Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

115

Zásady

Zákona, kterým se doplňuje trestní zákon č. 140/1961 Sb. v úplném znění č. 392/1992 Sb.

Zásada č. 1

Trestného činu omezováni základních práv a svobod se dopustí každý, kdo jiného omezuje v uplatňování základních práv a svobod nebo úmyslně ztěžuje jejich plné uplatnění.

Za přiměřený se považuje trest odnětí svobody a na jeden rok.

Tento trestný čin se zařazuje do trestního zákona jako § 198b.

Zásada č. 2

1. Trestného činu nezákonného trestního stíhání se dopustí ten, kdo nesplní své povinnosti stanovené zákonem nebo překročí pravomoci při výkonu funkce orgánu činného v trestním řízení v úmyslu způsobit neoprávněné trestní stíhání osoby, která nespáchala trestný čin, nebo osoby, jejíž stíhání je ze zákona nepřípustné.

Za přiměřený se považuje trest odnětí svobody na šest měsíců až tři léta nebo zákaz činnosti.

2. Přísněji se postihuje pachatel, který svým činem způsobí déletrvající (alespoň dva roky) ztrátu osobní svobody nebo stíhání pro zvlášť závažný trestný čin anebo jiný zvlášť závažný následek nebo značnou škodu.

Za přiměřený se považuje trest odnětí svobody na tři léta až deset let.

Tento trestný čin se zařazuje do trestního zákona jako § 159b.

Z.sada č. 3

Trestného činu ohrožení životního prostředí se dopustí každý, kdo úmyslně závažným způsobem ohrozí životní prostředí porušením předpisů o provozu jaderného reaktoru nebo o skladování, zpracování, ukládání, dopravě, dovozu a vývozu jaderných materiálů.

Za přiměřený se považuje trest odnětí svobody až na tři léta nebo zákaz činnosti.

Tento trestný čin se zařazuje do trestního zákona jako odstavec 2 § 181a a dosavadní odstavce 2 a 3 se označí jako odstavce 3 a 4.

Zásada č. 4

1. Trestného činu pletich při prodeji státního majetku se dopustí každý, kdo v souvislosti s převodem majetku státu na jiné osoby na základě smlouvy uzavřené s kupujícím v úmyslu jinému způsobit škodu nebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch sjedná kupujícímu přednost nebo zvýhodnění.

Za přiměřený se považuje trest odnětí svobody na šest měsíců až tři léta.

2. Přísněji se postihuje pachatel, který odpovídal za posouzení nabídky kupujícího nebo způsobil svým činem značnou škodu nebo jinému opatřil značný prospěch.

Za přiměřený se považuje trest odnětí svobody na dvě léta až osm let.

Tento trestní čin se zařazuje do trestního zákona jako $ 129.

Zásada č. 5

Okruh veřejných činitelů vymezený v ustanovení § 89 odst. 9 trestního zákona se doplňuje o osoby, které odpovídají za bezpečnost cestujících při hromadné přepravě osob.

Odůvodnění

K zásadě č. 1:

Listina základních práv a svobod se podle čl. 3 Ústavy České republiky stala nedílnou součásti ústavního pořádku České republiky. Práva a svobody zaručené Listinou musí být realizovatelné a vymožitelné podle konkrétních ustanovení českého právního řádu. Rovněž v trestním právu je třeba vytvořit riovou skutkovou podstatu, která zajistí nikoli jen fiktivní, ale skutečnou ochranu uplatňování lidských práv.

V čl. 3 odst. 3 Listiny se výslovně uvádí, že nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod. Je proto potřebné stanovením trestní sankce vyjádřit vůli zákonodárce trvale prosazovat nedotknutelnost a nezadatelnost lidských práv. Tento princip byl ostatně u několikrát vyjádřen v platném polistopadovém právu, zejména v rehabilitačních a restitučních zákonech.

Navržená skutková podstata trestného činu má umožnit, aby jakékoli zásahy do uplatňování základních práv a svobod byly postihovány před soudem jako trestné činy, pokud takové protiprávní zásahy nepředstavují jiný, přísnější trestný čin. Pachatelem tohoto trestného činu může být kdokoli a nevylučuje se ideální souběh s jinými trestnými činy, zejména se zneužívání pravomoci veřejného činitele.

Navržená úprava posiluje soustavu záruk účinného použití zákonných prostředků proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod podle čl. 23 Listiny.

K zásadě č. 2:

Specifickým případem zásahů do uplatňování základních práv a svobod jsou rozhodnutí a opatření státních orgánů, jimž taková oprávnění příslušejí podle trestního řádu, ovšem jen za podmínek přesně stanovených zákonem. Rozhodnutí nebo opatření přijatá v trestním řízení bývají spojena s mnohdy velmi citelnými zásahy do lidských práv a základních svobod, např. do nedotknutelnost i osobní svobody podle čl. 8 listiny, nedotknutelnosti obydlí podle čl. 12, nedotknutelnosti listovního tajemství podle čl. 13, svobody pohybu a pobytu podle čl. 14 a nepřímo do dalších práv a svobod.

S přihlédnutím k úpravám obsazeným v právních řádech vyspělých demokratických států západní Evropy (např. § 344 a 345 platného trestního zákona Spolkové republiky Německo) se proto navrhuje vytvořit zvláštní skutkovou podstatu trestného činu, která bude poskytovat ochranu před nezákonnými zásahy v trestním řízení.

Neoprávněným zásahem do základních práv a svobod se rozumí nezákonné stíhání osoby, která se nedopustila trestného činu, nebo osoby, kterou podle zákona nelze stíhat.

Stíhán může být jen obviněný, tedy osoba, proti níž bylo vzneseno obvinění, popř. které bylo obvinění sděleno.

Trestním stíháním se rozumí úsek trestního řízení od zahájení trestního stíhání do právní moci rozsudku nebo usnesení o zastavení trestního stíhání.

Pachatelem trestného činu může být pouze orgán činný v trestním řízení, tj. soudce, prokurátor, vyšetřovatel nebo vyhledávací orgán.

Jde o úmyslný trestný čin. Pachatel si musí být vědom nezákonnosti svého počínání. Musí vědět, že obviněný se nedopustil trestného činu, pro který je stíhán, nebo že jde o osobu, kterou nelze stíhat z důvodů uvedených v § 11 odst. 1 tr. ř., a přesto vůči ní uplatní některý z prostředků, jichž lze použít vůči obviněnému.

Zjištění o nedůvodnosti trestního stíhání se bude opírat o pravomocný zprošťující rozsudek soudu nebo usnesení o zastavení trestního stíhání soudem či prokurátorem.

Přísněji budou postihovány případy, kdy poškozený je v důsledku nezákonného postupu zbaven osobní svobody na dobu nikoli krátkou nebo je stíhán pro čin nejzávažnější povahy, popř. vzhledem k dalším okolnostem, které obvykle podstatně zvyšují nebezpečnost činu pro společnost.

Návrh, spočívající v šikanozním zneužívání pravomoci orgánu činného v trestním řízení, je ve vztahu k trestnému činu zneužívání pravomoci veřejného činitele speciálním ustanovením, a proto je vyloučen jejich souběh.

K zásadě č. 3:

Právo lidí na příznivé životní prostředí je stanoveno v čl. 35 Listiny jako jedno z práv, k jejichž ochraně trestní zákon v § 181a a § 181b obsahuje odpovídající skutkové podstaty. Je žádoucí, aby tato ochrana byla posílena speciálním ustanovením umožňujícím postih za porušování bezpečnostních předpisů při nakládání s jadernými materiály. Selhání lidského činitele při obsluze jaderných zařízení je hrozbou, která v současné době znepokojuje širokou veřejnost ve všech civilizovaných zemích.

Provoz jaderných zařízení představuje jeden z nejnebezpečnějších zdrojů ohrožení životního prostředí. V zájmu zajištění naprosté bezpečnosti tohoto provozu stanoví zákon č. 28/1984 Sb., o státním dozoru nad bezpečností jaderných zařízení, velmi náročně podmínky nejen pro chod jaderných reaktorů při výrobě energie nebo jako zdrojů ionizujícího záření, ale stejně i pro provoz zařízení určených pro skladování, ukládání a dopravu jaderných materiálů, které se spotřebovávají při štěpné řetězové reakci nebo vznikají při provozu jaderného reaktoru.

Zájem na zajištění všestranné nezávadnosti provozu jaderných zařízení a jejich udržování v bezpečném stavu tak, aby bylo trvale zabraňováno vzniku nehod a byly omezeny jejich eventuální následky, vyžaduje vytvoření zvláštní skutkové podstaty trestného činu a jejich úmyslné porušování.

Jako trestné je nutno stíhat též porušování jaderné bezpečnosti při dovozu a ukládání jaderných odpadů ze zahraničí, k němuž namnoze mohou svádět finanční výhody.

K zásadě č. 4:

Jednou z nejdiskutovanějších otázek v současné době je otázka obsahu a ochrany vlastnického práva.

Listina nařizuje toto právo v čl. 11 mezi základní lidská práva. Současně však připomíná, že vlastnické právo nesmí být zneužito na úkor práv druhých občanů a v rozporu se zákonem chráněnými obecním i zájmy. Při obrovských přesunech majetkových práv v procesu privatizace však vzniká dojem, jako by se někdy hledaly nejrůznější mezery v právním řádu, jež by umožnily obohacování bez všech omezení a skrupulí. Proto je nutné doplnit dosavadní ustanovení trestního zákona, aby bylo možné postihovat pletichy při převodu majetkových práv státu na jiné osoby.

Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, umožňuje převod privatizovaného majetku nejen formou veřejné dražby, ale též na základě smlouvy uzavřené s kupujícím. K pletichám může docházet i při přímém prodeji majetku státu, a je proto třeba, aby trestní zákon poskytoval ochranu i před touto formou nezákonné činnosti.

K zásadě č. 5:

V původní verzi trestního zákona se na veřejného činitele považovaly též osoby odpovědné za bezpečnost cestujících při hromadné přepravě osob (průvodčí apod.), a to ve skupině odpovědných pracovníků státních hospodářských organizací.

Novelizací trestního zákona zákonem č. 175/1990 Sb. došlo k vypuštění celé této kategorie osob z okruhu veřejných činitelů. Praxe po přijetí této novely ukazuje, že tímto opatřením byly osoby zajištující bezpečnost cestujících v dopravě zbaveny zvýšené zákonné ochrany před útoky ze strany narušitelů veřejného pořádku při hromadné přepravě osob. Tím se značně zkomplikovalo plnění jim svěřených úkolů.

Smyslem návrhu není obnovit v plném rozsahu okruh veřejných činitelů stanovených před novelou z roku 1990, ale zabezpečit ochranu výkonu pravomoci osobám, které odpovídají za bezpečnost cestujících a veřejný pořádek v hromadných dopravních prostředcích.

V Praze dne 5. února 1993

J. Hrazdíra v. r.

D. Matulka v. r.

J. Ortman v. r.

V. Řezáč v. r.

M. Čapek v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP