Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci
poslance Zdeňka Vlčka dopisem ze dne 27. dubna 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
vnitra Jana Rumla na interpelaci poslance Zdeňka Vlčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pane poslanče,
v odpovědi na Vaši interpelaci pokládám
za nutné objasnit Vám nejdříve situaci,
jaká je v současné době v odtahování
vozidel na území hl. m. Prahy, kde se problém
jeví jako nejzávažnější.
Odtahy vozidel tvořících překážky
silničního provozu se donedávna prováděly
za použití vozidel organizací Pražského
dopravního střediska, Pražských komunikací
a dříve též PRAGOCARU. Po zrušení
odtahové služby PRAGOCARU vyvstala nutnost hledat
ze strany Policie České republiky společně
s pražským magistrátem cesty, jak tuto činnost
pro hlavní město zajistit v rozsahu, který
by mohl pozitivně ovlivnit nepříznivou situaci
a parkování v Praze. Po řadě jednání,
probíhajících na úrovni náměstka
primátora hl. m. Prahy, bylo rozhodnuto využít
nabídky služeb organizací CTS, ADOS, UNION
a DM - TRANSPORT, STAR - CAR a ZITAH. S těmito firmami
uzavřelo Městské ředitelství
Policie ČR Praha smlouvy o zajišťování
odtahové služby.
V současné době je odtahování
vozidel na území hl. m. Prahy prováděno
následujícími způsoby:
Odtahování vozidel na pokyn policisty
- a to v případě, kdy vozidla tvoří
překážku silničního provozu,
a vozidel poškozených při dopravní nehodě.
Jestliže vozidlo svým postavením ohražuje
nebo může ohrozit bezpečnost nebo plynulost
silničního provozu a vytvoří tak překážku
podle ustanovení § 2 odst. 22 vyhlášky
FMV č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních
komunikacích (pravidla silničního provozu),
může policista rozhodnout o jeho odstranění
ve smyslu § 37 odst. 3 citované vyhlášky.
Spolupráce Městského ředitelství
Policie ČR Praha s výše uvedenými firmami
byla zahájena v červenci 1990 v souvislosti se změnami
dopravního režimu na Václavském náměstí
a přilehlých komunikacích. Postupně
se začalo odtahování se zapojili i příslušníci
dopravních inspektorátů obvodních
ředitelství Policie ČR v Praze. Odtahová
činnost probíhá každý pracovní
den a v různém rozsahu v sobotu i v neděli.
Finanční částka za provedený
odtah byla stanovena výměrem 100,- Kč, u
úplného odtahu 330,- Kč. tímto poplatkem
však není dotčena zákonná odpovědnost
řidiče za spáchaný dopravní
přestupek, který je projednán na příslušném
útvaru dopravní policie.
V tomto systému odtahování vozidel se vyskytují
některé nedostatky. Jsou např. problémy
při odtazích těžších osobních
automobilů (např. Mercedes), na které nejsou
stávající odtahová vozidla upravena.
Chybí vozidla se zařízením na boční
vyjmutí osobního automobilu z řady stojících
vozidel. Chybí rovněž technika, která
by umožňovala odtahování nákladních
automobilů, autobusů a jiných těžkých
vozidel.
Pokynu policisty je rovněž třeba při
odtahu vozidla poškozeného po dopravní nehodě.
Z Vaší interpelace však nevyplývá,
že tento druh překážky, tvořený
havarovanými vozidly, by byl v popředí zájmu
Vašeho i Vašich voličů.
Další způsob odtahování vozidel
je možno provádět bez účasti
policie a jedná se o odtahy vozidel z vyhrazených
parkovišť, odtahy vozidel ze zón kontrolovaného
stání A, B, C a odtahování vozidel
při komplexním blokovém čištění
pozemních komunikací. Odtahování vozidel
z vyhrazených parkovišť je prováděno,
jestliže o to odpovědný pracovník uživatele
písemně požádá vypsáním
žádosti o odtahu. Obdobně to platí i
pro parkoviště vyhrazená pro invalidy a jiné
fyzické osoby.
Odtahy vozidel při blokovém čištění
komunikací zajišťují pracovníci
technické správy společně s firmami
provádějícími odtahovou službu.
V současné době jsou výše uvedené
způsoby odtahování vozidel maximem, které
je možné realizovat.
Proto je nutno shrnouti:
Podle § 37 odst. 1 vyhlášky FMV č. 99/1989
Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích,
kdo způsobí překážku, musí
ji neprodleně odstranit; neučiní-li tak,
odstraní ji na jeho náklad správce komunikace.
Tvoří-li překážku silničního
provozu vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista;
vozidlo se odstraní na náklady jeho provozovatele
(§ 37 odst. 3 cit. vyhlášky).
Naproti tomu podle § 14 odst. 1 vyhlášky č.
7/1979 Sb., nařízení, vyhlášek
a instrukcí NV hl. m. Prahy, ve znění pozdějších
předpisů, vozidlo tvořící překážku
silničního provozu, pokud je neodstraní jeho
provozovatel, bude odtaženo organizací pověřenou
NV hl. m. Prahy k provádění odtahové
služby.
Podle § 14 odst. 2 posledně citované vyhlášky
vozidlo stojící na vyhrazeném parkovišti,
pokud je neodstraní jeho provozovatel, bude na žádost
toho, pro něhož je parkoviště vyhrazeno,
odtaženo oprávněnou organizací.
Bez ohledu na to, že úprava provedená vyhláškou
NVP není zcela v souladu s vyhláškou
FMV č. 99/1989 Sb., vydanou ústředním
orgánem státní správy, což je
v rozporu s základním problémem je skutečnost,
že uvedená ustanovení podle kterých
se provádí odtahování vozidel, pozbyla
podle mého názoru účinnosti ve smyslu
§ 6 odst. 1 ústavního zákona č.
23/1991 Sb., kterým se uvozuje listina základních
práv a svobod, jako ústavní zákon
Federálního shromáždění
ČSFR, protože nejsou v souladu s Listinou základních
práv a svobod. Máme za to, že oprávnění
policisty rozhodovat o odstranění vozidla z pozemní
komunikace, stejně jako možnost odstranit vozidlo
z komunikace v jiném případě (bez
rozhodnutí policisty), lze stanovit toliko zákonem.
Vážený pane poslanče, dovolil jsem si
v krátkosti objasnit tento velmi diskutovaný problém
a poukázat i na druhou stranu věci, kterou je nedostatek
právní úpravy.
K Vašemu názoru, že Policie by měla mít
možnost provozovat sama odtahovou službu, tím
intenzivněji zasahovat a navíc finančními
prostředky plynoucími z této činnosti
přispět do pokladny policie, musím sdělit,
že současná právní úprava
takovouto činnost v rámci policie nedovoluje.
Problém neoprávněného parkování
vozidel na území ostatních měst Středočeského
kraje musí řešit městské úřady
společně s okresními ředitelstvími
Policie ČR v konkrétních městech a
využít možnosti, které jim dává
současná právní úprava.
Připravovaný zákon o provozu na pozemních
komunikacích s úpravou předmětné
problematiky počítá. Pokud bude příprava
tohoto zákona urychlena, doufám, že problém
se podaří řešit i ke spokojenosti Vašich
voličů.
S pozdravem | Jan Ruml |
Vážený pan
Zdeněk Vlček
poslanec
Parlamentu České republiky