Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

331 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Kryčera

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci situace zastupitelstva města Žďáru nad Sázavou ve vztahu ke stavbám komplexní bytové výstavby po vydání zákona č. 10/1993 Sb.

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Kryčera dopisem ze dne 18. května 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jana Kryčera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 28. května 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha

PŘEDSEDA VLÁDY

ČESKÉ REPUBLIKY

DOC. ING. VÁCLAV KLAUS, CSc.

V Praze dne 18. května 1993

Čj. 26625/93-KPV

Vážený pane poslanče,

prostřednictvím sekretariátu předsedy Poslanecké sněmovny jsem obdržel Váš dopis ze dne 28.4.1993, v němž mi kladete otázku týkající se přebírání objektů komplexní bytové výstavby do vlastnictví obcí, v daném případě města Žďáru nad Sázavou.

K tomuto postupu dochází v souladu se zákonem ČNR č. 10/1993 Sb., který doplňuje zákon č. 172/1991 Sb. ve znění zákona č. 485/1991 Sb., a kterým do vlastnictví obcí přecházejí některé i rozestavěné stavby komplexní bytové výstavby (dál jen "KBV") včetně práv a závazků.

Vámi uváděný rozpor mezi zákonem č. 410/92 Sb. a zákonem č. 10/1993 Sb,. neexistuje, neboť zákon č. 10/92 Sb., pouze konkretizuje ustanovení zákona č. 410/92 Sb., § 3 6a (chybně uvádíte § 36), odst. 1. písm. a), týkající se nabytí a převodu nemovitých věcí.

Návrh zákona č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993,o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a některých dalších předpisů, předložila Poslanecké sněmovně vláda České. republiky a musím konstatovat, že při jeho projednávání a schvalování nebyla z řad poslanců k této problematice vznesena jediná připomínka.

KBV je možno rozdělit na tři části:

1. základní technickou vybavenost (sem patří i školy)

- na tuto část je ve státním rozpočtu ČR vyčleněna částka ve výši 1 miliardy korun

2. Byty

- na tuto část KBV stát prostředky ne.poskytuje

3. Občanskou vybavenost

- na tuto část KBV stát prostředky rovněž neposkytuje.

Jedním z motivů převedení objektů KBV ze státu do 'vlastnictví obce je skutečnost, že stát může jen obtížně určit vhodnost dokončení jednotlivé stavby z hlediska skutečného praktického využití objektu a tím i vhodnosti vložení finančních prostředků do realizace. Tuto selekci může provést nejlépe samospráva obce jaký budoucí uživatel ';objektů nebo zprostředkovatel pro další subjekty (občan; byty a školy; podnikatel tzv. občanská vybavenost).

Obecní zastupitelstva jsou tak nucena urychleně určit priority ve vazbě na vlastní příjmy, případně na možnosti získání jiných finančních zdrojů (získání dlouhodobých úvěrů, vydávání obecních obligací), s jejich pomocí realizují dokončení vybraných staveb.

Po určení priorit musí zastupitelstva vypovídat smluvní závazky v těch případech, kde je zřejmé, že je třeba stavbu na čas zakonzervovat (pouze tam, kde je patrné, že dostavba bude jednou pro obec přínosem) nebo dokonce stavbu definitivně ukončit. Obecní zastupitelstva by si měla uvědomit, že v KBV dostala bezúplatně majetek, který, by není plně zhodnocen dokončením, není v podstatě znakem finanční ztráty obecních prostředků v daném volebním období, ale výrazem realistického přístupu kb nevyužitelným stavbám, financovaným bývalým komunistickým režimem.

Pokud jde o bližší podrobnosti týkající se metodiky přidělování dotací z uváděné částky 1 mld. Kč, doporučuji Vám obrátit se na příslušné ministerstvo financí ČR, kde Vám na požádání jistě ochotně sdělí potřebné údaje k této problematice.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážen pan

JUDr. Jan Kryčer

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP