Příloha k zákonu č. 286/1992
| POLOŽKY | ODPISOVÁ SKUPINA | ||
| Budovy a haly (Třída 1) [pro zařazení hmotného majetku do tříd, popř. oborů se postupuje podle vyhlášky Federálního statistického úřadu č. 95/1976 Sb., o jednotném třídění základních prostředků, ve znění pozdějších předpisů] z toho: | |||
| budovy a haly ze dřeva a lehkých hmot | |||
| Stavby (Třída 2) z toho: | |||
| a) věže, stožáry a komíny (obor 813) | |||
| b) svršek železničních a dalších kolejových drah (obor 824 2) |
| ||
| c) vedení trubní dálková a přípojná (obor 827) | |||
| d) skrývkové a uhelné koleje pevné na povrchových dolech | |||
| e) stavební objekty na povrchových dolech v oblast i důlního pole (obor. 801, 802, 811 a 812) | |||
| Energetické a hnací stroje a zařízení (Třída 3) z toho: | |||
| a) stroje a zařízení přenosné a pojízdné | |||
| b) zdroje proudu elektrochemické (obor 346) | |||
| Pracovní stroje a zařízení (Třída 4) z toho: | |||
| a) nářadí ruční mechanizované (obor 414) | |||
| b) stroje na pěstování, hnojení a ochranu rostlin (obor 536 3) |
| ||
| c) zařízení těžná hlubinných dolů (obor 493) | |||
| d) rypadla kolesová a zakladače (obor 495) | |||
| e) stroje a zařízení pro přípravu vysokopecní vsázky a pro výrobu surového železa (obor 498) | |||
| f) stroje a zařízení koksoven (obor 499) | |||
| g) stroje a zařízení oceláren (obor 501) | |||
| h) zařízení válcovací (obor 502) | |||
| ch) zásobníky na plyny stabilní (plynojemy) s proměnným obsahem (v rámci oboru 506) |
| ||
| i) stroje a zařízení pro zpracování plynných paliv (v rámci oboru 507) | |||
| j) stroje a zařízení pro výrobu a zpracování celulózy, papíru a lepenky (obor 508) | |||
| k) pece palivové průmyslové bez keramických a sklářských (obor 434) | |||
| Přístroje a zvláštní technická zařízení (Třída 5) z toho: | |||
| a) zařízení návěstní a zabezpečovací (obor 404) | |||
| b) stroje na zpracování dat (obor 403) | |||
| c) zařízení reprografická (obor 401) | |||
| Dopravní prostředky (Třída 6) z toho: | |||
| a) automobily osobní a dodávkové (obor 444) | |||
| b) automobily nákladní a jejich účelové modifikace, přívěsy a návěsy (obor 445 a 446) |
| ||
| c) autobusy (obor 447) | |||
| d) vozidla motorová jednostopá, jejichž užitkové modifikace a návěsy (obor 451) | |||
| e) vozíky dopravní (obor 475) | |||
| f) traktory kolové a pásové (obor 531) | |||
| g) prostředky dopravní drobné (obor 543) | |||
| h) vozíky kolejové důlní a malodrážní (obor 459 6) | |||
| ch) letadla (obor 465) | |||
| i) technika letecká (obor 466) | |||
| j) jeřáby stavební (obor 468 2) | |||
| k) zařízení transportní pro přepravu kusových materiálů (obor 476) |
| ||
| Inventář (Třída 7) | |||
| Pěstitelské celky trvalých porostů (Třída 9) | |||
| Zvířata z toho: | |||
| a) plemenní a dostihoví koně (obor 0342, obor 034 34) | |||
| b) tažná zvířata (obor 034 32, obor 031 332) | |||
| c) základní stádo prasat (obor 032) | |||
| d) drůbež - hejno (obor 041 33) | |||
| Nehmotný majetek z toho: | |||
| počítačové programy a znalosti, popřípadě zkušenosti podobné povahy | |||
| patenty | |||
| Opravné položky k úplatně pořízenému majetku [zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví. směrnice k účtové osnově a Zásady jednoduchého účetnictví vyhlašované ve Sbírce zákonů] |
|
||
| (12) | Otvírky nových lomů, pískoven, hlinišť a technické rekultivace, pokud nejsou součástí hmotného majetku, do jehož vstupní ceny je zahrnut, dočasné stavby [zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů a předpisů jej provádějících] a důlní díla se odpisují rovnoměrně. Roční odpis se stanoví jako podíl vstupní ceny a stanovené doby trvání. | ||
| (13) | Důlní díla provozovaná před 1. 1. 1993 lze odpisovat jako celý soubor jednotnou sazbou ve výši 4% ze vstupní ceny souboru. | ||
| (14) | Hmotný majetek a nehmotný majetek, který nelze zařadit podle odstavců 1 až 12, se pro účely odpisování zařadí do odpisové skupiny 3. | ||
| (15) | Soubor předmětů (§ 26) musí být evidován na jedné kartě a zařazen do příslušné odpisové skupiny podle hlavního - -funkčního celku. | ||
I. Obecná část
Zásadní úprava daně z příjmů
fyzických osob a daně z příjmů
právnických osob byla provedena zákonem č.
286/1992 Sb., o daních z příjmů. V
návaznosti na souběžně připravované
návrhy zákonů o cenných papírech,
zákony národních rad upravující
pojistné sociálního pojištění,
pojištění zaměstnanosti, zdravotní
pojištění a zákony národních
rad o správě daní a poplatků, respektive
jejich novelizace je potřebné schválenou
právní úpravu změnit a doplnit ještě
před účinností předmětného
zákona, tj. před 1. lednem 1993.
Kromě toho se navrhují převážně
technická opatření v přijatém
zákoně o daních z příjmů
tak, aby se dosáhlo jeho plynulého zavedení
k 1. lednu 1993. Tím se vyřeší i problém
současné legislativní praxe, která
na rozdíl od praxe v zahraničí neumožňuje
vydávat k provedení zákonů v širším
rozsahu prováděcí předpisy formou
vyhlášek a nařízení a řešit
tak postupně vznikající dílčí
problémy.
Finanční dosah
Navrhované úpravy nemají významnější
dopad na předpokládaný výnos daně
a sledují, aby předpokládaného výnosu
bylo dosaženo.
II. Zvláštní část
K čl. I
K bodu 1, 5 a 17
Účast v obchodní společnosti s ručením
omezeným a komanditní společnosti nebude
spojena s vydáním cenného papíru ve
smyslu připravovaného zákona o cenných
papírech. Kromě toho se navrhuje pětiletá
lhůta mezi nabytím a prodejem v jejímž
rámci by zisk z prodeje (pří jem snížený
o vklad) byl zdaňován stejně jako je tomu
při prodeji ne movitostí nevložených
do podnikání, a i obdobný způsob zjišťování
zisku z prodeje účastí (obchodních
podílů).
K bodu 2 až 4
Navrhovaná úprava má zajistit jednotné
podmínky jak pro ozbrojené síly, tak i pro
bezpečnostní sbory.
K bodu 6
Navrhovaná úprava stanoví, že příjmy
ze závislé činnosti vyplácené
za uplynulé zdaňovací období (kalendářní
rok) se zahrnují ještě do příjmu
zaměstnance za minulý rok s nímž souvisí,
ale jen za podmínky, že bude vyplacen do 25. ledna
následujícího roku.
K bodu 7
Jedná se o upřesnění tohoto ustanovení.
K bodu 8 a 9
Navrhované doplnění upřesňuje
ocenění nepeněžitého příjmu
i v případě nájmu vozidla. Dále
se upřesňuje osvobození poskytovaného
stravování zaměstnavatelem svému zaměstnanci.
K bodu 10
Navrhuje se osvobození příjmů od daně,
které poskytuje zaměstnavatel svému zaměstnanci
umožněním nákupu akcií za nižší
než jmenovitou hodnotu.
K bodu 11, 14 a 18
Navrhovaná úprava nepředstavuje věcnou
změnu, ale pouze se zdůrazňuje v textu, že
uvedené příjmy tvoří samostatný
základ daně.
K bodu 12
Návrh sleduje jednotné zdanění úroků
ze všech vkladů, které neslouží
k podnikání sazbou 15%, a jeho účelem
je snížení administrativní náročnosti.
Jde především o velký počet sporožirových
účtů nebo devizových účtů,
z nichž by úroky jinak byly zdaňovány
na základě daňového přiznání.
Dále se doplňují jako pří z
kapitálového majetku i úroky plynoucí
společníkům veřejných obchodních
společností podle § 82 obchodního zákoníku.
K bodu 13
Jde o upřesnění příjmů,
které se považují za příjmy ze
závislé činnosti.
K bodu 15 a 16
Upřesnění, že tato ustanovení
se vztahují i na drobné pěstitele a chovatele.
K bodu 19
Navrhuje se stanovení podílu spolupracujících
osob na společném podnikání nebo jiné
samostatné výdělečné činnosti.
K bodu 20
Navrhovaná úprava dává ustanovení
zákona do souladu s právními předpisy
v oblasti sociálního zabezpečení.
K bodu 21
Účelem navrhované úpravy je umožnit
poplatníkům se změněnou pracovní
schopností využít nezdanitelných částek
z důvodu invalidity i v případě, že
se rozhodnou pro pobírání starobního
důchodu.
K bodu 22
Záměrem návrhu je, aby k okolnosti, že
poplatník se stal poživatelem starobního důchodu,
se přihlédlo až v roce následujícím
po roce, v jehož průběhu byl důchod
přiznán. Jinak by se zvýšené
zdanění vztahovalo i na příjmy zaměstnance
nebo jiného poplatníka dosažené v průběhu
kalendářního roku před odchodem do
starobního důchodu.
K bodu 23 a 24
Jde o upřesnění sledující soulad
s právní úpravou nemocenského pojištění
zaměstnanců.
K bodu 25
V odstavci 4 jsou definovány pro účely zvláštního
způsobu zdanění tzv. "neziskové
organizace". Vzhledem k tomu, že i tyto organizace mohou
podnikat na základě živnostenského oprávnění,
upravuje se formulace tak, aby bylo zřejmé, že
i tyto organizace podléhají dani z příjmů
právnických osob z podnikatelské činnosti
vykonávané na základě živnostenského
oprávnění.
K bodu 26 a 27
§ 22 slouží k vyjádření
zdroje příjmů na území ČSFR,
ze kterých podléhají nonresidenti - osoby
se sídlem nebo bydlištěm mimo území
ČSFR - dani z příjmů. Upřesnění
v bodě 31 umožňuje zdaňovat i příjmy
managerů působících na území
ČSFR návazně srážkovou daní
podle § 36 odst. 1 písm. a). Z obdobných důvodů
dochází v bodě 32 k upřesnění
pojmu "stálá provozovna".
K bodu 28
Za účelem zamezení vzniku daňových
úniků je třeba zajistit možnost stanovit
základ daně poplatníkům se sídlem
nebo bydlištěm v zahraničí.
K bodu 29
V tomto bodě je jasně definována z hlediska
zabezpečení stravování vlastních
zaměstnanců další varianta vedle vlastního
zařízení závodního stravování
a závodního stravování zabezpečovaného
jinými subjekty - jak pohlížet z hlediska daňového
na závodní stravování zabezpečované
ve vlastním zařízení prostřednictvím
jiných subjektů.
K bodu 30
Pronajaté motorové vozidlo je odpisováno
pronajímatelem, proto u nájemce nelze do nákladů
zahrnovat amortizaci prostřednictvím základní
sazby podle zákona č. 119/1992 Sb., o cestovních
náhradách. Při používání
pronajatého motorového vozidla nájemcem může
nájemce do nákladů pro vymezení základu
daně zahrnovat pouze náhradu za spotřebované
pohonné hmoty.
K bodu 31
U hmotného majetku, který je podle zvláštních
zákonů bezplatně předáván,
je poplatníkovi, který je k tomu ze zákonu
povinen, umožněno zahrnout do nákladů
zůstatkovou cenu tohoto hmotného majetku, sníženou
o dotace na jeho pořízení.
K bodu 32
Do nákladů bude možno zahrnout výdaje,
k jejichž úhradě je poplatník povinen
na základě zvláštního zákona.
K bodu 33
Záměrem úpravy je podpořit finanční
pronájem nemovitostí jako jednu z možných
forem privatizace a jako stimulační podnět
k oživení čs. hospodářství.
Poplatník má možnost volby mezi dvěma
způsoby odpisování - rovnoměrným
a zrychleným. V § 24 odst. 4 jsou definovány
podmínky, za kterých je možno zahrnout nájemné
do nákladů pro vymezení základu daně
u finančního leasingu. Pro jednoznačnost
podmínky je obecná formulace "odpisování"
nahrazena zpřesněnou formulací "při
rovnoměrném odpisování".
K bodu 34
V souladu se směrnicemi k účtové osnově
se doplňuje vymezení výdajů (nákladů),
které se neuznávají pro daňové
účely, o úroky z úvěru zvyšující
vstupní cenu hmotného majetku pro odpisování,
příp. se formulace upřesňuje dále
o splátky na pořízení hmotného
majetku.
K bodu 35
U poplatníka, který neuhradí podle zvláštních
zákonů ve stanovených lhůtách
platbu pojistného placeného do fondů sociálního
pojištění, fondu zaměstnanosti a fondu
zdravotního pojištění, bude přirážka
k pojistnému považována za platbu sankčního
charakteru - nebude vcházet do nákladů poplatníka
pro vymezení daňového základu, protože
v opačném případě by tuto přirážku
z 45% nesl státní rozpočet prostřednictvím
snížení daňové povinnosti.
K bodu 36
Tento bod řeší závažný problém
mezinárodního daňového úniku
- tzv. nízké kapitalizace (thin capitalisation).
Pokud souhrn půjček a úvěru převyšuje
stanovený poměr k základnímu jmění
organizace, pak poměrná část úroků
převyšující stanovenou hranici nebude
uznána do nákladů pro vymezení daňového
základu. Dané opatření má zabránit
těm modelovým situacím, kdy v ČSFR
je založena např. společnost s ručením
omezeným se základním vkladem 100 000,- Kč,
která získá ze zahraniční půjčku
ve výši např. 5 mil. USD. Tyto prostředky
investuje do nákupu nemovitostí např. v centru
Prahy, nakoupené nemovitosti bude pronajímat zahraničním
firmám. V ČSFR však nevykáže zisk
a tedy základ daně z příjmů
právnických osob, neboť do nákladů
zahrne úroky ze zahraniční půjčky.
Jinými slovy nájemné z budov v ČSFR
bude hrazeno do státního rozpočtu země,
ze které byla poskytnuta půjčka. Navrhované
ustanovení neřeší otázku "příbuznosti",
neboť zásada prospěchu je prakticky definována
stanoveným poměrem mezi základním
kapitálem a půjčkou (úvěrem).
Nedomníváme se, že by toto ustanovení
mělo podvazovat investiční aktivitu solidních
zahraničních investorů, neboť toto ustanovení
je nijak neomezuje z hlediska jejich záměrů.
Pokud zde hodlají podnikat seriozně, je nutné,
aby také vložili odpovídající
kapitál. Obdobné ustanovení nacházíme
v legislativě prakticky všech států
s ustálenou legislativou pro funkci tržní ekonomiky.
Jde tedy o ustanovení, které má za cíl
chránit příjmy státního rozpočtu,
protože pokud by toto ustanovení nevstoupilo v platnost,
tak investor bude platit daně stejně, pouze do státního
rozpočtu jiné země.
K bodu 37
Upřesnění definice odpisovatelného
hmotného majetku i o soubory předmětů
se samostatným technicko-ekonomickým určením
- např. pojízdná opravna dodávaná
jako celek včetně vnitřního vybavení.
K bodu 38
Provozní důlní díla se financují
z provozních prostředků.
K bodu 39
Upřesnění definice odpisovatelného
nehmotného majetku o jeho využitelnost - provozně
technickou funkci delší než 1 rok. Další
upřesnění rozlišuje mezi nehmotným
majetkem pouze pro vlast ní spotřebu, u něhož
jeho aktivace (prakticky režie a mzdy) není odůvodněná
na rozdíl od nehmotného majetku vytvořeného
vlastní činností za účelem
obchodování.
K bodu 40
Upřesnění okamžiku nároku na
provedení ročních odpisů - evidence
majetku u poplatníka k 31. 12. běžného
roku. V případě, že prodá majetek
v průběhu roku, může odepsat zůstatkovou
cenu do výše realizované prodejní ceny.
K bodu 41
V návaznosti na bod 29 - poplatník, který
daný hmotný majetek pořídil, zahrne
do nákladů zůstatkovou cenu. Není
tedy možné, aby ten samý majetek odpisoval
nový vlastník, který jej ze zákona
bezplatně převzal.
K bodu 42
Upřesnění momentu odpisování
technického zhodnocení - částečné
sjednocení podmínek vlastníka a nájemce
- okamžik evidence k 31. 12. běžného roku.
K bodu 43
Při přechodu majetku právnímu nástupci
poplatníka se pokračuje v odpisování
jakoby ke změně vlastnictví nedošlo.
Jiný přístup by velmi zkomplikoval situaci
právního nástupce v tom případě,
kdy hmotný majetek nový vlastník nepořizuje
úplatně.
K bodu 44
Za dobu trvání nájemní smlouvy s právem
následné koupě najaté věci
(§ 24 odst. 4) se umožňuje leasingové
společnosti za dobu trvání nájemní
smlouvy odepsat až 90% vstupní ceny v rovnoměrných
ročních částkách.
K bodu 45
Navrhuje se zdaňovat např. úroky z vkladů
např. z vkladních knížek nonresidentů
15% stejně jako pro čs. občany.
K bodu 46
Navrhovaná úprava upřesňuje použití
zvláštní sazby daně uvedené v
odst. 1 a odst. 2 § 36.
K bodu 47
Písmeno a) odst. 2 § 36 je zpřehledněno
rozčleněním jednotlivých titulů
do zvláštních bodů. Dále v návaznosti
na připravovaný zákon o cenných papírech
bylo nutno upřesnit způsob zdanění
těch cenných papírů, které
mohou přinášet výnos. Zvláštní
způsob zdanění je nutno volit pro nekupónové
dluhopisy prodávané pod jmenovitou hodnotu. Dani
u nekupónových cenných papírů
prodávaných za cenu pod jmenovitou hodnotu bude
podléhat rozdíl mezi prodejní a kupní
cenou u každého držitele dluhopisu, tedy daň
není srážena u zdroje, ale odváděna
poplatníkem, který realizuje dílčí
výnos. U bank a pojišťoven je prakticky obchod
s dluhopisy součástí hlavního předmětu
podnikání, proto se navrhuje, aby tyto výnosy
byly zdaňovány obecnou sazbou.
K bodu 48
Úprava je navrhována rovněž jako zpřesnění
a rozšiřuje použití sazby i pro obdobné
příjmy právnických osob.
K bodu 49
Navrhovaná úprava přebírá opatření
obvyklé v zahraničních předpisech
umožňující operativně řešit
problémy, k nimž může docházet
při zdaňování zahraničních
platů státních zaměstnanců
a naopak při zdaňování zahraničních
příjmů občanů, kteří
své trvalé bydliště přenesou
do tuzemska.
K bodu 50
Navrhovaná úprava zakládá možnost
přechodného operativního řešení
problémů při zdaňování
mezd a odměn v zájmu plynulého přechodu
na novou daňovou soustavu, který vedle návaznosti
na nezbytné změny v dosavadním zákoníku
práce může být komplikován i
změnami ve státoprávním uspořádání.
K bodu 51
Doplnění § 41 odst. 4 sleduje, aby obdobná
úprava jako u úroků z úsporných
vkladů byla realizována při zdanění
úrokové části z pojistného
plnění důchodového pojištění
na komerčním principu.
K bodu 52
Dochází k upřesnění postupu
přechodu ze současného systému odpisování
na nový systém odpisování. Zrychlený
způsob odpisování bude umožněn
až u nově pořízeného hmotného
majetku, neboť by mohlo dojít k podstatnému
zhoršení příjmů státních
rozpočtů v roce 1993 a prostřednictvím
možnosti umoření ztráty ještě
v následujících letech, stejně jako
k podstatnému dopadu do hospodářského
výsledku podnikatelských subjektů, nehledě
na to, že pro hmotný majetek odpisovaný byť
o 2 roky déle než je nově stanovená
doba odpisování, by tato metoda nebyla matematicky
využitelná, kdežto při odpisování
po nově stanovenou dobu odpisování by bylo
možno zahrnout do nákladů jednorázově
celou zůstatkovou cenu ve výši např.
poloviny původní pořizovací ceny.
Z matematického hlediska je tedy přechod na zrychlený
způsob nekorektní, z ekonomického hlediska
by mohl přinést řadu velmi závažných
dopadů včetně nezanedbatelného inflačního
impulsu.
K bodu 53
Prolonguje se systém odpisování investičních
prací zaplacených nájemcem v najatém
stavebním objektu podle podmínek platných
v okamžiku uzavření smlouvy.
K bodu 54
Pojem hmotný majetek se liší od pojmu základní
prostředky zejména stanovenou hranicí pro
odpisování, která byla zvýšena
z 5000,- Kč na 10 000,- Kč. Pro zamezení
nejednotného výkladu se jeví jako vhodné
v předchozích ustanoveních stanovit postup
pro neodepsané základní prostředky
pořízené před rokem 1993, jejichž
pořizovací cena činila 10 000,- Kč
a méně. Přechodná ustanovení
umožňují volbu poplatníka mezi jednorázovým
odepsáním v roce 1993 a pokračováním
v odpisování podle zákona o daních
z příjmů.
K bodu 55
Návrh řeší přechodná ustanovení
u leasingových smluv uzavřených do 31. 12.
1992 pro nájemce možnost zahrnutí nájemného
do nákladů podle podmínek před účinností
zákona č. 286/1992 Sb. k 1. 1. 1993.
K bodu 56 a 58
V příloze k zákonu se navrhuje zařadit
výpočetní a reprodukční techniku
zařazenou do odpisové skupiny 1 se stanovenou dobou
odpisování 4 roky, dále se zpřesňuje
doba odpisování u vybraných položek
v hornictví a upravuje se odpisování přípojných
vozidel shodně s nákladními vozidly.
K bodu 59 a 60
Specifika dočasných staveb a důlních
děl pro odpisování jsou řešena
poměrným odpisováním vzhledem k době
trvání stavby zákonně stanovené
příslušným orgánem. Důlní
díla provozovaná před účinností
zákona lze dále odpisovat podle stávajících
předpisů.
K článku II
Navrhuje se zmocnit předsednictvo Federálního
shromáždění k vydání úplného
znění zákona pro jeho větší
přehlednost.
K článku III

