Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník zaslal odpověď
na interpelaci poslance Karla Hrdého dopisem ze dne 10.
června 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Karla Hrdého. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MÍSTOPØEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
a ministr financí
Ing. Ivan Kočárník, CSc.
V Praze dne 10. 6. 1993 | |
Čj.: GŘC/26771/93 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci dle sněmovního tisku
č. 160 si vám dovoluji předložit tuto
informaci:
K bodu 1) uvádím, že v relaci s Polskou republikou
se uskutečnilo ve dnech 26. - 28. května 1993 ve
Varšavě první zasedání Česko
- polských expertů k otázkám otevírání
nových hraničních celních přechodů.
Bylo dohodnuto otevřít - po vytvoření
podmínek - tyto přechody:
1/ Kunratice - bogatynia
staví PR
2/ Nové Město pod Smrkem - Czerniawa Zdrój
nutno dohodnout s PR rozsah výstavby a způsob provádění
kontrol - výstavba bude zajišťována s
pomocí Místního úřadu a podnikatelů
3/ Bílý Potok - Paczkow
viz bod 2/
4/ Zlaté Hory - Konradow
odhad dokončení výstavby v roce 1995 za pomoci
podnikatelských aktiv
5/ Píšť - Owsiszcze
odhad zahájení provozu v roce 1995
6/ Studnice - Pietraszyn
buduje strana PR - dokončení na podzim 1993
7/ Bukovec - Jasnowice
staví PR
8/ Hrádek nad Nisou - Pojarow
dokončení v říjnu 1993
K otevření přechodu Otovice - Mieroszow došlo
již dnem 1. 5. 1993 a v červnu t. r. dojde k otevření
přechodu Starostín - Golinsk.
Ke změně kategorie má dojít u hraničních
celních přechodů Horní Lištná
- Leszna Górna v r. 1994, Dolní Marklovice - Marklowice
Dólne v r. 1994, Závada - Golkowice v r. 1994 a
Karviná Ráj II - Kaczyce Dólne v r. 1993.
K bodu 2) uvádím, že na příštím
jednání v měsíci říjnu
1993 budou projednány návrhy na otevření
hraničních celních přechodů
Srbská - Miloszów, Bartošovice - Niemojów,
Orlické Záhoří - Mostowice, Úvalno
- Branice a Travná - Lutynia a horské turistické
přechody v Krkonoších.
V příloze přikládám informaci
z tohoto jednání, na kterém došlo k
vytvoření podmínek pro podnikatelské
iniciativy v rámci tzv. regionálních nákladních
doprav, které budou realizovány na devíti
hraničních celních přechodech.
Dále má dojít ke změně kategorie
některých železničních přechodů,
a to Mikulovice - Glucholazy, Frýdlant v Čechách
- Zawidow a Český Těšín - Cieszyn.
Železniční přechod Meziměstí
- Mieroszon byl otevřen dnem 23. 5. 1993 pro osobní
a nákladní přepravu.
K bodu 3) uvádím, že otevření
přechodů je otázky několika let, protože
je nutno kromě souhlasu příslušných
orgánů sousedních států zajistit
i investiční výstavbu a další
podmínky pro výkon celní a pasové
kontroly. Otevření přechodů může
přispět k omezení růstu nezaměstnanosti,
ale také k jejímu zvýšení v důsledku
vyšší nabídky pracovních sil. Proto
na tuto otázku nelze odpovědět jednoznačně.
K bodu 4) Vaší interpelace uvádím, že
v zásadě by se mělo k podpoře výstavby
nebo rekonstrukce přechodů použít pouze
státních prostředků. Použití
jiných než státních prostředků
by mohlo vytvářet podmínky pro vznik nežádoucích
vazeb. Přesto využívání prostředků
obcí lze v zásadě připustit zejména
v případech, kdy to napomůže k řešení
zaměstnanosti a hospodářské situace
v dané lokalitě. Přesto je nutné i
tady zvažovat jednotlivé případy individuálně
z hlediska účelnosti.
K bodu 5) sděluji, že na mimořádném
zasedání vlády ČR dne 7. března
1993 byl projednán materiál zpracovaný MF
ČR a MV ČR, týkající se personálního
a finančního zabezpečení úkolů
spojených se vznikem hranice mezi ČR a SR. Na financování
uvedených potřeb uvažuje vláda a částkou
500 mil. Kč z vládní rozpočtové
rezervy.
Z uvedeného vyplývá, že oddělené
řešení problémů nově vzniklé
státní hranice mezi ČR a SR svědčí
o snaze vyloučit případné negativní
dopady na otevírání nových hraničních
celních přechodů s ostatními současné
době však nelze jednoznačně specifikovat,
do jaké míry bude zbrzděno otevírání
přechodů na naší severní hranici.
Dne 29. května t. r. se v Praze uskutečnilo jednání
generálního ředitele GŘC dr. Hronovského
s prezidentem Vrchního finančního ředitelství
pro Sasko v Chemnitz p. Erbem. Při jednání
došlo k výměně názorů
o možné změně kategorizace některých
přechodů v letošním roce. Jedná
se o hraniční celní přechody:
Vejprty - osobní železniční přeprava - zkušebně
Potůčky - osobní a nákladní
železniční přeprava - zkušebně
Dále bylo v souvislosti s připravovaným otevřením
celního přechodu Hrádek nad Nisou vzato na
vědomí otevření německo - polského
přechodu, které vytvoří podmínky
pro realizaci přepravy osob a zboží do SRN.
Současně si obě strany vyměnily názor
na přípravu jednání Smíšené
česko - německé komise, které je vázáno
na podpisy dvou dohod, jež jsou v gesci ministerstva vnitra
ČR. Jedná se o Dohodu mezi vládami ČR
a SRN o malém pohraničním styku a Smlouvu
mezi ČR a SRN o ulehčení pohraničního
odbavování v železniční, silniční
a vodní dopravě.
Podle posledních informací z ministerstva vnitra
lze předpokládat, že podpisy těchto
dohod se uskuteční v nejbližší
době. Bezprostředně po podepsání
uvedených dohod se uskuteční zasedání
Smíšené česko - německé
komise, kde budou projednány otázky nových
hraničních přechodů.
K Vašemu konstatování, že podmínky
pro výkon služby jak pasové kontroly, tak celní
kontroly, jsou stanoveny na vysoké úrovni tak, že
nadměrně zvyšují náklady, Vám
sděluji, že pokud se týče celních
orgánů, které spadají do působnosti
ministerstva financí ČR, nejsou pracovní
ani platové podmínky, popř. podmínky
technického vybavení apod., v žádném
případě vyšší než u
stejných orgánů sousedních států.
dovoluji si poznamenat, že naopak odměňování
a další pracovní podmínky zaměstnanců
celních správ SRN a Rakouska jsou na mnohem vyšší
úrovni než u zaměstnanců dalších
státních orgánů v těchto zemích.
Platové podmínky zaměstnanců celní
správy ČR jsou upraveny obecně závaznými
právními předpisy stejně jako u zaměstnanců
ostatních státních orgánů,
tzn. zákon č. 143/92 SB. a nařízení
vlády č. 223/92 Sb.
Platová problematika zaměstnanců celních
orgánů bude nadále řešena společně
s problematikou zaměstnanců dalších
státních orgánů v rámci připravovaného
zákona o státní službě.
S pozdravem |
Příloha
Vážený pan
Ing. Karel Hrdý
poslanec Parlamentu ČR
Praha
Příloha k čj. GŘC/26771/93 |
Z jednání Smíšené česko
- polské komise
Koncem minulého týdne, 26. - 28. května t.
r., proběhlo ve Varšavě první zasedání
českých a polských expertů o hraničních
přechodech na společných hranicích.
Bylo dohodnuto znění příloh k Ujednání
mezi vládou ČSSR a vládou PLR o spolupráci
při výkonu kontroly v železničním
a silničním styku přes státní
hranice ze dne 8. června 1971 a přílohy k
Protokolu ze dne 24. května 1985 k Úmluvě
mezi oběma státy o pohraničním styku
ze 4. července 1959. Obě přílohy podléhají
dále schválení v souladu s vnitrostátními
předpisy obou států a vstoupí v platnost
po výměně diplomatických nót.
Komise dohodla zřízení nových silničních
hraničních přechodů pro mezinárodní
provoz, a to Kunratice - Bogatynia, Nové Město p.
Smrkem - Czeniawa Zdrój, vílý Potok - Paczków,
Zlaté Hory - Konradów, Píšť - Owsiszcze,
sudece - Pietraszyn, Bukovec - Jasnowice, Hrádek n. Nisou
- Pojarow. Datum zahájení provozu bude stanoveno
po dokončení výstavby budoucích hraničních
objektů.
Na příštím zasedání v
říjnu 1993 bude dále projednáno zřízení
přechodů Srbská - Miloszów, Bartošovice
- Niemojów, Orlické Záhoří
- Mostowice, Úvalno - Branice a Travnatá - Lutynia.
Ke změně kategorie má dojít u hraničních celních přechodů:
Horní Lištná - Leszna Górna, Dolní
Marklovice - Marklowice Górne, Závada - Golkowice,
Karviná Ráj II - Kaczyce Dólne.
Dále komise rozhodla, že na přechodech Krnov
- Pietrowice, Mikulovece - Glucholazy a Dolní Lipka - Boboszów
bude možno provádět regionální
nákladní dopravu. Na dalších šesti
přechodech bude regionální doprava zavedena
po vytvoření podmínek. Regionální
nákladní dopravou se rozumí doprava realizovaná
nákladními automobily do maximální
užitné hmotnosti 3,5 t subjekty, majícími
své sídlo ve stanovených okresech na českém
území a vojvodstvích v Polsku. Tyto okresy
a vojvodství jsou uvedeny v příloze již
zmíněného Ujednání, jehož
text bude uveřejněn ve Sbírce zákonů.
Železniční přechody pro nákladní
dopravu budou rozšířeny na osobní dopravu
po vytvoření podmínek, o kterých budeme
veřejnost neprodleně informovat.