K zabezpečení parlamentního
dohledu nad dodržováním základních
práv a svobod v ozbrojených silách se zřizuje
Parlamentní zmocněnec pro ozbrojené síly
(dále jen "Parlamentní zmocněnec").
Parlamentního zmocněnce
volí Poslanecká sněmovna po projednání
návrhu ve výboru Poslanecké sněmovny
zřízeném pro brannou politiku (dále
jen "branný výbor"). Návrh podávají
poslanci Poslanecké sněmovny.
Parlamentním zmocněncem
může být zvolen občan České
republiky, který je volitelný za poslance Poslanecké
sněmovny. Parlamentní zmocněnec skládá
do rukou předsedy Poslanecké sněmovny tento
slib: "Slibuji věrnost České republice.
Budu zachovávat její Ústavu a zákony.
Slibuji, že nepřijmu od nikoho ani zprostředkovaně
žádné sliby či výhody, které
by ovlivnily výkon mé funkce. Slibuji, že svůj
úřad budu
zastávat čestně a podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Funkce Parlamentního zmocněnce
je neslučitelná s jinými veřejnými
funkcemi, s účastí ve vedení nebo
správě obchodních nebo jiných výdělečných
podniků s výkonem jiných zaměstnání
nebo živností s výjimkou vědecké,
pedagogické, literární a umělecké
činnosti.
Občan, který je
zvolen Parlamentním zmocněncem, je po dobu výkonu
této funkce zbaven služební povinnosti.
Parlamentní zmocněnec
je odpovědný Poslanecké sněmovně.
Předseda Poslanecké sněmovny odvolá
Parlamentního zmocněnce, navrhne-li to Poslanecká
sněmovna.
Pro volbu podle odstavce 2 a hlasováni
o návrhu podle odstavce 8 platí ustanovení
čl. 39 odst. 2 Ústavy.
Parlamentní zmocněnec
se může vzdát svého úřadu
do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.
Parlamentní zmocněnec
je činný
a) na pokyn Poslanecké
sněmovny nebo branného výboru,
b) na základě vlastního
rozhodnutí a předem vyjasněného kontrolního
záměru v souladu s úkoly, které pro
něho vyplývají: zákona o Parlamentním
zmocněnci.
Parlamentní zmocněnec
může požádat orgány zmíněné
v odstavci 1 písmene a) o pokyn k činnosti podle
odstavce 1 písmene b).
K zabezpečení dohledu
podle § 1 odst. 1 je Parlamentní zmocněnec
oprávněn vykonávat inspekce bez předchozího
ohlášení ve všech útvarech, štábech
a zařízeních a ostatních služebních
místech ozbrojených sil.
Ministři odpovědní
za ozbrojené síly (dále jen "ministři")
a náčelníci a velitelé ozbrojených
sil jsou povinni Parlamentnímu zmocněnci
a) umožnit inspekce v útvarech,
štábech a zařízeních a ostatních
služebních místech ozbrojených sil,
b) předložit vyžádané
předměty, materiály, písemnosti a
poskytnout další potřebné informace.
Povinnosti podle § 3 odst.
2 nelze odepřít s odkazem na státní
nebo služební tajemství.
Ministři nebo jejich zástupci
ve funkci mají právo odmítnout povinnost
podle § 3 odst. 2, existují-li z hlediska obrany státu
zvláště naléhavé důvody
k zachování státního tajemství.
Ministři jsou povinni neprodleně
vysvětlit brannému výboru důvody odmítnutí
podle odstavce 2.
Povinnosti podle § 3 odst.
2 nemají soudci vojenských soudů a vyšetřovatelé
a prokurátoři vojenských prokurátor
ve věcech trestního řízení
a prokurátorského dohledu.
Parlamentní zmocněnec
není oprávněn vydávat pokyny příslušníkům
ozbrojených sil ani měnit a rušit rozkazy a
nařízení jím vydávané.
Příslušníci
ozbrojených sil jsou oprávněni obracet se
na Parlamentního zmocněnce mimo služební
postup, mají-li za to, že byla porušena jejich
základní práva a svobody v souvislosti s
výkonem jejich služebních povinností.
Nejsou přitom vázáni státním
nebo služebním tajemstvím. Žádnému
příslušníku ozbrojených sil,
který se obrátil na Parlamentního zmocněnce,
nesmí být z tohoto důvodu způsobena
újma.
Parlamentní zmocněnec
předkládá Poslanecké sněmovně
nebo brannému výboru na jejich požádání
zprávy o zabezpečování dohledu podle
§ 1 odst. 1 a dodržování' základních
práv a svobod v ozbrojených silách.
Parlamentní zmocněnec
předkládá do 31. března kalendářního
roku Poslanecké sněmovně souhrnnou zprávu
o zabezpečování dohledu podle § 1 odst.
1 a dodržování základních práv
a svobod v ozbrojených silách za uplynulý
kalendářní rok.
Parlamentní zmocněnec
je povinnen předložit branným výborům
zprávu o své činnosti a výsledcích
šetření, jde-li případ podle
§ 2 odst. 1 písm. b).
Parlamentní zmocněnec
je oprávněn kdykoli předkládat Poslanecké
sněmovně a brannému výboru jednotlivé
zprávy o zabezpečováni dohledu podle §
1 odst. 1 a dodržování základních
práv a svobod v ozbrojených silách. Povinnosti
předkládání zpráv podle odstavců
1 až 3 nejsou tímto ustanovením kráceny.
Parlamentní zmocněnec
je oprávněn kdykoli předkládat Poslanecké
sněmovně a brannému výboru své
návrhy a stanoviska, týkající se zabezpečování
dohledu podle § 1 odst. 1 a dodržování
základních práv a svobod v ozbrojených
silách.
Zprávy podle odstavce 2
postoupí Parlamentní zmocněnec současně
brannému výboru.
Parlamentní zmocněnec
je povinen dostavit se na schůzi Poslanecké sněmovny,
je-li o to požádán jejím předsedou.
Parlamentní zmocněnec
je povinen dostavit se na schůzi branného výboru,
je-li o ta požádán předsedou.
Parlamentní zmocněnec
je oprávněn účastnit se schůze
branného výboru, požádá-li o
to, udělí se mu slovo.
K zabezpečeni úkolů
Parlamentního zmocněnce se zřizuje Kancelář
Parlamentního zmocněnce (dále jen "Kancelář").
Organizační řád
Kanceláře navrhuje Parlamentní zmocněnec,
schvaluje ho branný výbor.
Kancelář řídí
a za její činnost odpovídá Parlamentní
zmocněnec.
Parlamentnímu zmocněnci
náleží plat, funkční příplatek,
cestovní náhrady a náhrady dalších
výdajů ve stejné výši a rozsahu
jako předsedovi branného výboru.
Platové náležitosti
zaměstnanců Kanceláře stanoví
Parlamentní zmocněnec.
Náklady na činnost
Parlamentního zmocněnce se hradí ze státního
rozpočtu České republiky.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem...... 1993
J. Kryčer v. r. | D. Štambera v. r. |
R. Opatřil v. r. | M. Skočovský v. r. |
§ 1 Stanoví účel
orgánu Parlamentního zmocněnce, podmínky
volitelnosti, proceduru volby, odvolání a rezignace,
text a provedeni slibu, neslučitelnost funkce Parlamentního
zmocněnce s jinými veřejnými funkcemi,
s účastí ve vedeni nebo správě
výdělečných podniků a výkonem
jiných zaměstnání nebo živností.
Parlamentní zmocněnec je zákonem zbaven služebních
povinností.
§ 2 Popisuje způsob
činnosti Parlamentního zmocněnce. Parlamentní
zmocněnec může šetřit jednotlivé
případy z vlastního rozhodnutí v souladu
s úkoly, které pro něj vyplývají
z tohoto zákona. Jeho činnost může být
iniciována také uvedenými orgány.
§ 3 Opravňuje Parlamentního
zmocněnce k provádění inspekční
činnosti v ozbrojených silách. Ministrům
odpovědným za ozbrojené síly a funkcionářům
ozbrojených sil klade za povinnost tyto inspekce umožnit
a předkládat Parlamentnímu zmocněnci
vyžádané předměty.
§ 4 Dává ministrům
odpovědným za ozbrojené síly a jejich
zástupcům možnost ve vyjímečných
případech odmítnout povinnosti zmíněné
v § 3.
§ 5 Dává příslušníkům
ozbrojených sil právo obracet se na Parlamentního
zmocněnce bez ohledu na služební postup.
§ 6 Vymezuje některé
povinnosti a práva Parlamentního zmocněnce
týkající se předkládání
zpráv a návrhů příslušným
orgánům.
§ 7 Vymezuje povinnosti a
práva Parlamentního zmocněnce, týkající
se jeho účasti na schůzích příslušných
orgánů.
§ 8 K administrativnímu,
technickému a provoznímu zabezpečení
plnění úkolů Parlamentního
zmocněnce zřizuje Kancelář Parlamentního
zmocněnce.
§ 9 Stanoví platové
náležitosti Parlamentního zmocněnce
na úrovni předsedy branného výboru
Poslanecké sněmovny a způsob určení
platových náležitostí zaměstnanců
Kanceláře.
§ 10 Stanoví hrazení
nákladů na činnost Parlamentního zmocněnce
ze státního rozpočtu České
republiky.
§ 11 Definuje den nabytí
účinnosti zákona o Parlamentním zmocněnci.