Důvodová zpráva
k návrhu zásad zákona ČNR o Komoře
veterinárních techniků
Dnem 1. 7. 1991 nabyla a účinnosti
novela zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči, zákon č. 239/1991 Sb. (úplné
znění č. 215/1992 Sb.) který mimo
jiné řeší poskytovaní odborné
veterinární péče fyzickými
a právnickými osobami.
Dnem 1. 11. 1991 nabyla účinnosti
novela zákona ČNR č. 108/1987 Sb., u působnosti
orgánů veterinární péče,
ve znění zákona ČNR č. 437/1991
Sb. (úplné znění č. 475/1991
Sb.) a ve znění zákonného opatření
předsednictva ČNR č. 348/1992 Sb., která
vyžaduje v § 9 odstavci 1 písmeno n) k vydání
povoleni k výkonu odborné veterinární
činnosti vyjádření příslušné
stavovské organizace,
je-li zřízena.
Těmito stavovskými
organizacemi byly rozuměny jednak Komora veterinárních
lékařů, která byla zřízena
zákonem ČNR č. 381/91 Sb., a dále
se předpokládal vznik Komory veterinárních
techniků.
Současná právní
situace v oblasti veterinární péče
je taková, že je vyřešen postup při
udělování povolení fyzickým
a právnickým osobám k výkonu odborných
veterinárních činnosti, ale z okruhu veterinárních
pracovníků vymezených § 25 zákona
č. 87/1987 Sb., o veterinární péči
ve znění pozdějších předpisů,
mají veterinární lékaři se
svou již existující stavovskou organizací
výhodnější právní postavení,
protože všechny státní orgány jsou
povinny respektovat oprávnění Komory veterinárních
lékařů.
Společnost veterinárních
techniků, která vznikla z iniciativy veterinárních
techniků v září 1990 dle zákona
o sdružováni občanů, nemůže
- protože její statut není obecně závazným
právním předpisem - zasahovat vůči
orgánům státní správy a ostatním
fyzickým a právnickým osobám takovým
způsobem, aby účinně bránila
zájmy středoškolsky
vzdělaných veterinárních pracovníků.
Nelze ji tedy považovat za
stavovskou organizaci. Komora veterinárních techniků
dosud nebyla zřízena.
Poněvadž chybí
organizace, která by hájila zájmy středoškolských
veterinárních pracovníků a svým
vznikem vytvořila rovné podmínky pro výkon
odborné veterinární činnosti všem
veterinárním pracovníkům, je výkon
povolání veterinárních techniků
ztížen.
Zákon o Komoře veterinárních
techniků, který upraví žádoucím
způsobem a ve stejném rozsahu jako zákon
o Komoře veterinárních lékařů,
její práva a povinnosti, je nezbytně nutný
a jeho schváleni vyžaduje jak Listina základních
práv a svobod, tak i zkušenosti získané
sedmnáctiměsíční praxí
poskytování odborné veterinární
péče fyzickými osobami.
Tento návrh zákona
ČNR nezakládá žádné nároky
na státní rozpočet.
Zásada č. 1 -
Účel zákona
(1) Komora veterinárních
techniků České republiky se zřizuje
jako samosprávná stavovská organizace k ochraně
profesních, hospodářských a sociálních
zájmů svých členů.
(2) Komora sdružuje absolventy
středních odborných škol veterinárního
oboru a absolventy pomaturitního studia veterinárního
oboru (dále jen "veterinární techniky"),
kteří hodlají na území České
republiky vykonávat veterinární preventivní
činnost.
(3) Komora je právnickou
osobou. Zastupuje své členy při všech
jednáních.
Předložený
návrh zásad zákona ČNR obdobné
jako v okolních ekonomicky vyspělých státech,
konstituuje Komoru jako nezávislou stavovskou organizaci
středoškolsky vzdělaných veterinárních
pracovníků provozujících odborné
veterinární činnosti jako svobodné
povolání zejména za účelem
ochrany profesních, hospodářských
a sociálních zájmů členů.
Komora jako samostatný právní subjekt vystupuje
v zájmu svých členů a jedná
jejich jménem se všemi orgány, organizacemi
a institucemi.
Zásada č. 2 -
Působnost Komory veterinárních techniků
(1) Komora
a) dbá, aby členově
vykonávali své povolání odborně
v souladu s jeho etikou a způsobem stanovenými obecně
závaznými právními předpisy
a řády komory,
b) vydává vyjádření
podle zvláštních předpisů 1)
2) a odborná stanoviska,
c) prosazuje a hájí
práva profesní, sociální a hospodářské
zájmy svých členů,
d) chrání profesní
čest svých, členů,
e) poskytuje svým členům
poradenské a konzultační služby v otázkách
spojených s podnikatelskou činností,
f) spolupůsobí při
zabezpečování dalšího vzdělávání
veterinárních techniků 3),
g) řeší stížnosti
na výkon povolání svých členů,
které je v rozporu s písm. a),
h) uplatňuje disciplinární
pravomoc vůči svým členům v
rozsahu stanoveném tímto zákonem,
i) spolupracuje s orgány
státní správy při zajišťování
informačního servisu, profesního vzdělávání
a forem rekvalifikace a při řešení problémů
zaměstnanosti,
j) spolupracuje s ostatními
právnickými a fyzickými osobami na základě
uzavřených dohod.
Komora dbá o odbornost
při provádění odborných veterinárních
činností, hájí práva svých
členů a jejich profesní čest. Vystupuje
jako organizační prvek odborné veterinární
činnosti, zejména vyjadřováním
se k udělování povolení pro soukromou
veterinární činnost v zájmu vytváření
zdravých komerčních vztahů a neustálého
zvyšování kvality poskytovaných služeb.
V tomto smyslu uplatňuje i vliv na střední
odborné školství a další vzdělávání
veterinárních pracovníků. Právo
řešit konfliktní situace, které
při poskytování služeb nezbytně
vzniknou, má důležitý preventivní
charakter jako opatření proti možným
vážným sporům.
1) § 2 odst. 3 zákona
č. 87/1987 Sb., o veterinární péči
ve znění zákona č. 239/1991 Sb., úplné
znění č. 215/1992 Sb.
2) § 9 odst. 1 písm.
n) zákona č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů
veterinární péče České
republiky ve znění zákona č. 437/1991
Sb., úplné znění č. 215/1992
Sb., ve znění zákonného opatření
předsednictva ČNR č. 348/1992 Sb.
3) § 16 odst. 1 vyhlášky
č. 87/1989 Sb., kterou se upravují organizace a
způsob specializační přípravy
veterinárních lékařů a jiné
formy dalšího vzdělávání
veterinárních pracovníků.
Zásada č. 3 -
Členství v Komoře
(1) Každý veterinární
technik, který vykonává na území
České republiky soukromou odbornou veterinární
činnost, musí být členem komory.
(2) Komora zapíše
do jednoho měsíce od doručení písemné
žádosti do seznamu členů každého,
kdo
a) řádně
ukončil studium na středních odborných
školách veterinárního oboru nebo je
absolventem pomaturitního studia veterinárního
oboru, který je zapsán v seznamu vedeném
komorou,
b) má plnou způsobilost
k právním úkonům,
c) nebyl v průběhu
předchozích pěti let vyloučen z komory,
d) je občanem České
republiky nebo má povolení k zaměstnáni
v České republice.
(3) Uchazeč o členství
v komoře, který nebyl komorou zapsán do seznamu
členů, má právo domáhat se
ochrany u soudu.
(4) Komora vyškrtne ze seznamu
členů komory toho,
a) kdo zemřel nebo byl
prohlášen za mrtvého,
b) kdo byl zbaven způsobilosti
k právním úkonům nebo komu byla způsobilost
k právům omezena,
c) kdo byl pravomocně odsouzen
za úmyslný trestný čin spáchaný
v souvislosti s výkonem odborné veterinární
činnosti,
d) kdo požádal o ukončení
členství v komoře,
e) komu bylo čestnou radou
uloženo disciplinární opatření,
f) komu zaniklo občanství
České republiky nebo bylo zrušeno povolení
k zaměstnání v České republice.
Členství v Komoře
je povinné pro všechny středoškolsky vzdělané
veterinární pracovníky vykonávající
odborné veterinární činnosti jako
svobodná povolání. Členství
v Komoře vzniká na základě písemné
přihlášky, splňuje-li uchazeč
základní odborné i občanské
požadavky. Návrh zákona vymezuje taxativně
i způsoby zániku členství.
Zásada č. 4 -
Práva a povinnosti členů Komory
(1) Clen komory je oprávněn.
a) požádat komoru
o vyjádření k žádosti o povolení
výkonu odborných veterinárních činností,
b) volit a být volen do
orgánů komory,
c) využívat služby
poskytované komorou,
d) obracet se k revizní
komisi s podněty k řešení.
(2) Člen komory je
povinen
a) vykonávat své
povolání odborně, v souladu s jeho etikou
a způsobem stanoveným obecně závaznými
právními předpisy,
b) dodržovat organizační,
jednací, volební a disciplinární řád
komory,
c) řádně
platit stanovené příspěvky,
Návrh vymezuje jak základní
práva členů, tj. podílet se na činnosti
Komory a využívat služeb poskytovaných
Komorou, tak i jejich základní povinnosti, zvláště
povinnosti zabezpečující odbornost poskytovaných
veterinárních služeb.
Zásada č. 5 -
Orgány komory
(1) Komora má tyto orgány
a) sněm,
b) představenstvo,
c) předsedu,
d) revizní komisi,
e) čestnou radu.
(2) Funkce v orgánech Komory
jsou čestné; za jejich výkon je komorou vyplácena
náhrada za ztrátu času a náhrada hotových
výdajů včetně nákladů
na cestovné.
(3) Volební období
volených orgánů je dvouleté.
Zásada č. 6 -
Funkce orgánů komory
(1) Nejvyšším
orgánem komory je sněm. Právo účastnit
se jednání sněmu mají všichni
členové komory. Sněm se může
platně usnášet, je-li přítomna
nadpoloviční většina všech členů
komory. K platnosti usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných členů.
Hlasy všech členů jsou si rovny. Sněm
zejména
a) z členů komory
voli a odvolává představenstvo, revizní
komisi a čestnou radu,
b) schvaluje organizační,
jednací, volební a disciplinární řád,
popřípadě další vnitřní
předpisy komory,
c) projednává a
schvaluje zprávy o činnosti orgánů
komory,
d) stanoví výši
registračního poplatku a členských
příspěvků,
e) schvaluje rozpočet a
hospodaření komory,
f) rozhoduje o pozastaveném
rozhodnutí představenstva komory,
g) rozhoduje o dalších
záležitostech, které si vyhradí.
(2)Představenstvo je řídícím
a výkonným orgánem komory, má sedm
až patnáct členil, ze svých členů
volí a odvolává předsedu komory. Představenstvo
se schází dle své potřeby, nejméně
však jedenkrát za šest měsíců.
Představenstvo Komory
a) vede seznam členů,
b) vyjadřuje se k žádostem
členů o vydáni povolení k výkonu
odborných veterinárních činností,
2)
c) hospodaří s finančními
prostředky komory a spravuje její majetek,
d) svolává sněm
nejméně jednou ročně. Mimo tuto dobu
je předsednictvo povinno svolat sněm vždy,
požádá-li o to alespoň jedna pětina
členů komory anebo revizní komise, a to ve
lhůtě do dvou měsíců od podání
žádosti,
e) rozhoduje ve všech věcech,
pokud rozhodování o nich nesvěřil
tento zákon jiným orgánům komory,
f) schvaluje zásady odměňování
pracovníkům komory.
(3) Předseda komory zastupuje
komoru navenek, svolává a řídí
jednání představenstva.
(4) Revizní komise má
tři až pět členů; ze svých
členů volí předsedu komise, který
řídí její činnost. Revizní
komise
a) kontroluje činnost představenstva,
b) pozastavuje výkon rozhodnutí
orgánů komory, je-li v rozporu s obecně závaznými
předpisy, řády a dalšími vnitřními
předpisy komory; pozastavené rozhodnutí předkládá
sněmu,
c) podává návrh
na zahájení disciplinárního řízeni,
d) členství v revizní
komisi je neslučitelné s členstvím
v jiném orgánu komory.
(5) Čestná rada
má tři až pět členů; členství
v čestné radě je neslučitelné
s členstvím v jiném orgánu komory.
Čestná rada vykonává disciplinární
pravomoc vůči všem členům komory.
Tato ustanovení upravují
orgány Komory a jejich působnost. Vrcholným
orgánem Komory je sněm. V jeho výlučné
působnosti je rozhodování o organizaci, volbách
do všech orgánů komory vřetně
rozhodování o základních hospodářských
otázkách. Sněm volí přímou
volbou představenstvo, které je výkonným
orgánem Komory a jemuž přísluší
rozhodovací pravomoc ve věcech, které nejsou
svěřeny jiným orgánům Komory.
Představenstvo volí ze svých
členů předsedu, který zastupuje Komoru
navenek. Kontrolní funkci zastává revizní
komise. Čestná rada se zřizuje k řešení
profesních sporů a řešení porušování
etických pravidel a řádit Komory.
Zásada č. 7 -
Disciplinární řízení
(1) Při závažném
nebo opětovném méně závažném
porušeni povinností může čestná
rada uložit členu komory jako disciplinární
opatření
a) písemné napomenutí,
b) pokutu až do výše
10000 Kčs s podmínečným vyloučením,
d) vyloučení až
na dobu pěti let.
(2) Opětovným méně
závažným porušením povinností
se rozumí méně závažné
porušení povinnosti stanovených v zásadě
4 odst. 2 návrhu tohoto zákona, jehož se člen
komory dopustil v době do jednoho roku od předchozího
porušení povinností.
(3) Návrh na zahájení
disciplinárního opatření musí
být podán do dvou měsíců ode
dne, kdy se předseda revizní komise dozvěděl
o porušení povinností, nejdéle však
do jednoho roku ode dne, kdy k porušení povinností
došlo.
(4) Rozhodnutí o uloženi
disciplinárního opatření musí
být písemné a musí obsahovat výrok,
odůvodnění a poučení o opravném
prostředku.
(5) Proti rozhodnutí čestné
rady o uložení disciplinárního opatření
lze podat opravný prostředek do třiceti dnů
ode dne doručení. O opravném prostředku
rozhoduje soud. 4)
Zásada č. 8 -
Hospodaření
(1) Komora spravuje svůj
majetek o hospodaří dle ročního rozpočtu.
(2) Příjmy Komory
tvoří členské příspěvky,
dotace, dary, výnos pokut a jiné příjmy.
Komora spravuje a hospodaří
se svým majetkem jehož zdroji jsou členské
příspěvky, dotace, dary, výnosy pokut
a jiné příjmy.
Zásada č. 9 -
Ustavení Komory
Společnost veterinátních
techniků zajistí svolání ustavujícího
sněmu komory do tří měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona.
V návrhu se upravuje mechanismus vzniku Komory.
V Praze dne 23. listopadu 1992
J. Jegla v. r. | J. Křížek v. r. |
J. Uřičář v. r. | J. Hurta v. r. |
J. Sýkova v. r. | J. Faifr v. r. |
V. Čechák |