s majetkovým
podílem nakládala nejen se svým majetkem,
ale i s majetkem těch, na jejichž úkor byla
zvýhodněna.
Z § 13 zákona č. 42/1992 Sb. vyplývá,
že oprávněné osoby měly v zásadě
tři možnosti, jak naložit s majetkovým
podílem:
1) nestat se účastníkem právnické
osoby podle schváleného transformačního
projektu a neprovozovat zemědělskou výrobu,
což má za následek, že takové oprávněné
osobě může být vydán majetkový
podíl v plné výši nejdříve
za 7 let po schválení transformačního
projektu, pokud se s družstvem nebo jeho právní
nástupcem nedohodne jinak,
2) nestat se účastníkem právnické
osoby podle schváleného transformačního
projektu a provozovat zemědělskou výrobu,
což má za následek, že takové oprávněné
osobě musí být její majetkový
podíl vydán do 90 dnů ode dne, kdy o vydání
písemně požádá,
3) stát se účastníkem právnické
osoby podle schváleného transformačního
projektu, což má za následek, že majetkový
podíl takové oprávněné osoby
se stane vkladem člena družstva nebo vkladem společníka
obchodní společnosti.
V prvním případě je možno nápravy
neoprávněného zvýhodnění
dosáhnout poměrně snadno pouhým přepočtem
majetkových podílů na správnou výši.
Ve druhém případě je možné
žádat od oprávněné osoby navrácení
majetku, vydaného nad správnou výši
podílu. Jakým způsobem by však bylo
možno zjednat nápravu ve třetím případě
za situace, kdy je na základě pravomocného
usnesení soudu provede na změna zápisu v
obchodním rejstříku nebo proveden nový
zápis? Zabránit neoprávněnému
vložení cizího majetku do právnických
osob podle schváleného transformačního
projektu je možno pouze před tím, než
bude provedena registrace takové právnické
osoby. Ministerstvo zemědělství není
ani nadřízeným orgánem zemědělských
družstev ani orgánem, který by byl oprávněn
zasahovat do činnosti soudů. Prokuratura však
je orgánem, který je podle platného právního
řádu oprávněn vstupovat do řízení
před soudem. Do řízení ovšem
nemůže vstoupit na podnět ministerstva zemědělství,
ale pouze na podnět konkrétní osoby, která
osvědčí právní zájem
na průběhu řízení např.
proto, že jeho výsledek může znamenat
poškození zájmů této konkrétní
osoby.
Ministerstvo zemědělství mělo v této
situaci pouze působnost odborného konzultanta orgánů
prokuratury s tím, že rozhodnutí o tom, jestli
jsou důvody ke vstupu do řízení před
obchodním soudem, bylo plně a výhradně
závislé na tom, jak konkrétní případ
posoudí příslušný prokurátor.
Územní odbory ministerstva zemědělství
působily současně jako místa, kde
se osoby s právním zájmem na správném
průběhu transformace mohly informovat o tom, kam
mají své případně podněty
adresovat a jakým způsobem mají tyto podněty
vypracovat.
Z uvedených skutečností je jednoznačně
zřejmé, že dohoda mezi ministerstvem zemědělství
a generální prokuraturou nebyla žádným
"zasahováním ministerstva zemědělství
do činnosti obchodních soudů prostřednictvím
generální prokuratury", ale pouze opatřením
směřujícím k tomu, aby v případech
kdy oprávněné osoby mají důvodně
za to, že někdo jiný neoprávněně
nakládá s jejich majetkem, bylo zabráněno
vytvoření stavu, ve kterém by již nebylo
možno dosáhnout nápravy v případě,
kdy by se.v souladu s platným právním řádem
prokázalo, že oprávněná osoba
byla skutečně poškozena. Nejedná se
tedy v žádném případě
o umělé vytváření nesouladu
skutečného stavu se zápisy v obchodním
rejstříku, ale naopak o opatření,
směřující k tomu, aby do obchodních
rejstříků bylo zapisováno pouze to,
co registrovaným subjektům skutečně
patří a nikoliv i to, co do nich neoprávněné
vložili jejich účastníci.
Dále považuji za nezbytné zdůraznit,
že uvedená opatření neměla a
ani nemohla přispět k vytváření
umělých překážek vypořádávání
restitučních nároků a vydávání
majetkových podílů oprávněným
osobám. Právě rozdílný režim
úpravy vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku podle
zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a úpravy majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků
v družstvech podle zákona č. 42/1992 Sb. je
toho nejlepším důkazem.
Družstva, která jsou povinnými osobami podle
zákona č. 229/1991 Sb. se těmito povinnými
osobami stala bez jakékoliv závislosti na tom, jak
probíhala jejich transformace podle zákona č.
42/1992 Sb. Tím je samozřejmě dáno,
že průběh transformace nemůže žádným
způsobem ovlivňovat vypořádání
restitučních nároků oprávněných
osob. Podle § 765 odst. 3 obchodního zákoníku
se totiž právní povaha družstev řídí
do zápisu změn v obchodním rejstříku
dosavadními právními předpisy a stanovami.
Z toho samozřejmě vyplývá, že
družstvům nic nebrání vydávat
majetek těm, kteří oprávněně
uplatňují nároky podle zákona č.
229/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a to bez ohledu na skutečnost,
jsou-li právnické osoby podle transformačního
projektu již registrovány obchodním soudem
nebo nikoliv.
Na problém vzájemné podmíněnosti
registrace právnických osob podle transformačního
projektu a možnosti vydávání majetkových
podílů, vzniklých podle zákona č.
42/1992 Sb., existují v zásadě dva rozdílné
a přibližně stejně rozšířené
názory.
Podle jednoho z těchto názorů je možné
vydat oprávněným osobám majetkový
podíl, vypočtený podle § 17 zákona
č. 42/1992 Sb., až po registraci právnických
osob podle transformačního projektu. Zastánci
tohoto názoru - převážně z řad
pracovníků a funkcionáři družstev
- argumentují především tím,
že do registrace není stále s definitivní
platností rozhodnuto o tom, jestli bude transformace dovršena
nebo jestli ještě z nějakého důvodu
nedojde k likvidaci původního družstva, což
by zcela zřejmě mělo za následek změnu
výše majetkových podílů, které
by se v takovém případě nepočítaly
z čistého jmění, ale z likvidačního
zůstatku.
Podle druhého z těchto názorů je možné
vydat oprávněným osobám majetkový
podíl, vypočtený podle § 17 zákona
č. 42/1992 Sb., již po schválení transformačního
projektu a po výpočtu výše majetkových
podílů. Zastánci tohoto názoru - převážně
z řad oprávněných osob - argumentují
především tím, že zákon
neváže vydání majetkového podílu
na registraci právnických osob podle schváleného
transformačního projektu, ale pouze stanoví,
že oprávněné osobě, která
provozuje zemědělskou výrobu, musí
být majetkový podíl vydán do 90 dnů
ode dne, kdy o vydání požádala. Současně
argumentuji tím, že postup podle prvního názoru
znamená znevýhodnění těch,
kteří se nestali účastníky
právnické osoby podle schváleného
transformačního projektu, protože jim brání
v použití jejich majetkových podílů
pro zemědělské podnikání, zatímco
těm, kteří se účastníky
právnické osoby podle transformačního
projektu stali, již bylo umožněno se svým
podílem naložit dle jejich rozhodnutí.
Podle dostupných informací nebyl zatím ani
jeden z těchto názorů potvrzen nebo vyvrácen
pravomocným rozhodnutím soudu, který jediný
je příslušný k rozhodnutí o tom,
který z těchto názorů je v souladu
se zákonem č. 42/1992 Sb. a který z nich
v souladu se zákonem není. V praxi to tedy vypadá
tak, že v konkrétních případech
se postupuje podle toho, který ze dvou uvedených
názorů se podaří prosadit.
Podaří-li se prosadit názor první,
tj. vydání majetkových podílů
až po registraci, je pochopitelné, že neregistrování
právnických osob podle transformačního
projektu je překážkou, která vydání
brání. Tato překážka však
existuje ne proto, že by ji uměle vytvořilo
ministerstvo zemědělství, ale existuje jako
přímý důsledek postupu, jehož
aplikace byla prosazena.
Podaří-li se prosadit názor druhý,
tj. vydání majetkových podílů
bez ohledu na registraci, mohou být podíly oprávněným
osobám vydány bez jakýchkoliv překážek.
Ze všech uvedených skutečností vyplývá,
že postup ministerstva zemědělství ani
jeho dohoda o spolupráci s generální prokuraturou
neznamenala žádný zásah do činnosti
soudů ani vytvoření umělé překážky
pro možnost vypořádání nároků
mezi povinnými a oprávněnými osobami.
K současné situaci v registraci transformovaných
družstev a jiných právnických osob podle
schválených transformačních projektů
považuji za nezbytné upozornit na to, že tuto
registraci neprovádí ministerstvo zemědělství,
ale obchodní soudy. Ty nejsou povinny poskytovat ministerstvu
zemědělství statistické přehledy
o tom, kolik návrhů na zápisy do obchodních
rejstříků bylo v důsledku transformace
družstev podáno, kolik jích bylo vyřízeno
a kolik jich na vyřízení ještě
čeká, popř. kolik návrhů muselo
být pro věcné nebo formální
nedostatky vráceno. Současně považuji
za nezbytné znovu upozornit na skutečnost, že
ministerstvo zemědělství není nadřízeným
orgánem družstev a podle transformačních
projektů vzniklých právnických osob
stejně tak, jako není orgánem, oprávněným
zasahat do činnosti soudů. Proto mi není
zřejmé, vážený pane poslanče,
jaká opatření máte na mysli. Nechť
by se jednalo o opatření jakákoliv, musela
by nutně znamenat buď neoprávněný
zásah do svébytnosti hospodářských
subjektů nebo zásah do nezávislosti soudů.
Takovými opatřeními by se ministerstvo zemědělství
dostalo jednoznačně do rozporu s právním
řádem a to samozřejmě není
možno připustit. Proto jediná možná
odpověď na Váš dotaz může
znít, že v souvislosti s probíhajícím
procesem registrace transformovaných družstev a jiných
právnických osob podle transformačních
projektů nepřijalo ministerstvo zemědělství
žádná opatření, protože
pro ně nemá kompetence.
Věřím, že tato odpověď na
Vaši interpelaci je postačující
S pozdravem
Vážený pan
Josef Hurta
poslanec