Vládě České republiky
Poslanecké sněmovně České republiky
V Praze dne 12. 5. 1993
Předkládá:
Břetislav Verner, CSc.
předseda výboru Fondu
1. Fond dětí a mládeže (dále
jen "Fond") je samostatnou právnickou osobou
zapsanou do obchodního rejstříku soudu příslušného
podle sídla Fondu.. Fond je zřízen zákonem
č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže
(dále jen "zákon").
2. Statut Fondu (dále jen statut) a jeho změny schvaluje
Poslanecká sněmovna po jejich projednání
výborem Fondu a vyjádření vlády.
1. Název: Fond dětí a mládeže
2. Sídlo: Olomouc
3. Statutární orgán: Předseda výboru
Fondu, který jedná jménem Fondu navenek.
Jde-li o právní úkon vyžadující
písemnou formu, podepisuje se předseda výboru
a jeden člen výboru Fondu pověřený
předsedou výboru.
4. Fond působí na území České
republiky a může v zájmu rozvoje své
činnosti zakládat pobočky v České
republice.
1. Posláním Fondu je využívání
svěřeného majetku České republiky
k podpoře činnosti ve prospěch dětí
a mládeže vykonávaných Fondem nebo jinými
fyzickými a právnickými osobami v souladu
se zákonem.
2. Předmětem podnikání Fondu je dle
zákona
- správa majetku České republiky vymezeného
zákonem,
- pronájem budov a zařízení,
- poskytování služeb (ubytovací a hostinské
služby, zájmová činnost pro děti
a mládež ap.),
- vlastní výroba zboží,
- nákup a prodej zboží,
- organizování loterií.
1. Orgány Fondu jsou:
- předseda výboru Fondu (dále jen "předseda")
- výbor Fondu (dále jen "výbor")
- dozorčí rada Fondu (dále jen "dozorčí
rada")
- ředitel Fondu (dále jen "ředitel")
A. ÚVOD
I. Základní ustanovení
II. Název, sídlo, statutární orgán
a působnost
III. Poslání fondu a předmět podnikání
B. ORGANIZACE FONDU
IV. Orgány fondu
V. Předseda
VI. Výbor
VII. Ředitel
VIII. Dozorčí rada
IX. Jednací řád výboru
X. Jednací řád dozorčí rady
XI. Další organizační normy
IX. Jednací řád výboru
C. ČINNOST FONDU
XII. Hospodaření Fondu
XIII. Podmínky pro poskytování prostředků
a způsob rozhodování o je jejich poskytnutí
XIV. Pravidla pro zpracování programu činnosti
a výroční zprávy
D. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
XV. Náhrada škody
XVI. Účinnost
2. Zákon určuje
- počet členů výboru a dozorčí
rady.
- způsob volby a odvolání předsedy,
členů výboru a dozorčí rady,
jako i délku jejich funkčního období,
- podmínky pro vznik a zánik výkonu funkce
a podmínky střetu zájmů.
3. Výbor může podle konkrétních
potřeb ustavovat své poradní orgány
či odborné komise.
1. Předseda řídí činnost výboru
a jedná jménem Fondu navenek.
2. Předseda zejména
- předkládá výboru k projednání,
vládě k vyjádření a Poslanecká
sněmovně ke schválení návrh
statutu Fondu a jeho změn, návrh rozpočtu
Fondu a roční účetní uzávěrku,
výroční zprávu Fondu,
- jmenuje a odvolává ředitele,
- předkládá výboru ke schválení
a vládě a Poslanecké sněmovně
k informaci program činnosti Fondu na následující
rozpočtový rok.
- předkládá výboru ke schválení
návrh organizačního a pracovního řádu
Fondu.
- zveřejňuje výroční zprávu
Fondu po jejím schválení.
3. Předseda navrhuje Poslanecké sněmovně
odvolání člena výboru, pokud tento
nesplňuje podmínky pro výkon funkce nebo
podmínky střetu zájmů podle zákona
nebo jestliže nevykonává svou funkci po dobu
delší než tři měsíce či
opakovaně neplní písemně mu uložené
úkoly.
4. Předseda jmenuje z členů výboru
místopředsedu výboru, který řídí
zasedání výboru v době předsedovy
nepřítomnost.i. V případě své
déletrvající nepřítomnosti
může předseda písemně zmocnit
místopředsedu výboru k výkonu některých
pravomoci předsedy.
5. Předseda jmenuje a odvolává sekretáře
výboru.
1. Výbor projednává
- návrh statutu Fondu a jeho změn
- výroční zprávu o činnosti
Fondu
- rozpočet Fondu a roční účetní
závěrku Fondu.
2. Výbor schvaluje
- organizační a pracovní řád
Fondu
- program činnosti Fondu
3. Výbor rozhoduje v souladu se zákonem o použití
prostředků z majetku dle tohoto statutu.
4. Výbor vykonává práva vyplývající
z majetkové účasti v obchodních společnostech,
družstvech a jiných právnických osobách.
Výbor Fondu představuje valnou hromadu (členskou
schůzi, společníka), která pak volí
členy představenstva a dozorčích orgánů
těchto společností.
5. Člen výboru je povinen neprodleně uvědomit,
předsedu, pokud nesplňuje podmínky pro výkon
funkce nebo podmínky o střetu zájmů
podle zákona a nabídnout svou rezignaci na funkci.
6. Člen výboru je v rámci své funkce povinen plnit úkoly, které mu uloží výbor, nebo předseda.
7. Člen výboru má nárok na vyplacení
přiznané odměny za výkon funkce podle
zákona, pokud se zúčastní alespoň
70% svolaných zasedání výboru. V opačném
případě, pokud nešlo prokazatelně
o jím nezaviněnou nepřítomnost na
zasedáních, mu bude odměna za výkon
funkce přiměřeně krácena
1. Ředitel je výkonným pracovníkem
Fondu, který je oprávněn jednat a rozhodovat
jménem Fondu a v souladu s rozhodnutím výboru
ve všech věcech, které se týkají
Fondu, není-li jednání nebo rozhodování
podle zákona nebo statutu svěřeno jiným
orgánům.
2. Ředitel zejména
- odpovídá za výkonnou složku činnosti
Fondu a za realizaci rozhodnutí výboru Fondu,
- odpovídá řádné hospodaření
s finančními prostředky Fondu a řádnou
správu svěřeného majetku (za účetnictví
vedené ze zákona, za evidenci a inventarizaci majetku
dle předpisů),
- podává běžné informace o finančním
hospodaření Fondu
- zajišťuje vypracování návrhu
rozpočtu Fondu,
- zajišťuje zpracování roční
účetní závěrky Fondu,
- odpovídá za dodržení schváleného
rozpočtu Fondu,
- odpovídá za vedení vnějšího
informačního systému a vypracování
vnitřního informačního systému
sloužících k činnosti fondu.
- odpovídá za vypracování návrhu
organizačního a pracovního řádu
a věcného uspořádání
zabezpečení výkonného aparátu
Fondu,
- navrhuje nezbytný rozsah administrativního aparátu
Fondu,
- plni úkoly mu uložené předsedou nebo
rozhodnutím výboru.
3. Ředitel předkládá výboru
vyžádané podklady pro jeho jednání.
4. Ve vztahu k ostatním pracovníkům Fondu
je ředitel vedoucím organizace. Přitom pracovníci
Fondu zajišťují ostatní činnosti,
které nejsou podle zákona svěřeny
orgánům Fondu.
5. Ředitel navrhuje předsedovi z výkonného
aparátu Fondu svého zástupce, který
jej zastupuje po dobu ředitelovy nepřítomnosti:
Zástupce ředitele jmenuje a odvolává
předseda.
6. Za svoji činnost ředitel odpovídá
předsedovi.
1. Členy dozorčí rady a předsedu dozorčí
rady jmenuje a odvolává vláda.
2. Dozorčí rada dozírá na činnost
a hospodaření Fondu a jeho orgánů
a kontroluje, zda jsou v souladu se zákonem a účelem
Fondu. 3. O nedostatcích zjištěných
v činnosti a hospodaření Fondu a orgánů
Fondu dozorčí rada neprodleně informuje předsedu,
vládu a Poslaneckou sněmovnu.
4. Členové dozorčí rady jsou oprávněni
nahlížet do všech dokladů a záznamů
týkajících se činnosti Fondu včetně
dokladů obchodních společností, k
nimž má Fond práva a povinnosti zakladatele,
a kontrolují, zda účetní záznamy
jsou řádně vedeny v souladu se skutečností
a zda podnikatelská činnost Fondu se uskutečňuje
v souladu s právními předpisy, statutem a
rozhodnutími výboru.
5. Dozorčí rada přezkoumává
roční účetní závěrku
Fondu a předkládá své vyjádření
k ní výboru.
6. Předseda dozorčí rady nebo pověřený
člen dozorčí rady má právo
se účastnit zasedání výboru.
7. Člen dozorčí rady je povinen neprodleně
uvědomit předsedu dozorčí rady, pokud
nesplňuje podmínky pro výkon funkce nebo
podmínky o střetu zájmů podle zákona
a nabídnout svou rezignaci na funkci.
8. Člen dozorčí rady je v rámci své
funkce povinen plnit úkoly, které au uloží
dozorčí rada nebo její předseda.
9. Člen dozorčí rady má nárok
na vyplacení přiznané odměny za-výkon
funkce podle zákona, pokud se zúčastní
alespoň 70% svolaných zasedání výboru.
V opačném případě, pokud nešlo
prokazatelně o jím nezaviněnou nepřítomnost
na zasedáních, mu bude odměna z výkon
funkce přiměřeně krácena.
1. Zasedání výboru svolává
předseda podle potřeby, neméně však
10x ročně. Pozvánka na zasedání
musí být oznámena všem členům
výboru a předsedovi dozorčí rady písemně
a odeslána nejpozději 7 dnů před zasedáním.
Součástí pozvánky je program jednání.
2. Na jednání může předložit,
další materiály té člen výboru
nebo přítomný zástupce dozorčí
rady. O záležitost,ech, které nebyly uvedeny
ve zveřejněném programu jednání,
výbor může rozhodnout jen tehdy, je-li přítomen
předseda a souhlasí-li s tím nadpoloviční
většina všech členů výboru,
3. Mimořádné zasedání svolává
předseda v případě, že o to písemně
požádá alespoň třetina členů
výboru nebo předseda dozorčí rady.
V takovém případě svolá předseda
mimořádné zasedání výboru
nejpozději do 15 dnů od podání.
4. Zasedání výboru řídí
předseda, při jeho nepřítomnosti pak
místopředseda.
5. Výbor je schopen projednávat, schvalovat, rozhodovat,
je-li přítomna nadpoloviční většina
členů výboru. Výbor přijímá
rozhodnutí nadpoloviční většinou
hlasů všech svých členů. Předseda
má však právo veta v těch a jen těch
případech, kdy podpisem bere na sebe zodpovědnost
za dodržování zákona nebo ustanovení
trestního a obchodního zákoníku. Trvá-li
přesto nadpoloviční většina všech
členů výboru na stanovisku odporujícímu
předsedovu, rozhoduje o věci příslušný
výbor Poslanecké sněmovny.
6. Rozhodnutí výboru se přijímá
veřejným hlasováním a hlasují
přítomní členové výboru
zvednutím ruky.
7. Zasedání výboru se zúčastňují
- členové výboru,
- předseda dozorčí rady nebo pověřený
člen dozorčí rady, jestliže o to požádá,
- sekretář výboru.
Podle potřeby si výbor může na své
zasedání pozvat ředitele, zástupce
hospodářských zařízení
či obchodních společností, v nichž
má Fond účast, zástupce mládežnických
a dětských organizací či další
podle svého uvážení. Jejich účast
na zasedání zabezpečí podle požadavku
předsedy sekretář výboru.
8. 0 zasedání výboru pořizuje sekretář
výboru zápis, který musí obsahovat
- datum a místo konání zasedání,
- přijatá rozhodnutí,
- výsledky hlasování,
- nepřijaté námitky členů výboru,
kteří požádali o jejich zaprotokolování,
- podpis předsedy nebo místopředsedy výboru
v případě nepřítomnosti předsedy
a dalšího člena výboru.
Přílohu zápisu tvoří prezenční
listina, pozvánka na zasedáni a přehled podkladů,
které byly předloženy k projednávaným
bodům Zápis obdrží všichni členové
výboru a předseda dozorčí rady a bude
jím odeslán do 5 pracovních dnů od
zasedání.
9. Vedením dokumentace, materiálů a korespondence
výboru a jejích: archivací je pověřen
sekretář výboru.
1. Zasedání dozorčí rady svolává
předseda dozorčí rady podle'potřeby,
nejméně však 6x ročně. Pozvánka
na zasedání musí být oznámena
všem členům dozorčí rady písemně
a odeslána nejpozději 14 dnů před
zasedáním. Součástí pozvánky
je program jednání.
2. Zasedání dozorčí rady řídí
její předseda.
3. Za. dozorčí radu jedná její předseda.
K jednotlivým úkonům může dozorčí
rada pověřit jednoho nebo více svých
členů, kteří v této věci
pak mají oprávnění žádat
informace v rozsahu oprávnění dozorčí
rady.
4. Dozorčí rada je schopna pro jednávat,
schvalovat, rozhodovat; je-li přítomna nadpoloviční
většina členů dozorčí
rady. dozorčí rada přijímá
rozhodnutí nadpoloviční většinou
hlasů všech svých členů.
5. Dozorčí rada rozhodu je na základě
souhlasu většiny všech svých členů.
6. Dozorčí rada je povinna seznámit předsedu
výboru Fondu s výsledky své kontrolní
činnosti a požádat o zjednání
nápravy zjištěných nedostatků
dříve než informuje vládu či
Poslaneckou sněmovnu.
7. Zasedání dozorčí rady se pořizuje
zápis, který podepisuje předseda dozorčí
rady. O náležitostech zápisu platí přiměřené
ustanovení tohoto statutu o zápisech ze zasedání
výboru.
8. Zápisy ze svých zasedání si doručují
výbor a dozorčí rada navzájem.
1. Organizační struktura Fondu je v souladu se statutem
upravena organizačním řádem Fondu.
2. Pravomoci, práva a povinnosti pracovníků
Fondu upravuje v souladu se statutem pracovní řád
Fondu.
3. Organizační a pracovní řád
Fondu a jeho změny či doplňky schvaluje výbor
a vydává předseda. Výbor musí
schválit a předseda vydat organizační
a pracovní řád Fondu do 60 dnů po
nabytí účinnosti zápisu Fondu do obchodního
rejstříku.
4. Ředitel vydává organizační
směrnice, které konkretizují právní
normy a pokyny výboru na podmínky činnosti
Fondu.
1. Fond má právo využívat majetek České
republiky vymezený zákonem (dále jen "majetek")
k účelům určeným zákonem.
Fond může nakládat i s majetkem mu svěřeným
podle rozhodnutí státních orgánů
s dodržením účelu, k němu má
být takový majetek použit. Příjmy
Fondu jsou součástí majetku,
2. Příjmy Fondu jsou
- výnosy z vlastni podnikatelské činnosti
a z majetkových účastí Fondu na podnikání
fyzických a právnických osob;
- výnosy z prodeje movitého i nemovitého
majetku,
- dary, dědictví a odkazy,
- výnosy z cenných papírů a finančních
prostředků uložených u peněžních
ústavů,
- výnosy z veřejných sbírek a loterií
organizovaných Fondem.
Fond může získávat další
movitý i nemovitý majetek pořízený
z příjmů Fondu, který se tím
stává součásti majetku.
3. Dary a dědictví přijme Fond, je-li to
v souladu se zákonem a na účely podle čl.
III.
4. Fond sestavuje pro každý rozpočtový
rok svůj rozpočet a po skončení roku
roční účetní závěrku
a předkládá je k vyjádření
vládě a ke schválení Poslanecké
sněmovně v termínech daných zákonem.
Roční účetní závěrka
musí být před jejím předložením
Poslanecké sněmovně ověřena
auditorem.
5.Finanční hospodaření Fondu se řídí
příslušnými právními předisy.
Podmínky pro poskytování prostředků
a způsob rozhodování a jejich poskytnutí
1. Majetek lze použit pouze podle zákona na účely
k podpoře činností ve prospěch dětí
a mládeže a na úhradu výdajů
spojených s činností Fondu.
2. Mezní podíl výdajů spojených
s činnost Fondu nesmí převýšit,
5% z úhrnné hodnoty majetku ve srovnatelných
cenách. Skutečné čerpání
těchto výdajů v rozpočtovém
roce je dáno rozpočtem Fondu schváleným
Poslaneckou sněmovnou.
3. Poskytnutím prostředků se rozumí
- finanční příspěvky, dotace
nebo půjčky,
- pronájem nemovitostí,
- převod nemovitého majetku za podmínek podle
zákona,
- prodej nebo bezúplatný převod movitých
věcí, poskytnuté z majetku.
4. Výbor rozhoduje o prostředcích určených
k poskytnutí a stanovuje konkrétní podmínky,
účel a pravidla pro využívání
poskytovaných konkrétních prostředků.
Tyto vhodným způsobem včas zveřejní.
5. O poskytnutí prostředků rozhoduje výbor
Fondu na základě písemných žádostí.
Výbor může předepsat formu a náležitosti
takové písemné dosti, případně
si vyžádat její doplnění. Písemnou
žádost je nutné podat v předepsané
formě se všemi náležitostmi (je-li toto
stanoveno) a v určené lhůtě, má-li
ji výbor projednávat. Na poskytnutí prostředků
není právní nárok.
6. Při rozhodování o poskytování
prostředků přihlédne výbor
mimo jiné k významu účelu využití
prostředků, k počtu dětí a
mládeže, v jejichž prospěch bude poskytovaný
příspěvek použit, případně
ke škodám způsobeným totalitním
režimem obnoveným organizacím dětí
a mládeže.
7. Výbor má právo kontrolovat plnění
podmínek i účelu využití poskytnutých
prostředků, resp. nakládání
s nimi. Prostředky poskytnuté Fondem musí
být Fondu vráceny, jestliže nebyly použity
v souladu s dohodnutými podmínkami či účelem,
8. Přijaté dary a dědictví použije
Fond za podmínek a na účely stanovené
dárcem nebo zustavitelem.
9. Fond vypořádá náhrady organizací
dětí a mládeže podle § 19, odst.
1 zákona.
10. Výbor rozhodne podle 19, odst. 2 zákona o uzavření
smlouvy o bezplatném užívání
nemovitého majetku organizacemi tam uvedenými s
podmínkami podle zákona.
11. Fond se nezúčastňuje politických
kampaní a neposkytuje prostředky skupinám,
organizacím nebo hnutím ucházejícím
se o veřejné úřady.
1. Návrh programu činnosti Fondu na následující
rozpočtový rok (dále jen "program činnosti")
sestavuje předseda a schvaluje výbor nejpozději
1 měsíc před začátkem rozpočtového
roku. Předseda jej pak předkládá vládě
a Poslanecké sněmovně k informaci
2. Program činnosti obsahuje
- plán činnosti Fondu v následujícím
rozpočtovém roce
- prostředky plánované k poskytnutí
ve prospěch dětí a mládeže
údaje z plánovaného rozpočtu Fondu
dále jen ("výroční zpráva")
rozpočtového roku. Předseda ji pak předkládá
vládě k vyjádření a Poslanecké
sněmovně ke schválení. Předseda
zveřejňuje výroční zprávu
do 1 měsíce po jejím schválení
v obchodním věstníku.
4. Výroční zpráva obsahuje
- přehled činnosti výboru v uplynulém
rozpočtovém roce,
- přehled prostředků poskytnutých
Fondem ve prospěch dětí a mládeže
v uplynulém rozpočtovém roce,
- hodnotu majetku a jeho skladbu na konci rozpočtového
roku,
- údaje z roční účetní
uzávěrky Fondu, zejména výsledek hospodaření
a náklady na vlastní činnost Fondu.
1. V otázkách náhrady škody způsobené
členem orgánu Fondu na majetku Fondu se postupuje
podle 206 Zákoníku práce.
1. Tento statut byl schválen Poslaneckou sněmovnou
a nabývá účinnosti dnem jeho schválení.