Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

190 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Zdeňka Vlčka

na ministra vnitra Jana Rumla

ve věci nesprávného parkování na celém území Prahy

a měst Středočeského kraje

Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci poslance Zdeňka Vlčka dopisem ze dne 27. dubna 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra vnitra Jana Rumla na interpelaci poslance Zdeňka Vlčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 5. května 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


Vážený pane poslanče,

v odpovědi na Vaši interpelaci pokládám za nutné objasnit Vám nejdříve situaci, jaká je v současné době v odtahování vozidel na území hl. m. Prahy, kde se problém jeví jako nejzávažnější.

Odtahy vozidel tvořících překážky silničního provozu se donedávna prováděly za použití vozidel organizací Pražského dopravního střediska, Pražských komunikací a dříve též PRAGOCARU. Po zrušení odtahové služby PRAGOCARU vyvstala nutnost hledat ze strany Policie České republiky společně s pražským magistrátem cesty, jak tuto činnost pro hlavní město zajistit v rozsahu, který by mohl pozitivně ovlivnit nepříznivou situaci a parkování v Praze. Po řadě jednání, probíhajících na úrovni náměstka primátora hl. m. Prahy, bylo rozhodnuto využít nabídky služeb organizací CTS, ADOS, UNION a DM - TRANSPORT, STAR - CAR a ZITAH. S těmito firmami uzavřelo Městské ředitelství Policie ČR Praha smlouvy o zajišťování odtahové služby.

V současné době je odtahování vozidel na území hl. m. Prahy prováděno následujícími způsoby:

Odtahování vozidel na pokyn policisty

- a to v případě, kdy vozidla tvoří překážku silničního provozu, a vozidel poškozených při dopravní nehodě.

Jestliže vozidlo svým postavením ohražuje nebo může ohrozit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu a vytvoří tak překážku podle ustanovení § 2 odst. 22 vyhlášky FMV č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích (pravidla silničního provozu), může policista rozhodnout o jeho odstranění ve smyslu § 37 odst. 3 citované vyhlášky.

Spolupráce Městského ředitelství Policie ČR Praha s výše uvedenými firmami byla zahájena v červenci 1990 v souvislosti se změnami dopravního režimu na Václavském náměstí a přilehlých komunikacích. Postupně se začalo odtahování se zapojili i příslušníci dopravních inspektorátů obvodních ředitelství Policie ČR v Praze. Odtahová činnost probíhá každý pracovní den a v různém rozsahu v sobotu i v neděli. Finanční částka za provedený odtah byla stanovena výměrem 100,- Kč, u úplného odtahu 330,- Kč. tímto poplatkem však není dotčena zákonná odpovědnost řidiče za spáchaný dopravní přestupek, který je projednán na příslušném útvaru dopravní policie.

V tomto systému odtahování vozidel se vyskytují některé nedostatky. Jsou např. problémy při odtazích těžších osobních automobilů (např. Mercedes), na které nejsou stávající odtahová vozidla upravena. Chybí vozidla se zařízením na boční vyjmutí osobního automobilu z řady stojících vozidel. Chybí rovněž technika, která by umožňovala odtahování nákladních automobilů, autobusů a jiných těžkých vozidel.

Pokynu policisty je rovněž třeba při odtahu vozidla poškozeného po dopravní nehodě. Z Vaší interpelace však nevyplývá, že tento druh překážky, tvořený havarovanými vozidly, by byl v popředí zájmu Vašeho i Vašich voličů.

Další způsob odtahování vozidel je možno provádět bez účasti policie a jedná se o odtahy vozidel z vyhrazených parkovišť, odtahy vozidel ze zón kontrolovaného stání A, B, C a odtahování vozidel při komplexním blokovém čištění pozemních komunikací. Odtahování vozidel z vyhrazených parkovišť je prováděno, jestliže o to odpovědný pracovník uživatele písemně požádá vypsáním žádosti o odtahu. Obdobně to platí i pro parkoviště vyhrazená pro invalidy a jiné fyzické osoby.

Odtahy vozidel při blokovém čištění komunikací zajišťují pracovníci technické správy společně s firmami provádějícími odtahovou službu.

V současné době jsou výše uvedené způsoby odtahování vozidel maximem, které je možné realizovat.

Proto je nutno shrnouti:

Podle § 37 odst. 1 vyhlášky FMV č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích, kdo způsobí překážku, musí ji neprodleně odstranit; neučiní-li tak, odstraní ji na jeho náklad správce komunikace.

Tvoří-li překážku silničního provozu vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista; vozidlo se odstraní na náklady jeho provozovatele (§ 37 odst. 3 cit. vyhlášky).

Naproti tomu podle § 14 odst. 1 vyhlášky č. 7/1979 Sb., nařízení, vyhlášek a instrukcí NV hl. m. Prahy, ve znění pozdějších předpisů, vozidlo tvořící překážku silničního provozu, pokud je neodstraní jeho provozovatel, bude odtaženo organizací pověřenou NV hl. m. Prahy k provádění odtahové služby.

Podle § 14 odst. 2 posledně citované vyhlášky vozidlo stojící na vyhrazeném parkovišti, pokud je neodstraní jeho provozovatel, bude na žádost toho, pro něhož je parkoviště vyhrazeno, odtaženo oprávněnou organizací.

Bez ohledu na to, že úprava provedená vyhláškou NVP není zcela v souladu s vyhláškou FMV č. 99/1989 Sb., vydanou ústředním orgánem státní správy, což je v rozporu s základním problémem je skutečnost, že uvedená ustanovení podle kterých se provádí odtahování vozidel, pozbyla podle mého názoru účinnosti ve smyslu § 6 odst. 1 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje listina základních práv a svobod, jako ústavní zákon Federálního shromáždění ČSFR, protože nejsou v souladu s Listinou základních práv a svobod. Máme za to, že oprávnění policisty rozhodovat o odstranění vozidla z pozemní komunikace, stejně jako možnost odstranit vozidlo z komunikace v jiném případě (bez rozhodnutí policisty), lze stanovit toliko zákonem.

Vážený pane poslanče, dovolil jsem si v krátkosti objasnit tento velmi diskutovaný problém a poukázat i na druhou stranu věci, kterou je nedostatek právní úpravy.

K Vašemu názoru, že Policie by měla mít možnost provozovat sama odtahovou službu, tím intenzivněji zasahovat a navíc finančními prostředky plynoucími z této činnosti přispět do pokladny policie, musím sdělit, že současná právní úprava takovouto činnost v rámci policie nedovoluje.

Problém neoprávněného parkování vozidel na území ostatních měst Středočeského kraje musí řešit městské úřady společně s okresními ředitelstvími Policie ČR v konkrétních městech a využít možnosti, které jim dává současná právní úprava.

Připravovaný zákon o provozu na pozemních komunikacích s úpravou předmětné problematiky počítá. Pokud bude příprava tohoto zákona urychlena, doufám, že problém se podaří řešit i ke spokojenosti Vašich voličů.

S pozdravemJan Ruml

Vážený pan

Zdeněk Vlček

poslanec

Parlamentu České republiky

PRAHA







Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP