(1) Za kárné provinění lze uložit
některé z těchto kárných opatření
a) napomenutí
b) snížení platu až o patnáct procent
na dobu nejdéle tří měsíců.
(2) Za závažné kárné provinění
nebo opakované kárné provinění
lze uložit některé z těchto kárných
opatření
a) snížení platu o patnáct procent na
dobu nejdéle šesti měsíců
b) návrh na odvolání člena Kolegiální
rady Úřadu z funkce
c) návrh na odvolání člena Úřadu
z funkce
d) návrh na odvolání viceprezidenta Úřadu
nebo prezidenta Úřadu z funkce.
(1) Úřad vydává Věstník
Úřadu, který vychází pravidelně
čtyřikrát ročně.
(2) Věstník Úřadu obsahuje zejména
a) jednací řády Kolegiální
rady Úřadu a senátů Úřadu,
b) kárný řád,
c) kontrolní program,
d) výroční zprávu o činnosti
Úřadu,
e) všechny kontrolní závěry, s výjimkou
těch, které obsahují skutečnosti,
na které se vztahuje zvláštní zákon
[Zákon č. 702/1977 Sb. o ochraně státního
tajemství, ve znění pozdějších
předpisů.]
Platy a požitky prezidenta Úřadu a viceprezidenta
Úřadu upravuje zvláštní zákon
[Zákon ČNR. 10/7993 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
ČNR a některých dalších předpisů.].
(1) Platy a požitky členů Kolegiální
rady Úřadu a členů Úřadu
se stanoví takto
a) měsíční plat činí
u člena Kolegiální rady Úřadu
17 000 Kč u člena Úřadu 15 000 Kč
b) vedle platu podle písm. a) náleží
paušální náhrada věcných
nákladů spojených s výkonem funkce
v měsíční výši u člena
Kolegiální rady Úřadu 6 000 Kč
u člena Úřadu 4 000 Kč
(2) Plat podle odstavce 1, písm. a) podléhá
dani z příjmů, paušální
náhrada podle odstavce 1, písm. b) dani nepodléhá.
(3) Požitky podle odstavce 1, písm. a) a b) jsou splatné
pozadu za měsíční období.
(4) Paušální náhrady za cestovné
přísluší orgánům Úřadu
a jejich členům uvedením v odstavci 1 ve
výši 2 000 Kč vykonává-li funkci
v místě trvalého bydliště, 4
000 Kč vykonává-li funkci v místě
které není totožné s místem trvalého
bydliště.
(5) Členům Kolegiální rady Úřadu
a členům Úřadu nenáleží
po dobu výkonu jejich funkce cestovní náhrady
s výjimkou nákladů na ubytování
a náhrad při zahraničních služebních
cestách.
(6) Nárok na plat podle odstavce 1, písm. a) členům
Kolegiální rady Úřadu a členů
Úřadu vzniká dnem, kdy byl člen zvolen,
a trvá ještě tři měsíce
po skončení výkonu funkce. Nárok na
ostatní požitky podle odstavce 1, písm. b)
a odstavců 4 a 5 náleží ode dne zvolení
do skončení výkonu funkce.
(7) Členům Kolegiální rady Úřadu
d členům Úřadu náleží
v kalendářním roce, v němž skutečně
vykonává-li funkci nejméně po dobu
devíti měsíců, další plat,
který se rovná měsíčnímu
platu podle odstavce 1, písm. a). Další plat
je splatný spolu s platem za měsíc listopad.
Vznikne-li nárok až v prosinci, je další
plat splatný spolu s měsíčním
platem za tento měsíc.
(8) Za dobu, kdy člen Kolegiální rady Úřadu
nebo člen Úřadu dočasně nevykonává
funkci, se krátí jeho požitky podle odstavce
1, písm. a) a b) v poměru k délce této
doby.
(9) V době, kdy člen Kolegiální rady
Úřadu nebo člen Úřadu nevykonává
funkci pro nemoc, náleží mu plat podle odstavce
1, písm. a) nejdéle však po dobu šesti
měsíců, po tuto dobu mu nenáleží
dávky nemocenského pojištění.
Ženě, která nevykonává tuto funkci
z důvodu mateřské dovolené, náleží
plat podle odstavce 1, písm. a), nejdéle však
po dobu šesti měsíců. Po tuto dobu ji
nenáleží peněžitá pomoc
v mateřství. Obdobně se postupuje, pokud
by členu Kolegiální rady Úřadu
a členu Úřadu vznikl nárok na peněžitou
pomoc v mateřství podle zvláštních
předpisů.
(10) Prezident Úřadu, viceprezident Úřadu
a členové Úřad. jsou účastni
nemocenského pojištění a sociálně
zabezpečeni stejně jako zaměstnanci ve státní
správě.
(11) Členům Kárné komory Úřadu
přísluší paušální
náhrada za výkon funkce v měsíční
výši 1 000 Kč.
(1) Kolegiální rada Úřadu se sejde
na svém prvním jednání do 15 dnů
po jmenování prezidentem Úřadu a schválení
všech 12 členů Poslaneckou sněmovnou.
(2) Na prvním jednání Kolegiální
rady Úřadu prezident Úřadu vylosuje
ze dvanácti členů Kolegiální
rady Úřadu čtyři členy s funkčním
obdobím dva roky, ze zbývajících osmi
členů čtyři členy Kolegiální
rady Úřadu s funkčním obdobím
čtyři roky.
(3) O způsobu a výsledku losování
se vyhotoví zápis, který všichni členové
Kolegiální rady Úřadu podepíší.
Zápis prezident Úřadu neprodlené doručí
Poslanecké sněmovně.
(4) Námitky proti způsobu a výsledku losování
se uvedou v zápise a rozhoduje o nich Poslanecká
sněmovna.
(5) Prezident Úřadu předloží
návrh jednacích řádů Kolegiální
rady Úřadu a senátů Úřadu
na prvním jednání Kolegiální
rady Úřadu.
(6) Prezident Úřadu předloží
návrh kárného řádu Kolegiální
radě Úřadu nejpozději do dvou měsíců
po prvnírn jednání Kolegiální
rady Úřadu.
(1) Zrušuje se ministerstvo státní kontroly
a Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky.
(2) Působnost ministerstva státní kontroly
a Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky vyplývající
ze zákonů a jiných právních
předpisů, je-li v souladu s Ústavou České
republiky a tímto zákonem, přechází
na Úřad.
(3) Práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů a jiných vztahů přecházejí
v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce
2 z ministerstva státní kontroly na Úřad.
(4) Práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů a jiných vztahů přecházejí
v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce
2 z Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky na Úřad.
(5) Úřad je oprávněn užívat
znaku České republiky.
Zrušují se:
1. ústavní zákon České národní
rady č. 481/1991 Sb., kterým se zřizuje Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky,
2. zákon České národní rady
č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním
úřadě České republiky
3. § 2 písm. a), § 5, 6 a 7 zákona České
národní rady č. 552/1991 Sb., o státní
kontrole,
4. § 1 bod 15, a § 18 zákona České
národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů,
5. článek IV § 6 zákona České
národní rady č. 10/1993 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
České národní rady a některých
dalších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1993.
K návrhu obecně:
Nezávislý kontrolní úřad je
jedním z prvků demokratického systému,
ve kterém je jeho hlavním posláním
kontrola spravování veřejných prostředků.
Existence tohoto úřadu je základním
kamenem kontrolního systému a je podmínkou
pro jeho reorganizaci v České republice. Dosavadní
právní úprava těmto kriteriím
nevyhovuje, proto se tímto zákonem naplňuje
Ústava České republiky (dále jen "Ústava")
a navrhuje se zřídit Nejvyšší kontrolní
úřad.
V systému státní moci tento Úřad
zajišťuje kontrolu prostředků, odevzdaných
občanem státu. V demokratických systémech
v zahraničí jsou tyto úřady většinou
konstituovány jako kolektivní orgány s nezávislostí
na jakékoliv jiné státní moci. Zákon
o Nejvyšším kontrolním úřadu
vychází ze zkušeností obdobných
úřadů v evropských zemích,
zejména ve Spolkové republice Německo, a
aplikuje je do našich podmínek ústavního
pořádku. Zákon bere v úvahu doporučení
Limské deklarace organizace INTOSAI, sdružující
nezávislé kontrolní a účetní
instituce.
Nejvyšší kontrolní úřad
se navrhuje ustavit způsobem, který zajišťuje
vysokou míru nezávislého a objektivního
posuzování nakládání s prostředky,
svěřenými státu a jeho prostřednictvím
státním orgánům a všem, kteří
hospodaří s jeho účastí.
Pro nezávislost činnosti a objektivitu výsledků
je nutné v nejvyšším možné
míře vyloučit vlivy výkyvů
politického spektra a složení Parlamentu. Z
tohoto důvodu se navrhuje princip kolektivního rozhodování
o programu a výsledcích kontrolní činnosti,
prostřednictvím orgánů Nejvyššího
kontrolního úřadu složených z
prezidenta Úřadu, viceprezidenta Úřadu
a členů Úřadu. Základním
předpokladem nezávislosti je postavení členů
Úřadu obdobné soudcům a to výkonem
funkce bez časového omezení (kromě
věku) a postavením veřejného činitele
požívajícího zákonné ochrany.
Zákon definuje možnosti ztráty funkce členů
Úřadu, prezidenta Úřadu a viceprezidenta
Úřadu jen na základě kárného
řízení obdobně jako u soudců.
Zákon ukládá jako podmínku počátku
výkonu funkce prezidenta Úřadu, viceprezidenta
Úřadu a člena Úřadu složení
slibu. Složení slibu znamená veřejný
závazek řídit se při výkonu
své funkce Ústavou a zákony obdobně
jako je tomu u jiných ústavních činitelů
a také výraz nestrannosti a dodržování
etických pravidel výše uvedených funkcionářů
Úřadu.
Zákon sleduje vymezit a zajistit v maximální
šíři funkci Nejvyššího kontrolního
úřadu. Ve snaze zachovat stručnost a jednoznačnost
jednotlivých ustanovení zákona stanoví
povinnost zpracování norem upravujících
způsob jednání kolektivních orgánů
úřadu a povinností zveřejnění
se vytváří podmínky žádoucí
průhlednosti a kontrolovatelnosti činnosti Úřadu
veřejností i Parlamentem.
Systematicky je zákon rozdělen do sedmi částí,
které podrobně upravují postavení
a působnost Nejvyššího kontrolního
úřadu, jeho organizační strukturu,
práva a povinnosti orgánů Úřadu,
členů Úřadu a postavení pracovníků
Úřadu, kontrolní činnost Úřadu,
financování a hospodaření Úřadu,
kárnou odpovědnost prezidenta Úřadu,
viceprezidenta Úřadu a členů Úřadu
a jejich platy a požitky.
Přijetím navrhovaného zákona vzniknou
další nároky na státní rozpočet
pro rok 1993 v celkové výši 5 562 tis. Kč.
Tato částka zahrnuje výdaje, vyplývající
z většího počtu funkcionářů
nově konstituovaného Nejvyššího
kontrolního úřadu (členů Kolegiální
rady Úřadu a dalších členů
Úřadu) a ze zvýšení jejich platů
a požitků a výdaje spojené s vypořádáním
různých vztahů.
K jednotlivým ustanovením návrhu:
K § 1 a 2
Návrh v souladu s Ústavou stanoví obsah zákona
a nezávislost Nejvyššího kontrolního
úřadu zajišťuje podřízením
jeho činnosti pouze Ústavě a zákonům.
Vzhledem k tomu, že centrem státní správy
je Praha a těžištěm působnosti
Úřadu je především státní
správa, je i sídlem Úřadu Praha.
K § 3 až 7
Ustanovení rozpracovávají působnost
zakotvenou v Ústavě.
Při vymezování předmětu kontroly
byl naplněn pojem "hospodaření a plnění"
použitých v Ústavě. Předmět
kontroly postihuje hospodaření se státním
majetkem ve všech oblastech a formách nakládání
včetně zástavního a emisního
práva. Všechny tyto formy nakládání
ovlivňují výsledky hospodaření
státu se svěřenými prostředky.
Objektem kontroly jsou jednoznačně určeni
všichni ti, kteří mohou přijít
do majetkového vztahu k státnímu majetku
při použití různých způsobů
nakládání se státním majetkem.
Kromě obvyklé působnosti ve vztahu ke státní
správě se umožňuje kontrolovat například
hospodaření osoby pří konkrétní
investici, kdy bankovní úvěr je garantován
státem, přičemž působnost se
vztahuje pouze na tuto osobu, nikoli na financující
banku, na osobu, která smluvně zajišťuje
pro stát konzervaci výrobního zařízení
sloužícího pro případnou válečnou
výrobu nebo udržuje objekt a vybavení pro účely
civilní obrany nebo též na nadace a různé
jiné osoby, které vzhledem k očekávanému
obecně prospěšnému působení
mají zákony stanoveny výhodnější
daňové povinnosti. Jedním z významných
příkladů je vztah státu a Všeobecné
zdravotní pojišťovny, kdy stát garantuje
ze zákona návratnou finanční výpomoc
ve stanovených případech a je žádoucí,
aby Nejvyšší kontrolní úřad
mohl provést kontrolu, zda byla poskytnuta oprávněně,
zda byla řádně užita a státu
vrácena.
Kritériem pro posuzování předmětu
kontroly je srovnání skutečného stavu
s tím, který je dán právními
předpisy a opatřeními. Zvolená kritéria
zajišťují i jednotnost kontrolních výstupů.
Vztah k Poslanecké sněmovně vychází
z působnosti Poslanecké sněmovny zakotvené
v Ústavě v článku 33 odst.2, schvalování
státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu, a
v článku 68 odst.1, odpovědnost vlády
Poslanecké sněmovně.
K § 8
Stanovují se orgány Nejvyššího
kontrolního úřadu a jejich základní
organizační normy jako povinné ze zákona.
Dále se deklaruje jejich postavení vůči
právním normám a veřejnosti.
K§ 9 a 10
Jednoznačné vyjádření práv
a povinností prezidenta Úřadu zprůhledňuje
a upevňuje jeho postavení. Základní
povinnosti ho navenek staví jako orgán jednající
jménem Úřadu a řídící
vnitřní činnost Úřadu. Ve vztahu
ke kontrolní činnosti se účastní
kolektivního rozhodování jako předseda
Kolegiální rady. Na rozdíl od člena
Úřadu neřídí přímo
žádný kontrolní úsek.
Možností účastnit se při projednávání
svých materiálů a povinností dostavit
se na vyžádání definovaných orgánů
se klade důraz na jednání jménem Úřadu
navenek a na řízení Úřadu.
Podmínky pro jmenování prezidenta Úřadu
jsou stanoveny tak, aby zaručovaly kvalifikovanost a morální
předpoklady pro tuto funkci, ale aby zase neúměrně
nezužovaly oblast výběru kandidátů.
Nezávislost a stabilita funkce prezidenta je dána
způsobem jmenování, slibem skládaným
do rukou prezidenta republiky, taxativně uvedenými
důvody odvolání a délkou funkčního
období. Funkční období devět
let bylo zvoleno po zhodnocení zahraničních
zkušeností (v SRN je funkční období
12 let), našich ústavních zvyklosti a ve vztahu
k časově neomezenému výkonu funkce
člena Úřadu.
K § 11 a 12
Viceprezidenta tento zákon staví jako plnoprávného
zástupce prezidenta Úřadu s možností
přenést na něj organizačním
řádem některé povinnosti prezidenta
Úřadu, hlavně v oblasti řídící
ve vztahu k zajištění vnitřního
chodu Úřadu. Požadavky na jmenování
viceprezidenta, funkční období, složení
slibu, neslučitelnost a skončení výkonu
funkce a odvolání z ní, je upraveno shodně
jako u prezidenta Úřadu.
K§ 13 a 14
Nezávislost Úřadu je neoddělitelně
spojena s nezávislostí jeho členů.
Za členy se považují ti, kteří
rozhodují prostřednictvím Kolegiální
rady a senátů Úřadu o kontrolních
závěrech, mimo prezidenta a viceprezidenta Úřadu,
a zpravidla řídí svěřený
odborný útvar. Předpokládaná
organizační struktura člení vnitřní
organizaci na 28 samostatných celků (19 samostatných
odborně univerzálních oblastních útvarů
a 9 specializovaných odborných útvarů
v Praze). Zákon připouští i člena
Úřadu bez odborného útvaru, což
umožňuje efektivní pružnost organizace
Úřadu. Toto opatření pramení
ze zkušeností, že volnou kapacitu lze využít
pro rozšíření počtu kontrolních
akcí s celoplošným vyhodnocením.
Nezávislost členů Úřadu se
projeví v objektivnosti a odborné úrovni
kontrolních výstupů Úřadu.
Nezávislé a objektivní posouzení kontrolované
skutečnosti je základním předpokladem
činnosti tohoto Úřadu. Proto je tolik kladen
důraz na maximální nezávislost těch,
kteří rozhodují o jeho výsledcích,
proto byla zvolena varianta postavení těchto osob
na roveň soudců, i když, ve srovnání
se soudci, nemají žádnou výkonnou pravomoc.
Vzhledem k tomu, že funkční období člena
Úřadu není časově omezeno,
zákon jednoznačně stanoví, v jakých
případech výkon funkce člena Úřadu
končí.
K § 15 a 16
Vrcholným kolegiálním orgánem Úřadu
je jeho Kolegiální rada, která schvaluje
a projednává zásadní organizační
dokumenty Úřadu a nejzávažnější
kontrolní závěry. Její složení
i způsob jmenování Kolegiální
rady zaručuje optimální třetinovou
obrněnu ve dvouletých cyklech na základě
jmenování prezidentem Úřadu a schválení
Poslaneckou sněmovnou. Tato úprava umožňuje
sestavit produktivní kolektivní orgán a v
rámci obměny zajistit jeho neustrnutí v zaběhnutých
rozhodovacích postupech. Přitom neumožňuje
prezidentovi Úřadu jmenovat jednostranně
zaměřenou Kolegiální radu z členů
Úřadu. Na druhé straně tím,
že je Kolektivní rada Úřadu složena
ze členů Úřadu volených Poslaneckou
sněmovnou bez časového omezení, je
ztížena možnost vynucované obměny
při změnách politického složení.
K § 17
Na každé schvalování a projednávání
kontrolních závěrů, které si
nevymínila, nebo které ze zákona nepřísluší
Kolegiální radě Úřadu, se ustanovuje
senát Úřadu. Předpokládaná
organizační struktura Úřadu je schopna
vyprodukovat větší množství kontrolních
závěrů, než je schopna odpovědně,
s dostatečným časovým prostorem na
projednávání a sledování vývoje
kontrolních závěrů, schválit
Kolegiální rada Úřadu. Také
význam kontrol je rozdílně závažný.
Proto se zřizují senáty Úřadu,
které jsou složeny z členů Úřadu
a tím ve své nezávislostí rozhodování
postaveny na roveň Kolegiální radě
Úřadu. Složení senátů
Úřadu je na každý kontrolní závěr
různé. Je to dáno specifikou projednávaných
kontrolních závěrů a nutností
rozložit práci v senátech mezi členy
Úřadu rovnoměrně.
K § 18 až 20
Pracovníky Úřadu jsou kontroloři a
ostatní pracovníci. Kontroloři provádějí
kontrolní činnost podle příslušných
ustanovení zákona č. 552/1991 Sb. o státní
kontrole. Kontrolní řád stanoví především
práva a povinnosti kontrolních pracovníků
a kontrolovaných osob, výsledný kontrolní
materiál a postup při jeho projednávání.
Kontrolní řád je ověřen víc
než roční praxí, neboť ho užívají
všechny kontrolní orgány při výkonu
státní kontroly a osvědčil se. Kontrolní
činnost může být zajišťována
objektivně a účinně jen tehdy, je-li
úřadu na kontrolované instituci nezávislý
a chráněný proti vnějším
vlivům. Z tohoto důvodu se kontroloři řídí
ve své činnosti pouze zákony a ostatními
platnými právními předpisy.
Ostatní pracovníci zajišťují činnost
Úřadu, která vyplývá zejména
z organizačního řádu. Jedná
se především o zajištění
činností administrativních, hospodářských,
technických apod.
Pro pracovníky Úřadu je nutné ze zákona
zajistit platy a požitky srovnatelné s platy pracovníků,
kteří vykonávají obdobné pracovní
činnosti ve státní správě.
Z toho důvodu budou odměňováni podle
zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za
pracovní pohotovost v rozpočtových a některých
dalších orgánech a organizacích, podle
nařízení vlády České
republiky č. 253/1992 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců orgánů státní
správy, některých dalších orgánů
a obcí. Vztahuje se proto na ně podle § 73
odst. 2 - 4 zákoníku práce též
větší rozsah základních povinností.
K § 21
Ustanovení umožňuje zapojení Nejvyššího
kontrolního úřadu do mezinárodní
spolupráce kontrolních úřadů.
Jde jednak o vlastní kontrolní činnost a
jednak o spolupráci s mezinárodními organizacemi
k získávání poznatků, usměrňování
metod kontroly k světovým a evropským standardům
a o zapojení se do práce v mezinárodní
organizaci kontrolních úřadů INTOSAI
a její regionální organizaci EUROSAI. Jde
rovněž o aktivity v oblasti vzdělávání
a zřízení vzdělávacího
centra EUROSAI v Praze.
K § 22
Ustanovení v zákoně vytváří
tlak na samostatnější provádění
vnitřní kontroly ve státní správě
a uvolňování této kontroly od závislosti
v monokraticky organizovaném systému. Zároveň
povinnost spolupráce vnitřní kontroly s Úřadem
pomůže zlepšit postavení vnitřní
kontroly jako nezbytného a účinného
orgánu v každé organizaci, která má
odpovědnost za nakládání s majetkem
státu.
K § 23
Vyjmenovává se okruh osob oprávněných
zpracovat návrh kontrolního programu. Prezident,
viceprezident a členové Úřadu mají
z titulu svého postavení nejucelenější
přehled o výsledcích vlastní kontrolní
činnosti Úřadu i o podnětech Poslanecké
sněmovny, jejích orgánů a vlády
a mohou proto kvalifikovaně dávat impulsy ke zpracování
kontrolního programu.
Kontrolní program je po schválení Kolegiální
radou Úřadu předložen prezidentem Úřadu
k informaci Poslanecké sněmovně, vládě
a je zveřejňován ve Věstníku
Úřadu. Veřejné vyhlašování
kontrolního programu znamená zprůhlednění
činnosti Úřadu. Poslanci se tak mohou vyjadřovat
ke kontrolovaným oblastem a předkládat další
náměty. Maximální informovanost poslanců
o zaměření kontrol a znalost kontrolního
programu sehrává důležitou roli i při
rozhodování o státním rozpočtu
republiky.
K § 24
Povinnost prezidenta Úřadu zpracovat na základě
návrhu členů Kolegiální rady
Úřadu výroční zprávu
o činnosti Úřadu a předložit
ji Kolegiální radě ke schválení
zajišťuje vypracování základního
dokumentu, vyhodnocujícího činnost celého
orgánu. Předložení tohoto dokumentu
Poslanecké sněmovně a vládě
znamená pro Poslaneckou sněmovnu lepší
informovanost a kontrolovatelnost činnosti Úřadu
a pro vládu komplexní poznatky vyplývající
z kontrolních závěrů.
K § 25
Členové Úřadu a kontroloři
provádějí kontrolní činnost
podle části 3 zákona 552/1991 Sb., o státní
kontrole, pokud tento zákon nestanoví jinak. Je
účelné, aby základní pravidla
kontrolní činnosti nebyla zpracována duplicitně,
a aby platila i pro pracovníky Úřadu.
Prostřednictvím schválených kontrolních
závěrů, které budou zveřejňovány
ve Věstníku Úřadu, budou poslanci,
vláda a veřejnost informováni o celkové
činnosti úřadu a zpraveni o zacházení
s prostředky daňových poplatníků.
K § 26 a 27
Nezávislost Nejvyššího kontrolního
úřadu vyžaduje podle doporučení
Limské deklarace jeho nezávislost finanční,
kterou zajišťuje způsob navrhování
a schvalování samostatné kapitoly ve státním
rozpočtu. Nutnost schvalování všech
změn v této kapitole a opatření směrem
k ní Poslaneckou sněmovnou dává Úřadu
dostatečnou nezávislost i na vládě
a ministerstvu financí. Potřebnou možnost kontroly
hospodaření s rozpočtovou kapitolou Úřadu
má Poslanecká sněmovna, jíž musí
prezident Úřadu předkládat závěrečný
účet současně se zprávou o
ověření roční závěrky
auditorem.
K § 28 až 38
Vzhledem k tomu, že nezávislost členů
Úřadu je obdobná jako u soudců, je
nutné zajistit obdobné posuzování
kárné odpovědnosti u prezidenta Úřadu,
viceprezidenta Úřadu a členů úřadu.
Z toho plyne značná podobnost vymezení pojmů
kárná odpovědnost, kárné řízení
a kárné opatření jako u kárného
řádu platného pro soudce. Odchylka je pouze
u složení Kárné komory Úřadu,
která zjišťuje odpovědnost a ukládá
nebo navrhuje opatření. Kárnou komoru Úřadu
reprezentuje prezident Úřadu a dva soudci z řad
soudců Nejvyššího soudu.
K § 39
Vydávání Věstníku Úřadu
je důležitou součástí veřejné
kontroly činnosti Úřadu a informovanosti
veřejnosti o výsledcích kontrolní
činnosti a základních organizačních
normách platných pro vnitřní rozhodování
Úřadu. Ustanovení vyjmenovává
nezbytný obsah Věstníku Úřadu.
K § 40 až 41
Platy a požitky prezidenta Úřadu a viceprezidenta
Úřadu jsou tímto zákonem stanoveny
ve stejné výši jako platy a požitky prezidenta
Úřadu ČR a viceprezidenta Úřadu
ČR. Platy a požitky členů Úřadu
je potřebné stanovit, obdobně jako u ústavních
činitelů, zákonem. Přitom musí
být minimálně srovnatelné s úrovní
platů náměstků ministrů a zkušených
ředitelů odborů ve státní správě.
K § 42
Ustanovení zajišťuje, aby při počátečním
konstituování nejdůležitějšího
kolegiálního orgánu nebylo možno zneužít
postupného nebo neúplného jmenování
členů Kolegiální rady Úřadu.
Volba funkčního období je ponechána
na losování, jako výraz naprosté nestrannosti.
Vzhledem k důsledkům, které vyplývají
pro členy úřadu s kratším funkčním
obdobím, je uložena povinnost podpisu zápisu
účastníků losování a
zajištěn opravný prostředek. Jednoznačně
se stanoví termíny k zajištění
funkčnosti všech kolegiálních orgánů.
K § 43
Tímto ustanovením dochází ke zrušení
ministerstva státní kontroly a Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
s tím, že jejich dosavadní působnosti,
pokud jsou v souladu s Ústavou a tímto zákonem,
přecházejí na Nejvyšší kontrolní
úřad. Současně se řeší
převod pracovněprávních a jiných
vztahů z ministerstva státní kontroly a Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
na Nejvyšší kontrolní úřad.
K § 44
Toto ustanovení obsahuje všechny právní
předpisy, které zákon zrušuje v plném
rozsahu i právní předpisy, u nichž se
navrhuje zrušení těch ustanoveni', která
navržený zákon nově upravuje.