Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

160 C

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Karla Hrdého

na předsedu vlády Václava Klause,

na ministra zahraničních věcí Josefa Zieleniece,

na ministra hospodářství Karla Dybu

a na ministra vnitra Jana Rumla

ve věci hraničních přechodů mezi Českou republikou a Polskem,

resp. Českou republikou a Spolkovou republikou Německo

v úseku česko-saském

Místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník zaslal odpověď na interpelaci poslance Karla Hrdého dopisem ze dne 10. června 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra financí Ivana Kočárníka na interpelaci poslance Karla Hrdého. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 23. června 1993

Milan Uhde v.r.

Příloha

MÍSTOPØEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc.

 V Praze dne 10. 6. 1993
 Čj.: GŘC/26771/93

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci dle sněmovního tisku č. 160 si vám dovoluji předložit tuto informaci:

K bodu 1) uvádím, že v relaci s Polskou republikou se uskutečnilo ve dnech 26. - 28. května 1993 ve Varšavě první zasedání Česko - polských expertů k otázkám otevírání nových hraničních celních přechodů. Bylo dohodnuto otevřít - po vytvoření podmínek - tyto přechody:

1/ Kunratice - bogatynia

staví PR

2/ Nové Město pod Smrkem - Czerniawa Zdrój

nutno dohodnout s PR rozsah výstavby a způsob provádění kontrol - výstavba bude zajišťována s pomocí Místního úřadu a podnikatelů

3/ Bílý Potok - Paczkow

viz bod 2/

4/ Zlaté Hory - Konradow

odhad dokončení výstavby v roce 1995 za pomoci podnikatelských aktiv

5/ Píšť - Owsiszcze

odhad zahájení provozu v roce 1995

6/ Studnice - Pietraszyn

buduje strana PR - dokončení na podzim 1993

7/ Bukovec - Jasnowice

staví PR

8/ Hrádek nad Nisou - Pojarow

dokončení v říjnu 1993

K otevření přechodu Otovice - Mieroszow došlo již dnem 1. 5. 1993 a v červnu t. r. dojde k otevření přechodu Starostín - Golinsk.

Ke změně kategorie má dojít u hraničních celních přechodů Horní Lištná - Leszna Górna v r. 1994, Dolní Marklovice - Marklowice Dólne v r. 1994, Závada - Golkowice v r. 1994 a Karviná Ráj II - Kaczyce Dólne v r. 1993.

K bodu 2) uvádím, že na příštím jednání v měsíci říjnu 1993 budou projednány návrhy na otevření hraničních celních přechodů Srbská - Miloszów, Bartošovice - Niemojów, Orlické Záhoří - Mostowice, Úvalno - Branice a Travná - Lutynia a horské turistické přechody v Krkonoších.

V příloze přikládám informaci z tohoto jednání, na kterém došlo k vytvoření podmínek pro podnikatelské iniciativy v rámci tzv. regionálních nákladních doprav, které budou realizovány na devíti hraničních celních přechodech.

Dále má dojít ke změně kategorie některých železničních přechodů, a to Mikulovice - Glucholazy, Frýdlant v Čechách - Zawidow a Český Těšín - Cieszyn. Železniční přechod Meziměstí - Mieroszon byl otevřen dnem 23. 5. 1993 pro osobní a nákladní přepravu.

K bodu 3) uvádím, že otevření přechodů je otázky několika let, protože je nutno kromě souhlasu příslušných orgánů sousedních států zajistit i investiční výstavbu a další podmínky pro výkon celní a pasové kontroly. Otevření přechodů může přispět k omezení růstu nezaměstnanosti, ale také k jejímu zvýšení v důsledku vyšší nabídky pracovních sil. Proto na tuto otázku nelze odpovědět jednoznačně.

K bodu 4) Vaší interpelace uvádím, že v zásadě by se mělo k podpoře výstavby nebo rekonstrukce přechodů použít pouze státních prostředků. Použití jiných než státních prostředků by mohlo vytvářet podmínky pro vznik nežádoucích vazeb. Přesto využívání prostředků obcí lze v zásadě připustit zejména v případech, kdy to napomůže k řešení zaměstnanosti a hospodářské situace v dané lokalitě. Přesto je nutné i tady zvažovat jednotlivé případy individuálně z hlediska účelnosti.

K bodu 5) sděluji, že na mimořádném zasedání vlády ČR dne 7. března 1993 byl projednán materiál zpracovaný MF ČR a MV ČR, týkající se personálního a finančního zabezpečení úkolů spojených se vznikem hranice mezi ČR a SR. Na financování uvedených potřeb uvažuje vláda a částkou 500 mil. Kč z vládní rozpočtové rezervy.

Z uvedeného vyplývá, že oddělené řešení problémů nově vzniklé státní hranice mezi ČR a SR svědčí o snaze vyloučit případné negativní dopady na otevírání nových hraničních celních přechodů s ostatními současné době však nelze jednoznačně specifikovat, do jaké míry bude zbrzděno otevírání přechodů na naší severní hranici.

Dne 29. května t. r. se v Praze uskutečnilo jednání generálního ředitele GŘC dr. Hronovského s prezidentem Vrchního finančního ředitelství pro Sasko v Chemnitz p. Erbem. Při jednání došlo k výměně názorů o možné změně kategorizace některých přechodů v letošním roce. Jedná se o hraniční celní přechody:

Vejprty - osobní železniční přeprava - zkušebně

Potůčky - osobní a nákladní železniční přeprava - zkušebně

Dále bylo v souvislosti s připravovaným otevřením celního přechodu Hrádek nad Nisou vzato na vědomí otevření německo - polského přechodu, které vytvoří podmínky pro realizaci přepravy osob a zboží do SRN. Současně si obě strany vyměnily názor na přípravu jednání Smíšené česko - německé komise, které je vázáno na podpisy dvou dohod, jež jsou v gesci ministerstva vnitra ČR. Jedná se o Dohodu mezi vládami ČR a SRN o malém pohraničním styku a Smlouvu mezi ČR a SRN o ulehčení pohraničního odbavování v železniční, silniční a vodní dopravě.

Podle posledních informací z ministerstva vnitra lze předpokládat, že podpisy těchto dohod se uskuteční v nejbližší době. Bezprostředně po podepsání uvedených dohod se uskuteční zasedání Smíšené česko - německé komise, kde budou projednány otázky nových hraničních přechodů.

K Vašemu konstatování, že podmínky pro výkon služby jak pasové kontroly, tak celní kontroly, jsou stanoveny na vysoké úrovni tak, že nadměrně zvyšují náklady, Vám sděluji, že pokud se týče celních orgánů, které spadají do působnosti ministerstva financí ČR, nejsou pracovní ani platové podmínky, popř. podmínky technického vybavení apod., v žádném případě vyšší než u stejných orgánů sousedních států. dovoluji si poznamenat, že naopak odměňování a další pracovní podmínky zaměstnanců celních správ SRN a Rakouska jsou na mnohem vyšší úrovni než u zaměstnanců dalších státních orgánů v těchto zemích. Platové podmínky zaměstnanců celní správy ČR jsou upraveny obecně závaznými právními předpisy stejně jako u zaměstnanců ostatních státních orgánů, tzn. zákon č. 143/92 SB. a nařízení vlády č. 223/92 Sb.

Platová problematika zaměstnanců celních orgánů bude nadále řešena společně s problematikou zaměstnanců dalších státních orgánů v rámci připravovaného zákona o státní službě.

S pozdravem
Ivan Kočárník

Příloha

Vážený pan

Ing. Karel Hrdý

poslanec Parlamentu ČR

Praha

 Příloha k čj. GŘC/26771/93

Z jednání Smíšené česko - polské komise

Koncem minulého týdne, 26. - 28. května t. r., proběhlo ve Varšavě první zasedání českých a polských expertů o hraničních přechodech na společných hranicích.

Bylo dohodnuto znění příloh k Ujednání mezi vládou ČSSR a vládou PLR o spolupráci při výkonu kontroly v železničním a silničním styku přes státní hranice ze dne 8. června 1971 a přílohy k Protokolu ze dne 24. května 1985 k Úmluvě mezi oběma státy o pohraničním styku ze 4. července 1959. Obě přílohy podléhají dále schválení v souladu s vnitrostátními předpisy obou států a vstoupí v platnost po výměně diplomatických nót.

Komise dohodla zřízení nových silničních hraničních přechodů pro mezinárodní provoz, a to Kunratice - Bogatynia, Nové Město p. Smrkem - Czeniawa Zdrój, vílý Potok - Paczków, Zlaté Hory - Konradów, Píšť - Owsiszcze, sudece - Pietraszyn, Bukovec - Jasnowice, Hrádek n. Nisou - Pojarow. Datum zahájení provozu bude stanoveno po dokončení výstavby budoucích hraničních objektů.

Na příštím zasedání v říjnu 1993 bude dále projednáno zřízení přechodů Srbská - Miloszów, Bartošovice - Niemojów, Orlické Záhoří - Mostowice, Úvalno - Branice a Travnatá - Lutynia.

Ke změně kategorie má dojít u hraničních celních přechodů:

Horní Lištná - Leszna Górna, Dolní Marklovice - Marklowice Górne, Závada - Golkowice, Karviná Ráj II - Kaczyce Dólne.

Dále komise rozhodla, že na přechodech Krnov - Pietrowice, Mikulovece - Glucholazy a Dolní Lipka - Boboszów bude možno provádět regionální nákladní dopravu. Na dalších šesti přechodech bude regionální doprava zavedena po vytvoření podmínek. Regionální nákladní dopravou se rozumí doprava realizovaná nákladními automobily do maximální užitné hmotnosti 3,5 t subjekty, majícími své sídlo ve stanovených okresech na českém území a vojvodstvích v Polsku. Tyto okresy a vojvodství jsou uvedeny v příloze již zmíněného Ujednání, jehož text bude uveřejněn ve Sbírce zákonů.

Železniční přechody pro nákladní dopravu budou rozšířeny na osobní dopravu po vytvoření podmínek, o kterých budeme veřejnost neprodleně informovat.








Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP