Předkládám Poslanecké sněmovně
přehled ústních interpelací, otázek
a podnětů, vznesených poslanci na členy
vlády České republiky na 6. schůzi
Poslanecké sněmovny. Texty interpelací jsou
převzaty ze stenografických záznamů.
Chtěl bych se ve své interpelaci zabývat
záležitostí, která podle mého
mínění vyvolává dojem, že
česká vláda obchází v části
své činnosti po 1. 1. 1993 Poslaneckou sněmovnu
a porušuje zásady, zakotvené v nové
Ústavě České republiky.
Problém má dva aspekty: Aspekt legislativní
a druhý věcný. Nejprve krátké
shrnutí ke stránce legislativní.
Na základě ústavního zákona
č. 4/1993 Sb. převzala působnost bývalého
Federálního shromáždění
Čeká národní rada a působnost
federální vlády, vyjádřenou
tehdy platnými ústavními zákony, převzala
vláda České republiky.
Podle Ústavy České republiky se Česká
národní rada stala Poslaneckou sněmovnou
a česká vláda, jmenovaná po volbách
roku 1992, se považuje za vládu jmenovanou podle nové
Ústavy.
Takže působnost vlády České republiky
a Poslanecké sněmovny od 1. 1. 1993 zahrnuje všechny
funkce jednotného českého státu, tj.
jak funkce bývalé federace, tak funkce bývalé
České republiky, která bývala jejím
členem.
Po volbách v roce 1992, kdy se rozhodovalo výlučně
o složení zákonodárných sborů
v existujícím federálním svazku České
republiky se Slovenskou republikou, dne 14. července 1992
tehdejší Česká národní
rada schválila Programové prohlášeni
vlády České republiky. Prohlášení
odpovídá obsahem tehdejšímu stavu a
zahrnuje jednak úkoly patřící do tzv.
výlučné působnosti republiky - zdravotnictví,
školství, kulturu aj. - jednak úkoly, tzv.
dělené působnosti - zahraniční
politiku, národní hospodářství.
Za dva dny na to Federální shromáždění
schválilo Programové prohlášení
vlády ČSFR. V tomto dokumentu jsou obsaženy
úkoly, patřící do působnosti
federace a odpovídající na specifické
potřeby federace v oblasti zahraniční politiky,
bezpečnosti a obrany, jakož i oblasti hospodářské,
finanční, měnové, cenové a
mzdové politiky.
V převzetí federální působnosti
po 1. 1. 1993 českou vládou každý pochopí.
Ale převzetí federálního Programového
prohlášení vzhledem k jeho specifičnosti
je podle mne těžko myslitelné. Čekal
jsem proto, že česká vláda po té,
co převzala federální působnosti,
předstoupí před velkosněmovnu a bude
ji informovat, jak hodlá dále postupovat, aby získala
od ní mandát i tam, kde v červenci 1992 v
důsledku existence federace její prohlášení
nereagovalo vůbec, reagovalo při dělené
působnosti jen částečné, či
reagovalo způsobem, který neodpovídá
současné situaci samostatné České
republiky. Čekal jsem 30 dnů, ale marné.
Ptám se tedy české vlády, jakým
způsobem hodlá získat důvěru
Sněmovny k řešení problémů
v oblastech působností převzatých
od federace.
Ústava v čl. 68 bod 1 praví, že vláda
je odpovědna Poslanecké sněmovně.
Čím je však vláda odpovědna Sněmovně
v oblasti obranné politiky státu, když ve starém
Programovém prohlášení české
vlády z pochopitelných důvodů nic
nenajdeme a vláda své představy o obranné
doktrině samostatného českého státu
po 1. 1. t. r. Sněmovně nepředložila.
Doufám, že si česká vláda nepředstavuje,
že tuto oblast bude řešit po svém, bez
toho, že by Sněmovna mohla svůj postoj k obraně
České republiky vyjádřit.
Kapitola českého vládního prohlášení
o zahraniční politice také zcela odpovídá
existenci federace. Opět musím konstatovat, že
v současné době nemá Sněmovna
od vlády předloženu jasnou koncepci zahraniční
politiky samostatného českého státu,
reflektující novou situaci po rozdělení
Československa. Tomu odpovídají i výroky
členů vlády, které např. ukazují
ne zcela se kryjící představy o poměru
k Visegrádskému uskupení apod.
Ekonomické kapitoly starého vládního
prohlášení samozřejmě nemohou
reagovat na rozdělení státu, na vznik celní
unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou na
odděleni jejich jmen, problémy clearingu atd. Není
tedy jasná ani strategie vlády, jak se s pravděpodobnými
problémy těchto opatření chce v hospodářské
politice státu vyrovnat.
Neexistuje strategie rozvoje české ekonomiky. Chybí
formulace proexportní politiky státu, která
by zároveň zabraňovala růstu podílu
paliv, surovin a výrobků hutní prvovýroby
v exportu, energeticky a ekologicky zatěžujících
Českou republiku.
Neexistující vládní koncepci řešení
problémů zadlužení klíčových
českých podniků suplují subjektivní
názory a zásahy pana ministra Dlouhého -
viz tzv. rozbíjeni holdingů. Sněmovna nedostala
příležitost vyslovit se k dalšímu
postupu privatizace, např. zda si můžeme dovolit
luxus další bezplatné kupónové
privatizace ve druhé vlně, byť již v omezeném
rozsahu.
Není jasná a Parlamentem schválená
energetická politika České republiky. Tuto
slabinu vlády pak využívají i různé
podivné nátlakové skupiny, v některých
případech s ještě podivnějším
mezinárodním pozadí.
Neexistuje koncepce vědní politiky, o školské
ani nemluvě - viz rozpočet na školství.
Musí přijít smogová kalamita na severu
a poslanci musí přehlasovat zdráhajícího
se premiéra, aby se ve Sněmovně vláda
vůbec vyjádřila k ekologickým problémům
České republiky a možné koncepci řešení.
A tak bych mohl pokračovat dále, ale to snad už
není zapotřebí.
Je zcela evidentní, že programové cíle
vlády České republiky od července
1992 mají řadu mezer a z věcných důvodů
o nichž jsem se zmínil nelze mlčky převzít
programové cle bývalé federální
vlády.
Schválená česká Ústava, pokud
jde o úpravu postavení vlády a její
působnost, je velmi skoupá a neobsahuje např.
ustanovení o vládním programovém prohlášeni
a o povinnosti vlády podávat Poslanecké sněmovně
zprávy o jeho plnění. Obsahuje však
ustanovení o odpovědnosti vlády Poslanecké
sněmovně a o aktu vyslovení důvěry
vládě Sněmovnou.
Nedovedu si představit, že by v demokratickém
systému mohla nějaká vláda získat
důvěru Sněmovny, jestliže jí
nesdělí své programové cle. A nedovedu
si představit, za co by vláda byla Poslanecké
sněmovně zodpovědna, když ne za Sněmovnou
schválené záměry v jednotlivých
oblastech.
Žádám proto pana předsedu vlády,
aby ve lhůtě pokud možno kratší
než 30 dnů podal Poslanecké sněmovně
zprávu o úkolech vlády České
republiky, zejména v oblastech, které do 31. 12.
1992 zabezpečovala federální vláda
a které od 1. 1. 1993 patří do působnosti
vlády české.
Vážený pane předsedající,
kolegyně, kolegové, ve své interpelaci se
soustředím na střední školství,
přesněji na gymnázia. Nebudu-li se zmiňovat
o ostatních aspektech, neznamená to, že jsou
v pořádku. V podstatě celý systém
školství je v rozvratu, chybí mu koncepce i
prostředky a prestiž našich škol upadá.
Investice do vzdělání je jednoznačně
investicí do budoucnosti. Elitní školou, která
připravuje budoucí inteligenci, jsou gymnázia,
zajišťující komplexní všeobecné
středoškolské vzdělání.
Pokud toto tvrzení vezmeme jako základ, o kterém
nikdo z nás nepochybuje, žádám pana
ministra o vysvětlení a event. opatření
v následujících záležitostech.
V rámci úsporných opatření
v minulém roce byl snížen počet dělených
hodin a rozsah povinně volitelných předmětů
na minimum. Nepovinné předměty byly zrušeny.
Na gymnáziích tak klesl celkový počet
hodin v rozmezí 120 - 180 hod. oproti počtu hodin,
na které gymnázia měla nárok podle
tabulky koeficientu dělení.
Další úsporná opatření
v této oblasti jsou naprosto vyloučena a v této
souvislosti působí spíš směšně
prohlášení, že je třeba hledat
další rezervy v této oblasti. Zařazování
učitelů do desáté platové třídy
je klíčovým problémem pro udržení
kvalitních a nejlepších učitelů
na gymnáziích. Jejich práce je velice zodpovědná,
žádá nejvyšší míru
kvality a profesionality. V podstatě se dá říci,
že se blíží podmínkám výuky
na vysokých školách. Přitom např.
v okrese Karviná je do desáté platové
třídy zařazeno v rámci úsporných
opatření pouhých 30% učitelů.
Na soukromých školách - díky dotaci
státu a výběru školného - jsou
do této desáté třídy zařazeni
všichni vyučující, nehledě na
výšku osobních příplatků.
Čímž máme nežádoucí
disproporce v rozmezí prakticky 1000 - 1800 korun, a to
bez ohledu na kvalitu práce.
Přesto, že v tisku byly zveřejněny zprávy
o zajištění finančních prostředků
na osobní platy učitelů ve výši
10%, realizace v praxi je úplně jiná. Finanční
prostředky stačí na pokrytí osobních
platů maximálně do S %.
Před realizací všech uvedených úsporných
opatření už v minulém roce bude při
stanovených normativech na rok 1993 na školách
chybět jen pro gymnazia v okrese Karviná 3,5 mil.
korun, v průměru na jedno gymnázium 500 -
700 tis. korun. Výše uvedené problémy
jsou dále rozpracovány v příloze,
se kterou vás nyní nebudu zdržovat, ale samozřejmě
přiložím a budu žádat na ně
odpověď.
Na základě uvedených skutečností
žádám pana ministra školství o
vysvětlení: za prvé - podle jaké filozofie
a podle jakých rozborů byly stanoveny normativy
jednotlivých typů středních škol?
Za druhé - proč bylo přijato rozhodnutí
o odebrání osobních příplatků
všem ředitelům gymnázií? Dále
žádám o projednání požadavků
Rady ředitelů gymnázií a sdělení
závěrů z tohoto jednání.
Dámy a pánové, plně chápu napjatost
rozpočtu i obtížnou situaci ministerstva školství.
Nicméně jsem přesvědčen, že
je třeba se těmito problémy zodpovědně
zabývat a zabývat fundovaně, což si
nemyslím, že je naplněno. Když porovnáme
mzdové normativy, které v podstatě další
komentář nevyžadovaly, jen pro ukázku:
gymnázia tvoří pouhých 90% normativu
obchodních akademií, 84% normativu pedagogických
a knihovnických škol, pouhých 78% theologických
škol, pouhých 77% průmyslových škol
a pouhých 56% zemědělských, lesnických,
zahrádkářských a rybářských
škol. To považuji při nejmenším za
skandální.
Z těchto uvedených údajů se nabízejí
v podstatě tyto závěry: za prvé -
stanovení normativu bylo provedeno nezodpovědně,
za druhé - schází objektivní skutečný
rozbor, který se zakládá na objektivně
zjištěných faktech, na základě
kterého byly normativy stanoveny, za třetí
- normativy nebyly konzultovány s právními
subjekty, kterých se to týká.
Na závěr bych shrnul interpelaci, kterou samozřejmě
odevzdám písemně, aby bylo možné
se k ní vyjádřit komplexně. Závěrem
mi dovolte pouze vyjádření politování
nad faktem, že tak důležitý bod, který
- myslím si - mohl být zařazen i do projednání
před touto sněmovnou, jakožto projednání
celé školské koncepce, nebyl touto sněmovnou
schválen. Myslím si, že to vrhá poněkud
špatné světlo na nás. Myslím
si, že v nejbližší době bychom se
touto palčivou a tristní otázkou co nejdůkladněji
měli zabývat. Za poslance HSD-SMS mohu říci,
že se budeme snažit připravit koncepci, která
by snad mohla nějakým způsobem sanovat nedostatky,
které jsou zřejmé.
Interpelaci podává skupina poslanců Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR ministru práce a sociálních
věcí ČR ing. Jindřichu Vodičkovi.
Interpelaci předkládají poslanci Anna Váchalová,
Eva Fišerová, Robert Dostál, Ladislav Rymeš,
Jaroslav Palas, Hana Lagová, Stanislava Bumbová,
Jaroslav Ortman, Květa Čelišová a Gerta
Mazalová.
Vážený pane ministře, ministerstvo práce
a sociálních věcí vydalo dne 9. 2.
1993 výklad k ustanovení § 36 vyhlášky
č. 182/1992 Sb. S tímto výkladem se omezuje
okruh oprávněných osob, kterým dosud
dle uvedené vyhlášky byl příspěvek
na provoz motorového vozidla a příspěvek
na úhradu pojištěného poskytován.
Protože podle našeho názoru výklad překračuje
obecně uznávaná pravidla výkladu a
oproti obecně uznávaným pravidlům
mění smysl ustanovení a rozsah práv
a povinností, obracíme se na vás se žádostí
o jeho změnu.
Potřeba takové změny vyplývá
z dopadu, který má tento výklad na rozsah
práv a povinností zdravotně postižených
občanů. Důvody našeho stanoviska jsou
následující:
1. Výklad vychází z naprosté závislosti
a samostatnosti ustanoveni § 36 odst. 1 a § 36 odst.
2. Ačkoliv obě ustanovení spolu souvisí
- viz níže uvedená citace.
"l. Těžce zdravotně postiženým
občanům uvedeným v příloze
č. 2, která je součástí této
vyhlášky, kterým byly přiznány
mimořádné výhody 2. stupně,
s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou
hluchotou, nebo 3. stupně, kteří jsou držiteli
motorových vozidel, poskytují okresní úřady
příspěvek na provoz motorového vozidla
a příspěvek na úhradu pojistného
zákonného pojištění odpovědnosti
za škody způsobené provozem motorových
vozidel, používá-li motorové vozidlo
jeho držitel pro svou pravidelnou dopravu nebo dopravu manžela
(manželky), dítěte nebo jiné blízké
osoby, kterým byly přiznány mimořádné
výhody 2. stupně s výjimkou postižených
úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo 3. stupně.
2. Pokud byly přiznány mimořádné
výhody 2. nebo 3. stupně oběma manželům,
rodiči a dětem nebo dětem, je možné
poskytnout příspěvek na provoz motorového
vozidla každému z nich, pokud se motorové vozidlo
používá na jejich dopravu."
Z ustanovení odst. 2 vyplývá, že právo
na přiznání na příspěvku
není podmíněno držitelstvím motorového
vozidla, ale přiznáním mimořádných
výhod 2. nebo 3. stupně a používáním
motorového vozidla k dopravě těchto osob.
Z dikce tohoto ustanovení cituji "pokud byly přiznány
mimořádné výhody 2. nebo 3. stupně
oběma manželům, rodičům a nezaopatřeným
dětem nebo nezaopatřeným dětem, je
možné poskytnout příspěvek na
provoz motorového vozidla každému z nich vyplývá,
že pokud byly přiznány tyto výhody pouze
jedné z těchto osob, náleží příspěvek
pouze této osobě, a to nezávisle na tom,
zda je či není držitelem motorového
vozidla. Z podmíněnosti nároku této
osoby pouze přiznáním mimořádných
výhod 2. nebo 3. stupně a používáním
vozidla pro její dopravu jasně vyplývá,
že jde o nárok samostatný, nepodmíněný
držitelstvím motorového vozidla.
2. V ustanovení § 36 odst. 1 se mezi oprávněnými
osobami vyskytují i blízké osoby, kterým
byly přiznány mimořádné výhody
2. stupně s výjimkou postižených úplnou
nebo praktickou hluchotou, nebo 3. stupně. Uvedeným
výkladem dochází k tomu, že například
velká skupina osob mentálně postižených
by nemohla nadále příspěvek na provoz
motorového vozidla obdržet, protože nesplňuje
kritérium nezaopatřené dítě
a nemůže se stát držitelem motorového
vozidla. U těchto osob nepřichází
v úvahu ani možnost získání v
příspěvku na individuální dopravu,
neboť dle ustanovení § 37 je tento příspěvek
určen výhradně občanům s těžkými
vadami nosného nebo pohybového ústrojí
a občanům nevidomým. Příspěvek
na individuální dopravu nemůže obdržet
ani skupina těžce zrakově postižených
občanů, kteří ještě nejsou
zcela nevidomí.
Vzhledem k těmto skutečnostem se na vás,
vážený pane ministře, obracíme
s dotazem, jak bude vaše ministerstvo problematiku těchto
osob, jsou-li osobami blízkými, za existence výše
uvedeného výkladu řešit, aby nedošlo
k jejich diskriminaci oproti jiným skupinám těžce
zdravotně postižených občanů.
Dále výše uvedený výklad má
i další finanční a sociální
dopad na těžce zdravotně postižené
osoby, které se sice mohou stát držiteli motorového
vozidla, avšak nejsou vzhledem k typu a rozsahu svého
postižení schopny motorová vozidla samy řídit.
Podmíněnost přiznání příspěvku
držitelstvím vozidla by vedlo k nutnosti velkého
počtu změn v osobě držitele s dalším
finančním zatížením celé
rodiny postiženého - převodní poplatky,
ztráta bonusu na havarijní pojištění,
případně nutnost uzavřít nové,
podstatně dražší havarijní pojištění
apod. Přitom jde o opatření ryze administrativního
charakteru vyhláškou nevyžadované.
Ptáme se proto, zda si ministerstvo při tvorbě
výkladu uvědomilo i tuto skutečnost a považuje
výklad, který v rozporu s vyhláškou
de facto provedením takového převodu podmiňuje
přiznání příspěvku za
legální a smysluplný?
Zde v Parlamentě byla nedávno diskuse o tom, že
poslanci u příležitosti jmenování
delegace do evropských struktur by měli důstojně
reprezentovat Československo, možná dokonce
skládat jazykové zkoušky. Přiznám
se, že moje angličtina osobně není nejlepší
a díky tomu nejsem pravidelným čtenářem
anglického tisku např. Financial times.
Byl jsem přáteli upozorněn na časopis
Financial times z 11. ledna 1993, kde byla publikována
šestistránková příloha světového
formátu jako reklama na Českou republiku. Prostudoval
jsem si tuto přílohu a docházím k
názoru, že se jedná o placenou reklamu, která
obsahuje v celé nahotě určitý primitivistický
způsob pouze některých částí
této společnosti.
Domnívám se, že pokud jsem reprezentantem státu,
měly by se ukazovat v celé šíři
jeho zájmy a ne jen zájmy z pohledů jenom
některých politických stran.
Jedná se skutečně o rozsáhlou reklamu,
toto jsou kopie, takže v originálu jsou fotografie
barevné, takže nedokážu odhadnout, kolik
taková reklama stojí.
Zde je spousta částí, které upozorňují
na některé věci. Fotografie pana premiéra
je poněkud nedokonalá, protože xerox dobře
barevnou fotografii nevzal. Pod touto fotografií je věta:
"Nemyslím, že je lepší sociální
politika, než silná a funkční tržní
ekonomika.". V Československu ale nemáme ekonomiku
ani silnou, ani tržní.
Navštívil jsem včera meeting v Teplicích,
kde jsem hovořil se studenty teplických gymnázií,
a myslím, že jejich dojem z naší situace
byl jiný, než odpovídá této reklamě.
V této reklamě se líčí způsob
českého života - v podstatě se líčí
život českých pasáků, kteří
se válí po barech, ale o lidech, kteří
vytváří skutečné hodnoty, je
tam napsáno málo.
Chtěl bych se zmínit o tom, jakým způsobem
je reprezentována Česká republika v této
reklamě. Tady se hovoří o příspěvku
České republiky do světové kultury.
Dovolím si poněkud lámanou češtinou
to přímo z originálu přeložit:
Odkaz starého českého království
a dědictví české kultury vložilo
nesmírnou roli do historie evropských národů.
Např. dobrý svatý Václav, král
český, zašel do anglického vánočního
folklóru a dánské děti zpívají
o české princezně královny dánské.
Francouzi a Angličané znají historii hrdinné
smrti českého krále Jana z bitvy u Kresčaku.
Myslím, že toto je reklama vhodná pro mateřské
školky, ale propagovat tímto způsobem Českou
republiku u obchodníků není nejlepším
způsobem.
Vážený pane premiére, já jsem
se kdysi dávno cítil vědcem a než mi
v tom komunističtí kádrováci zabránili,
publikoval jsem zahraniční tisky. Moje ambice byly
velice uspokojeny, když se mi podařilo dostat své
myšlenky do světového tisku. Přiznám
se, že to nebyly časopisy světového
formátu. Nebyl jsem nejsilnější v angličtině,
takže korekturu mého jazykového článku
po provedené korektuře jsem téměř
nepoznal. Ale publikovaný článek nesl jméno
Československo. Přesto jsem se ale nikdy nesnížil
k tomu, abych publikoval vlastní ideje formou placené
reklamy, jako je to zde.
Bohužel, zde nikde není uveden autor, pouze na poslední
stránce je citována nějaká reklamní
agentura a pod tím je - copyright ministerstvo zahraničních
věcí, Bohemia a Foundation. Nevím, kdo to
vydal, a proto se chci zeptat:
1) Zdali byla tato stranická propaganda ODS a koaličních
stran financována z peněz daňových
poplatníků. Pokud ano - kolik stála a zda
pokládáte tento způsob vynakládání
prostředků daňových poplatníků
za účelný.
2) V záhlaví tohoto dokumentu je uveden státní
znak. Chci se zeptat, zda tento způsob používání
státního znaku v takovéto reklamě
je v souladu se zákonem.
3) Domnívám se, že nedokonalá znalost
cizího jazyka je spíše tolerovatelná
u poslanců, než u placených profesionálních
zaměstnanců ministerstva zahraničí.
Chci se zeptat, co uděláte pro zlepšení
jejich jazykových znalostí.
Jako doklad reakce světové veřejnosti na
tuto reklamu přikládám článek
jednoho z předních světových ekonomů
profesora Milana Zeleného z USA.
Předám celou tuto interpelaci a přílohu
Kanceláři Parlamentu České republiky.
Fond národního majetku založil 30. 4. 1992
akciovou společnost Salma Hradec Králové,
čímž byl zprivatizován masokombinát
Březhrad, se základním jměním
přes 243 mil. Kč. Privatizační projekt
a. s. Salma Hradec Králové byl schválen v
tomto rozdělení majetku:
3% restituce - drží Fond národního majetku,
35% kupónová privatizace, 31% společnost
s. r. o. Rozkvět, 31% Fond národního majetku
s určením pro budoucí vlastníky půdy,
to jest pro zájemce ze zemědělské
prvovýroby.
S tímto členěním akcií byla
Salma veřejně nabídnuta i DIKům. V
souladu s privatizačním projektem bylo firmě
Rozkvět prodáno 78 tisíc akcií v nominální
hodnotě tisíc korun přímým
prodejem. Ovšem dalších 78 tisíc akcií
v této nominální hodnotě bylo Fondem
národního majetku odprodáno firmě
PUM s. r. o., která nebyla vůbec uvedena ve schváleném
privatizačním projektu. Odprodány jí
byly akcie, určené pro zájemce z řad
zemědělské prvovýroby. Firma Rozkvět
a PUM dnes vlastní 65% akcií a Fond národního
majetku nyní pouze drží 38% akcií akciové
společnosti Salma.
Firma PUM byla založena 27. prosince 1991 a firma ROZKVĚT
byla založena 28. ledna 1992. Obě společnosti
PUM i ROZKVĚT jsou personálně i kapitálově
propojeny v představenstvo a. s. SALMA. O výhodách
společnosti PUM na úkor společnosti SALMA
vypovídá nájemní smlouva. uzavřená
mezi SALMOU a PUM dne 12. října 1992, kterou došlo
k pronájmu celé činnosti akciové společnosti
SALMA na společnost s ručením omezením
PUM. Společným jmenovatelem obou společnost
PUM a ROZKVĚT jsou oba náměstci a ředitel
SALMY.
Představenstvo akciové společnosti SALMA
je tvořeno již výše zmíněnými
náměstky a ředitelem SALMY, který
je současně předsedou představenstva
a dále přistupující společník
firmy ROZKVĚT a ředitel Agrobanky v Pardubicích.
Na jedné z předchozích schůzí
Poslanecké sněmovny bylo nám, poslancům,
naznačeno, že interpelovat je vhodné pouze
tehdy, když vyčerpáme vlastní možnosti
ke zjištění věci. K tomu uvádím:
Na nezákonný postup při uzavírání
nájemní smlouvy mezi SALMOU a PUM dne 12. října
1992 jsem upozornila fond národního majetku dopisem
ze dne 6. ledna 1993 s tím, že prekluzivní
doba tří měsíců uplyne 12.
ledna 1993. Současně jsem v dopisu uvedla, že
veškeré podklady byly zaslány doktorem Jiřím
Novotným jak na fond národního majetku, tak
ing. Skalickému a ing. Němcovi dopisem ze dne 26.
prosince 1992. Dne 13. ledna 1993 pod čj. 10/93 mi bylo
z fondu národního majetku odpovězeno v tom
smyslu, že rozhodnutí o pronájmu nemovitostí
akciové společnosti je podle jejích stanov
v kompetenci valné hromady. Protože fond národního
majetku České republiky drží již
pouze 38% akcií akciové společnosti SALMA,
byl v této věci přehlasován ostatními
akcionáři - PUM a ROZKVĚT, kteří
jsou vlastníky 62% akcií.
Dále chci uvést, že předseda odborů
akciové společnosti SALMA dostal na dopis, který
odeslal 16. října 1992, a který se týkal
nedodržování postupu privatizace akciové
společnosti SALMApodle schváleného privatizačního
projektu a odprodeje 31% majetku SALMY firmě PUM, panu
premiérovi a odpověď Kanceláře
předsedy vlády ČR ing. Kocourka dne 26. října
1992 zněla v tom smyslu, že tímto způsobem
privatizace nebyl porušen zákon neboť při
schválení privatizačního projektu
bylo sice 31% akcií vyčleněno pro ponechání
ve fondu národního majetku s určením
pro budoucí vlastníky půdy, ale se nijak
přesně vymezeným budoucím vlastníkem.
Rovněž se v dopise uvádí, že vyčleňování
akcií pro propojení zpracovatelského průmyslu
a prvovýroby, k čemuž část privatizačního
projektu směřovala, se neshoduje se současnou
koncepcí zemědělské politiky vlády.
Proč se vlastně zabývat touto podivnou privatizací
akciové společnosti SALMA. Taková počínání
totiž podrývají privatizační
proces v samotných jeho základech a v tomto případě
vážně diskreditují kuponovou privatizaci
u veřejnosti. Akcionáři DIKové jsou
zbavováni svých podnikatelských práv
a kráceni ve svých majetkových právech
ještě před skončením kuponové
privatizace.
Proto ve smyslu platného znění zákona
o jednacím řádu České národní
rady se na vás obracím s touto interpelací
a žádám odpověď na tyto dotazy:
1. Kdo a proč odprodal firmě PUM 31% akcií
akciové společnosti SALMA ačkoliv firma PUM
nebyla uvedena ve schváleném privatizačním
projektu.
2. Zda dochází k porušování paragrafů
194, 196, 197, a 265 obchodního zákoníku.
3. Proč fond národního majektu nepožádal
příslušný soud dle § 131 a 183
obchodního zákoníku o vyslovení neplatnosti
usnesení valné hromady akciové společnosti
SALMA ze dne 12. 10. 1992 podle něhož došlo k
pronájmu veškeré činnosti akciové
společnosti SALMA společnosti PUM, proč neprotestoval
ani proti složení představenstva akciové
společnosti SALMA, proč nenamítal, že
dozorčí rada akciové společnosti není
v pořádku.
4. Jaké jsou možnosti pro
a) likvidaci současného neprávního
stavu celé záležitosti
b) eventuální trestní postih uvedených
protiprávních kroků, které mají
podle mého názoru oporu v § 128 trestního
zákoníku v platném znění.
Mám interpelaci na pana ministra zemědělství,
ale myslím, že je zbytečné takovou interpelaci
přednášet, protože tady není a
mám takovou obavu, že poloprázdné sněmovně
nebo třičtvrtě prázdné sněmovně
to také velký význam mít nebude. Já
si dovolím učinit na začátek jednu
poznámku.
Domnívám se, že v příštím
jednacím řádu by se velice vážně
měl zvážit systém interpelací,
protože tak, jak se provádějí dnes to
je monolog před prázdnou sněmovnou. Na druhé
straně chci poznamenat, že ti, kteří
interpelaci přednášejí, si zřejmě
neuvědomují, že je vůbec nikdo neposlouchá.
Ostatně ještě bych měl jednu technickou
připomínku. V této sněmovně
je tak špatná akustika, že dost často
vůbec, já aspoň osobně tam na tom
místě nevím, o čem se hovoří.
Chtělo by to, aby technická správa nechala
akustiku prověřit, protože se domnívám,
že poslanci by měli vědět, když
už tady sedí, o čem se jedná. Dovolte
mi, abych se řídil tím, co jsem řekl
a sněmovně sdělil velice krátce o
co se jedná. Budu stručný.
Jedná se o len. Len a lněné látky
je artikl, o který je v zahraničí zájem.
Máme kapacity průmyslové, které jsou
schopny lněné tkaniny, nebo lněné
vlákno zpracovat. Máme půdy a zemědělce,
kteří jsou ochotni len vypěstovat a přesto
len pro domácí spotřebu dovážíme.
Dovážíme ho proto, že len je plodina celkem
riskantní, někdy vyjde a je to dobré ale
také vyjít nemusí a je to špatné.
V této souvislosti by bylo potřeba, aby ministerstvo
zemědělství ve spolupráci, zřejmě
s financemi, vzalo určitou garanci nad úvěry,
které se pro pěstování lnu poskytují
a lnářství umožnilo, aby existovalo.
To nemá vůbec žádný politický
podtext, protože někdo na té půdě
bude hospodařit. A ať tam bude hospodařit kdokoli,
tyto problémy mít bude.
Čili vznáším otázku, proč
se sem dováží drahý holandský
len a nepodporuje se domácí lnářství
a prosil bych, aby ministerstvo zemědělství
na tuto otázku odpovědělo. Mám zdůvodnění
tři stránky a to předám písemně,
nebudu s tím obtěžovat.
Ale jednu prosbu mám: Zda by poslanecká sněmovna
nezkrátila lhůtu na odpověď na 10 dní.
To proto, že dnes je 25. února a předpokládám,
že výstřelek počasí je jen dočasný
a během krátké doby bude potřeba připravovat
půdu a sít. Proto si myslím, že by zemědělci
měli znát odpověď v krátké
době, a proto navrhuji zkrácení na 10 dnů.
To je jeden dotaz.
Druhý dotaz je podobného druhu, ale trochu jiný:
Žádám ministerstvo zemědělství
a příslušné orgány o vysvětlení,
proč se v současné době do ČR
dovážejí holandské brambory, když
v ČR jsou celé sklady našich brambor, které
nejsou na odbyt.
V této souvislosti bych poznamenal, že západoněmecká
vláda a pracující velmi rychle reagovali
na problémy, které vznikly v ocelářství
a zarazili prakticky dovoz z tzv. východních zemí
do své země i do dalších zemí.
Prostě je to tak, že každá vláda
musí hájit svůj průmysl, své
zemědělství, své lidi, své
pracovníky, a domnívám se, že naše
vláda by tak měla postupovat také, a proto
žádám velice důrazně o vysvětlení,
proč se dovážejí výrobky, které
hnijí v našich skladech.
Již mnohokrát byla veřejně diskutována
otázka polychlorovaných bifenylů, tzv. látek
PCB a jejich likvidace v potravinovém řetězci.
Paradoxní na celé situaci je, že nikdo ze zúčastněných,
tj. ani chemický průmysl nátěrových
hmot, ani zemědělští výrobci
nenesou vinu na stávající situaci. Přesto
jsou však ekonomicky tvrdě postihováni právě
poslední jmenovaní, a to bez ohledu na to, zda se
jedná o transformované či samostatně
hospodařící zemědělské
výrobce. Masové nucené vybíjení
stát hrozí v mnoha případech ekonomickým
krachem jejich hospodářství.
V této souvislosti se obracím se žádostí
na pana předsedu vlády a pana ministra zemědělství
Luxe, aby byly uvolněny z veřejných fondů
prostředků státního rozpočtu,
která by umožnila řešit alespoň
nejnaléhavější případy.
Dále s dotazem, jak bude postupovat ministerstvo zemědělství
v konkrétních případech, ve kterém
byly řádně nárokovány a tyto
požadavky nebyly vykryty. Jedná se např. o
Zemědělské družstvo Podještědí
se sídlem v Českém Dubu, které v důsledku
zjištění PCB a následné likvidace
skotu se ocitlo v situaci, kterou není schopno řešit
vlastními silami a prostředky a o rodinu Žižkovu,
která od tohoto družstva zakoupila bez zavinění
družstva kontaminovaný skot, který bylo nutné
zcela zlikvidovat, což ve svých důsledcích
znamená likvidaci její vlastní zemědělské
výroby. Takových případů je
možno najít více.
S dotazem, jak bude vláda a ministerstvo zemědělství
přistupovat v případech zemědělských
subjektů, jejichž potíže související
s PCB ohrožují proces jejich úspěšné
transformace a způsobují též jejich
neschopnost vypořádat se s restitučními
nároky oprávněných osob.
Celou interpelaci podám písemně. Spolu se
mnou ji podává pan poslanec Trnka.
Vážený pane ministře, obracím
se na vás na základě žádosti
představitelů obcí, tedy po svých
neúspěšných jednáních
a mých poslaneckých zjištěních
v rámci regionu. V současné době značná
část obcí přechází na
efektivnější způsob vedení agendy,
tzn. využití výpočetní techniky.
Základní databází a zároveň
informací je evidence obyvatel, která se dále
používá pro řadu civilně správních
a hospodářských úkolů, např.
evidenci bytů, stavebních rozhodnutí, daní,
poplatků, sociálních dávek, matriky
a také voličské seznamy. Při vytváření
těchto databází lze s úspěchem
použít databáze okresního registru obyvatel
Policie ČR jednotlivých okresů, a to - podotýkám
- pouze těch vybraných údajů, které
se samozřejmě - na jiných formulářích
- vnášely. K těmto ale v současné
době není přístup. Nemohou být
poskytnuty, neboť podle vyjádření nevydal
jste jako ministr takový rozkaz. Konstatuji, že jednotlivá
okresní ředitelství Policie ČR rozesílají
sděleni, ve kterém je pro mne lakonické "poskytovat
nelze", s odůvodněním, že nejsou
dosud vypracována obecná pravidla a není
softwarové vybavení. S doporučením
zároveň obcím, aby své požadavky
řešily přes Svaz měst a obcí.
Osobně považuji takovou odpověď za oddalování
vyřešení celé záležitosti.
Již od září minulého roku na
tyto problémy bylo vaše ministerstvo upozorňováno.
Podle dostupných informací programy, o kterých
jsem již hovořil, umožňují okamžité
vytvoření určitých textových
údajů a jejich předání na jiné
médiu, o které se vlastně jedná, a
to jsou diskety. Vážený pane ministře,
považuji za zcela zbytečné a absurdní
dostávat obce do situace, kdy jsou nuceny znovu pracně
zpracovávat potřebné údaje, již
jednou zpracované. Proto vás žádám
o urychlené řešení celé záležitosti.
Vlivem privatizace ČSAD, neúměrně
vysoké silniční dani, odbourávání
dotací do veřejné dopravy se tato stává
postupně ryze komerční záležitostí.
Z tohoto důvodu dochází k masovému
rušení autobusových linek, jež jsou sice
z pohledu ČSAD ztrátové, ale z pohledu obcí
okresu Bruntál životně nutné. Jedná
se o linky, které jsou jedinou možností dopravy
dětí do školy a občanů do zaměstnání.
V minulých dnech došlo v řadě míst
našeho okresu k jednáním mezi starosty obcí
a zástupci ČSAD kde bylo jasně řečeno,
že budou nerentabilní linky zrušeny. Jako jedinou
možnost zabezpečit dopravu vidí starostové
v dotování nerentabilních linek z obecních
zdrojů, na což ovšem v obecních pokladnách
nejsou peníze. Chtěl bych ministra dopravy upozornit,
že okres Bruntál je pohraničním okresem,
který byl od roku 1945 trvale postupně dosídlován.
Na tyto účely stát vynaložil obrovské
finanční částky formou příspěvků
na individuální bytovou výstavbu, osídlenecké
příspěvky apod. Další neméně
závažnou okolností je i to, že tento okres
vykazuje jedno z nejnižších procent nezaměstnanosti
v republice, tudíž občané musí
za prací dojíždět. Celou tuto problematiku
je možno přenést z roviny obecné do
roviny politické. Domnívám se, že vláda
- tak jak má ve svém programu - má hájit
české národní zájmy. Jestliže
svými kroky destabilizuje příhraniční
okresy, což způsobuje odliv obyvatelstva, pak se mi
tento způsob hájení národních
zájmů zdá být poněkud podivný.
Není mým cílem touto interpelací provést
nějaká hodnocení práce vlády.
Cílem by bylo získat jasnou odpověď
na tyto otázky: 1. jakým způsobem bude zajištěno
autobusové spojení mezi obcemi a městy našeho
pohraničí. 2. jaký bude vývoj služeb
hromadné dopravy s ohledem na hustotu osídlení
a dosažitelnost pro obyvatele. Žádám ministra
dopravy o odpověď na uvedené otázky
ve stanovené lhůtě 30 dnů.
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, kolegyně
a kolegové, dovolte mi, abych před touto poloprázdnou
sněmovnou vyslovil souhlas s prof. Trnkou, protože
se domnívám, že ve věci interpelací
mají být minimálně alespoň
ministři přítomni, tak jak je tomu v parlamentech
západních zemí. Já mám 2 interpelace,
které sice hýbou občanskou veřejností,
kde se na mě obrací naši voliči, jednak
interpelaci na ministra vnitra Jana Rumla ve věci nelegálního
pobytu cizinců na území ČR a postupu
policie vůči těmto nelegálním
cizincům.
Druhou interpelaci mám na ministra zahraničních
věcí Jozefa Zielenience ve věci týkající
se uvažovaného odsunu žadatelů o azyl
ze Spolkové republiky Německo do České
republiky. Kolegyně a kolegové, myslím si,
že nebudeme plýtvat vzácným časem.
Já jsem se rozhodl tyto interpelace podat písemně.
Děkuji. (Interpelace předány stenografce,
která je odevzdala organizačnímu oddělení.
)
Rozhodnutím bývalé federální
vlády byly zrušeny některé zastupitelské
úřady bývalé ČSFR. Většina
úřadů takto rušených se nacházela
mimo evropské území, mnohé z nich
ztratily změnou politického systému svůj
význam jako opěrné body světového
socialistického společenství. Z těchto
pragmatických, ekonomických hledisek je nutno jejich
řešení akceptovat. V poslední době
se však na mne obrátila celá řada podnikatelů,
kteří obchodují s partnery v evropských
zemích, mj. i v zemích na nižším
stupni hospodářské úrovně,
v nichž se údajně mají zastupitelské
úřady rušit, což může výměnu
zboží výrazně zkomplikovalo země
jsou z našeho hlediska zajímavé především
tím, že jsou ochotny akceptovat i zboží
naši výroby, které je obtížně
uplatňované v rozvinutých zemích západní
Evropy. Např. objem výměny zboží
s Albánií v minulých letech narůstá
a potřeby československého importu do této
země mají stoupající tendenci řada
soukromých firem v roce 1992 dosáhla obratu řádově
ve statisících amerických dolarů.
Proto mě zarazilo, že ambasáda ČSFR,
která přestála v Albánii dlouhou dobu
existence, má být nyní údajně
zrušena. Je to divné i z toho důvodu, že
ostatní státy Evropy, jako např. Rakousko,
Švýcarsko, Francie své úřady
v Albánii buďto rozšiřují nebo
dokonce nově zřizují. Rovněž.
Albánie má v Praze fungující zastupitelský
úřad, byť je to země nepoměrně
chudší. Zánikem zastupitelského úřadu
v této zemi se natolik sníží možnosti
našeho importu a státního servisu ČR
našim podnikatelům v této zemi, že možnosti
našeho vývozu se tím ztratí. Žádám
pana ministra, aby zvážil nutnost rušení
zastupitelských úřadů ČR v
Evropě a pokud možno aby co největší
množství těchto úřadů
bylo zachováno. Žádám současně,
aby pan ministr předložil seznam zastupitelských
úřadů či konzulárních
misí, které nemá Česká republika
v evropských zemích zřízeny.
Vážený pane předsedo, dne 16. 12. 1992
byl přijat Federálním shromážděním
ČSFR zákon č. 634 o ochraně spotřebitele.
Předmětem zákona je stanovení podmínek
podnikatelům, které směřují
k ochraně spotřebitelů.
Zákon byl převzat do systému platných
právních předpisů České
republiky. U nás tedy platí a jeho ustanovení
je třeba dodržovat. Bohužel se tak neděje,
neboť nebyl ještě uveden do praktického
života. Hlavním důvodem je skutečnost,
že doposud nebyly ani předloženy návrhy
zákonů či zákonných opatření,
které by stanovily podrobnější pravidla,
zejména pro umožnění faktické
ochrany spotřebitelů. Nebyla ani vydána vládní
nařízení, která by stanovila subjekty
oprávněné k ukládání
pokut a k posuzování případů
porušení povinností plynoucích z předmětného
zákona. K oběma nutným krokům je oprávněna
a zmocněna vláda ČR.
V důsledku uvedených skutečností panuje
právní nejasnost, např. v otázce reklam
tabákových výrobků, v otázce
klamavé propagace a prodeje "pravých kožených
bund amerických válečných pilotů
coby návratu jedné legendy" či minikostek
vytápějících maxiprostory a v jiných
klíčových otázkách obchodu
a služeb.
Z uvedených důvodů se na vás, pane
premiére obracím s touto interpelací a požaduji,
aby vláda ČR zpracovala a předložila
příslušné návrhy zákonů
a aby neprodleně přijala účinná
opatření ke skutečné realizaci tohoto
tolik potřebného zákona.
Vážený pane ministře, jsem nucen na
základě dopisů na nás poslance LSU
upozornit na situaci, ke které dochází v
současné době při zdaňování
krmných směsí tuzemské provenience
a z tuzemských komponentů daní z přidané
hodnoty. Jakousi záhadnou podzákonnou operací
došlo k tomu, že krmné směsi jsou daněny
sazbou daně z přidané hodnoty ve výši
23% na místo sazby 5%, která by byla vhodnější
z praktického hlediska.
Za tohoto stavu se jak producenti, tak odběratelé
krmných směsí dostávají doslova
do tragické situace, neboť prvně jmenovaným
se snižuje odbyt a u zemědělských výrobců
se výrazně snižuje užitkovost hospodářských
zvířat.
Celý problém pramení z toho, že krmné
směsi byly Závaznou informací generálního
ředitelství cel č. 36/1993 zařazeny
do č. 2309 90 celního sazebníku, čímž
došlo až nepochopitelným způsobem ke změně
daňové sazby. Dopady jsou, dá se říci,
tragické.
Z uvedených důvodů vás, pane ministře,
žádám, interpelací
1. o vysvětlení celé situace z hlediska zákona
o dani z přidané hodnoty, která je poněkud
nepochopitelná;
2. o přijetí okamžitých opatření
k odstranění nespravedlnosti a tvrdosti tohoto opatření.
Dále se obracím na pana ministra Stanislava Bělehrádka
ve věci kartelových dohod, které již
byly v minulosti řešeny velmi důsledně
z jeho strany, ovšem některé závody
Zemědělského nákupu v ČR se
dneska k tomu opět stavěj z monopolního postavení.
Vážený pane ministře, žádám
na základě vašeho vyjádření
ze dne 8. 12. 1992, kterým vaše ministerstvo rozhodlo
o zrušení kartelových dohod uzavřených
mezi zemědělskými závody v ČR,
a v němž bylo jednoznačně konstatováno,
že se jedná o dohody uzavřené před
účinností zákona č. 63/1991
Sb., o řešení věci.
V současné době ovšem dochází
k tomu, že Zemědělské zásobování
a nákup v republice žádají o navrácení
integračních vkladů na zemědělských
subjektech a to na základě dříve uzavřených
neplatných dohod.
Z uvedených důvodů vás, pane ministře,
obracím se s touto interpelací na vás a žádám
vás o zásah např. formou vydání
závazného stanoviska vašeho ministerstva.
Ve svém stávajícím programovém
prohlášení definovala vláda svůj
vztah k zásadám strukturální hospodářské
politiky takto:
"Vláda bude důsledně dbát o upevnění
makroekonomické stability, která je nezbytnou podmínkou
pro podnikatelskou iniciativu, investiční aktivitu
a efektivní umísťování ekonomických
zdrojů. V tomto zdravém, makroekonomicky stabilním
a maximálně liberalizovaném ekonomickém
rámci bude vláda na mikroúrovni přispívat
k oživení hospodářství jak ze
strany nabídky, tak ze strany poptávky a bude přispívat
k urychlení efektivních strukturálních
přeměn.!
V listopadu uplynulého roku pak obdrželi poslanci
usnesení vlády k zásadám regionální
politiky jako jednoho z nástrojů realizace cílů
jmenovaných ve zmíněném citátu.
Usnesení stanoví zásady regionální
politiky vlády a vymezuje hospodářsky problémové
oblasti ve své příloze.
Nehodlám z věcné výhrady k těmto
zásadám s nimi polemizovat. Kladu však v souladu
s § 90 jednacího řádu premiérovi
vlády a ministru hospodářství jako
předkladateli materiálu následující
otázky:
1. V souladu s bodem II. 1 usnesení měla vláda
České republiky vyhlásit k 31. lednu 1993
v návaznosti na státní rozpočet program
podpory hospodářsky problémových oblastí
České republiky.
Proč se tak dosud nestalo a kdy bude program vyhlášen?
Za druhé - v bodu II/3 se ukládá ministrům
hospodářství a životního prostředí
k 30. červnu 1993 v rámci státního
informačního systému vyhlásit systém
územní identifikace. V jakém stádiu
jsou práce na tomto projektu, které údaje
a kriteria budou voleny pro klasifikaci oblasti?
Za třetí - v bodu II/5 se ukládá příslušným
ministrům jmenovat zástupce do Rady pro podporu
regionálního rozvoje při ministerstvu hospodářství.
Termín není stanoven. V jakém stádiu
je ustavení tohoto orgánu, jaký bude jeho
statut a případný vztah k tvořícím
se regionálním tripartitám?
Založení procesu reálných strukturálních
změn a odpovídajících rekvalifikací
umožňuje aktivní řešení
problému zaměstnanosti z pozice vlády, místních
orgánů i podnikatelských aktivit v součinnosti
s odbory. Moje současné poznatky ze Severomoravského
regionu však ničemu takovému nenasvědčují.
Výhled v resortech hornictví a hutnictví
signalizuje rychlý úbytek pracovních míst
s tím, že jejich současná nabídka
neskýtá záruku efektivního umístění
uvolňovaných zaměstnanců. Prudší
vývoj tohoto procesu by mohl narušit sociální
smír. Právě z tohoto důvodu požaduji
od premiéra vlády a ministra hospodářství
písemnou odpověď na položené otázky
ve stanovené lhůtě 30 dnů.
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové.
V souladu s § 90 odst. 1 jednacího řádu
Poslanecké sněmovny si dovoluji položit několik
otázek ministru vnitra České republiky panu
Janu Rumlovi ve věci uzavření vzájemné
dohody mezi ministerstvem vnitra a Generální prokuraturou
České republiky o zřízení koordinačního
centra pro dokumentaci a vyšetřování
násilí proti českému národu
od 8. května 1945 do 31. prosince 1989.
Jako člen branného a bezpečnostního
výboru jsem se seznámil s textem podepsané
dohody. Především chci sdělit, že
respektuji nutnost objasnění a odsouzení
jakýchkoliv skutečně spáchaných
trestných činů, je-li naplněna a prokázána
jejich skutková podstata, je-li obsah skutkové podstaty
identický se zněním zákona platného
v příslušném sledovaném čase.
Samotná dohoda svým předmětem a obsahem
ovšem vyčleňuje specifickou část
trestné činnosti sledovaného období
s cílem zdynamizovat jejich dokumentaci a objasňování.
V této souvislosti se tedy pana ministra ptám:
1. Je zřízení koordinačního
centra skutečně tím jediným a nutným
východiskem a nástrojem vyrovnání
se s neblahým dědictvím minulosti? Je jeho
zřízení v souladu se současně
platnými právními normami včetně
ústavy?
2. Jak početný útvar ministerstva vnitra
ČR a v jaké struktuře bude zabezpečovat
úzkou součinnost s koordinačním centrem.
tak, jak je uvedeno v článku V. odst. b) příslušné
dohody?
3. Proč dochází v textu dohody ke specifikaci
potřeby urychlení vyřizování
požadavků koordinačního centra pracovníky
příslušných složek ministerstva
vnitra ČR a Policie ČR, když je všeobecně
známa jejich dosavadní zátěž
související s nárůstem kriminality?
4. Proč se při tvorbě dohody nezvažovala
možnost parlamentní kontroly nad činností
koordinačního centra?
Se znalostí obsahu § 91 odst. 1 a 2 a s vědomím,
že nepodávám ani podnět ani připomínku,
prosím tímto i generálního prokurátora
ČR o jeho vyjádření k následujícím
bodům:
1. Není pojetí obsahu a postavení koordinačního
centra nad rámcem ustanovení článku
80 Ústavy ČR a zákona 60/1965 Sb. , o prokuratuře,
včetně přijatých dodatků, případně
nad rámcem článku 2 Ústavy ČR
a článku 2 Listiny základních práv
a svobod? Zdá se, že úkoly koordinačního
centra jsou širší než jsou zákonem
vymezené úkoly prokuratury. Centrum si klade za
cíl zabezpečovat objasňování,
dokumentaci, vyšetřování a analýzu
činů proti lidskosti a dalších mimořádně
závažných činů osobami, které
postupovaly protiprávně, daly k takovému
postupu podnět nebo pokyn nebo s takovým postupem
vyslovily souhlas nebo takový postup řídily.
2. Odpovídá nově definovaná kategorie
činu proti lidskosti, tak jak je uvedeno v čl. I
odst. 3 dohody, současně platným normám,
nebo jde o cílené rozšířené
manévrovacího prostoru?
3. Jaká bude základní struktura koordinačního
centra, kolik pracovníků z generální
prokuratury a kolik pracovníků jiných bude
koordinační centrum tvořit?
4. Proč není statut koordinačního
centra součástí, nebo přinejmenším
přílohou dohody, když řeší
rovněž vztah k jiným institucím?
5. Proč při hodnocení činnosti koordinačního
centra dle čl. VIII dohody se neuvažovalo o možnosti
projednání hodnotící zprávy
v Parlamentu České republiky? Jistě by to
odpovídalo významu uvedené problematiky.
Dámy a pánové, nechci v žádném
případě znevažovat úsilí
ministerstva vnitra ČR a generální prokuratury
o vyrovnání se s neblahým dědictvím
nedávné minulosti v oblasti porušování
práv a svobod občanů. Ovšem cíle,
jenž chtějí obě složky dosáhnout,
je reálné dosáhnout i bez nutnosti uzavření
jakékoli dohody, neb úzce souvisí s jejich
právním postavením a posláním.
Nemyslím si, že by jakékoliv zvýraznění
této problematiky, jejichž obsahem dohoda je, pomohlo
se s minulostí vyrovnat.
Demokratický svaz Romů na svém výročním
zasedání dne 20. 2. 1993, jehož se zúčastnili
vyslaní delegáti Romů z jednotlivých
měst a obcí České republiky, rozhodl
vydat následující prohlášení:
1. Demokratický svaz Romů protestuje a odsuzuje
jakékoli projevy násilí, intolerance, projevy
rasismu, antisemitismu a fašismu, jako prostředek
řešení sociálně ekonomických
problémů občana či skupin občanů
ČR.
2. DSR nesouhlasí s dosavadním způsobem řešení
těchto problémů, protože je v rozporu
s Listinou lidských práv a svobod i s mezinárodními
deklaracemi k ochraně práv občanů
či skupin občanů.
3. DSR věří, že vláda ČR
bude nadám pokračovat v nastoupené cestě
a nedopustí, aby byl ohrožen vývoj v našem
státě a společně za účasti
Romů přijme vhodný způsob řešení
současných problémů.
4. DSR je si vědom své spoluodpovědnosti,
a proto plně odsuzuje tu část romského
obyvatelstva, která se vědomě dopouští
trestné činnosti, a tím narušuje veřejný
pořádek.
5. DSR nesouhlasí s tím, aby problémy Romů
a s tím souvisejících otázek se řešily
ultimatem a nátlakovými akcemi, které v konečném
důsledku poškozují zájmy většiny
Romů žijících trvale na území
ČR.
Schváleno delegáty výroční
schůze ÚV DSR - jednohlasně. V Kladně
dne 20. 2. 1993.
Dovolte mi, kolegyně a kolegové, abych to předal
zástupcům vlády. (Předává
prohlášení mpř. vlády Kalvodovi.)

