Ministr zahraničních věcí Josef Zieleniec
zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause
dopisem ze dne 22. března 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 3511989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
zahraničních věcí Josefa Zieleniece
na interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 22. března 1993 | |
Č. j.: KM - 83.383/93 |
Vážený pane předsedo,
k interpelaci pana poslance Michala Krause, zaslané mně
Vaším dopisem ze dne 4. t. m. č. j. 1075/93,
Vám v zákonné lhůtě sděluji:
Pan poslanec Kraus mě 25. 2. 1993 interpeloval ve věci
rušení zastupitelských úřadů
ČR v Evropě. K této interpelaci ho přivedl,
jak z dikce interpelace vyplívá, zejména
fakt, že se ruší naše velvyslanectví
v Albánii.
Poslanec Kraus správně poznamenal, že velvyslanectví
v Albánii a v několika dalších zemích
se ruší na základě rozhodnutí
vlády bývalé ČSFR. Jedná se
o usnesení č. 622 z 18. 11. 1992. Federální
vláda přitom ovšem vycházela m. j. i
z podkladů a náhledů tehdejšího
ministerstva mezinárodních vztahů ČR,
které jsem v té době řídil.
Tehdejší MMV ČR a dnešní MZV ČR
musí vycházet při rozhodování
o tom, jak se bude provádět naše zahraniční
politika, ze svých skutečných možnosti.
Tyto možnosti jsou dány rozsahem našich zdrojů,
především finančních a pracovních.
Tyto zdroje jsou pro republiku s 10 miliony obyvatel menší,
ne pro republiku s 15 miliony obyvatel, a tento fakt bylo třeba
někde zohlednit. Na přelomu roku byl zohledněn
mimo jiné v tom, že celá řada našich
úřadů v zahraničí byla zrušena.
Další potřeby české zahraniční
politiky však naopak vyžadují, aby se úřady
zřizovaly v zemích, kde doposud neexistovaly. Například
dodnes česká republika nemá své velvyslanectví
v Irsku. Při vyhrocení otázky se můžeme
ptát hypoteticky takto: máme mít velvyslanectví
v Irsku nebo v Albánii?
Pan poslanec Kraus mě požádal, abych "zvážil
nutnost rušení zastupitelských úřadů
ČR v Evropě a pokud možno aby co největší
množství těchto úřadů
bylo zachováno". Mohu pana poslance Krause ubezpečit,
že nutnost rušení našich úřadů
nejen v Evropě, ale i v jiných částech
světa, zvažujeme velice pečlivě. MZV
ČR bude zanedlouho předkládat do vlády
návrh, týkající se upřesnění
rozsahu sítě našich zastupitelských
úřadů ve světě. Tento návrh
bude pravděpodobně obsahovat i revokaci některých
částí zmíněného usnesení
č. 622 federální vlády. Z diplomatických
důvodů by bylo v této chvíli samozřejmě
předčasné hovořit o tom, které
úřady budeme konkrétně doporučovat
ke zřízení nebo ke znovuzřízení,
ale ubezpečuji Vás, že otázka úřadu
v Tiraně je rozhodně z tohoto pohledu otázkou
stále otevřenou.
Chtěl bych využít této příležitosti,
abych ocenil pochopení poslanecké sněmovny,
jejíž rozhodnuti zvýšit finanční
prostředky přidělené MZV ČR
bylo jedním z faktorů, umožňujících
otázku znovuotevření sítě našich
zastupitelských úřadů.
Pan poslanec Kraus mě žádá o seznam
zastupitelských úřadů a konzulárních
misí, které ČR v Evropě nemá.
Nevím přesně, co tím mysli: uvedu
však seznam evropských zemi, které uznáváme,
a ve kterých dnes ČR bud úřad nemá,
nebo kde se tento ruší. Jedná se o tyto země:
Albánie, Bělarus, Bosna a Hercegovin, Estonsko,
Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Lotyšsko, Lucembursko,
Malta, Moldova, Monako a San Marino.
Všechny tyto země jsou pokrývány jinými
zastupitelskými úřady, zpravidla ze sousedních
zemí. V Praze má z těchto státní
zastoupení Albánie, Kypr a Lotyšsko.
Další otázkou je, že pan poslanec Kraus
argumentuje ve prospěch existence zastupitelského
úřadu v Tiraně potřebami soukromých
firem, které v Albánii obchodují.
MZV ČR si samozřejmě uvědomuje význam
ekonomické dimenze zahraniční služby.
Přitom však neplatí přímá
úměra mezi existencí ZÚ a objemem
vzájemného obchodu. Dnes již neexistuje ministerstvo
zahraničního obchodu, tím méně
pak státní monopol zahraničního obchodu.
Ani dříve však nepůsobila obchodní
oddělení jako servis pro naše podnikatele,
spíš realizovala státní obchodní
politiku. Dnes však nebrání nic firmám
jak státního, tak soukromého sektoru, aby
si zřizovaly svá zastoupení v zahraničí
v souladu s platnými zákony hostitelské země.
O jejich úspěchu bude rozhodovat nikoliv přítomnost
našeho ZÚ, ale jejich vlastní podnikatelská
aktivita, kvalita a cena jejich výrobků. Nemalou
roli hraje i solventnost partnerů.
Dodávám, že to byl právě pokles
vzájemné výměny zboží
s Albánií a platební neschopnost tamějších
zákazníků, které podle mých
informací vedly k původnímu rozhodnutí
zrušit obchodní oddělení při
našem ZÚ, a to ještě před zrušením
velvyslanectví jako takového.
Podávám Vám, vážený pane
předsedo, tuto odpověď na interpelace pana
poslance Krause a jsem s pozdravem
Vážený pan
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky