Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

367 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Vyvadila

na ministra obrany Antonína Baudyše

ve věci možného většího podílu vojenských složek na obecním rozpočtu

Ministr obrany Antonín Baudyš zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila dopisem ze dne 18. června 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra obrany Antonína Baudyše na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 3. června 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha



MINISTR OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY
 
doc. ing. Antonín Baudyš
V Praze dne 18. června 1993
  
Ć. j.: 2083 - 84  

Vážený pane poslanče,

dne 26. května 1993 mi předseda Poslanecké sněmovny zaslal Vaši interpelaci ve věci možného většího podílu vojenských složek na obecním rozpočtu, zejména v malých obcích, jichž se přítomnost vojenských složek dotýká nad obvyklou míru. Dále žádáte o odpověď. možnosti konkrétního řešení podílu vojenských složek na příspěvku nákladů za vojáky do obecního rozpočtu obce Velká Hleďsebe.

Rozpočet ministerstva obrany je zcela napojen na státní rozpočet. Hospodaření s jemu přidělenými rozpočtovými prostředky se řídí obecně platnými zákony a vyhláškami (zákon ČNR č. 576/1990 Sb., vyhláška: MF ČR č. 205/1991 Sb.).

Podle ustanovení § 11 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v ČR (ve znění pozdějších předpisů) a § 30 vyhlášky MF ČR č. 205/1991 Sb.,

o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu ČR a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací, lze rozpočtové prostředky kapitoly ministerstva obrany použít jen k účelům, na které byly státním rozpočtem určeny, a to v mezích závazných ukazatelů stanovených zákonem o státním rozpočtu ČR v souladu s věcným plněním.

Ministerstvo obrany mimo výdajů na bezprostřední zabezpečení obranyschopnosti státu a činnosti armády financuje ze schváleného státního rozpočtu (kapitola MO) na základě rozhodnutí Parlamentu ČR a usnesení vlády ČR některé druhy nevojenských výdajů (např. výdaje na Civilní obranu ČR, vrcholový sport, uchování výrobních schopností).

Schválená výše rozpočtových prostředků kapitoly MO pro rok 1993 a uplatňovaná regulační opatření ministerstva financí umožňují v současné době hradit jen nejnutnější základní potřeby života vojsk a zabezpečení armády. Vzhledem ke stávající právní úpravě v oblasti rozpočtu není možné přispívat do jednotlivých obecních rozpočtů.

Jádro interpelace tvoří problematika související se širokým spektrem využívání a financování veřejných statků, které jsou určeny pro anonymní spotřebu celé společnosti a není vhodné a prakticky ani možné některé občany z jejich využívání vyloučit. Jejich použití je bez mezení umožněno všem občanům státu i cizincům. S ohledem na stanovenou působnost ministerstva obrany a kriteria efektivnosti vynakládání prostředků ze státního rozpočtu nelze financovat tuto oblast z výdajů jeho rozpočtu ani v malých posádkových obcích s větším podílem vojáků v základní službě.

Bezplatné využívání městské hromadné dopravy v rámci jednotné sociálně tarifní politiky státu umožňuje v současné době cenový výměr MFCM ČR č. 676/163/90 ze dne 31. 6. 1990. Podle něho se bezplatná přeprava v MHD vztahuje nejen na vojáky v základní službě ve stejnokroji, ale i v civilním oděvu a na osoby vykonávající civilní službu podle zákona č. 18/1992 Sb., o civilní službě, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené opatření vzhledem k sociálnímu postavení vojáků v základní službě nesporně svoji sociální funkci splňuje.

Ilustrativně ve své interpelaci uvádíte, vážený pane poslanče, problémy způsobené nekázní vojáků v posádce Velká Hleďsebe. Bohužel Vám musím dát za pravdu, neboť tento nežádoucí stav se objevuje nejen v uvedeném místě, ale projevuje se v širší míře.: Mohu Vás ubezpečit, že mne, ani velení Armády České republiky tento stav nenechává lhostejnými. Vedle již některých přijatých opatření ke zvýšení kázně v jednotlivých posádkách i celé armádě, zvažujeme další rozhodnutí ke zlepšení situace v této společensky citlivé oblasti života armády. V posádce Velká Hleďsebe jsem uložil přijmout na základě Vaší interpelace konkrétní opatření ke zlepšení kázně vojáků na veřejnosti.

Vojáci v činné službě podléhají vojenské kázeňské a soudní pravomoci a ustanovením trestního zákona o trestných činech vojenských. Za porušování veřejného pořádku jsou kázeňsky postihováni příslušnými vojenskými orgány. Mezi postihy za kázeňské přestupky podle základního řádu nejsou zařazeny žádné finanční postihy, které by se mohly podílet na příjmu do obecních rozpočtů. Postihy za kázeňské přestupky označené jako přestupky podle zákona (např. zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zejména § 47-50), za něž lze uložit finanční pokuty i paušální částky nákladů řízení o přestupcích podle vyhlášky MV ČR č. 252/1990 Sb., které mohou být vyřizovány velitelskými orgány, stávají se podle současně platných norem pro hospodaření rozpočtových organizací součástí státních příjmů.

Přítomnost většího počtu vojáků (mladých lidí) v malé obci jako je Velká Hleďsebe může mít kromě negativních důsledků, ve Vaší interpelaci uváděných, pro danou obec také některé přínosy, namátkou uvádím pracovní příležitosti pro občany, příjmy z poplatků za pronájem, vyšší obrat podnikatelských subjektů zabezpečujících provoz vojenských zařízení a služeb využívaných armádou nebo jejími příslušníky. Přítomnost vojenských útvarů se nepochybně projevuje prostřednictvím podnikatelské sféry také ve výši příjmů do rozpočtů okresních úřadů a proto by tyto měly přispívat ke krytí prostředků chybějících v obecních rozpočtech posádkových obcí.

Dislokace jednotlivých posádek je stanovována v návaznosti na potřeby zabezpečení obrany státu, bez ohledu na velikost obce a poměr počtu vojáků k počtu místních obyvatel. Nová koncepce armády České republiky bude znamenat nejen její početní snížení, ale také rovnoměrnější rozmístění vojsk po celém území státu. Přihlíženo je i k ekonomice nového rozmístění ve vybudovaných vojenských zařízeních. Uvedené skutečnosti se během příštích dvou let projeví v obci Velká Hleďsebe v tom, že počet vojáků v místní posádce se sníží na méně než polovinu Vámi uvedeného současného stavu.

Vážený pane poslanče,

i když jsem Vám nemohl ve své odpovědi nabídnout rychlé řešení problémů obce Velká Hleďsebe, věřím, že objasnění daného stavu Vám napomůže ve Vaší poslanecké činnosti. Ministerstvo obrany budu do budoucna zaměřovat na zmenšení současných negativních dopadů na obce, jichž se přítomnost vojenských složek dotýká nad obvyklou míru.

S pozdravem Antonín Baudyš

Vážený pan

JUDr. Jiří VYVADIL

poslanec Poslanecké sněmovny Staropramenná 25

150 00 Praha 5


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP