Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci
poslance Karla Hrdého dopisem ze dne 14. července
1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
vnitra Jana Rumla na interpelaci poslance Karla Hrdého.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 15. 7. 1993 | |
č. j.: MS-1116/93 |
Vážený pane poslanče,
v souladu s čl. 53 odst. 2 ústavního zákona
ČNR č. 1/1993 Sb. a ve smyslu § 89 odst. 2
zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím
řádu ČNR, v platném znění,
odpovídám na Vaši písemnou interpelaci
ze dne 17. 6. 1993 ve věci nezákonného postupu
přednosty Okresního úřadu Jablonec
nad Nisou ři řešení organizačních
a personálních otázek úřadu.
Úvodem připomínám, že se ve stejné
věci na mne obrátil již pan JUDr. Holeček
dopisem ze dne 31. května t. r. Na základě
výsledků šetření k bodu a) Vaší
interpelace uvádím následující.
V souvislosti s uplatněním nové organizační
struktury úřadu odvolal pan přednosta RNDr.
Brodský ke dni 20. 4. 1993 z funkcí vedoucí
všech referátů a dnem 1. května je pověřil
vedením. Současně vyhlásil na tyto
funkce výběrové řízení,
které proběhlo ve dnech 1. až 9. června.
K tomuto rozhodnutí vedla pana přednostu nespokojenost
s činností některých vedoucích,
které do funkcí jmenoval jeho předchůdce.
Svým rozhodnutím o "plošném"
odvolání chtěl pan přednosta zabránit
případným nařčením z
likvidace nepohodlných osob. Přesto ale některé
deníky následně tento postup zpolitizovaly,
například "Dnešní Jablonecko",
které 18. května publikovalo názory Vašeho
kolegy pana poslance Grulicha. Na poradě vedoucích
referátů dne 24. května pan přednosta
vyjádřil proto domněnku, že informace
o situaci na úřadě poskytl Dr. Holeček,
který toto nařčení odmítl.
Nicméně i tak ztratil osobní důvěru
přednosty okresního úřadu, kterou
Dr. Brodský považuje za jednu z podmínek vzájemné
konstruktivní spolupráce.
Vlastní výběrové řízení
probíhalo před komisí, jejímiž
členy byli i zástupci příslušných
ministerstev. Bylo tomu tak i při hodnocení pěti
uchazečů na funkci vedoucího referátu
sociálních věcí, z nichž komise
doporučila pouze dva. Jedním byl i Dr. Holeček.
Pro úplnost dodávám, že každý
uchazeč absolvoval psychologický test a řízený
pohovor. Při hodnocení kladla komise důraz
na odborné předpoklady a morální bezúhonnost.
Výsledky výběrového řízení
nejsou ovšem pro přednostu závazné.
Podle příslušného ustanovení
Zákoníku práce a § 9 odst. 2 zákona
o okresních úřadech (úplné
znění zákon ČNR č. 403/1992
Sb.) patří jmenování a odvolávaní
vedoucích referátů do výlučné
pravomoci přednosty. Odvolání z funkce může
při tom provést i bez udání důvodů.
Protože odvoláním z funkce pracovní
poměr ještě nekončí (viz §
55 odst. 2 Zákoníku práce), nelze takové
rozhodnutí považovat za porušení právních
norem, které uvádíte v bodě a) své
interpelace. Navíc k odvolání Dr. Holečka
i ostatních vedoucích došlo ještě
dříve, než došlo k jeho kontraverzi s
přednostou.
Pokud jde o dotazy pod body b) a c), nemohu Vám k nim poskytnout
vyčerpávající odpovědi. Nicméně
považuji za nutné na ně reagovat. Vytvoření
kontrolních mechanismů proti zneužívání
osobní nebo politické moci u vedoucích státních
úředníků je podle mého názoru
prvořadým úkolem Parlamentu ČR. Zákoník
práce a další zákony, které obsahují
určitá ustanovení, řešící
pracovněprávní otázky, žádné
podobné nástroje zatím neobsahují.
Jmenování a odvolávání z funkce
je v pravomoci vedoucího organizace. Výběrové
řízení, jak už jsem se zmínil,
není podmínkou pro jmenování. Výjimkou
je ovšem jmenování přednostů
okresních úřadů, kde mi příslušný
zákon ukládá předložit vládě
návrh na základě výběrového
řízení. Zneužití pravomoci je
teoreticky možné i při ukončení
pracovního poměru výpovědí
ze strany organizace podle § 46 Zákoníku práce.
Určité zábrany je možné vytvořit
úpravou příslušných ustanovení
v rámci připravované novely Zákoníku
práce, např. jmenování do funkce podmínit
respektováním výběrového řízení,
nebo stanovením postupu při odvolání
z funkce. Je však otázkou, zda by podobné úpravy
ve svých důsledcích nevedly k omezení
pravomoci vedoucích pracovníků.
Přes všechny tyto uvedené skutečnosti
jsem uložil svému náměstkovi panu Ing.
Zemanovi projednat záležitost osobně s přednostou
okresního úřadu. Jak jsem byl informován,
pan náměstek svým dopisem a posléze
i osobním jednáním bez jakéhokoliv
vměšování do pravomoci přednosty
upozornil pana Brodského, aby personální
politice věnoval zvýšenou pozornost a předcházel
tak možným střetům.
Těmito několika poznámkami vyjadřuji
pouze svůj názor, protože pracovněprávní
problematika nepatří do působnosti mého
resortu. Doporučuji Vám proto požádat
o vysvětlení ještě pana ministra Vodičku.
S pozdravem
Jan Ruml |
Vážený pan
Ing. Karel Hrdý
U koupaliště 647