Ministr průmyslu a obchodu
Vladimír Dlouhý a ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický
zaslali společnou odpověď na interpelaci
poslance Karla Hrdého dopisem ze dne 23. dubna 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra průmyslu
a obchodu Vladimíra Dlouhého a ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického na interpelaci poslance Karla Hrdého.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Příloha k č. j.: 17286/93/3240/1000 |
Odpověď na písemnou
interpelaci poslance parlamentu České republiky
Ing. Karla Hrdého ve věci privatizace s.p. Elektro-Praga
Jablonec
1. Na s.p. Elektro-Praga Jablonec
byly podány tři privatizační projekty.
a) Základní - podalo vedení podniku
Elektro-Praga Jablonec nad Nisou
na veřejnou soutěž na celý podnik. Ze
soutěže, která byla uskutečněna
ještě mimo rámec obecně schválené
metodiky FNM ČR - byla firmou White and Case vybrána
jako nejlepší investor firma Busch-Jaeger Electro
GmbH 100 dceřinná společnost ABB.
Stanovisko MPO ČR k tomuto
projektu, jak z úrovně odvětvové komise,
tak z úrovně resortní komise, bylo doporučující
s tím, že je nutno dojednat kupní cenu, která
byla White and Case stanovena 193 mil. Kčs oproti účetní
hodnotě podniku v roce 1991 cca 244 440 tis.
Kčs. Projekt nabízel plné udržení
zaměstnanosti po dobu 2 let a uchování výrobních
schopností podniku.
b) Konkurenční -
byl podán na přímý prodej společnosti
Elektro-Praga s.r.o. p. Nesvadbou, ředitelem závodu
Tanvald a ing. Bartošem, ekonomickým náměstkem
Elektro-Praga Jablonec. Společnost nabízela koupi
podniku za účetní hodnotu 244 440 tis. Kčs.
Podnikatelský záměr byl hodnocen odvětvovou
komisí jako horši než v základním
projektu. Předkladatelé uváděli nadsazená
čísla výroby zboží a nereálné
vývozy na vyspělé
trhy. Tím by byla ohrožena stabilita podniku a nebyla
záruka udržení plné zaměstnanosti.
Stanovisko MPO ČR bylo doporučující
s tím, že projekt lze realizovat v případě,
že nebude realizován základní projekt.
c) Konkurenční -
byl podán soukromým podnikatelem Ing. Hrnčálem
na přímý prodej podniku. Navrhovatel neprokázal
dostatečné finanční krytí na
nákup podniku. Projekt měl horši podnikatelský
záměr než oba předchozí a nebyl
proto MPO ČR doporučen k realizací.
Všechny předložené
privatizační projekty byly MPO ČR tedy řádné
projednány ve smyslu přijatých právních
předpisů, metodických postupů a zásad
vlády ČR. Výsledkem bylo závěrečné
stanovisko MPO ČR, kterým byla doporučena
realizace vstupu zahraničního kapitálu do
s.p. Elektro-Praga Jablonec. Vzhledem
k tomu, že v dané době nebyla ukončena
cenová jednání s firmou Busch-Jaeger Electro
GmbH, byl pro případ jejich negativního výsledku
označen konkurenční privatizační
projekt p. Nesvadby, ředitele závodu Tanvald a Ing.
Bartoše, ekonomického náměstka
Elektro-Praga Jablonec za možnou variantu řešení.
Toto stanovisko bylo předáno na MSNMP ČR.
Výsledkem dalších
řízení bylo rozhodnutí schvalovací
komise MSNMP ČR, kterým byly zamítnuty všechny
předložené privatizační projekty
na s.p. Elektro-Praga Jablonec. Pro úplnost uvádím,
že MPO ČR respektovalo oba doplňky konkurenčních
privatizačních projektů, které byly
dodatečně předloženy také na
MSNMP ČR. V souladu s usnesením vlády ČR
č. 510/92 a jeho novely č. 562/92, kterým
se stanoví postup projednávání a schvalování
privatizačních projektů, bylo proto MPO ČR
jako zakladateli uloženo zpracování nového
privatizačního projektu, který by v zásadních
rysech vycházel ze základního projektu na
přímý prodej s.p. Elektro-Praga Jablonec
firmě Busch-Jaeger Electro GmbH
s tím, že současně budou odstraněny
jeho formální i věcné nedostatky.
Pro zpracování nového
projektu byly od vedení státního podniku
vyžádány aktualizované podklady vesměs
obsahující majetkoprávní a ekonomicko-statistické
údaje. Podnikatelský záměr, návrh
kupní smlouvy i další podmínky pro vstup
firmy Busch-Jaeger Electro GmbH do privatizovaného subjektu
byly rovněž dopracovány v souladu se závěry
jednání zahraničních poradců
a disponentů ČR a odsouhlaseny na společném
jednání zástupců MPO ČR s firmou
Busch-Jaeger Electro GmbH
dne 18.9.1992. Výsledky byly promítnuty do nového
privatizačního projektu, který MPO ČR
předalo MSNMP ČR dne 5.10.1992. Účetní
hodnota podniku byla 267 183 mil. Kčs a kupní cena
280 mil. Kčs.
K tomuto řešení
přistoupilo MPO ČR s vědomím, že
stanovisko OS KOVO podniku počítá jen s 49
účasti zahraničního kapitálu
a na privatizaci zbývající části
vyžaduje spoluúčast zaměstnanců.
Proti tomuto staví zahraniční investor svůj
požadavek 100 % odprodeje s tím, že nabízená
kupní cena přesahuje
účetní hodnotu podniku. Kromě toho
se zavazuje udržet zaměstnanost, zaručuje odbyt
na 300 mil. Kčs výroby zboží nad rámec
současného odbytu a respektuje koncepci dalšího
rozvoje podniku vyžadující v nejbližším
období investice v objemu cca 327 mil. Kčs.
2. Problematika privatizace s.p.
Elektro-Praga Jablonec (dále EPG) byla z úrovně
resortu MPO ČR již prověřována
v roce 1992 v souvislosti se stížností p. Nesvadby,
zpracovatele konkurenčního privatizačního
projektu ze dne 29.9.1992, na kterou bylo odpovídáno
dopisem ministra č.j. 1000/4127/92 dne 27.10.1992. V této
věci byl rovněž odeslán ministrův
dopis č.j. 1/6242/92 ze dne 29.12.1992 redakci Lidových
novin k článku ze dne 27.11.1992 (Abyste nemohli
nevědět).
Šetření v uvedených
záležitostech byla z úrovně MPO ČR
prováděna odbornými útvary v součinnosti
s odborem kontroly a vyřizování stížností.
3. Průběh privatizace
EPG Jablonec byl dále s autory konkurenčního
privatizačního projektu osobně projednán
dne 16.12.1992 za účasti zástupců
odboru elektrotechniky 3240, ředitele podniku Ing. Konečného
a pracovníka našeho odboru kontroly Ing. Osifa. K
tomuto jednání předložili zpracovatelé
konkurenčních privatizačních projektů
bilanci budoucích zdrojů podniku na základě
jimi předloženého podnikatelského záměru
a přehled exportních
nabídek. Bilance zdrojů byla zpracována na
situaci odkoupení podniku na dlouhodobý úvěr
7 let i když příslib úvěru od
Investiční banky v souladu s doplňkem konkurenčních
privatizačních projektů uvažuje s možností
poskytnutí pouze střednědobého úvěru
bez bližší specifikace. I když byly použity
veškeré údaje o výšce obratu i
tvorbě zisku, které sami zpracovatelé konkurenčních
privatizačních projektů předložili
lze konstatovat. že při úvěru s dobou
splatnosti 4-5 let dojde k nedostatku zdrojů
na investice a technický rozvoj zejména v počáteční
fázi privatizovaného podniku. Při úvěru
na 7 a více let zase chybí podrobnější
marketingové údaje o velikosti relevantního
tuzemského i zahraničního trhu. Na tuto skutečnost
nedávají odpověď ani konkurenční
privatizační projekty ani předložené
exportní nabídky. Nelze opomenout ani skutečnost,
že kromě předložených údajů
nereagují předkladatelé konkurenčních
privatizačních projektů ani na nutnost snížení
stavu nízkoobrátkových zásob výrobků
ani na výrazné
zvýšení využitelných kapacit především
v závodě Tanvald.
Z uvedených skutečností
vyplývá, že v průběhu šetření
nebyly shledány závažné argumenty, které
by svědčily ve prospěch změny stanovisek
MPO ČR, MSNMP ČR a dalších účastníků
meziresortního připomínkového řízeni,
které proběhlo koncem prosince 1992.
4. Další jednání
s pány Bartošem a Nesvadbou proběhlo ještě
dne 15.1.1993 u p. náměstka Horáka a za přítomnosti
poslance Parlamentu ČR p. Pěničky. Na tomto
jednání, kterého se rovněž zúčastnili
zástupci odboru 3240 byly všechny souvislosti týkající
se privatizace s.p. EPG Jablonec zevrubně projednány,
včetně výsledků meziresortního
připomínkového řízení.
Z úrovně p. poslance bylo konstatováno, že
na postupu privatizace neshledává žádné
nedostatky. Nutno podotknout,
že vedení dozorčí rady podniku i OS
KOVO byli vždy v průběhu schvalovacího
procesu informováni a existují jejich písemná
vyjádření k privatizačnímu
projektu zpracovanému z úrovně MPO ČR.
Stanovisko ředitele odboru
kontroly a vyřizování stížností
MPO ČR, ve kterém je výslovně uvedeno,
že šetřením nebyly zjištěny
skutečnosti, které by vedly k podezření
z porušení právních předpisů,
bylo zasláno p. Nesvadbovi dne 14.1.1993 pod č.j.
1010/21/29/93-192.
V uvedených souvislostech
i s ohledem na prověřovaný metodický
postup schvalování privatizačních
projektů je vyslovené podezření na
vznik lobby, mající za cíl prodej s.p. EPG
Jablonec zahraniční firmě za podmínek
pro ni výhodných, přinejmenším
neseriozní.
5. Na základě shora
uvedených skutečností schválila vláda
ČR svým usnesením č. 27 ze dne 20.1.1993
realizaci zakladatelského privatizačního
projektu PP 11458 pro přímý prodej firmě
Busch-Jaeger Electro GmbH, Freisenberg, D-5880, Lüdenscheid,
SRN za těchto podmínek: Kupní cena 280 000
tis.Kčs. Ode dne účinnosti
kupní smlouvy
a) v průběhu dvou
let investovat 9 mil. DEM,
b) v průběhu tří
let reinvestovat 100 % dosaženého zisku a 75 % ve
čtvrtém a pátém roce,
c) zajistit exportní zakázky
v objemu 120 mil. Kčs v prvém roce a 300 mil. Kčs
ve druhém roce,
d) zaměstnanost ve výši
min. současného stavu zajistit po dobu dvou let,
e) převzít závazky
vyplývající ze smlouvy č. 132 uzavřené
mezi EPG Jablonec a s.p. Bižuterie a to včetně
bezúplatného převodu čističky
odpadních vod, která byla dle citované smlouvy
dočasně převedena do správy EPG Jablonec,
f) poskytnutá náhrada
za odstraňované škody na životním
prostředí, vypořádaná ve smyslu
usnesení vlády ČR č. 455 ze dne 24.6.1992,
nepřesáhne částku 15 000 tis. Kčs.
V současné době
probíhají jednání FNM ČR s
budoucím kupcem na návrhu kupní smlouvy.
Výše kupní ceny může být
2 úrovně FNM ČR zvýšena až
o 10 % (308 mil. Kčs). V případě,
že současný majetek převyšuje tuto
hodnotu by byla nutná opět její revize vládou
ČR.
Závěr
Lze pochopit úsilí
zpracovatelů konkurenčních privatizačních
projektů prosadit jimi předložený privatizační
projekt všemi dostupnými prostředky. I když
všechna hodnotitelská místa brala do úvahy
veškeré doplňky a posudky předané
z úrovně zpracovatelů, nedospěly tyto
instance k jinému řešení než
k vládou schválenému usnesení.
Podklady citované v této
odpovědi mohou být dle Vašeho uvážení
předloženy k nahlédnutí či osobně
předány jejich kopie.
Vladimír Dlouhý v. r.
Jiří Skalický
v. r.
V Praze dne 26. dubna 1993 | |
Č. j. 1004/93-SM | |
103/93/KVÚ |
Vážený pane
poslanče,
dopisem ze dne 23. dubna t. r.
č. j. 17286/93/32401000 jsme Vám s ministrem průmyslu
a obchodu zaslali společnou odpověď na Vaši
interpelaci ve věci privatizace s. p. Elektro-Praga Jablonec
nad Nisou, kterou nám předtím zaslal předseda
Poslanecké sněmovny svými přípisy
ze dne 31. 3. 1993 č. j. 1418/93, resp. č. j. 1437/93.
K shora uvedené společné
odpovědi mi dovolte, abych Vám podal k Vaši
interpelaci ještě tuto doplňující
informaci:
1. Kvalitativní srovnání
výrobků státního podniku Elektro-Praga
Jablonec nad Nisou s obdobnými výrobky světových
výrobců ze strany předkladatelů konkurenčního
privatizačního projektu je příliš
optimistické. Výrobky uvedeného podniku nejsou
vesměs certifikovány některou ze zahraničních
autorizovaných zkušeben /VDE/ a proto jsou v současné
době na trzích ES neprodejné. Ještě
obtížnější situace je v získávání
certifikace přístrojů pro letecký
průmysl /ZZ spoje/,
kdy tato výroba je uváděna jako významný
podíl z předpokládaných výnosů.
2. Obava předkladatelů
konkurenčního privatizačního projektu,
že při projednávání projektů
nebyly vzaty v úvahu všechny doplňky k jejich
projektu, je neopodstatněná. Tyto doplňky,
zejména v oblasti podnikatelského záměru,
byly posuzovány jako součást projektu.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Karel Hrdý
poslanec Parlamentu ČR